Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Trydebull

Medlem
2015 Reichsrat Von Buhl Riesling sekt brut
20180908_202945_001.jpg

Doftar ljusa, halvsöta päron. Lite annanas där bakom följt av en dov doft från insidan av surdegsbrödet.

Smaken ger samma päron åt det mer mjöliga hållet med lite högre sötma. Därefter kommer en ganska obalanserad syrlig och sur sötma. Med lite mer luft följer på det en lätt kryddighet med både chili och ingefära. Det avslutas med en bit citronskal. Det är okomplext och rättframt.

Det låter nog värre än vad det är när jag skriver det, men det blir inte heller någon speciellt angenäm kombo.

Jag föredrar riesling i andra former. Egentligen alla andra former.

Köpt som testflaska vid småpartilansering för ett drygt år sedan, vilket är bra, då vet man att man inte bygger "insikter" på fördomar.

Detta är ok, inget att köpa igen eller rekommendera men går absolut att dricka. 82 poäng.
 
Leeuwin Estate Art Series Chardonnay 2014
Köpte en flaska av denna på ett av websläppen i somras och ångrade mig nästan direkt; finns ju mycket bra chablis för dessa pengar, varför ska jag gå över ån för chardonnay hela tiden? Vägde sen fram och tillbaka om den skulle lagras eller ej. Men eftersom jag ofta tycker att det är rätt få chardonnayer utanför Frankrike som verkligen blir så mycket bättre av lång lagring medan jag samtidigt gillar bättre nya världen chards de första åren medan det fortfarande är frukten och syran som dominerar, så varför inte?

Den första frågan är ju vad det är för slags djur? Visar sig vara ren, fin, frisk klassisk chardonnay med elegans som kännetecken. I munnen både en liten sälta och mineralitet, men också härlig frukt - tänk solmogna citroner snarare än ananas, det vill säga att det är torrt och lättare i kroppen än många andra lyx-chardonnayer från nya världen. Syran är påtaglig - kanske inte lika oförlåtande som en Hubert Lamy 1er cru från sval årgång men tillsammans med frukt och komplexitet får det mig att tänka på Littorais Charles Heintz Chardonnay. Otroligt härlig komplexitet på näsan med Start!, havsvatten, grapefrukt, en hög med nyrivna gurkskivor, en skiva rostat bröd och kanske en ensam vit lilja.

Kostar ju 575 kronor, hur bra är den jämfört med Vasse Felix Chardonnay för 279 kr (också Margaret River) och Kumeu River (NZ) för 219 kr? Den är bättre, helt klart. Så otroligt klunkbar - den försvann riktigt fort.

94 poäng och kan lagras några år men är också väldigt njutbar redan nu.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
D4785382-68EF-4E5A-9458-11EEF585B0CE.jpeg

2010 Casanova di Neri Brunello di Montalcino


Wow, vilken doft! Tät, koncentrerad och nyansrik. Färgen är mörk med en minimal orange kant, om där ens är någon. Smaken påminner mycket om en CS från Napa av elegantare slag från svalare område. Allt är harmoniskt och integrerat. Har tyvärr bara en flaska kvar av denna. Den kommer utveckla fina mognadstoner så en halv låda till hade suttit fint. Får trösta mig med att jag i alla fall har ett par flaskor av storebrodern 2010 Tenuta Nuova.
Förra söndagen drack vi en 2013 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino, som också är en favoritproducent. Dessa viner är dock av helt olika karaktär. 2013 Ciacci är burgundiskt lätt och elegant medans 2010 Casanova har kraftigare struktur och är mer av en elegant Bordeaux. Jag gillar dem båda men ikväll var jag verkligen sugen på den här tätare, smakrika stilen. Så fantastiskt gott! Förutom repris på Brunello så upprepas även förra söndagens meny med pizza. Salami, köttfärs, vitlök, skinka, champinjoner, lök, bacon, paprika..... och himmelsk Brunello. :)
81F54B04-6C61-46FB-B496-9D171F874896.jpeg

FD5958C8-C052-44EE-9618-E42ACF8F3C0B.jpeg
 

Daniel A

Administratör
Vinbaren i Uppsala har blivit ett av mina favorithål för härligt vindrickande i Sverige (speciellt efter att Eriks vinbar slog igen). Passar fint eftersom jag ofta jobbar här uppe. Under kulturnatten har de som tradition att erbjuda en riktigt saftig flight, och i år blev det 2015 DRC. För 1650 kr serverades rimligt stora smakprover, och det är ju typ omöjligt att motstå. Jag var dessutom först ut, så fick det trevliga nöjet att smaka vinerna samtidigt som personalen.

Det här är verkligen provsmakande, och större delen av tiden ägnas åt sniffande. Det gjorde inte så mycket eftersom dessa viner idag är betydligt mer öppna i doften än de är i smaken. Att oblint dricka DRC av alla producenter påverkar säkerligen betygen. Men jag försökte vara hård och rättvis.

DSC_0468.JPG


2015 DRC, Corton
Lingon, mogna körsbär, asfalt (?!), lite grönt örtigt. Överlag väldigt väldigt rödbärigt. På tungan är det sylvasst fokus med en miljard röda småomogna röda bär, samt lite äppelskal som är ett mycket trevligt inslag. Efter tid i glaset finns även lite torkat kött.
Trevlig doft, men lite väl snipigt på tungan. Hög syra, inte så framträdande tanniner. Alla dessa röda bär gör vinet väldigt charmigt nu. Kändes helt klart som det “enklaste” vinet i uppställningen, men det betyder ju inte att det är dåligt. 93p.

2015 DRC, Échézeaux
Lite rundare, lite kraftigare än Corton,, lingon, tydliga blåbär, nypon, bläck. Efter tid även lite kakao och/eller tobak (lyckades aldrig ringa in det helt och hållet). På tungan är det plommon och syrliga körsbär, ett uns tobakskryddigt. Överlag är intrycket lite mer varma, mogna, bär. Hög syra och märkbara tanniner. Insmickrande doftvin, men hinner inte riktigt öppna upp smakmässigt. 94p.

2015 DRC, La Tâche
Wow! Det är här är något annat. Lite skog, lingon, körsbär, plommon, rosmarin, mycket örtträdgård, granris. Finns även en udda ton av kapris (aldrig hittat i vin tidigare). Galet djup i doften, en gigantisk vägg av sammanvävda dofter där det mesta är dolt men vissa saker kommer upp till ytan och komplexiteten är redan stor. På tungan är det körsbär, hallonbåt, hallon, granris. Förvånansvärt lent i munnen, med ett väldigt stramt och tanninfyllt avslut. Sinnessjuk längd. Otroligt snyggt vin, som definitivt kvalar in bland det bästa jag fått nöjet att smaka. Kan inte föreställa mig hur magiskt det här kan bli om X antal år. 96p.

Kul och lärorikt och gott!
 

Adamanko

Medlem
Brunellon Poggio Nero-12 var med i början av min ganska korta vinkarriär. Kommer ihåg att jag beskrev det som att dricka moln för min son. Kan ha varit första vinet jag köpte för över 200 spänn.

Idag smakar den inte moln. För mig fastnar kryddigheten först. Och en speciell krydda som jag inte kan placera men stött på ofta på slutet. Får köpa lite pomerans och se om det är den som bolis föreslår. Matchar min lövbiff med potatis och sötpotatis i ugn alldeles fantastiskt iaf. Kanske det ändå smakar lite moln? Om än ganska svarta regnfyllda.

Även lite tobak och torkade körsbär. Gott. 88-90. Alltså väldigt kryddigt. 88 utan mat. 90 med lövbiffen.
 

Skrutt

Medlem
B8760C66-F59A-4361-9E39-6C28D429FB80.jpeg

2009 Castello dei Rampolla Sammarco skulle öppnas lagom till att 2013 släpptes på SB, vilket ju hände I fredags. 2009 dracks ganska kyld, troligen kring 15 grader, var mkt elegant, en sugande våg av cassis och lätt spritiga bigaråer som kulminerar i en tanningrusig slutfas. Mkt fint och gott men frukten kunde varit mer intensiv. 93 p.

Edit: Intrycken bygger huvudsakligen på vin som luftats i glasen i ca tre timmar.
 
Last edited:

fxr

Medlem
20180910_183549.jpg

1999 Rustenberg Cabernet Sauvignon Peter Barlow.

Drack denna för ett par dagar sen. Jag håller med andra om att det påminner en del om bordeaux. Mjukt och integrerat, lång eftersmak. Förvånansvärt fräscht för att ha ett antal år på nacken, noterade inga färgavvikelser heller och doften var underbar. Försökte mig inte på några direkta noteringar. Björnbär?

Såg att bland annat @Elvis och @chambertin skrivit om Rustenberg tidigare. Jag funderar på att spara ett par flaskor iallafall, majoriteten dricker jag väl inom ett par år antar jag?

Det hade varit intressant att prova detta igen tillsammans med någon nyare årgång.
 

Adamanko

Medlem
Nya Crystallum kommer på bolis nästa fredag så det var ett utmärkt tillfälle att poppa min första Crystallum Pinot Noir Cuveé Cinema-16 för att se vad det var för ett djur.

Och visst kunde man känna nån sunkig söt jordbubbe. Och nån mineralitet. Tydligt pinositet. Och visst var det hög klunkfaktor. Och visst var det nån tafflig smak som stannade kvar på tungan och en inte helt avskyvärd hetta som slog till längst bak i gommen på det inte helt äckliga slutet. Här är ingen brett. Ingen skitighet. Och gillar man sånt kanske kan köpa en flaska men nog tror jag ni gör bäst att låta bli. Jag ger det nån halvsaggig 94 och inte en poäng mer.
 

Mmm

Medlem
Öppnade en Arnaud Ente Aligoté 2015. Det enda Ente-vinet jag lyckades klicka hem för några månader sen..

Är det ett gott vin?: Ja
Är det värt 450 spänn?: Nej. Runt 150 spänn kanske?

Aligoté är en sällsynt tråkig druva och det blir antagligen inte bättre än så här i den branschen. Neutralt och okomplicerat, 80 poäng möjligen?
Min ordination är att han bör rycka upp plantorna och plantera Chardonnay!
 

Ekdahl

Medlem
IMG_5476.JPG

François Villard Condrieu Le Grand Vallon 2015


Inte ofta jag dricker Condrieu och Viognier men varje gång undrar jag varför det inte händer oftare. Speciellt med tanke på att den helst inte behöver lagras och är perfekt att poppa efter sådär 3 år. Kanske är det priset, att det inte finns någon instegsversion och att de börjar från 400 kr? Men det brukar inte hindra mig med Champagne. Svaret är nog att de ligger utanför radarn, man ser inte och hör inte något kring Condrieu. En snabb koll på vårt älskade SB ger att finns totalt 3 olika för mig att beställa i detta nu.

Hur var vinet då…?
Jo, alldeles underbart. På nosen kan man verkligen dyka ner och botanisera en stund. Lite aromatiskt (men inte alls så stickigt som tex Sauv.B. och Pinot Gris kan vara), vita blommor, mineral, aprikos, persika och snyggt subtilt fatat med lite krut och kokos. Så lätt och ändå varm intensiv frukt. Som en elegant Bourgogne men ändå lite mer.

I munnen harmoni från näsan – fyllig, lite oljig, mineral, mycket frukt, faten är där och helt ok syra.

Möjligen inte bästa vita i år, men mest intressanta. Och godaste. 92p.
 
Visa bifogad bild 14231
François Villard Condrieu Le Grand Vallon 2015


Inte ofta jag dricker Condrieu och Viognier men varje gång undrar jag varför det inte händer oftare. Speciellt med tanke på att den helst inte behöver lagras och är perfekt att poppa efter sådär 3 år. Kanske är det priset, att det inte finns någon instegsversion och att de börjar från 400 kr? Men det brukar inte hindra mig med Champagne. Svaret är nog att de ligger utanför radarn, man ser inte och hör inte något kring Condrieu. En snabb koll på vårt älskade SB ger att finns totalt 3 olika för mig att beställa i detta nu.

Hur var vinet då…?
Jo, alldeles underbart. På nosen kan man verkligen dyka ner och botanisera en stund. Lite aromatiskt (men inte alls så stickigt som tex Sauv.B. och Pinot Gris kan vara), vita blommor, mineral, aprikos, persika och snyggt subtilt fatat med lite krut och kokos. Så lätt och ändå varm intensiv frukt. Som en elegant Bourgogne men ändå lite mer.

I munnen harmoni från näsan – fyllig, lite oljig, mineral, mycket frukt, faten är där och helt ok syra.

Möjligen inte bästa vita i år, men mest intressanta. Och godaste. 92p.
tack för bra smaknot! Blev sugen på att pröva. Har provat tidigare årgångar av Francois Villards Condrieu DePoncins som görs på samma sätt som Le Grand Vallon. Gillade mycket.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 14231
François Villard Condrieu Le Grand Vallon 2015

Hur var vinet då…?
Jo, alldeles underbart. På nosen kan man verkligen dyka ner och botanisera en stund. Lite aromatiskt (men inte alls så stickigt som tex Sauv.B. och Pinot Gris kan vara), vita blommor, mineral, aprikos, persika och snyggt subtilt fatat med lite krut och kokos. Så lätt och ändå varm intensiv frukt. Som en elegant Bourgogne men ändå lite mer.

I munnen harmoni från näsan – fyllig, lite oljig, mineral, mycket frukt, faten är där och helt ok syra.

Möjligen inte bästa vita i år, men mest intressanta. Och godaste. 92p.
Låter trevligt. Har själv aldrig fastnat för Condrieu då jag tycker att de oftast har en för hög beska men inget om detta i dina noter så kanske dags att testa igen? Noterna påminner mig dock om en bra Chenin Blanc och det gillar jag :p
 

Ekdahl

Medlem
Låter trevligt. Har själv aldrig fastnat för Condrieu då jag tycker att de oftast har en för hög beska men inget om detta i dina noter så kanske dags att testa igen? Noterna påminner mig dock om en bra Chenin Blanc och det gillar jag :p
Nej, ingen påtaglig beska trots 14% alkohol. Även jag är känslig för beska, speciellt i vita viner.

Som jag hoppas framgår i min not är jag rookie på Condrieu och Viognier. Kanske kan man jämföra den med C.B. men tycker ändå den har ett eget uttryck i doften framförallt det aromatiska som inte C.B eller Chardonnay har.

Däremot har jag hittills inte provat en riktigt bra Viognier utanför Condrieu. Men Viognier lär väl vara en av de mest svårodlade druvorna med tex terrior, skördeuttag, skördetidpunkt har jag för mig. Därför den är såpass ovanlig antar jag även om den är på frammarsch.
 

tobbe81

Medlem
Inte varje dag man dricker priorat min andra tredje gång faktiskt.
Celler l'encastell porrera 2014 för att beskriva detta så tycker jag att det är en blandning mellan rhone och jänk Pinot noir och ganska så trevligt vardags vin faktiskt 90p i min bok detta var min sista 2014 flaska men har två 2015 att dricka fram över tids nog också.
IMG_20180913_195644_720.jpg
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 14231
François Villard Condrieu Le Grand Vallon 2015.

.... och helt ok syra.

Möjligen inte bästa vita i år, men mest intressanta. Och godaste. 92p.

Men visst är det väl så att Viognier har märkbart lägre syra än CB..?
Oftast, ja men jag utgick från noten ovan.

Ja så är det väl. Jag utgick dock från en bra CB Sydafrika i tanken då den oftast är fatad - och ev lägre syra. En CB från Loire hade jag nog inte jämfört med.
Det gjorde jag också! Jfr med en fatad CB från Sydafrika.
 
Toppen