Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
1F424254-FCBC-4FA7-AD7F-83AB98DF226B.jpeg

2013 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino


Hembakad pizza och en favorit-Brunello får avsluta helgen. Första gången jag drack denna så kändes den mindre drickfärdig än kvällens flaska. Jag funderar på om det kan ha någon betydelse att vi förra gången drack den utomhus och att vi ikväll sitter inomhus? Visst är den ung, men så harmonisk och faten är snyggt integrerade. Lite alkohol sticker ut men inget som direkt stör. Härlig burgundisk Brunello för 300:-, det är fint!:)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vitt, systembolaget, 299 kr, men där slutar likheterna:
sanford usseglio.jpg

2017 Domaine Pierre Usseglio & Fils Châteauneuf-du-Pape Blanc: Doft av övermogna gråpäron, galiamelon och sten. I smaken finns också melonerna, med luft kommer päronen också. Massor av mineral, syran är bra, klart bättre än väntat, frukten är rejält koncentrerad. Inga fat, men massor av elegans. Snyggt så det förslår. 91p
2015 Au Bon Climat Chardonnay Sanford & Benedict Vineyard: jag gillade den här skarp på bolagsprovningen och ville kolla om noterna kvarstår: Doft av smör och vanilj, I smaken finns gröna äpplen och citron, faten är rejäla, men frukten står emot. Gillar man klassisk jänkar-chardonnay gillar man den här. Satte 90-93 på provningen. Idag är det nog 91 med något plus.
Till havskräftor klarade sig Usseglio bättre, ABC blir för klumpig med skaldjur, skulle behöva en stekt fisk.
 

gece

Man vänjer sig.
2012 Bodegas Bernabé Navarro Alicante Curro (70/30 Monastrell/Tempranillo) Massor av mörk frukt (mest körsbär), men också salt, blod, salvia, lavendel, smörkola och stendamm som sällan skådas i annat än lambic och enstaka riktigt bra Bourgogne. Ganska fylligt, medel-tanniskt och hög syra. Yppigare och lyxigare än jag förväntat mig av naturvin utan svavel, men med en klart identitet. 92p kanske? En producent jag ska hålla ögonen på framöver.

2016 Albamar Rías Baixas Alma de Mar Smakar som Albariño ska. Bra mix av mogen gul frukt och syrlig grön, nässlor, rosor, kaprifol och lite salt i avslutet. Tur att vi fick en till dag med sol och värme så jag fick en ursäkt att poppa detta ;)
 
Last edited by a moderator:

Gomseglet

Medlem
Japp! Utan att veta säkert så skulle jag nog kunna säga de flesta. När jag var där och provade sommaren 2016 så var tanken att köpa på mig en massa 2015 men det slutade med att de flesta var från 2014 just pga saffranstonerna:p. De har inte alls den höga syran som ex 2015 så lagringsbeständigheten blir nog därefter? Tror dock att 10-15 år inte är några problem? Detta med saffranstonerna har ju att göra med att hösten var väldigt fuktig så tendenserna borde kanske finnas hos de flesta 2014 från Mosel? Fast mycket beror väl på vinmakarens preferenser etc...

Tack för det!
 

Gomseglet

Medlem
Markus Molitor Zeltinger Himmelreich Kabinett Riesling 2016 (vad är det med tyskar och otroligt långa vinnamn?)
Trevlig halvtorr riesling med äpple, ljusa stenfrukter och lite blommighet (fläder?). Trevlig, men hade gärna sett liiite mer syra. Sötman funkade dock finfint till en ärtsoppa med mycket stark senap!


40998499_2257055654322827_7542027945473212416_n.jpg


Maffigt med Kabinett till ärtsoppa och senap! Bara tanken gör mig glad!
 

LeChat

Medlem
C37363CC-B32D-4E72-AD8F-592134583EF2.jpeg

2015 Camille Giroud Maranges 1er Cru Le Croix Moines

Jag fortsätter tycka att denna är riktigt bra. Detta är fjärde flaskan och den bara bekräftar än mer tidigare upplevelser. Om man normalt gillar klassisk Bourgogne men även tilltalas av en yppigare stil som PN från Kalifornien så kan denna 2015 vara en bra mix. Kan dock bara beställas i kolli om 3 flaskor. Funderar själv på om jag ska beställa kolli nr 4 om det kan vägleda någon....:)
 

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 14168
2015 Camille Giroud Maranges 1er Cru Le Croix Moines

Jag fortsätter tycka att denna är riktigt bra. Detta är fjärde flaskan och den bara bekräftar än mer tidigare upplevelser. Om man normalt gillar klassisk Bourgogne men även tilltalas av en yppigare stil som PN från Kalifornien så kan denna 2015 vara en bra mix. Kan dock bara beställas i kolli om 3 flaskor. Funderar själv på om jag ska beställa kolli nr 4 om det kan vägleda någon....:)
Gilla ju deras Santenay skarpt och har gluttat på denna flera gånger, lite smålåga poäng på CT avskräckte dock.
Men vi verkar ju tycka ganska likt med vin verkar det som.
Får nog prova en tre-pack innan du tömmer lagret! :D
 

LeChat

Medlem
Gilla ju deras Santenay skarpt och har gluttat på denna flera gånger, lite smålåga poäng på CT avskräckte dock.
Men vi verkar ju tycka ganska likt med vin verkar det som.
Får nog prova en tre-pack innan du tömmer lagret! :D
Jag fick tyvärr aldrig köpt 2015 Santenay men har förstått att den ska vara bra.
När det gäller Maranges så tycker jag att poängen på ct är klart missvisande (iofs bara en notering vad jag kan se). Den är klart tillgänglig och bjuder som ung på mycket smaskig frukt men kommer garanterat utveckla en god mognad om man ger den ett antal år.
 

Daniel A

Administratör
En evighetsförkylning har släppt, och det firades med roliga viner. Mycket trevligt sällskap, så inte särskilt utvecklade noter. Dracks på utmärkta Vinbaren i Uppsala.


2014 Coquard Loison-Fleurat Vosne-Romanee
Grönig, örtig, kryddig, lingon. Ganska komplext kryddigt på ett sätt jag inte kan få ner i ord. Väldigt behagligt kryddig på tungan. Elegant och stram. Omogna lingon. Tillgängligare än väntat, även om den såklart är mycket ung. 89p med potential.

DSC_0462.JPG


1996 Château Poujeaux
Kaffe, lakrits, lite jord. Kraftig doft utan mycket frukt. Svartpepparkryddigt. Lent i munnen. Mycket polerat, inget särskilt bett i tanninerna, högre syra. Bra längd. Kul att mentalt jämföra med 1998 Coquillas som jag drack nyligen: det här är det klart bättre vinet, med betydligt mer oomph! 90p.

DSC_0463.JPG


2015 Aalto
En stram Alto Moncayo? Kraftigt vin med viss elegans under alla tanniner och den höga syran. Borde dricka Aalto oftare! 90p.

2014 Flor de Pingus
Oliver, lakrits, kött. Mörka bär (främst blåbär, faktiskt).Ett maffigt vin, mycket “gå in i en vägg”-känsla över det. Aggressivt ungt, men med uppenbar kvalité under täcket. Om 10 år? Grymt! Idag? Också grymt! 91p.

DSC_0464.JPG


1999 Giuseppe Cortese, Rabaja riserva
Godispåse?! Blanda allt som är rött och svart bland lösgodiset och ta en rejäl sniff. Utöver detta hittar jag rökighet, alternativt tjärade rep. Röda bär, några färska och några torkade, höstlöv och något blommigt. Fortfarande mycket liv i den här. 90p.

2012 Château Montus, blanc
Vansinnigt expressiv doft! Tropiska frukter marinerade i citron. Samma på tungan. Mycket kraftig syra. Mycket trevligt vin, men väldigt enkelspårigt. Ingen aning om vad som händer med tid. 88p.
 
Last edited:

Christer J

Medlem
Ensam hemma och firar veckans inköp till samlingen. Är fantastiskt nöjd med att nu ha viner som ska ligga och gotta till sig för att sedan njutas i trevligt sällskap! Nästa naturliga steg är att köpa ett fritidshus så jag får källare att samla viner i :)

Idag blev det godis på tallrik och i glas, Ruppertsberger Riesling 2017 som jag tycker passar bra till förrätten.

C992CB34-2428-4286-8FA7-01B0C4BBBC37.jpeg
 

Wintermute

Medlem
Un Jour 2013, Malbec från Cahors. Nu har det gått ett år sedan den senaste flaskan. Fortfarande hårda och lite besvärliga tanniner. Svarta vinbär, lavendel och möjligen viol. Lite kryddlåda i slutet (kryddpeppar, nejlika). Gott redan nu, men med tydlig potential. Jag skall försöka vänta ett år till med nästa flaska.
Ytterligare ett halvår har gått. Nyöppnad var den tät och sträv, men inte alls obehaglig. Efter en vecka känner jag tydliga lavendeltoner och vinet visar inga tecken på trötthet.
 

Adamanko

Medlem
Provade 2015 La Spinetta (Rivetti) Barbera d'Asti Cà di Pian direkt från släppet. Klara oliver och då förstår jag att Omar gillar det. Han brukar göra det. Jag är lite tvärtom. Fruktig med lakritstoner framför allt i näsan som efter någon timme blir väldigt bra. Fat förstås. Funkade bättre med pasta bolognesen än Vigna Pedalen igår.

Sätter det på 86 och kommer inte köpa igen. Men gillar man oliver i vinet så ska man nog prova.
 

Laigaard

Medlem
.. En fantastiskt god pn av Von Winning.

Fina florala dofter tillsammans med blandsaftkok. Överraskande koncentrerad frukt, jordgubbar och lingon, vitpeppar, gummi och såna trevliga grejer. Bra balans och fin längd på denna. Påminner om min första riktigt goda pn, #ChasingTheDragon.

92 poäng, rekommenderas starkt!
 

Attachments

  • 5C2F716E-85FB-4B03-AF17-F1B706F29733.jpeg
    5C2F716E-85FB-4B03-AF17-F1B706F29733.jpeg
    34,6 KB · Visningar: 222
Provade 2015 La Spinetta (Rivetti) Barbera d'Asti Cà di Pian direkt från släppet. Klara oliver och då förstår jag att Omar gillar det. Han brukar göra det. Jag är lite tvärtom. Fruktig med lakritstoner framför allt i näsan som efter någon timme blir väldigt bra. Fat förstås. Funkade bättre med pasta bolognesen än Vigna Pedalen igår.

Sätter det på 86 och kommer inte köpa igen. Men gillar man oliver i vinet så ska man nog prova.
Det brukade berättas en rolig historia om en chefekonom på en av de svenska bankerna för en sisådär femton år sedan: handlargolvet på samma bank hade identifierat att sagde chefekonom hade rätt hela 49 % av gångerna och kunde därför välja en lika enkel som lönsam strategi i fråga om hur de skulle förhålla sig till hans investeringsråd.;)
 

LeChat

Medlem
FA650BC3-2139-424E-8646-FB6722FE1BF7.jpeg

2012 Delas Frères Côte-Rôtie Seigneur de Maugiron


Den här behöver luft. Initialt är den sluten och tunn i smaken. Den öppnar upp sig något med luftning men kanske har årgången likheter med 2012 i Bordeaux med lätt och charmig frukt? Hade önskat lite mer kraft och intensitet i smakerna, inte minst för att matcha kvällens ryggbiff. Eventuellt har det blivit lite för mycket Syrah den senaste tiden för även om det till slut känns som en helt ok Syrah så uteblir kicken. Får nog ge mig på lite andra druvor ett tag framöver.
 

Trydebull

Medlem
Några flaskor från veckan:
2002 Chateau Couhins-Lurton
20180907_224831.jpg


Efter ca fyra timmar på karaff, vid ca 16-17 grader.

Mörkt blå-rött och ogenomskinligt, närmast lätt ofiltrerat för ögat.

Näsan får blåa mogna plommon, lite mogna körsbär, kraftigt rökt fläsk, pyrande brasa.

Smaken en välbalanserad kompott av röda och blåa bär. Åt det tunnare hållet. Lite obehandlat trä kvar tillsammans med svampsmak från blandad sopp. Inte jättelång och kraftfull eftersmak men det som finns kvar är angenämt.

Helt ok men absolut inga höga höjder.

84 poäng
 
Toppen