Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Visa bifogad bild 14397
2010 Domaine Laleure-Piot, Corton-Charlemagne
Jag kan nog fortfarande räkna antalet druckna vita bourgogne grand cruer på ena handen. Får ju så himla mycket annat vin för pengarna… Men på en mysig restaurang i Paris är det lätt att få feeling!

Mycket expressiv doft, främst av söta äpplen och citroner (alla delar av den). Det påminner lite om en gräddad paj utan pajdeg. Typ. Finns även en trevlig ton av jord, eventuellt jordiga svampar. Expressivt, men än så länge inte så komplext. Något oförlöst överlag. På tungan är det massiv syra, och mer av äpple/citron/jordig svamp. Finns även en kryddighet som nästan drar åt kanel. Det är egentligen inget speciellt vin - det är en bra, småfet, chardonnay. Det som skiljer det här från många andra chardonnayer är intensiteten. Så jag känner nog att det var värt att betala för att få “Corton-Charlemagne” på flaskan. 92p.

Dracks på Le Pantruche i Paris. Mycket bra restaurang, som presterade långt över sin prisklass i mitt tycke. Åt en marinerad makrill med okänt tillbehör - typ syrliga jordklumpar och gräsig lerpöl? Gott var det i alla fall. Huvudrätten var helt magisk! Någon fast vit fisk, på en bädd av grillad majs, avocadokräm och en ginsås (som i, spriten gin). Platsar nog in bland de tio bästa rätter jag ätit!
Visa bifogad bild 14395
Visa bifogad bild 14394

Gott, glöm inte att besöka Vantre!
 

Magikern

Medlem
Felton Road Block 6- 2016

Doft: Mineraler och citrus. Dämpad och ung.
Attack: dämpad men trevlig. Citrus, syra och mineraler
Mellansmak: Mineralerna exploderar ännu mer och man märker de unga Chardonnaytonerna rätt tydligt. Intensiteten och kroppen saknas lite kanske men visst är det ett vin för frankofiler.
Eftersmak: Grape, mineraler och syra. rätt bra längd.

Jag stannar kanske på 89+ men det kanske behöver några år till.

Någon som provat?
 

LeChat

Medlem
662F1F6C-40EF-40DA-8003-3BDEF9DFB393.jpeg

Botemedel mot höstrusk!

Marimar Estate La Masia Pinot Noir 2014

Ikväll blir det klassisk helstekt kyckling på tallriken och PN i glaset. Bourgogne har ju figurerat en del på forumet den senaste tiden och även jag själv har hittat tillbaka dit efter en tid av andra prioriteringar. Kvällens vin är långt ifrån en Bourgogne. Fylligare och sötare i en varmare nya världen stil men med en härlig komplexitet. Gott det med tycker jag!
 

Vingubben

Medlem
3FC381E1-A377-4B18-B00E-9EC5B3966E59.jpeg

Lapostolle Canto de Apalta 2013. Carmenere, CS, Merlot och Syrah blend, 11 månader på ekfat. Bdx och chark i doften men en smak som drar mer åt GSM med bra djup och pepprighet. Begynnande mognadstoner men många år kvar i källaren. Kul med denna typ av lägre prissatta viner som ändå har struktur för att utvecklas i källaren under många år. 87p.
 

Adamanko

Medlem
Hallelujah! Vilket jävla monstervin. Dricker Bründlmayer Pinot Noir 2015 från nåt småpartisläpp från förra hösten och det är alldeles underbart ljuvligt. Näsan är full av röda bär men även en kryddighet jag inte kan sätta namn på. Smarrigt. Men i munnen! Underbar jordgubbskompott gjort bara av dom allra solrödaste gubbarna där all vätska fått koka bort och kvar är ren jordgubbsessens. Rejält pepprat och kryddat av en dessertmästare för att låta alla smaker framhävas och inramas på allra bästa sätt. Lite andra bär kan anas i bakgrunden för att ytterligare framhäva gubbarna. Hallon. Eftersmaken är låååång och intensiv.

Det första jag gjorde efter att ha smakat på vinet var att skynda in på bolis hemsida och kolla om det kunde finnas några ensamma flaskor kvar. Tyvärr inte. Men 16 lär väl komma snart. Då kommer jag vara redo. 92-93. Jo, jag är lite lyckligt lyrisk.
 

grappa

Medlem
Rhone mot Bdx; ett vitt och ett rött från varje.
IMG_20180929_095538.jpg

Chateau Neuf du Pape, Chateau des Fines Roches Blanc 2011, 50% Grenache Blanc, 20% Bourboulenc, 20% Clairette, 10 10% Roussanne. Guldgul färg. Ganska finstämd doft med petroleum, mineraler, tropisk frukt och lite vanilj. Äpplen, tropisk frukt, lite gräs, lång eftersmak. Mycket bra vin. Kvalitet 89 p, tycke och smak 91 p.
Chateau Pierrail 2014, 60 % Sauvignon Blanc, 25 % Sauvignon Gris, 15 % Semillon. Stor doft av nässlor, svarta vinbär, fläderblom och lite citrus. Rund smak med mycket frukt och syra, gröna äpplen och svarta vinbär. Mycket gott, ett utmärkt exempel på modärn vit Bordeaux, och inte så vass som ren Sauvignon Blanc kan bli. Kvalitet 87 p, tycke och smak 88 p.
Yann Chave, Crozes Hermitage le Rouvre, 2012. Mörkt blåröd. Stor doft med massor av frukt, tydlig charkuteri, vit peppar, lite vanilj och lite godispåse. Som en blandning mellan Syrah och Gamay. Smak av mörka bär, charkuterier, tobak och vanilj. Ett härligt vin med överraskande mycket frukt. Kvalitet 90 p, tycke och smak 91 p.
Ch Chasse-Spleen 2009, Cabernet Sauvignon, Merlot och Petit Verdot. Mörk färg med inslag av brunt i kanten. Stor doft av svarta vinbär, cigarrlåda, tobak och vanilj. Smak av tobak, vanilj, röda vinbär. Bra tanniner och relativt dämpad frukt, på väg att passera toppen möjligen men kan vara flaskvariation. Kvalitet 91 p, tycke och smak 91 p.
Vem vann regionkampen; Vit Bdx knappt på poäng hos majoriteten, för mig tvärtom. Röd Rhone knappt hos samtliga. Totalt Rhone på poäng.
 

LeChat

Medlem
på väg att passera toppen möjligen men kan vara flaskvariation
Passerat toppen låter anmärkningsvärt. Hade varit intressant om du har lust att utveckla detta lite kort. :) Tycker själv att vissa Bordeaux 2009 har varit kanon i ett tidigt skede även om de flesta har tydliga fat som absolut måste integreras mer innan de är fullt njutbara. Har däremot inte stött på någon som skulle vara på väg utför.
 

grappa

Medlem
Passerat toppen låter anmärkningsvärt. Hade varit intressant om du har lust att utveckla detta lite kort. :) Tycker själv att vissa Bordeaux 2009 har varit kanon i ett tidigt skede även om de flesta har tydliga fat som absolut måste integreras mer innan de är fullt njutbara. Har däremot inte stött på någon som skulle vara på väg utför.
Håller med därför blev jag förvånad. Min inte alltför stora erfarenhet av Bordeaux ger min följande grova modell; tidig fas frukt, tanniner och fat i olika balans visserligen. Mellan fas; frukt och fat integrerade, tanninerna dämpas och inte så vassa. Sen fas; frukten försvinner i princip och andra smaker (som kan vara nog så goda) består. Jag tyckte att frukten inte var närvarande varför jag noterade slutsatsen.
 

Wintermute

Medlem
Thunevin Bad Boy 2012 - inte lika bra som de tidigare flaskorna. Mycket svarta vinbär i både doft och smak. Lite kaffesump, askfat och kanske brödkryddor i den något eldiga eftersmaken. Sista flaskan ur lådan. Flaskvariation eller tråkig fas? Jag förmodar att jag köper Divinus, snarare än den här när jag vill fylla på.
DSC_0582.JPG
 
IMG_3805.JPG

Katharina Wechsler 2016 Kirchspiel Riesling

Katarina Wechsler är en för mig relativt ny stjärna på Rieslinghimlen. Gick något år i lära hos Keller, men gör sen snart tio år tillbaka vin på familjegården i Westhofen, där de har ett litet monopol, Benn, som ligger mellan mer bekanta Morstein och Kirchspiel (som Wechsler men även Keller och Wittman gör fina grejer från). Som regel brukar vingårdslägena från dessa vingårdar gå för runt 150 kronor mer från de mer kända producenterna.

Vid släppet tidigare i år skrev jag så här:
"Katharina Wechsler Riesling Kirchspiel 2016 299 kr
Tillknäppt näsa, hög syra, massor av saker som händer. Spännande. Den lilla bitterheten ska bort och då blir det hur fint som helst men just nu svårt att bedöma. Potential för mycket mer. 86-92".

Bland de största intervallen jag satt vid dessa provningar. Köpte tydligen en flaska ändå och nu åkte den fram för omprövning, tillsammans med några riktigt trevliga och frasiga hemmagjorda wienerschnitzlar (glöm inte att lägga de färdigpanerade kalvfiléerna i kylen en timme innan tillagning på hyfsat hög värme) ackompanjerade av en ljummen potatissallad med senaps- och vitiöksvinägrett, ljusgrön finstrimlad purjolök, japaleno och broccoli, samt en hög med kapris och finhackade svarta kalamatoliver.

Kan bara konstatera att vinet är fantastiskt bra. En sorts nedtonad fruktighet med citron, mogen grapefrukt, kanske en strimma passionsfrukt men det är verkligen torrt och mest av allt har det en sorts mineralitet och syra som blir till en elegant och krispig finstämdhet. Långt ifrån petroleum, ekfat, burkananas och piggelin, är det ett vin som kanske inte gör så mycket väsen av sig men som är desto mer drickvänlig och härlig i en mindre utmanade miljö än en stor vinprovning. 12,5 % alkohol är betydligt mindre än de 13,5 % som vissa av dessa torra rieslingviner från GG-ställena i Westhofen kan uppnå ett soligt år. Där finns dock en bra textur så det är på det hela taget balanserat och fint och just så här jag vill ha mina riesling om jag får välja.

2016 var enligt Wechslers hemsida ett mycket regnigt år fram till någon gång i juli, men som räddades av strålande fint väder från augusti till slutet av oktober då de plockade druvorna från Kirchspiel om min tyska inte lurar bort mig här. Det står inte så mycket om vinmakandet, men Wechsler förefaller luta sig mot mer naturligt - eller kanske snarare interventionsminimalistiskt - vinmakeri.

Slutprodukten blev riktigt bra. 93 poäng bra säger jag nu efter att vi delat på en flaska på tre personer igår kväll, till schnitzlarna. Finns kvar på bolaget.

Ska sägas att den har garderobslagrats denna varma sommar så kan ju ha mjuknat något bara på dessa fem månader.
 

LeChat

Medlem
1869F5CA-913D-44BC-99F4-DE3BD0E019E7.jpeg

2015
Alto Moncayo Veraton

Det är med spänning och viss misstänksamhet som jag korkar upp min första Veraton. Har känt till vinet sedan länge men inte blivit av att jag köpt det tidigare. Den skeptiske skulle kunna tycka att det bara är för mycket av allt, som en fruktbomb från Australien eller liknande. Men det skulle vara grovt förenklat. Veraton har dessa inslag, men i en slankare stil. Det är ett klart seriöst vin med bra frukt på garnacha som ger en ung komplex smak med bl.a. lakrits, björnbär, choklad. Inga klumpiga, jolmiga drag. Alkoholen något märkbar men ändå inte på ett störande sätt. Vill absolut dricka detta igen, men man ska vara sugen på lite pang. Man kanske skulle våga sig på att även beställa ett par flaskor av storebrorsan.

Har förresten inrättat en tillfällig vinkällarfilial under källartrappan. ”Tillfällig”, förstår ni ju alla, är ju bara ett lämpligt tillägg när man ska förhandla med frun. ;)
BCD0597B-6B9C-4403-AD69-F08C25631772.jpeg
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 14432
2015
Alto Moncayo Veraton

Det är med spänning och viss misstänksamhet som jag korkar upp min första Veraton. Har känt till vinet sedan länge men inte blivit av att jag köpt det tidigare. Den skeptiske skulle kunna tycka att det bara är för mycket av allt, som en fruktbomb från Australien eller liknande. Men det skulle vara grovt förenklat. Veraton har dessa inslag, men i en slankare stil. Det är ett klart seriöst vin med bra frukt på garnacha som ger en ung komplex smak med bl.a. lakrits, björnbär, choklad. Inga klumpiga, jolmiga drag. Alkoholen något märkbar men ändå inte på ett störande sätt. Vill absolut dricka detta igen, men man ska vara sugen på lite pang. Man kanske skulle våga sig på att även beställa ett par flaskor av storebrorsan.

Har förresten inrättat en tillfällig vinkällarfilial under källartrappan. ”Tillfällig”, förstår ni ju alla, är ju bara ett lämpligt tillägg när man ska förhandla med frun. ;)
Visa bifogad bild 14433
Välkommen i klubben! Gäller @Vingubben också :)
 

Daniel A

Administratör
BYOB har begåtts i Simrishamn. 8 personer, 15 viner. En lasagne i världsklass.

Flight 1 - mousserande
DSC_0576.JPG

#1 2017 La Sorga, Steven
Grumligt, lite orange. Ciderkaraktär _utan_ funk. Tvättmedel, en herrans massa äpplen. Smakar och luktar som en ren och elegant cider. Mycket läskande på tungan. Okomplicerat men mycket välgjort och gott! Gjort för att drickas ungt. 86p.
Årets bästa etikettsvin!

#2 NV Barnaut, Grand réserve brut
Ren och klar i färgen jämfört med förra. Smörig doft, unket badhus (buu! Störde mig på detta konstant, smygkork?), popcorn, grape, äpple. Samma på tungan, med tyngdpunkt på grape. Hög syra, som nästan springer på vinägerbollen. Relativt rund och fruktig ändå, men inte balanserad. 84p.
Gissade NV odlarskumpa.

Flight 2 - första vita
DSC_0577.JPG


#3 2010 Montez Stéphane, Les Grandes Chaillées - Condrieu
Extremt smörigt - härsket smör, klarat smör, ghee. Popcorn. Lite oxiderade toner, dill och överlag lite blommigt (även om vissa blommor är döda…). På tungan är det oljigt och allmänt märklig struktur. Mycket mognadstoner, inte så hög syra. Lent och polerat - grym doft, lite skum smak. Finns en beska i eftersmaken som klär vinet väl. 89p.
Svårt vin. Lätt att gissa i efterhand… Snurrade in på tungt ekad chablis, men tyckte syran var på tok för låg. Gissade på Jurancon. Kul med Condrieu!

#4 2011 Inniskillin, Riesling - Okanagan Valley
Godis, gummi, ljus honung, disel, päron, tropiska frukter. Mycket hög syra, balanserande restsötma. Fruktigt och godisgott i munnen. Galet klunkvänligt! Fruktig bensin är farligt gott. 90p.
Solklar riesling, men inte lade jag min gissning på Kanada inte!

#5 2017 Memento Mori, Fistful of Flowers - Australien
Wow! Aprikos och stall, lök, surt godis (sura S, typ), mängder med passionfrukt, blodgrape, vårblommande trädgård. Charmigt funkig och fruktig. Får lite torrhumlevibbar - är det en öl?! Lite småstökig och spretig smak, med mer aprikos, lite lök, surt godis och en hög med passionfrukt. Hög och hård syra. Spännande och fascinerande vin! 91p.
Kände igen det, men kunde inte placera det (drack det på en mässa i våras). Naturvin på moscato gialla och vermentino från Heathcote i Australien. Kvällens stora vattendelare - vissa tyckte det smakade spya, andra kontrade med “i så fall det goda i spyan”...

Flight 3 - andra vita
DSC_0578.JPG


#6 2016 Finca Allende, Martires - Rioja blanco
Rökt kött, lite ylle, frukter av olika slag. Mycket expressiv och intressant doft, men jag hittade faktiskt inte ord för någonting i det här! Fick “stort men för ungt”-vibbar. Bra syra. Rent och snyggt och fokuserat. Alkoholen springer lite, men det är detaljgnäll. Mycket märkligt, mycket svårt vin. 91+p.
Ingen aning om vad det här kunde vara. Ylle sade chenin blanc - inget annat sade chenin blanc. Mycket roligt att det visade sig vara just det här vinet! Varit nyfiken på det länge.

#7 2014 Kleinknecht, Rieseling GC Kircheberg de Barr - Alsace
Luktar syrligt. Mycket tropiska frukter. Okomplicerat, men väl sammansatt. Mycket hög syra, som drar åt vinäger. 88p.
Försvann tyvärr lite mellan de andra två vinerna.

#8 1998 Domaine Labet, chardonnay la Reine - Jura
Sesam, krut, popcorn, hasselnötter, hav/salt, blöt sten, lite smör, grillad fisk, grillad citron, bränt bakverk och lite kaffe. Härligt komplext! På tungan finns det lite kantstötta äpplen, grillade citrusfrukter, kaffe och lite hav/salt. Syran är hög, men balanseras fint av de framträdande mognadstonerna. Finns något som påminner om tanniner i det här (men är nog inte det?) - en angenäm strävhet. Uppfyllde mina högsta förväntningar! 93p.
Uppenbart ett vin från min källare. :) Köpte det i Paris på Le Quinze Vins. Blev en snygg gissning på vit rioja från 90-talet, och sedan blev den faktiskt placerad i Jura!

Flight 4 - rött
DSC_0580.JPG


#9 2016 Marc Kreydenweiss, Pinot Boir (pinot noir)
Svartpeppar och rödvinsvinägermarinerade jordgubbar. Hög syra. Inget stort vin, och försvann lite mot monstervinerna som kom efter. Men det är sådant här jag hemskt gärna dricker till vardags. 88p.

#10 2014 K Vintners, Powerline Syrah
Grön paprika, svartpeppar, chili, nyplockade tomater (med kvist!), kapris, oliver, fetaost (?), gräs. Bland allt det här finns en hel del tunga mörka bär, typ plommon, kanske körsbär. Tyvärr blev jag aldrig klok på smakerna i det här vinet - så svåra att sätta ord på att jag inte skrev något alls. Tycker doften är helt magisk dock! 91p.
När det inte var cabernet franc (trodde förvisso inte det egentligen - alldeles för tungt) så hade jag inga kvalificerade gissningar.

#11 2015 Alto Moncayo, Veraton
Mmmmm. Tjära, lite chark, tobak, lite vanilj, lyxiga fat och mängder av mörka bär. På tungan är det mycket björnbär, lite tobak, lite vanilj. Blir nästan attackerad av det här vinet. I vanlig ordning är reglagen skruvande över max, och det fungerar eftersom det är så jävla mycket av allt samtidigt. Upplever det inte som klumpigt. Med det sagt så är det nog faktiskt den minst tillgängliga Veraton jag smakat - tanninerna är framträdande, och alkoholen bränner lite i halsen. 91p.
Mitt vin - försöker ju sprida den här producenten så ofta jag kan. Tror jag lyckades omvända minst en person på provningen. :)
Fick en härlig gissning på “cabernet sauvignon från Spanien!”. @Skaggs spikade dock vinet!

“Flight” 5 - bonusfest
I vanlig ordning blev det extremt skrala noter mot slutet.
DSC_0583.JPG


#12 2010 Duval-Leroy, Sommeliers Cuvéen blabla
Bra och habil skumpa. Förvånansvärt tillgänglig och rund!

#13 2007 Lopez de Heredia, Vina Gravonia - Rioja blanco
En favorit är en favorit. Världens bästa vin under 200 kr.

#14 2013 Klinec, Medana
En miljon sträva jordgubbar.

#15 2017 La Viranda Moscato I Trei Stei ‘d Luigina
Fläder! Citron! Saft. Bra jävla saft!

WOTN blev Finca Allende, med Momento Mori och Labet tätt efter. Riktigt bra provning, och jag är lycklig i själen av att det blev två vita flighter utan att det var bestämt på förhand!
 

Trydebull

Medlem
2005 Guigal Ermitage Ex-Voto
20180930_161300.jpg

Det här var ju dumt. Barnskrik och Sempervälling blandat med helgarbete och renovering. Fick inte tid att välja flaska digitalt innan, och ingen tid att skriva noter efteråt heller.

Mat fick vi dock i oss och flaskan jag högg vid en 20 sekunders raid i källaren från en blandad Guigal-låda borde ju fått ligga kvar tio år till.

Men sex timmar senare, när halva flaskan är kvar, barnen sover och man sjunker ner i fåtöljen så känns det ändå som ett verkligt bra val. Sämsta recensionen någonsin, så det blir mer en extrem köprekommendation och 95-96 poäng.

Har du inga? Köp och spara fem-tio år!
Har du redan? Le, och spara i fem-tio år!

När det begav sig för de här medgav inte interna förhandlingar fler än tre flaskor så nu får jag stoppa undan de andra två långt in så de inte stryker men nästa gång man gör en blixtvisit...
 

fxr

Medlem
Måndag och fick ett infall att testa ett vin som dracks vid föregående helgens Stockholmsbesök:

1990 Leon Beyer Gewurztraminer, Cuvée de Comtes d'Eguisheim:
20181001_212046.jpg

Fin färg, mycket doft och smak av persika, nu efter yttre påverkan i form av luft och värme så blir det ett kortare avslut med fränare toner. Noterade en stimma av avikkelse på en sidan av korken där troligtvis mer eller mindre kontakt med yttre atmosfär har skett. Oavsett tyckte jag att det var riktigt gott, men jag har inte mycket annat uppkorkat att jämföra med heller. På återseende!
 

Daniel A

Administratör
2017 Al di la' del Fiume, Fricando
100 % albana från Emilia, skalmaceration på amfora har skapat ett riktigt mörkt orangefärgat vin.
Doft av aprikosgodis (ni vet, det där platta lösgodiset?), apelsinskal, torkade örter (lagerblad?), torkade ingefära. Allmänt ofruktig doft. På tungan är det ett ganska kärvt vin, rimligt hög syra och rätt påtagliga tanniner. På tungan är det kryddigt, peppar och lagerblad, och lite ospecifikt fruktigt. Ganska okomplicerat orangevin, men väldigt trevligt. Satt perfekt till en pumpasoppa. 88p.

_20181002_182418.JPG
 
Toppen