Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

gece

Man vänjer sig.
2017 Timo Mayer Pinot Noir. Australisk Spätburgunder från Yarra Valley. Frukten drar nästan åt bättre-Zinfandel-hållet med mogna björnbär. Strukturen är dock lätt att känna igen som Pinot, lätt, stram, syradriven och ganska mycket, men väldigt fina tanniner. Riktigt bra och tilltalar såväl mina hedonistiska som intellektuella sidor. Lite ung kanske men inte så det stör.

Måste man dricka Pinot får den gärna smaka så här. ;)
 
Också jag dricker rödvin.
Vi brukar dricka Mont Redon CndP när vi äter kött, men nu har vi provat E. Guigal Châteauneuf-du-Pape 2013 några gånger och tycker den är godare (trots liknande druvsammansättning) när vi äter lamm eller kalvkotletter från Tjolöholm (har köttlådor).
Mörk, mörk röd färg, doftar svarta vinbär, vanilj och peppar, är förvånansvärt len i munnen (integrerade tanniner?), väldigt fruktigt, körsbär. Både jag och min kära tycker det är ett kraftfullt vin i fin balans.
Kronor 359 på SB.
Visa bifogad bild 14318
Skål!
Guigals cdp är inte dum
 

Christer J

Medlem
Jomen det var ju lättdrucket till pastan, Maranges Le Croix Moines 2015, Camille Giroud.
Fästmön gillar vinet, enkelt och okomplicerat säger hon.
Körsbär i doften, jag tycker det är ett elegant vin, rent.
Skål!
42D85F3A-E36F-4C9C-A4D1-B191977D6BF0.jpeg
 

LeChat

Medlem
621E99A5-FC16-4BA9-BEB7-5F104879474F.jpeg

2012
Clos de l'Oratoire

Lite småförkyld idag men att avstå lördagsbiffen med tillhörande rött känns ju närmast som en nära döden upplevelse så jag kämpar emot och väljer att kurera mig med en Bordeaux från St. Emilion.
Tidigt att öppna, ja, men inte för tidigt. Faten är påtagliga men tillför ändå rätt mycket gott i nuläget. Den behöver dock luftas ca 2-3 h.
 
M

Mouton

image.jpeg


Senast provat för ett par år sedan, nu inte alls som jag minns det. Då generöst fruktigt, lustigt nästan för mycket av allt. Nu, slutet med tobak och nyanser av rosor asfalt hårt på något vis. Inte dåligt snarare har vinet gått in i en dålig fas. Eftersmaken är som att sitta och tugga på en cigarr fimp. Märkligt hur ett vin så totalt kan vara så olikt sig själv (eller likt?)
 
M

Mouton

image.jpeg


Här har vi ett helt annat djur, animaliskt med en otrolig doft av asfalt och rosor, tanniner som nyper till precis som det ska va i en Barolo. Den här klättrar upp till 91 poäng, speciellt som partner till en minst sagt slösaktig kantarell toast med vansinnig mängd Parmensam riven över sig..
 
M

Mouton

Visa bifogad bild 14333

Här har vi ett helt annat djur, animaliskt med en otrolig doft av asfalt och rosor, tanniner som nyper till precis som det ska va i en Barolo. Den här klättrar upp till 91 poäng, speciellt som partner till en minst sagt slösaktig kantarell toast med vansinnig mängd Parmensam riven över sig..
Förövrigt kan man ju konstatera att Bodeaux mannen har gått över till Italien
 

Zingo

Medlem
Ikväll blir det en lite billigare flaska (Domaine Laougué Madiran Les Passionnes 2015, 99kr på SB) men kunde inte motstå när det stod "Nyhet" och "Madiran" på etiketten. Mörkt lila och doft och smak av mörka plommon, svarta vinbär, ek, salmiak och blåbärssylt. Rätt kärva sandiga tanniner, bra kropp men lite kort avslut med aningen för "sur" finish.
Jag gillar rätt kärva/spretiga viner så detta var helt ok, kanske ny "vardags"-dricka.
Helt klart värt 99kr, ska nog köpa ett par och se vad som händer om man sparar ett par år. (3.5-4 /5).

tn.jpg
 

Vingubben

Medlem
Alto Moncayo Veraton 2015. Lavendel, kokos och vingummi i doften. Smakbomb i munnen. Vaniljen slår igenom och hög peppeighet. För dem som gillar extra allt så är detta riktigt bra. 93p idag och har alla förutsättningar för att ligga till si
9AE51E2B-308C-4428-9B0B-EAA61E1E381D.jpeg
g ett par år. Kilar nog ner till bolaget på måndag och försöker komma över några flaskor till.
 

Vingubben

Medlem
DAE014E4-1501-4128-960E-6CB2C564912B.jpeg

Avslutade helgen med La Bruja De Rozas 2016 från släppet i fredags. Ljus och lätt i färgen. Doft av stall och alkohol och syntetisk frukt, typ tablettask till barn. I smaken typisk Garancha men alkoholen slår igenom och kroppen är lite tunn för att detta skall bli riktigt bra. Kul och annorlunda men hamnade i skymundan för Veraton. 86p.
 

Daniel A

Administratör
DSC_0503.JPG

2016 Domaine Tempier, Bandol blanc
Jag tycker om vitt vin. Jag tycker om Tempier. Aldrig smakat en vit Tempier.
Inte ens smakat alla druvor i blenden: clairette (60 %), ugni blanc (18 %), bourboulenc (19 %), marsanne (3 %).

Här finns alla komponenter som krävs för ett riktigt bra vin. Fruktigt med personlighet - någon blandning av citron, söta tropiska frukter och örtträdgård på ett sätt jag nog inte kommit i kontakt med tidigare. Samma sak i munnen, med en viss fyllighet åt det vagt oljiga hållet (tror att jag menar det många engelska noter skriver som “creamy texture”). Bra syra. Smaken hänger kvar i munnen ett bra tag. Över kvällen utvecklas vinet mycket positivt. 92p.

Vinet dracks på Le Quinze Vins i Paris, en vinbar och butik jag varmt kan rekommendera. En vinlista jag gärna bläddrar i (och köper ifrån) igen! Fick stora tummen upp för valet av den här flaskan - lämnade ett generöst glas i botten till personalen, som blev mycket glad.
 

Zingo

Medlem
Idag blir det en till Tannat-nyhet jag hittade på SB Ordinarie (Bodega Garzón Tannat 2016). Denna gång från Uruguay (som jag letat efter med ljus och lykta tidigare..).
Köttiga sträva tanniner med stor kropp. Doftrikt. Fruktiga smaker av mörka plommon, dadlar, vanilj, bitter choklad, sötlakrits. Det här gillar jag, välbalanserat och prisvärt för 119 kr. 4-4.5/5. Testat på egen hand men måste vara perfekt till en redig köttbit med en gräddladdad potatisgratäng.

tn2.jpg
 

fxr

Medlem
I Stockholm i helgen. Var inte i skick för att försöka mig på någon bedöming igentligen men, NV moet:erna(70 talet?) hade lite kort eftersmak som inte passade ihop med klortvattnet från bubbelpoolen. Rosén är ung och fräsch, riktigt god. Får återkomma till Gewurztraminern när jag provat några till, fin färg iallafall.

20180925_181910.jpg
20180925_182112.jpg
20180925_192137.jpg
 

Daniel A

Administratör
DSC_0498.JPG

2010 Domaine Laleure-Piot, Corton-Charlemagne
Jag kan nog fortfarande räkna antalet druckna vita bourgogne grand cruer på ena handen. Får ju så himla mycket annat vin för pengarna… Men på en mysig restaurang i Paris är det lätt att få feeling!

Mycket expressiv doft, främst av söta äpplen och citroner (alla delar av den). Det påminner lite om en gräddad paj utan pajdeg. Typ. Finns även en trevlig ton av jord, eventuellt jordiga svampar. Expressivt, men än så länge inte så komplext. Något oförlöst överlag. På tungan är det massiv syra, och mer av äpple/citron/jordig svamp. Finns även en kryddighet som nästan drar åt kanel. Det är egentligen inget speciellt vin - det är en bra, småfet, chardonnay. Det som skiljer det här från många andra chardonnayer är intensiteten. Så jag känner nog att det var värt att betala för att få “Corton-Charlemagne” på flaskan. 92p.

Dracks på Le Pantruche i Paris. Mycket bra restaurang, som presterade långt över sin prisklass i mitt tycke. Åt en marinerad makrill med okänt tillbehör - typ syrliga jordklumpar och gräsig lerpöl? Gott var det i alla fall. Huvudrätten var helt magisk! Någon fast vit fisk, på en bädd av grillad majs, avocadokräm och en ginsås (som i, spriten gin). Platsar nog in bland de tio bästa rätter jag ätit!
DSC_0499.JPG

DSC_0500.JPG
 
Toppen