Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

2015 Chateau Changuy Moser
Doft av hockeypulver och vinbär, lite krutrök, peppar, ingefära. Nånting mer fruktigt, typ plommon. Ganska frisk smak av hockeypulver, frukt, hav och lite nyårs fyrverkerier. Lite blodsmak. 86-89p

2016 Strekov Pinot Noir
Jordgubb, lingon och örter. Härlig kryddig, mild smak, lingon, smör, jord. 92 typ

2016 Oszkar Maurer Kadarka

Lätt, kryddig doft. Jordgubbar, behaglig syra, örter och peppar. 89-90
IMG_20180915_175113.jpg
IMG_20180914_211608.jpg
IMG_20180907_185316.jpg
 

LeChat

Medlem
27DCAEA6-2641-47D5-AF59-DA1E53D168D0.jpeg

2015 Ken Wright Pinot Noir Willamette Valley


Oj! Det både doftar och smakar Serralunga-Barolo. Lakrits, te, lite blommiga toner, lite mer te... Klart oväntat, men ganska gott. Första gången jag dricker något från Ken Wright. Verkligen nebbiololik initialt men med luft så gör den små ansträngningar att visa lite pinotkaraktär. Men de italienska dragen dröjer sig kvar och även unga fattoner av mjölkchoklad och hasselnöt. Otypisk PN i min mun. Nu är den förvisso ung men om man är ute efter PN så finns det bättre i prisklassen.
 
IMG_3688.JPG

Inga anteckningar utan från minnet efter en trevlig middag i goda vänners lag med spaghetti con bottarga - denna fantastiska sardiska delikatess (finns i och för sig på flera håll och kanter i medelhavet men detta råkade vara just sardisk bottarga.) som blev mer vida bekant och litet trendig i Alain Ducasse tappning: det är romsäckar från Grey Mullet som saltats och torkats i solen vid stranden som man sen river ner i maten - i detta fall litet olivolja som fått fräsa med vitlök och chili. Sen ner med spaghettin i pannan och klipp bladpersilja över och riv pecorino i drös över. Enkel förrätt på baguette med lyxiga sardeller och boquerones. I slutet en hel del goda ostar. Och sen en tiramisu. Värden hade sprungit halvmaran under eftermiddagen så vi tyckte alla att vi förtjänade att fira detta med litet bättre viner:

Valdespino Jerez-Xérès-Sherry Don Gonzalo Oloroso VOS NV - öppnades först och dracks sist. Riktigt finfint knäckig på doften och med god sälta i munnen. massor av rostade och kanderade nötter. Grymt bra. Kanske den godaste sherryn i år? 95 poäng.

Henri Maire Château-Chalon Réserve Catherine de Rye 2007 - en mycket udda upplevelse att när jag öppnade att det kändes som för låg syra, men detta ändrades under 8 timmar. Helt otroligt bra. Perfekt med Gruyere, funkade också ok med bottargan. Mjuk textur och helt drickredo, och med klassisk smak av det fransmännen kallar "le curry" men som känns mer som gurkmeja och torkade ingefära. 92 poäng

Raul Pérez Bierzo Ultreia La Claudina 2015
Finfin och med både litet komplex sötaktig mogen frukt på näsan och en fin syrlighet och helt torrt (något litet oxidation???) uttryck i munnen. Detta var en toppen-match med pastan. Och en smak och doftsensation. 94 poäng.

Azienda Agricola Cirelli Cerasuolo d'Abruzzo Anfora 2017
Haussade ju detta vin på provningen. Nu upp till bevis. Och ja, det är riktigt gott. En doftexplosion med körsbär och körsbärskaka, bittermandel och sötmandel. Litet grepp på tungan, men mest bara fräscht och komplext och lätt att dricka. Funkade dock inte med bottargan som förstärkte ett lätt metalliskt inslag i vinet. Toppen med bara ett glas till osten sen. 92 poäng.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Domaine Gourt de Mautens (Jérôme Bressy) Vaucluse Rouge.jpg

2015 Domaine Gourt de Mautens (Jérôme Bressy) Vaucluse Rouge: doft av maraschino, lavendel, asfalt, timjan och humidor. I smaken trängs blåbär, plommon, svarta oliver, söta körsbär, pepparmynta, sötlakrits, sardeller och en massa annat. Enastående frukt och silkeslena tanniner. Hur kan ett så ungt vin vara så fantastiskt bra? >95p
 
Låter väldigt lockande! Var har du köpt det?
Kan också instämma med att det är ett riktigt bra vin! Drack detsamma (fast i 2010) för någon vecka sedan. Som Skåning har jag fått tag i det från The Wine Company strax utanför Köpenhamn. Ser nu dock att det verkar vara bortplockat från deras hemsida. Det är möjligt att det utgått alternativt sålt slut.
 

Magikern

Medlem
Castello Dei Rampolla Sammarco 2013

Doft: Körsbär i salmiak med lite pepparkakskryddor. Toscana så det skriker om det. Doftar som ett vin med mer ålder.
Attack: Sammetslena körsbär och björnbär med lite salmiak. Det kanske dröjer en halv sekund innan smakerna blommar upp faktiskt.
Mellanssmak: Fylligt och mycket trevlig struktur med lagom tanniner. Hade gissat Brunello blint. Rätt bra syra och samma smaker som på attacken.
Eftersmak: Mycket lång med sammetslena frukt och jordtoner. Tydliga tanniner som sitter som en smäck.

Detta är bättre än vad jag trodde i dagsläget. Jag kan nog stäcka mig till 92- redan nu. Mycket lovande och jag gissar på en double bubble med 20+ års lagringspotential i detta fallet. Möjligt att det går in i en tunnel om några år dock.

Någon som provat?
 

LeChat

Medlem
DA8383CF-3F12-4C9E-A102-61D29D2D463D.jpeg

2013
Renato Ratti Barolo Marcenasco

Marcenascon brukar vara tillgänlig som ung men årgång 2013 är av annat material med en något vresig och tuff tanninstruktur. Men den är tuff på ett positivt sätt med ett motstånd som väcker intresse. Absolut inget för den tanninkänslige och egentligen är det nog vettigast att avvakta några år. Men nu är jag ju varken vettig eller tanninkänslig så jag passar på att njuta ett par glas till en pasta med sås på fläskfilé och annat gott.
Har dock svårt att se att den ska kunna nå 93-95 p som visa bedömare har gett.
 

Gradin

Medlem
Wagner Stempel Höllberg 2014

Denna stod "gömd" bakom annat sortiment på bolaget Lidingö, troligtvis någon som privatimporterat och ångrat sig(?).
Hur som slog jag till för 300:-

Doften är riktigt fin med lite krutig ton, persika och grape doft.
Smaken är lite oljig med en knivskarp syra och lång eftersmak, med lite tid i karaff har den även fått mer citrusfrukt toner men syran och kraften i eftersmaken håller kvar sig bra.
Otroligt bra och prisvärd!
92p
20180920_203859.jpg
 

glenn_peter

Medlem
sherry.jpg

Bodegas Barón Michaela Amontillado
Doft: Sultanarussin, kanderad citrusfrukt, honung/saffran, lite fettet av en pata negra (?!)
Smak: Torr trots den sötare doften, sultanarussin går igen, lätt sälta, rostade mandlar och en lätt grape-ig beska.
En näve friterade marcona mandlar till detta och jag var i himlen! 92p
 
Visa bifogad bild 14290
2015 Domaine Gourt de Mautens (Jérôme Bressy) Vaucluse Rouge: doft av maraschino, lavendel, asfalt, timjan och humidor. I smaken trängs blåbär, plommon, svarta oliver, söta körsbär, pepparmynta, sötlakrits, sardeller och en massa annat. Enastående frukt och silkeslena tanniner. Hur kan ett så ungt vin vara så fantastiskt bra? >95p

Detta lät som något i min smak :)
Beställning på tre flaskor!
 

Christer J

Medlem
Också jag dricker rödvin.
Vi brukar dricka Mont Redon CndP när vi äter kött, men nu har vi provat E. Guigal Châteauneuf-du-Pape 2013 några gånger och tycker den är godare (trots liknande druvsammansättning) när vi äter lamm eller kalvkotletter från Tjolöholm (har köttlådor).
Mörk, mörk röd färg, doftar svarta vinbär, vanilj och peppar, är förvånansvärt len i munnen (integrerade tanniner?), väldigt fruktigt, körsbär. Både jag och min kära tycker det är ett kraftfullt vin i fin balans.
Kronor 359 på SB.
IMG_4396.jpg

Skål!
 
Last edited:

Adamanko

Medlem
Idag blev det halva av den här till maten - Chenas Quarts Domaine Piron-Lameloise 2015 - och jag får säga att Omar hade rätt. Lysande för den här pengen. Näsan är oemotståndlig med söt härlig frukt och en skön blommighet och den är inte sämre i munnen. Lite åt det saftiga hållet (som jag ÄLSKAR) men ändå med med struktur och balans. Beställde genast några fler.
 

Zingo

Medlem
Idag blev det ytterligare en CB (2016 Domaine des Aubuisières Vouvray Sec Le Marigny) från dagens småpartier på SB. Fylligt, hög syra och smaker av gula äpplen, citron och mineralitet, bra balans på syran/kroppen, helt klart prisvärt, 4/5, sparar de andra två tills vidare och ser vad som händer...
 

Attachments

  • cb3.JPG
    cb3.JPG
    57,7 KB · Visningar: 173

Adamanko

Medlem
Idag blev det ytterligare en CB (2016 Domaine des Aubuisières Vouvray Sec Le Marigny) från dagens småpartier på SB. Fylligt, hög syra och smaker av gula äpplen, citron och mineralitet, bra balans på syran/kroppen, helt klart prisvärt, 4/5, sparar de andra två tills vidare och ser vad som händer...
Rancid var fan oväntat här! ;) Kul!
 
Toppen