Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jag gick igång på de flesta cylindrar här (dricker den ikväll)! :)

Komplext! Satans läcker jänkarpinot till kvällens hamburgare! Nypon, rotfrukt, torkade blommor, kryddskåp, sandelträ, tjära, trycksvärta, pomerans, ljus tobak, malört, välanvänd lädersoffa och rostade pinjenötter. Mycket elegant och sammetslen trots rikligt med fat. Bra intensitet, speciellt med tanke på den finstämda frukten. Ett sniffarvin med stor finess. Ganska tysk i stilen på bästa vis. Lite mer frukt hade inte skadat, inte heller lite lägre pris, men nu gnyr jag en aning. (91p)
absolut komplex och härligt sniffarvin! låter alldeles rimligt att den levererade ännu bättre till en burgare. Vi drack ett glas innan middagen utan någonting till. Sandelträ är på kornet för övrigt.
 
Last edited:
IMG_3679.JPG


en av alla dess kvällar: svärmor på besök + hustruns bästa vän får översvämning, så vips är vi ett helt gäng som drar ihop en sallad som får ackompanjeras av Littorai 2015 B.A. Thieriot Vineyard Chardonnay och en mjuk gorgonzola tillsammans med Capezzana 2008 Riserva Vin Santo di Carmignano (tips från forumet!). Riktigt drickbar och till och med litet gulfruktig och kryddig chardonnay från Littorai som hade mindre syra än vad jag är van vid från denna producent (men ändå mer än majoriteten av kaliforniska viner). Det söta vinet var komplext och fint på näsan och lönnsirapstjockt i minne och riktigt härligt det med. 90 poäng x2
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
@Jos Då har jag sammanstälningen från förra fredagens BYOB. Vi valde ingen WOTN så det är enbart respektive inom varje kategori (förutom sista 1938 Château Villargeil Rivesaltes som var ensam i sitt heat).
Bästa vita (3 röster av 5): 1998 Hessische Staatsweingüter Kloster Eberbach Rüdesheimer Berg Schloßberg Riesling Spätlese
Bästa bubbel (3 röster): 2002 Paul Bara Champagne Grand Cru Comtesse Marie de France Bouzy
Bästa röda (3 röster): 2014 Bodegas Orben Rioja Malpuesto
 

Gradin

Medlem
@Jos Då har jag sammanstälningen från förra fredagens BYOB. Vi valde ingen WOTN så det är enbart respektive inom varje kategori (förutom sista 1938 Château Villargeil Rivesaltes som var ensam i sitt heat).
Bästa vita (3 röster av 5): 1998 Hessische Staatsweingüter Kloster Eberbach Rüdesheimer Berg Schloßberg Riesling Spätlese
Bästa bubbel (3 röster): 2002 Paul Bara Champagne Grand Cru Comtesse Marie de France Bouzy
Bästa röda (3 röster): 2014 Bodegas Orben Rioja Malpuesto

Kul med Orben! :)
 

Pontus

Medlem
20180831_204816.jpg

2013 Leeuwin Estate Art Series Chardonnay. Skruvkork! I början är vinet konstigt nog väldigt öppet och blommigt och påminner delvis om ett Rousannedominerat vin från Rhone. Så småningom minskar blommigheten och ersätts av intensiv gul frukt, tändsticksplån och hav. Smak av citrus, gröna äpplen och diverse blommiga toner. Massor av mineraler. De reduktiva inslagen känns inte alls i början, för att sedan dominera och därefter långsamt klinga av igen. Fin krispig syra. Vänta i minst 5 år med nästa, kan bli ett riktigt stort vin. 93++.
 
Last edited:

grappa

Medlem
La Perira 2008
IMG_20180901_164141_BURST002[1].jpg

Syrah och Grenache balndning, oklart proportionerna. Mörkt blåröd opaque. Mycket dofr av mörka bär, vinbär, plommon, lite rök, franska örter, aningen charkdoft. Bra tanniner och syra. Kryddig smak med mycket mörka bär, lite tobakstoner, härlig beska som balanserar väl med frukten. Lång eftersmak med bärighet och beska. Kan nog bli ännu bättre med ytterligare lagring men riktigt gott nu. Kvalitet 92 p, tycke och smak 92 p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
6983F23E-0031-44DC-91B0-D2E6B8603A4F.jpeg

2015 Raul Pérez Bierzo Ultreia La Claudina

Wow! Makalöst trevligt vin! Tack för det tipset, vem det nu var (@petterkalle)? Fånigt intensivt med massiv syra. Som en högklassig bourgogne, men i sin egna stil. Citroner i mängder, lite havtorn och vit persika som snyggt backas upp av lufttorkad tobak, fänkål, nötter, hav, krut, bivax och sågspån. (93p)

Dracks till en kvartett ostar och funkade absolut bäst till Pecorino Formano.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 14144
2015 Raul Pérez Bierzo Ultreia La Claudina

Wow! Makalöst trevligt vin! Tack för det tipset, vem det nu var (@petterkalle)? Fånigt intensivt med massiv syra. Som en högklassig bourgogne, men i sin egna stil. Citroner i mängder, lite havtorn och vit persika som snyggt backas upp av lufttorkad tobak, fänkål, nötter, hav, krut, bivax och sågspån. (93p)

Dracks till en kvartett ostar och funkade absolut bäst till Pecorino Formano.
Riktigt kul att du gillade det! Men jag var egentligen aldrig orolig då jag har lite (sic) koll på dina preferenser;) Jag tycker det är kul att Godello har fått ett uppsving och ibland också kan passa i finrummet. Vad tror du om utvecklingspotential? Jag har ett antal 2013 som jag fortfarande ligger på så mina 2015 får vänta lite.
BTW Då det blev osålda flaskor av detta eminenta vin från webbsläppet så finns det nu 7 kvar i svedala varav 5 på webben. Ska bli intressant att se hur fort de går....:D
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
La Perira 2008
Visa bifogad bild 14143
Syrah och Grenache balndning, oklart proportionerna. Mörkt blåröd opaque. Mycket dofr av mörka bär, vinbär, plommon, lite rök, franska örter, aningen charkdoft. Bra tanniner och syra. Kryddig smak med mycket mörka bär, lite tobakstoner, härlig beska som balanserar väl med frukten. Lång eftersmak med bärighet och beska. Kan nog bli ännu bättre med ytterligare lagring men riktigt gott nu. Kvalitet 92 p, tycke och smak 92 p.
Den där har jag varit ute efter ett tag! Var har du inhandlat den?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Riktigt kul att du gillade det! Men jag var egentligen aldrig orolig då jag har lite (sic) koll på dina preferenser;) Jag tycker det är kul att Godello har fått ett uppsving och ibland också kan passa i finrummet. Vad tror du om utvecklingspotential? Jag har ett antal 2013 som jag fortfarande ligger på så mina 2015 får vänta lite.
BTW Då det blev osålda flaskor av detta eminenta vin från webbsläppet så finns det nu 7 kvar i svedala varav 5 på webben. Ska bli intressant att se hur fort de går....:D
Stor utvecklingspotential med tanke på syra och intensitet, men redan nu underbart! :cigarr:
 

Christer J

Medlem
Riktigt kul att du gillade det! Men jag var egentligen aldrig orolig då jag har lite (sic) koll på dina preferenser;) Jag tycker det är kul att Godello har fått ett uppsving och ibland också kan passa i finrummet. Vad tror du om utvecklingspotential? Jag har ett antal 2013 som jag fortfarande ligger på så mina 2015 får vänta lite.
BTW Då det blev osålda flaskor av detta eminenta vin från webbsläppet så finns det nu 7 kvar i svedala varav 5 på webben. Ska bli intressant att se hur fort de går....:D

Då jag gillar Pecorino fick jag beställa några stycken på @Mattias Schybergs fina notering :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 14144
2015 Raul Pérez Bierzo Ultreia La Claudina

Wow! Makalöst trevligt vin! Tack för det tipset, vem det nu var (@petterkalle)? Fånigt intensivt med massiv syra. Som en högklassig bourgogne, men i sin egna stil. Citroner i mängder, lite havtorn och vit persika som snyggt backas upp av lufttorkad tobak, fänkål, nötter, hav, krut, bivax och sågspån. (93p)

Dracks till en kvartett ostar och funkade absolut bäst till Pecorino Formano.

Då jag gillar Pecorino fick jag beställa några stycken på @Mattias Schybergs fina notering :)
4 st försvann från webben på 15 min! Detta forum har verkligen impact:)
 

Zingo

Medlem
Då jag även skaffat ett par nya Zaltoglas passade jag på att testa ytterligare en billig Barolo från lokala bolaget
Enzo Bartoli Barolo 2013 - 199kr Ärligt talat vet jag inte varför jag skriver en notering, men vinet känns trött, ingen speciell doftprofil, efter mycket sniffande lite noter av röda bär, lite mogna blåbär(?). Hög syra (surt) med medium kropp och en flat smakprofil, känns obalanserat. Röda bär, lite ek, inget som sticker ut. Nä, detta är ett engångsköp om inte slatten bättrar sig tills imorgon. Mitt lokala bolis hade både 2013 och 2014 så kanske ska testa en 2014 och se eventuella skillnader.
 

LeChat

Medlem
9F29B259-5EA9-41A4-89D1-040BED707A04.jpeg

2015 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape


Det var ett tag sen vi grillade så igår passade vi på att grilla lammracks vilket är bland det godaste man kan äta tror jag. Lamm och Chateauneuf brukar bli bra så en av sommarens tidigare grillviner kändes kul att prova igen. Eftersom vi dagen innan hade druckit en 2012 Pégau Cuvée Réservée så fanns ju den upplevelsen färsk i minnet. Och det gynnade inte kvällens CndP kan man säga. Fast det känns orättvist att ställa dem mot varandra. Matchvikten är olika på alla sätt. Boislauzon är ung och traditionell i stilen, även om den bjuder på viss karaktär. Och ser man till priset så tycker jag att man får en god CndP av bra kvalitet för ganska liten peng. Dock inget jag måste ha.
Pegau kostar i princip det dubbla men är också mer än dubbelt så bra om man gillar stilen. Ett måste i min källare.
58BABC06-E482-4C44-BD3B-FFB59AD2317C.jpeg
 

Gomseglet

Medlem
Hade lite gäster hemma i lördags och valde lite feinherb Mosel till Sichuaninspirerad mat. Passade ganska bra och gästerna som är begynnande vinnördar fann vinet synnerligen intressant och gott. Markus Molitor fick stå värd för kvällens viner:
2007 Wehlener Klosterberg Spätlese (feinherb - syns på folien som är grön och på etiketten där Riesling är skrivet i grönt)
Noterna från ett år sedan https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-583#post-119306 står sig väldigt väl. Inte mycket skillnad. Fortfarande ett mkt trevligt vin. En flaska kvar. 90p
2014 Bernkasteler Badstube Spätlese (feinherb)
Ett mycket trevligt vin om man gillar lussebullar! Första flaskan av detta vin men jag förberedde gästerna på att 2014 var Saffransåret (i kubik) hos Molitor. Det levererade julstämning stort. Färgen är helt olik 2007 som är lite svagt gröngul. Denna är kraftigt gyllengul och både doft och smak är saffran! Jag går ju igång på detta vilket i sig kanske är lite udda. Bra syra, lagom lite sötma....och saffran:p 91p
Undrar hur den utvecklas?
Visa bifogad bild 14129


Intressant! Jag är torsk på saffranstoner i njutriesling. Du menar alltså att 2014 bjuder goda saffranschanser hos Molitor? Finns det andra Molitor från året som också lussar?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Intressant! Jag är torsk på saffranstoner i njutriesling. Du menar alltså att 2014 bjuder goda saffranschanser hos Molitor? Finns det andra Molitor från året som också lussar?
Japp! Utan att veta säkert så skulle jag nog kunna säga de flesta. När jag var där och provade sommaren 2016 så var tanken att köpa på mig en massa 2015 men det slutade med att de flesta var från 2014 just pga saffranstonerna:p. De har inte alls den höga syran som ex 2015 så lagringsbeständigheten blir nog därefter? Tror dock att 10-15 år inte är några problem? Detta med saffranstonerna har ju att göra med att hösten var väldigt fuktig så tendenserna borde kanske finnas hos de flesta 2014 från Mosel? Fast mycket beror väl på vinmakarens preferenser etc...
 
Toppen