Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Trydebull

Medlem
2015 Pinson Chablis 1 er cru Mont de Milieu
20181007_181250.jpg

Verkligt ljusgul i färgen, åt det transparenta hållet.

Knuten utan luft men 90 minuter senare släpper den fram dova fina salta havstoner med lätt citrus- och vit melontouch. Ostronskal och slanggurka finns också med.

Lätta fina citrustoner i munnen, med en väldigt lätt beska. Det finns lätt omogen vit melon och slanggurka även här. Ung, lite sluten och inte fullt utvecklad men absolut angenäm.

90 med ett plus till.

Serverad till en gräddbefriad frutti di mare med tomat och peperogini vilket den mötte exemplariskt.

Har några flaskor till och de får vila fem år. Förväntar mig då 92.

 
Drack 2016 Thorne & Daughters Wanderer's Heart idag. Märkte att @Omar Khayyam och jag var någorlunda överens på CT.

Jordgubbar, hallon, körsbär med någon julkrydda. Dessutom nån sälta och mineralitet i slutet. Fräscht. Tranbär. 88-90.
Känns ju som att Sydafrika är det nya Nya Kalifornien. Samma kvalitet kostar minst en hundring till om avsändaren är Kalifornien jämfört med firmor som Mullineux, Thorne&Daughters, Reyneke, Cartology (Alheit), Rall, Badenhorst, Sadie Family, Raats, Luddite, Johan Meyer, för att nämna de härliga viner jag för egen del upptäckt bara de senaste två-tre åren, ofta genom tips här på forumet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
F3EB3657-6243-4EBD-AF10-2C63CE8CD90D.jpeg

2015 BLANKbottle Moment of Silence

Mycket gott! Ren och fin chenin med bra koncentration utan skönjbara fat, men saknar det lilla extra. Syran är lite åt det låga hållet. Aromatiken drar åt marsipan, mogna gula äpplen, vit persika, våt sten, kanderad citrus och bivax. Bra och kvalitativt, men jag hoppades på mer med tanke på den hippa producenten! (88p)

Har en flaska till. Får se om det blir aningen roligare nästa gång. :)
 

Trydebull

Medlem
1995 Daniel Rion Vosne-Romanee 1er cru Les Beaux Monts
20181006_170624.jpg

Re-freschar en gammal not.

Ganska genomskinligt jultomteröd i tonen.

Behöver luft. Jag tycker inte att den kom till sin rätt förrän efter 2 timmar i karaff, återhälld på flaska i ca 1 timme och först där lyfte en tidigare ganska återhållsam smakupplevelse.

Doften ger tydligt jordgubbar. Och lim. Lingon. Ungskog med barrträd.

Smaken ger både lingon och jordgubbar. Båda lätt omogna. Även tranbärstoner. Frukt och syra finns närvarande. Bra balans. Gott. Nä, riktigt gott är faktiskt mer träffande

Gifte sig fantastiskt bra med kycklinglår och gräddbaserad sås med oregano- timjan, parmesan och soltorkade tomater.

Den här flaskan slänger jag 92 pinnar på och jag tror fortfarande att det här utvecklas och faktiskt att det går att hitta en eller två pinnar till baserat på den här flaskan. Jag tänker ta chansen och sparar vidare.
 

Adamanko

Medlem
Känns ju som att Sydafrika är det nya Nya Kalifornien. Samma kvalitet kostar minst en hundring till om avsändaren är Kalifornien jämfört med firmor som Mullineux, Thorne&Daughters, Reyneke, Cartology (Alheit), Rall, Badenhorst, Sadie Family, Raats, Luddite, Johan Meyer, för att nämna de härliga viner jag för egen del upptäckt bara de senaste två-tre åren, ofta genom tips här på forumet.
Allting är ju nytt för mig. Men just nu är jag mest nöjd med mina downunder och spanska viner. Där ser jag mycket framtida njutning framför mig. Ibland tittar jag på mitt excelark över vinerna och saliven börjar rinna till.

Jag är säker på att jag inte är ensam om det? :D
 

Trydebull

Medlem
1995 Fonseca Guimaraens port
Fortsätter med 1995-tema.
20181006_191331.jpg


Som vanligt (!!) Känns korken som en ballerina på hal is och det blir bladskruv. Igen. Och ändå kork delad i två delar (räckte dock med två delar...). Igen.

Simmig och solkigt ofiltrerad tranbärssaft i färgskalan.

Otroligt angenäm på doften efter ett dygn. Men det krävs ett dygn. Kolafudge, inlagda körsbär, mörk granskog, skogssvamp på avvattning i smör-tom stekpanna, lakridstoner åt det lite söta hållet. Någon fullmogen jordgubbe och lite jordgubbschocklad åt det kladdigare hållet - Anton Berg?

Smaken?
Ljuvligt knäckig, fylld med både aromer och med simmigt nedkokt djup. Mogna, lätt reducerade körsbär, sherrytoner bakom dem, sälta och lakrits, frukt med kraft. Alkohol som förstärker, inte förstör. Lååång eftersmak som går över åt kakaobönor med lite söt-saltad bitterhet dränkta i 10-1 reducerade nedkokta körsbär.

Det här är riktigt bra för ett medelmåttigt+ år och 200 spänn på halvflaska.

Nu har de fått lite ro i källaren också.
93 poäng.
 

Gomseglet

Medlem
Lite som Tomas för några inlägg sedan korkade jag upp en flaska för första gången sedan förlossning i helgen! Varning för överskattning av den här, alltså!

2012 Massolino Barolo Serralunga d’Alba
Gissa! Jo, medelintensivt petroleum och parfym i näsan. Något likt marsipan också.
Till Plin med tryffelsås och gammal unken parmesan smakar de strama körsbären, den lite obalanserade syran och eftersmaken av gammal lackad möbel mycket gott.
Kan nog ligga ett tag till, jag gillar tanniner och det finns några kvar. 2012 var ingen jätteårgång, sägs det, men det här är gott. Jag tror att Massolino är bra 2012.
 

Mattias Schyberg

Administratör
1995 Fonseca Guimaraens port
Fortsätter med 1995-tema.
Visa bifogad bild 14486

Som vanligt (!!) Känns korken som en ballerina på hal is och det blir bladskruv. Igen. Och ändå kork delad i två delar (räckte dock med två delar...). Igen.

Simmig och solkigt ofiltrerad tranbärssaft i färgskalan.

Otroligt angenäm på doften efter ett dygn. Men det krävs ett dygn. Kolafudge, inlagda körsbär, mörk granskog, skogssvamp på avvattning i smör-tom stekpanna, lakridstoner åt det lite söta hållet. Någon fullmogen jordgubbe och lite jordgubbschocklad åt det kladdigare hållet - Anton Berg?

Smaken?
Ljuvligt knäckig, fylld med både aromer och med simmigt nedkokt djup. Mogna, lätt reducerade körsbär, sherrytoner bakom dem, sälta och lakrits, frukt med kraft. Alkohol som förstärker, inte förstör. Lååång eftersmak som går över åt kakaobönor med lite söt-saltad bitterhet dränkta i 10-1 reducerade nedkokta körsbär.

Det här är riktigt bra för ett medelmåttigt+ år och 200 spänn på halvflaska.

Nu har de fått lite ro i källaren också.
93 poäng.
Älskar dina noter! Du beskriver vin ruggigt bra! :)
 

MartinE

Medlem
Söndagen bjöd bl a på säsongens första Mont d'Or och då passade jag även på att plocka fram ett vin från samma trakter:

fullsizeoutput_248a.jpeg

2008 Château d'Arlay Vn Jaune: Oxiderad, kryddig och komplex doft med tydliga sherrytoner. Inslag av bokna äpplen, mogna gula äpplen, hasselnötter, anis och kaffebönor. Mycket av detta går igen även i smaken som är mycket frisk, torr och förhållandevis ung. Jag hade gärna sparat delar av innehållet för att fortsätta sniffa och smaka på under den närmaste veckan, men dessvärre tog flaskan slut alldeles för snabbt... Hur som helst ett mycket trevligt vin! (ca 87 p)
 

Magikern

Medlem
Idag dricker jag 2 viner mot varandra vilket är kul att göra ibland.

Fontallora Felsina 2005

Doft: sangiovese med lite ålder. Surkörsbär och peppar.
Attack: salmiak och surkörsbär. Utvecklad men inte så intensiv
Mellansmak: Här märker man lite mer kropp. Vinet är lite vresigt och ursprungstypiskt men kryddigt. Det lär inte bli bättre på halvflaska
Eftersmak: Rätt lång och präglad av surkörsbär och mognadstoner.

88 poäng och inte prisvärt i mitt tycke

Clonakilla Shiraz-Viognier 2015

Doft: Grenache så det visslar om det mycket jordgubbar och choklad. Öppnar sig fort.
Attack: Köttig och pepprig. Lite som flytande pepparsalami med frukt i kanterna. rätt intensiv
Mellansmak: Chark och peppar i körsbärssaft. Cote-Rotie 2009 hade jag gissat utan tvekan. Syran är ok men kunde varit högre. Björnbär och mint träder fram efter några sekunder i munnen. Fylligt och gott.
Eftersmak: Rätt lång och påminner lite om extratuggummit sweet mint.

90 poäng som läget är nu. Tyckte det dök upp för mycket reduktiva toner så jag sänkte faktiskt mitt omdöme efter dekantering.

Någon som provat?
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
A60C967F-45DC-4A7D-84BC-DBDB7EA1821D.jpeg
F5E9500D-6B36-4A42-913A-C80DE9596D7D.jpeg

Kanonkop Paul Sauer 2012. Tog fram första flaskan av sex och drack över två dagar. Bordeauxblend med rikligt med plommon och motorolja i doften. Lite tunnare i kroppen än sina franska kompisar, men på ett positivt sätt. Hade inga förväntningar på detta så det överraskade. Klara 90p. Extra kul med en producent som lägger krut på informationen på baksidesetikettern.
 

Christer J

Medlem
Jag har druckit Pierre Peters Cuvée de Reserve NV med stor behållning några gånger nu, jag har förstått att de var degorgerade Juli eller Okt 2017 med 2014 bas.

Men...

På senaste provningen hade vi med en som var degorgerad April 2018 med 2015 bas, och jag tyckte inte alls den smakade som den brukade, med någon underlig för mig odefinierbar biton som gjorde mig lite perplex. @Ekdahl talade om att flaskan var en besvikelse.

Så nu har jag läst om hur någon (Terry Theise) som smakat champagner (och även specifikt denna PP NV) med 2015 bas och påstår att det detta år finns en "herbal flavor, grassiness" som man normalt inte finner i en champagne. Detta ska vara känt bland vinproducenter antar han men det finns inslag av "denial".
Kan det vara så att det vi upplevde var denna "grassiness"?

Jag har nu PP NV med basår 2014 och 2015, så det återstår bara att prova! Är det nån som är sugen på att deltaga är det bara komma förbi :)

Jag bifogar länken till den text där jag läste det först.

https://www.skurnik.com/wp-content/uploads/2018/06/SKURNIK_Theise-Champagne_2018_CATALOG.pdf

Annars är texten här, i sin korthet:

There’s a new curiosity we need to talk about, and this one is extremely obscure. For some odd reason, the NV wines that include vintage-2015 for the first time, are showing a curious herbal flavor. Grassy. It is not underripeness (not green like 2010 could be) and it is not vegetal (like the genuinely obnoxious ‘11s) and it was not present in the Vins Clairs. No one could explain this, and I wonder whether it’s explicable at all, at least at this point. Later maybe, if it becomes a “thing,” a topic-of-discussion, people will start asking where on earth does that flavor come from in such a ripe year? For now—denial. But I must emphasize this is not an annoying element and for some palates may even be pleasing. I happen to be rather put off by it, because it’s not a “Champagne” flavor. (You could see it in bubbly Grüner Veltliner.) It’s a little wild and very much fresh-cut-herbs or things you’d make a tisane from.

Och här specifikt om PP NV:

Pierre Péters “Cuvée de Réserve” Brut, N.V. + 12/750ml | KPP-1A The wonderful 2014-base draws to a close, and too bad! It’s the acme of Péters. Deg 7/2017. Péters does the “perpetual reserve” with his NV, which means that the current wine is 50% of (the latest vintage) and 50% the previous blend, so today’s wine is half-2014 and half last year’s wine, which was half-2013 and half the previous year’s wine. The wisdom of this approach is manifest and tangible; it assures “house style” without creating uniformity, because vintages differ. Rodolphe continues to clarify his preferences the longer we know each other. For example, he hates the “quince” flavor and wants it nowhere near his wines. And he’s suspicious of the “saffron” descriptor because, he says, it results from botrytis, and he prefers his wine from pristine fruit. The next cuvée is ’15-based, and it was the first ’15 I’d tasted, and the grassiness was entirely perplexing and disconcerting. The wine was deg 12/2017, and we also tasted a bottle open 24 hours, which had more pâtisserie and typicity. If you didn’t read my intro, this grassiness is NOT the vegetality of the 2011s, which was inherently repulsive, but instead it is literally like fresh-cut herbs and mown grass. I have to alert you to it because it is so atypical for Champagne, and to date no one can fathom where it came from in such a ripe clean vintage.
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Jag har druckit Pierre Peters Cuvée de Reserve NV med stor behållning några gånger nu, jag har förstått att de var degorgerade Juli eller Okt 2017 med 2014 bas.

Men...

På senaste provningen hade vi med en som var degorgerad April 2018 med 2015 bas, och jag tyckte inte alls den smakade som den brukade, med någon underlig för mig odefinierbar biton som gjorde mig lite perplex. @Ekdahl talade om att flaskan var en besvikelse.

Så nu har jag läst om hur någon (Terry Theise) som smakat champagner (och även specifikt denna PP NV) med 2015 bas och påstår att det detta år finns en "herbal flavor, grassiness" som man normalt inte finner i en champagne. Detta ska vara känt bland vinproducenter antar han men det finns inslag av "denial".
Kan det vara så att det vi upplevde var denna "grassiness"?

Jag har nu PP NV med basår 2014 och 2015, så det återstår bara att prova! Är det nån som är sugen på att deltaga är det bara komma förbi :)

Jag bifogar länken till den text där jag läste det först.

https://www.skurnik.com/wp-content/uploads/2018/06/SKURNIK_Theise-Champagne_2018_CATALOG.pdf

Annars är texten här, i sin korthet:

There’s a new curiosity we need to talk about, and this one is extremely obscure. For some odd reason, the NV wines that include vintage-2015 for the first time, are showing a curious herbal flavor. Grassy. It is not underripeness (not green like 2010 could be) and it is not vegetal (like the genuinely obnoxious ‘11s) and it was not present in the Vins Clairs. No one could explain this, and I wonder whether it’s explicable at all, at least at this point. Later maybe, if it becomes a “thing,” a topic-of-discussion, people will start asking where on earth does that flavor come from in such a ripe year? For now—denial. But I must emphasize this is not an annoying element and for some palates may even be pleasing. I happen to be rather put off by it, because it’s not a “Champagne” flavor. (You could see it in bubbly Grüner Veltliner.) It’s a little wild and very much fresh-cut-herbs or things you’d make a tisane from.

Och här specifikt om PP NV:

Pierre Péters “Cuvée de Réserve” Brut, N.V. + 12/750ml | KPP-1A The wonderful 2014-base draws to a close, and too bad! It’s the acme of Péters. Deg 7/2017. Péters does the “perpetual reserve” with his NV, which means that the current wine is 50% of (the latest vintage) and 50% the previous blend, so today’s wine is half-2014 and half last year’s wine, which was half-2013 and half the previous year’s wine. The wisdom of this approach is manifest and tangible; it assures “house style” without creating uniformity, because vintages differ. Rodolphe continues to clarify his preferences the longer we know each other. For example, he hates the “quince” flavor and wants it nowhere near his wines. And he’s suspicious of the “saffron” descriptor because, he says, it results from botrytis, and he prefers his wine from pristine fruit. The next cuvée is ’15-based, and it was the first ’15 I’d tasted, and the grassiness was entirely perplexing and disconcerting. The wine was deg 12/2017, and we also tasted a bottle open 24 hours, which had more pâtisserie and typicity. If you didn’t read my intro, this grassiness is NOT the vegetality of the 2011s, which was inherently repulsive, but instead it is literally like fresh-cut herbs and mown grass. I have to alert you to it because it is so atypical for Champagne, and to date no one can fathom where it came from in such a ripe clean vintage.
Provat PP med bas 2015 ett par gånger och håller med dig om att den är ¨annorlunda¨. Enligt artikeln verkade flaskan som varit öppen ett par dagar bättre så kanske lite mer tid i källaren är vad som behövs. Köp en magnum och prova, 100% vintage borde vara 2014 på SB. 2013 är min favorit, magic stuff!!
 

Adamanko

Medlem
Visa bifogad bild 14504 Visa bifogad bild 14505
Kanonkop Paul Sauer 2012. Tog fram första flaskan av sex och drack över två dagar. Bordeauxblend med rikligt med plommon och motorolja i doften. Lite tunnare i kroppen än sina franska kompisar, men på ett positivt sätt. Hade inga förväntningar på detta så det överraskade. Klara 90p. Extra kul med en producent som lägger krut på informationen på baksidesetikettern.
Verkar vara ett kanonköp.... ;)
 

Wintermute

Medlem
Jag har druckit Pierre Peters Cuvée de Reserve NV med stor behållning några gånger nu, jag har förstått att de var degorgerade Juli eller Okt 2017 med 2014 bas.

Men...

På senaste provningen hade vi med en som var degorgerad April 2018 med 2015 bas, och jag tyckte inte alls den smakade som den brukade, med någon underlig för mig odefinierbar biton som gjorde mig lite perplex. @Ekdahl talade om att flaskan var en besvikelse.

Så nu har jag läst om hur någon (Terry Theise) som smakat champagner (och även specifikt denna PP NV) med 2015 bas och påstår att det detta år finns en "herbal flavor, grassiness" som man normalt inte finner i en champagne. Detta ska vara känt bland vinproducenter antar han men det finns inslag av "denial".
Kan det vara så att det vi upplevde var denna "grassiness"?

Jag har nu PP NV med basår 2014 och 2015, så det återstår bara att prova! Är det nån som är sugen på att deltaga är det bara komma förbi :)

Jag bifogar länken till den text där jag läste det först.

https://www.skurnik.com/wp-content/uploads/2018/06/SKURNIK_Theise-Champagne_2018_CATALOG.pdf

Annars är texten här, i sin korthet:

There’s a new curiosity we need to talk about, and this one is extremely obscure. For some odd reason, the NV wines that include vintage-2015 for the first time, are showing a curious herbal flavor. Grassy. It is not underripeness (not green like 2010 could be) and it is not vegetal (like the genuinely obnoxious ‘11s) and it was not present in the Vins Clairs. No one could explain this, and I wonder whether it’s explicable at all, at least at this point. Later maybe, if it becomes a “thing,” a topic-of-discussion, people will start asking where on earth does that flavor come from in such a ripe year? For now—denial. But I must emphasize this is not an annoying element and for some palates may even be pleasing. I happen to be rather put off by it, because it’s not a “Champagne” flavor. (You could see it in bubbly Grüner Veltliner.) It’s a little wild and very much fresh-cut-herbs or things you’d make a tisane from.

Och här specifikt om PP NV:

Pierre Péters “Cuvée de Réserve” Brut, N.V. + 12/750ml | KPP-1A The wonderful 2014-base draws to a close, and too bad! It’s the acme of Péters. Deg 7/2017. Péters does the “perpetual reserve” with his NV, which means that the current wine is 50% of (the latest vintage) and 50% the previous blend, so today’s wine is half-2014 and half last year’s wine, which was half-2013 and half the previous year’s wine. The wisdom of this approach is manifest and tangible; it assures “house style” without creating uniformity, because vintages differ. Rodolphe continues to clarify his preferences the longer we know each other. For example, he hates the “quince” flavor and wants it nowhere near his wines. And he’s suspicious of the “saffron” descriptor because, he says, it results from botrytis, and he prefers his wine from pristine fruit. The next cuvée is ’15-based, and it was the first ’15 I’d tasted, and the grassiness was entirely perplexing and disconcerting. The wine was deg 12/2017, and we also tasted a bottle open 24 hours, which had more pâtisserie and typicity. If you didn’t read my intro, this grassiness is NOT the vegetality of the 2011s, which was inherently repulsive, but instead it is literally like fresh-cut herbs and mown grass. I have to alert you to it because it is so atypical for Champagne, and to date no one can fathom where it came from in such a ripe clean vintage.

Kan det vara så att 2015 är ett nyckelpigår? Det kan visst ge lite suspekta smaker.
 

Christer J

Medlem
Kan det vara så att 2015 är ett nyckelpigår? Det kan visst ge lite suspekta smaker.

Enligt Terry i en annan artikel om året 2011 som skall ha varit "nyckelpigerik":

I am at the point where I won’t order an NV wine sight-unseen at least for another year. Whether grower or Negoç, 99% of the wines stink of pyrazine. I am nearly certain it comes from ladybugs. Author Richard Juhlin writes that he was present for the 2011 harvest and the bugs were everywhere. Also, we know what causes that smell by now; we’ve been seeing it in various places since 2004. I don’t mean to disrespect the growers who insist it is a form of under ripeness, or a form of botrytis or stem-rot. They could be right. But I doubt it.

Och i texten i originalinlägget skriver han "it is not vegetal (like the genuinely obnoxious ‘11s)"

Men vem vet?
 
Last edited:

Pessoa

Medlem
Öppnade en Arnaud Ente Aligoté 2015. Det enda Ente-vinet jag lyckades klicka hem för några månader sen..

Är det ett gott vin?: Ja
Är det värt 450 spänn?: Nej. Runt 150 spänn kanske?

Aligoté är en sällsynt tråkig druva och det blir antagligen inte bättre än så här i den branschen. Neutralt och okomplicerat, 80 poäng möjligen?
Min ordination är att han bör rycka upp plantorna och plantera Chardonnay!
Varje gång jag testat aligoté har jag blivit positivt överraskad. Jag tycker inte att det är en tråkig druva, men jag förstår att om man köper vin för 450 och tycker man dricker för 150 finns skäl för missnöje.
 

Jonas Sand

Medlem
Jag har druckit Pierre Peters Cuvée de Reserve NV med stor behållning några gånger nu, jag har förstått att de var degorgerade Juli eller Okt 2017 med 2014 bas.

Men...

På senaste provningen hade vi med en som var degorgerad April 2018 med 2015 bas, och jag tyckte inte alls den smakade som den brukade, med någon underlig för mig odefinierbar biton som gjorde mig lite perplex. @Ekdahl talade om att flaskan var en besvikelse.

Så nu har jag läst om hur någon (Terry Theise) som smakat champagner (och även specifikt denna PP NV) med 2015 bas och påstår att det detta år finns en "herbal flavor, grassiness" som man normalt inte finner i en champagne. Detta ska vara känt bland vinproducenter antar han men det finns inslag av "denial".
Kan det vara så att det vi upplevde var denna "grassiness"?

Jag har nu PP NV med basår 2014 och 2015, så det återstår bara att prova! Är det nån som är sugen på att deltaga är det bara komma förbi :)

Jag bifogar länken till den text där jag läste det först.

https://www.skurnik.com/wp-content/uploads/2018/06/SKURNIK_Theise-Champagne_2018_CATALOG.pdf

Annars är texten här, i sin korthet:

There’s a new curiosity we need to talk about, and this one is extremely obscure. For some odd reason, the NV wines that include vintage-2015 for the first time, are showing a curious herbal flavor. Grassy. It is not underripeness (not green like 2010 could be) and it is not vegetal (like the genuinely obnoxious ‘11s) and it was not present in the Vins Clairs. No one could explain this, and I wonder whether it’s explicable at all, at least at this point. Later maybe, if it becomes a “thing,” a topic-of-discussion, people will start asking where on earth does that flavor come from in such a ripe year? For now—denial. But I must emphasize this is not an annoying element and for some palates may even be pleasing. I happen to be rather put off by it, because it’s not a “Champagne” flavor. (You could see it in bubbly Grüner Veltliner.) It’s a little wild and very much fresh-cut-herbs or things you’d make a tisane from.

Och här specifikt om PP NV:

Pierre Péters “Cuvée de Réserve” Brut, N.V. + 12/750ml | KPP-1A The wonderful 2014-base draws to a close, and too bad! It’s the acme of Péters. Deg 7/2017. Péters does the “perpetual reserve” with his NV, which means that the current wine is 50% of (the latest vintage) and 50% the previous blend, so today’s wine is half-2014 and half last year’s wine, which was half-2013 and half the previous year’s wine. The wisdom of this approach is manifest and tangible; it assures “house style” without creating uniformity, because vintages differ. Rodolphe continues to clarify his preferences the longer we know each other. For example, he hates the “quince” flavor and wants it nowhere near his wines. And he’s suspicious of the “saffron” descriptor because, he says, it results from botrytis, and he prefers his wine from pristine fruit. The next cuvée is ’15-based, and it was the first ’15 I’d tasted, and the grassiness was entirely perplexing and disconcerting. The wine was deg 12/2017, and we also tasted a bottle open 24 hours, which had more pâtisserie and typicity. If you didn’t read my intro, this grassiness is NOT the vegetality of the 2011s, which was inherently repulsive, but instead it is literally like fresh-cut herbs and mown grass. I have to alert you to it because it is so atypical for Champagne, and to date no one can fathom where it came from in such a ripe clean vintage.
Jag har inget att tillägga i sakfrågan men jag vill gärna meddela hur fint jag tycker det är att du är så inbjudande och generös till att andra ”kan komma förbi” etc. Jag har läst något liknande i någon annan tråd och det är riktigt nice.
 
Toppen