Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Hade lite gäster hemma i lördags och valde lite feinherb Mosel till Sichuaninspirerad mat. Passade ganska bra och gästerna som är begynnande vinnördar fann vinet synnerligen intressant och gott. Markus Molitor fick stå värd för kvällens viner:
2007 Wehlener Klosterberg Spätlese (feinherb - syns på folien som är grön och på etiketten där Riesling är skrivet i grönt)
Noterna från ett år sedan https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-583#post-119306 står sig väldigt väl. Inte mycket skillnad. Fortfarande ett mkt trevligt vin. En flaska kvar. 90p
2014 Bernkasteler Badstube Spätlese (feinherb)
Ett mycket trevligt vin om man gillar lussebullar! Första flaskan av detta vin men jag förberedde gästerna på att 2014 var Saffransåret (i kubik) hos Molitor. Det levererade julstämning stort. Färgen är helt olik 2007 som är lite svagt gröngul. Denna är kraftigt gyllengul och både doft och smak är saffran! Jag går ju igång på detta vilket i sig kanske är lite udda. Bra syra, lagom lite sötma....och saffran:p 91p
Undrar hur den utvecklas?
IMG_2784.JPG
 

Zingo

Medlem
Då jag fått hem mina Riedel Old world pinot noir glas så tänkte jag testa med en nebbiolo, hittade en Giacosa Fratteli Barolo 2014 på mitt lila lokala bolag, verkar vara något från BS som hittat sig hit(?).

Lätt blodröd färg med en utmärkande doft av torkade körsbär, blommor, ceder, rätt så ren doft, hade förväntat mig mer "funkiness" eller stall baserat på de få Barolos jag druckit tidigare.
Hög syra och smak av röda bär, torkade körsbär, lite läder/tobak, rätt så lång finish, lite "sandiga" tanniner direkt från flaskan.
Jämfört med WSET Iso-glas är blommigheten och ceder i doften klart mer framträdande i Riedelglaset. Tror vinet vinner lite på lagring enligt min amatörmässiga analys. Helt OK för 199:- dock, kul att hitta något annat än de 3-4 "standard"-barolos som mitt lokala bolag brukar sälja.

*Någon som vet hur dessa letar sig in på vissa bolag? Har sett detta tidigare att "små lantbolag" har BS-flaskor eller från Små partier som man inte räknat med. Är det personalen som väljer ut dessa eller är det outhämtade beställningar som hamnar på hyllan?

GB.JPG
 

john b

Medlem
. Är det personalen som väljer ut dessa eller är det outhämtade beställningar som hamnar på hyllan?

En kombination av just dessa två faktorer har jag fått förklarat för mig.

Jag blev en gång mäkta förvånad på mitt lilla bolag när jag inte kunde beställa några ovanliga öl från ett småsläpp (Kentucky breakfast stout), då de redan tagit in 18 st.
Frågade nyfiket varför efter att jag kastat mig in i bilen för att akut köpa. Förklaringen var att chefen på det bolaget gillade stout, och mycket riktigt fanns det bara 12 på hyllan kl 10:02.
 

fxr

Medlem
Jag tror det ligger något i det Zingo och John B säger gällande intresse men även vad ni andra beställer(och ibland inte hämtar ut styr en del). Man kan bli lite förvånad ibland när man kikar på saldot för vissa viner, där de kanske inte borde ligga i vinkylen, men av någon anledning så stämmer intresset för vissa viner/regioner in med vad som t.ex faktiskt ligger i vinkylen och inte på hyllan. I vissa fall är de inte de vinerna man förväntar sig ska ligga där som faktiskt ligger där.

Teori: Vad gäller beställningar så kan det möjligtvis vara så att om t.ex flertalet kunder har beställt samma vin till en viss butik så ökar försäljnings"saldot" för just det vinet i butiken vilket gör att butiken potentiellt beställer mer av just det vinet på grund av att de sålt ett antal av dessa.

Något liknande ovanstående hände mig. Jag fick höra att ett bubbel jag inte kände igen på hyllan sedan tidigare stod där, och jag ställde lite frågor om det, då sa någon i personalen att någon beställt det och eventuellt inte hämtat ut, någon annan sa att någon/några beställt ett antal och därför fanns det nu i deras "ordinarie sortiment". Obs! jag kan ha missuppfattat något här, det var inte igår heller...
 

jrick

Medlem
Jag tror det ligger något i det Zingo och John B säger gällande intresse men även vad ni andra beställer(och ibland inte hämtar ut styr en del). Man kan bli lite förvånad ibland när man kikar på saldot för vissa viner, där de kanske inte borde ligga i vinkylen, men av någon anledning så stämmer intresset för vissa viner/regioner in med vad som t.ex faktiskt ligger i vinkylen och inte på hyllan. I vissa fall är de inte de vinerna man förväntar sig ska ligga där som faktiskt ligger där.

Teori: Vad gäller beställningar så kan det möjligtvis vara så att om t.ex flertalet kunder har beställt samma vin till en viss butik så ökar försäljnings"saldot" för just det vinet i butiken vilket gör att butiken potentiellt beställer mer av just det vinet på grund av att de sålt ett antal av dessa.

Något liknande ovanstående hände mig. Jag fick höra att ett bubbel jag inte kände igen på hyllan sedan tidigare stod där, och jag ställde lite frågor om det, då sa någon i personalen att någon beställt det och eventuellt inte hämtat ut, någon annan sa att någon/några beställt ett antal och därför fanns det nu i deras "ordinarie sortiment". Obs! jag kan ha missuppfattat något här, det var inte igår heller...
Också ett sätt för importören att få ut vinet på hyllan... beställ lite flaskor och hämta inte ut...
 
V

Vincent H

*Någon som vet hur dessa letar sig in på vissa bolag? Har sett detta tidigare att "små lantbolag" har BS-flaskor eller från Små partier som man inte räknat med. Är det personalen som väljer ut dessa eller är det outhämtade beställningar som hamnar på hyllan?

Visa bifogad bild 14130
Jag tror det ligger något i det Zingo och John B säger gällande intresse men även vad ni andra beställer(och ibland inte hämtar ut styr en del). Man kan bli lite förvånad ibland när man kikar på saldot för vissa viner, där de kanske inte borde ligga i vinkylen, men av någon anledning så stämmer intresset för vissa viner/regioner in med vad som t.ex faktiskt ligger i vinkylen och inte på hyllan. I vissa fall är de inte de vinerna man förväntar sig ska ligga där som faktiskt ligger där.

Teori: Vad gäller beställningar så kan det möjligtvis vara så att om t.ex flertalet kunder har beställt samma vin till en viss butik så ökar försäljnings"saldot" för just det vinet i butiken vilket gör att butiken potentiellt beställer mer av just det vinet på grund av att de sålt ett antal av dessa.

Något liknande ovanstående hände mig. Jag fick höra att ett bubbel jag inte kände igen på hyllan sedan tidigare stod där, och jag ställde lite frågor om det, då sa någon i personalen att någon beställt det och eventuellt inte hämtat ut, någon annan sa att någon/några beställt ett antal och därför fanns det nu i deras "ordinarie sortiment". Obs! jag kan ha missuppfattat något här, det var inte igår heller...
Också ett sätt för importören att få ut vinet på hyllan... beställ lite flaskor och hämta inte ut...

Så som det ligger till om det fortfarande är samma regler som innan jag slutade för ett år sen så är det olika för BS och TSE.
Beställningsflaskor som inte hämtas ut ska skickas tillbaka till leverantören om de kostar över 100 kr och får inte ställas ut i butiken. Detta just av anledningen för att förhindra leverantörer att lägga beställningar och sedan ej hämta ut. Däremot om det finns tillräckligt många kunder som beställer in något från beställningssortimentet så kan det hända att den artikeln fasas in i sortimentet, allt görs fortfarande helt automatiskt med någon beräkning uppifrån jag inte har en aning om. Oftast brukar dessa artiklar vara Prosecco som säljs i trälåda.. ;) Dock när artikeln sedan fasas in i sortimentet så kan den inte stå i trälådan längre, då köper ingen längre och så brukar den fasas ut i nästa sortimentsskifte igen.

När det gäller TSE (Småpartier) så får dessa ställas ut i butik om de inte hämtas upp av kund då det just är ett tillfälligt parti. Alla varugruppsansvariga får beställa småpartier, jag gjorde det ganska mycket dock så är det mesta av de intressanta flaskorna (300 kr+) redan fördelade mellan butiker. På toppen är de 3 vinbutikerna och efter dessa så kommer butikerna som har småpartier i sitt sortiment, om det fortfarande finns tillräckligt många flaskor kvar efter att varudepån tagit sin del så kan övriga butiker beställa in dessa. De 50 butiker som säljer mest småpartier inom en varugrupp (ex Mousserande) blir tilldelade småpartier inom den sålda kategorin automatiskt.

Så kort och gott så kan inte personalen påverka något av sortimentet i butiken förutom småpartier där det är fritt fram att beställa. Är det småpartier på en liten butik har den butiken oftast någon med lite nördintresse ;)
 

Christer J

Medlem
så i princip kan jag beställa 12 st Cristal 2008 kl 10 nästa fredag till en lantbutik för att sedan hämta ut dessa i lugn och ro över tid förutsatt att ingen annan vill ha? Cristal var väl på småpartier?
 
V

Vincent H

så i princip kan jag beställa 12 st Cristal 2008 kl 10 nästa fredag till en lantbutik för att sedan hämta ut dessa i lugn och ro över tid förutsatt att ingen annan vill ha? Cristal var väl på småpartier?

Jo precis, egentligen kan du göra det, har jobbat på en del olika butiker och i den sista jag jobbade i hittade jag 10 flaskor som var TSE-lanseringar från 2011... (Ja det var sött vin). Dock kan det hända att om små butiker får återköp eller ej uthämtade viner som de inte kommer kunna sälja under en överskådlig framtid så kan dessa ibland skickas internt till vinbutikerna.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 14133
2012 Alain Graillot Crozes-Hermitage


Har nog gillat denna årgång lite bättre tidigare. Här finns en del fina mognadstoner i smaken och doften är riktigt bra men syran är lite väl framträdande. Sista flaskan vilket känns helt ok. Kollade lite på kommande årgång, 2016, på cellertracker. Den verkar ju lovande!
2015 Alain Graillot Crozes-Hermitage
Tog egentligen fel flaska och det råkade bli ovanstående. @Omar Khayyam sa att denna skulle begravas i 10 år och helt säkert kommer det att vara ett helt annat djur den dagen men jag har inga problem idag heller. Typisk varm 2015 full med plommonkompott och varma björnbär. Kanske lite otypiskt full med grova sandiga tanniner som säkert kommer att lugna ned sig med tiden. Syrahmarkörer som blod, kött och peppar hittar jag också. Gott nu, gott sen. Som @LeChat kommer jag också att tanka lite 2016 när den dyker upp.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så som det ligger till om det fortfarande är samma regler som innan jag slutade för ett år sen så är det olika för BS och TSE.
Beställningsflaskor som inte hämtas ut ska skickas tillbaka till leverantören om de kostar över 100 kr och får inte ställas ut i butiken. Detta just av anledningen för att förhindra leverantörer att lägga beställningar och sedan ej hämta ut. Däremot om det finns tillräckligt många kunder som beställer in något från beställningssortimentet så kan det hända att den artikeln fasas in i sortimentet, allt görs fortfarande helt automatiskt med någon beräkning uppifrån jag inte har en aning om. Oftast brukar dessa artiklar vara Prosecco som säljs i trälåda.. ;) Dock när artikeln sedan fasas in i sortimentet så kan den inte stå i trälådan längre, då köper ingen längre och så brukar den fasas ut i nästa sortimentsskifte igen.

När det gäller TSE (Småpartier) så får dessa ställas ut i butik om de inte hämtas upp av kund då det just är ett tillfälligt parti. Alla varugruppsansvariga får beställa småpartier, jag gjorde det ganska mycket dock så är det mesta av de intressanta flaskorna (300 kr+) redan fördelade mellan butiker. På toppen är de 3 vinbutikerna och efter dessa så kommer butikerna som har småpartier i sitt sortiment, om det fortfarande finns tillräckligt många flaskor kvar efter att varudepån tagit sin del så kan övriga butiker beställa in dessa. De 50 butiker som säljer mest småpartier inom en varugrupp (ex Mousserande) blir tilldelade småpartier inom den sålda kategorin automatiskt.

Så kort och gott så kan inte personalen påverka något av sortimentet i butiken förutom småpartier där det är fritt fram att beställa. Är det småpartier på en liten butik har den butiken oftast någon med lite nördintresse ;)
...då är det ju trevligare att leva livet i ett land där varje butik har ett helt eget sortiment, de flesta butiker har webbutik och hemkörning med anslutning till wine-searcher (iaf Google) samt att myndigheterna inte lägger sig i den alkohol som säljs på nätauktioner, med argumentet att de ju redan fått in de sköna skattepengarna för flaskorna en gång.

Lite gulligt är det att minnas hur det faktiskt var lite "spännande" att gå in i en SB-butik i en annan stad... Men, det är ju bara för att jag tidigare levde i alkoholdryckernas Nordkorea - världens bästa enligt dem själva. (Både förmätet och långt ifrån sant.) Efter att ha smakat på vad FRIHET är, så kan jag bara fnysa åt förtrycket.

Fö anser jag att Systembolaget bör förstöras!
 

Magikern

Medlem
Fontanafredda Barolo Lazzarito 2001

Doft: Svag doft av körsbär i likör och mognadstoner.
Attack: Rätt försiktig men lite korinter och torkade körsbär faktiskt.
Mellansmak: Här händer det saker. Lite portvinstoner, bra syra och rätt fylligt. Mognadstoner med tanniner och lite nebbiolotjära.
Eftersmak: Lång och präglad av portvin och tanniner.

91+ minst utan tvekan. Kan varmlagring göra att även en Barolo smakar lite som ett portvin? Tycker mig ana en del sötma i vinet men jag har svårt att tro det.
 
2015 Alain Graillot Crozes-Hermitage
Tog egentligen fel flaska och det råkade bli ovanstående. @Omar Khayyam sa att denna skulle begravas i 10 år och helt säkert kommer det att vara ett helt annat djur den dagen men jag har inga problem idag heller. Typisk varm 2015 full med plommonkompott och varma björnbär. Kanske lite otypiskt full med grova sandiga tanniner som säkert kommer att lugna ned sig med tiden. Syrahmarkörer som blod, kött och peppar hittar jag också. Gott nu, gott sen. Som @LeChat kommer jag också att tanka lite 2016 när den dyker upp.
härligt!
 

LeChat

Medlem
10195C11-2012-46CC-A164-6CE4B222987B.jpeg

2012 Domaine du Pégau Cuvée Réservée


Oj, vad lätt det är att älska Pegau! Exemplifierar komplexitet, elegans och kraft i ett och samma vin. Rått kött, järn, viol, garrigue, lite sälta mm. Harmoniskt franskt där tanniner och syror gör allt man kan önska. Kvällens entrecote passar såklart ypperligt till ett strukturerat och smakrikt vin som detta. Vin med attityd, vem gillar inte det? Nu gäller det bara att övertyga frun om att gårdagens slatt av Crozes-Hermitage från Alain Graillot nog, faktiskt, egentligen, är ett mycket bättre och mycket godare vin....:rolleyes:
 
IMG_3677.JPG

Smock shop Band Pinot Noir Spring Ephemeral 2016
dags för en mer utförlig omvärdering av denna raritet från Hood river i Oregon. Massor av mörk frukt och härlig pinositet på näsan. I munnen har den all den där saftiga drick mer syrligheten som bra pinot har. Men slutet är något grovyxat och träigt. Tror denna skulle må bra av litet mindre ny ek och definitivt några år i källaren. Men funkade bättre nu än på provningen. 88 pinot-pinnar. + i kanten för LoR-karta på etiketten.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 14138
Smock shop Band Pinot Noir Spring Ephemeral 2016
dags för en mer utförlig omvärdering av denna raritet från Hood river i Oregon. Massor av mörk frukt och härlig pinositet på näsan. I munnen har den all den där saftiga drick mer syrligheten som bra pinot har. Men slutet är något grovyxat och träigt. Tror denna skulle må bra av litet mindre ny ek och definitivt några år i källaren. Men funkade bättre nu än på provningen. 88 pinot-pinnar. + i kanten för LoR-karta på etiketten.
Jag gick igång på de flesta cylindrar här (dricker den ikväll)! :)

Komplext! Satans läcker jänkarpinot till kvällens hamburgare! Nypon, rotfrukt, torkade blommor, kryddskåp, sandelträ, tjära, trycksvärta, pomerans, ljus tobak, malört, välanvänd lädersoffa och rostade pinjenötter. Mycket elegant och sammetslen trots rikligt med fat. Bra intensitet, speciellt med tanke på den finstämda frukten. Ett sniffarvin med stor finess. Ganska tysk i stilen på bästa vis. Lite mer frukt hade inte skadat, inte heller lite lägre pris, men nu gnyr jag en aning. (91p)
 
Toppen