Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
CDB92EDB-365E-4E5C-B826-C271DE384130.jpeg

Domaine du Pégau Châteauneuf-du-Pape Cuvée Reserve Rouge 2013

Det är ett mörkt vin, men kanten är röd och drar åt orange. Den öppnar sig fint efter en tid i glaset. Läder och skokräm i doften.
Mmm... härligt djup, med fräscha drag i den komplexa frukten som domineras av grenache. Tyglade, pulvriga tanniner skapar en lagom stram känsla i munnen. Det här är chateauneuf för bordeauxlovers; stall, brett, mörk frukt, viol, läder mm.
2013 är ju ingen hypad årgång men dessa svalare årgångar kan ibland gynna CndP. God skit helt enkelt!
 

Silenos

Medlem
Ett par flaskor…

Chateau Ferriere, Margaux, 2008 fick sätta livet till igår. Inga fel, och inga förtjänster. Korrekt medelålders bordeaux. Inte så ungt att det var lapp på luckan, men heller inga mognadstoner. Fantastiskt långtråkigt. Men det är knappast vinets fel, utan karln med korkskruvs. Det finns ingen anledning alls att dricka det här nu. Men det blir säkert bra med tid.

Tack till @Patrik Sellin för förtjänstfullt rapporterande! Mer specifikt för raderna om Génot-Boulangers, Puligny-Montrachet 'Les Nosroyes', 2016 från senaste SB-släppet. Doftmässigt inte så mycket att skriva hem om – vilket det sällan (aldrig?) är i ung vit bourgogne – lite rök och brynt smör; citroner och sillastående vattendrag (reduktion). Men det är ändå en doftprofil jag gillar. Och det finns ett djup. I del två händer desto mer. En skyhög, på gränsen till smärtsam, syra som nästan däckar hela munnen. Det är ju inget att stå efter normalt sett – att skörda (för) tidigt kan ju vem som helst – om det inte vore för att här också finns annat. Rejäl koncentration, med förvånansvärt (för appellationen) mycket tyngd i munnen; dock inte fet (tack för det!). Vad det smakar är inte så noga. För mig är det här en typisk strukturburgunder, där formen är intressantare än enskilda smaker. Och den klarar kriterium 1, ingen tropik, med den äran. Ett kalasvin, och det skall bli kul att se vart det tar vägen.
 
Last edited:

LarsW

Medlem
2010 Louis Jadot Beaune 1er Cru Boucherottes Domaine des Héritiers
Från ett nyligt små partier släpp, glömt vilket...
Doft med både jordgubbar och röda vinbär, frukten är sval och behaglig, det finns nån örtkrydda...tror det är salvia och lurande i bakgrunden är det lite apelsinskal. Hittar inga träslag i doften.
Smaken är mycket knuten och diskret de första timmarna och domineras av tanniner. Men efter 5-6 timmar och dekantering börjar det hända saker. Svala jordgubbar med ek och mer salvia. Blött hö och svamp! Rulltobak och några 3-tums spikar i eftersmaken. Ingen antydan till sötma som kan vara irriterande bland PN's i mitt tycker. Detta är elegant och har nog potential att bli ännu bättre. Idag mycket trevligt och en solid 90a i poäng!
thumbnail_20181013_193220.jpg
 

gece

Man vänjer sig.
2001 Bodegas Montecillo Rioja Gran Reserva Seleccion Especial. Mycket frukt, mest solmogen mörk men en del röda bär, och de kommer igen i strukturen, syrlig och med fina tanniner. Inte mycket av dill-och-kokos-tonerna men förväntar sig av en Rioja. Lite läder och stall i bakgrunden är det enda som skvallrar om ålder. Gott och med liv kvar.
 

Sörplarn

Medlem
Bra kväll idag, en gammal vän på besök.

Paleo på magnum Lemacchiole 2012.
Tunnel fas än, men ack so stor potential.
Sträv och tanninrik, kräver djävulsk med luft innan acceptans.

Mogen G.H Martel 2008 från skumpagne. Budget 08 som leverar på top, borde köpt fler... åhhh detta dilemma.

Quinta da Cavadinha Warre's port 2001 tyvärr omogen men funkar till en fet öst från Italien. Satan, man kommer vara död innan man kan njuta av detta vin.

Suduiraut 2002, bra men på tok för svag.
Tråkig.

Som en kväll skall vara, trevlig och ingen överanalys.

Trevlig helg!

IMAG1103.jpg
 

LarsW

Medlem
Ch Sixtine CdP 2012
Öppnad i förrgår. Först var det (för) mycket av allt, både i doft och smak. Bångstyrig och baktung i svängarna. Massiv syltig/sötlig doft av drottnignsylt och smaken dominerades lite väl mycket av alkoholen. Blev avgjort bättre efter 4-5 timmar i karaff då rosmarinen tittade fram och påminde om sin existens.
Dag tre är det mjukare, svalare och är ett klart bättre vin särskilt i doften men i smaken är det fortfarande lite för mycket alkoholsötma och bråk vilken smak som ska dominera. Passade dock bra till lunchresterna från griskindmiddagen igår. Men jag förväntar mig kanske för mycket av ett vin i denna prisklass? Är ju inte jättedyrt precis. Är det för ungt? Har två flaskor till som jag nog låter ligga till 2020-talet innan jag poppar en igen.
Idag får det 87-88p max.
thumbnail_20181014_131607.jpg
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
5D346B96-640B-4C1B-91C6-492FE7AAF7C1.jpeg
A05B7A95-5DF1-4921-BB22-9F6AFF98AA5E.jpeg
0CC31952-8A59-4AF6-82EB-A1EACEFE1602.jpeg
Äntligen lite vin! Första ordentliga korksprättandet sedan midsommar pga förökning i familjen.
Som jag har längtat. Känslan av att dra korken och höra de första befriande kluckarna av vinet som väntat 16 år på att frigöra sig från flaskans påtvingande fångenskap.

Pontet-Canet 2002: Fyllig doft med bra spänst trots de 16 åren. Mörka bär såklart men en hel del lövskog och en träig vanilj (gammal bok sa min fru). I munnen fyller vinet ut bra, en bra syra i ryggraden och tanniner som effektivt hägnar in de mörka bären och plommonen. Lång eftersmak och ännu bättre dag 2. Tvekar inte på 93p

Bérêche & Fils nv: Blind flaska från min fru som hon köpt hos Madame i epernay för 2 år sedan. Legat i anonym kartong sedan dess.
Nybakade scones, röda äpplen och en fint integrerad syra. Väldigt många och små bubblor. Med lite mer tid och värme kommer lite torr fransk äppelcider fram. Väldigt rolig flaska från en producent som flugit under min radar men som jag nu gärna dricker mer från. Ger den 90p

Ch Riussec 2005: boom! Aprikos, saffranpannacotta, honungskakor, syrlig aprikosgodis. Sött, givetvis, men balanserad med en kittlande syra samtidigt. Lång smak som satt kvar tills man borstade tänderna långt senare. Halvflaska som räcker ca en vecka i hushållet i dessa småbarnstider. Nästan bättre dag för dag. Dammar till med 92p

Till allt detta åt vi ca 400g Kalixlöjrom med salta chips. Cheviche på tonfisk, räkor och fänkål samt lite grillad fisk, lamm och värmländsk entrecote.
En bra kväll!

We are back!
 

Trydebull

Medlem
1967 Dalva Porto Colheita
20181014_194905.jpg

Fullständigt klar och genomskinlig i höstens brunröda ton. Madeirafärgad skulle jag kalla det.

Druckit över 60 timmar trots Colheita. Beskriver från 24-28 timmar efter öppning. Med kork i sex grader under ett dygn, ca 20 grader i glaset.

Doften - kanske luras av färgen men känner direkt "Madeira". Torr doft som säger torkade fikon, även aprikoser, lite sälta, lite tjock vågig bark från torrt lövträd. Lite torkade körsbär. Inte fruktig i port-perspektiv (trots nämnda aromer) utan doftar torr.

Smakar torr, sälta, damm, lite lite sträv, torkade körsbär, rörsocker, nötig (säger hassel) torkade fikon. Fin och balanserad syra.

Jag tror tyvärr att det finns risk för att jag hade varit inne på just Madeira av något slag om jag fått det blint.

Betyg lite svårare. Jag hade hyfsade förväntningar som inte riktigt infriades och då måste man tänka en extra gång. Det är fortfarande väldigt bra. Säger 92-93 men jag tror att jag väljer andra likvärdiga flaskor istället för Dalva nästa gång. Det får bli 92.
 
Cloudy Bay - Sauvignon Blanc 2017

Skulle köpa detta till sambon inför en vinprovning, men råkade missuppfatta så det blev två flaskor istället för en som hon ville ha. Så den fick spontanöppnas ikväll till Blomkålsoppan.
Som många andra har jag lite svårt för Sauvignon Blanc och den här ändrade väl inte direkt min uppfattning trots ett rätt högt pris. Nog märks det att det är kvalitet, men doften av gröna krusbär, kattkiss och fläder är så stark att det är svårt att uppfatta så mkt annat. En aning kiwi där bakom. Smaken ger inte mkt annat än detsamma samt relativt hög syra, citron.
Nåja, kul att testa iaf :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
FC59BACB-A404-40B1-94EB-65693C2CEED5.jpeg

Emilio Lustau (Almacenista) Amontillado del castillo Antonio Caballero y Sobrinos

Helt makalöst bra amontillado! Missa inte att plocka upp en flaska. (94p)

Mängder av flor. Stilmässigt som en elegant palo cortado av bästa sort. Nötter, salta, lätt jästa sultanrussin, anklever, dammsugarpåse, kräftspad, bränt socker och allt det där andra man vill ha i en intensiv och läcker sherry!
 

Christer J

Medlem
Vad är det som händer? Försöker ni säga mig att min ostbrickebild har resulterat i att tre exemplar av en högst obskyr bok blivit såld ikväll? Fantastiskt. Hoppas ni kommer uppskatta den!

Vin och litteratur, alltså. Vilken grej.
Fick boken idag och börjat skumma lite och är helt säker på att denna blir mycket tillfredställande att läsa!
Form och design utmärkt.
Perfekt att ha liggandes framme så folk på besök kan ana att det bor en sysslolös, livsnjutande flanör och drömmare i lägenheten.
Nu har jag ju bara doftat lite och smuttat en gnutta men boken får 96 poäng så här långt, med potential mot 99 när den får ligga till sig.
Tack @Daniel A :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2014 Louis M. Martini Cabernet Sauvignon Alexander Valley
Sambon gillade (också) det skarpt. Varmt, fylligt, cabernet från USA precis som den ska vara. Mörka bär. Första vinet från Alexander Valley för mig. Har bara druckit deras Napa Valley innan. Kan bara konstatera att båda vinerna är bra och ett stort steg upp från Sonoma County. Håller 2012 Napa Valley som bästa vinet än så länge. Kommer helt klart att köpa igen, bra producent. 90p.

2016 Ludovic Chanson Montlouis-sur-Loire Les Pions
Spännande med ett mousserande vin gjort på Chenin Blanc. Bra producent och ett kul val i Cavistes låda. Hade nog inte köpt på egen hand, och kommer inte leta med ljus och lykta efter det här vinet igen, men ett trevligt och bra bubbel till en billig peng, 84p.

2006 Château Mont-Redon Châteauneuf-du-Pape
Låga poäng, mycket besviken. 12 år på flaska och vinet känns fortfarande jätteknutet med massa alkohol som inte vädras bort varken dag 1 eller 2. Kommer inte köpa igen. För lite frukt för att jag ska tro att det blir bättre med lagring. Anyone else? 80p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
05F734E1-4BB5-43E9-9992-D2BA1EB4C6BE.jpeg

2015 Chanin Chardonnay Bien Nacido Vineyard

Rove Thyme de Provence, Vacherin Fribourgeois Alpage, 3-årig Comté och en Salers Fermier. En läcker jänkarchardonnay att fukta strupen med. Helt magiskt gott till en av de bättre comtéostar jag har ätit! Fatad chardonnay är nog ett av mina absoluta favoritviner till nötiga, vällagrade hårdostar. Salers skulle möjligen behöva lite mer drag i vinet och Rove blir som bäst med krispiga vita eller bubbel, men det är småsaker. Ja jäklar, ost är nästan lika kul som vin och dessutom vinets bästa vän! Mer ostinlägg på forumet anbefalles! :)

Vinet är ganska precis min stil även om faten kunde varit mer prominenta och reduktionstonen mer distinkt. Smörigt, lätt krutigt, nougat och klassiskt fruktigt med gula äpplen, uns persika, stearin, kanderad citrus och honung. Elegant och balanserat, men visst kunde det haft mer fokus, intensitet och umpa dumpa för att få den lilla extra bocken i protokollet. Ganska burgundiskt och satans läckert, men 399 pix lever det inte upp till riktigt. Landar det på 90p, men det är nätt och jämt.

Tur att man får unna sig det lilla extra även mitt i veckan! :cigarr:
 

Daniel A

Administratör
Fick boken idag och börjat skumma lite och är helt säker på att denna blir mycket tillfredställande att läsa!
Form och design utmärkt.
Perfekt att ha liggandes framme så folk på besök kan ana att det bor en sysslolös, livsnjutande flanör och drömmare i lägenheten.
Nu har jag ju bara doftat lite och smuttat en gnutta men boken får 96 poäng så här långt, med potential mot 99 när den får ligga till sig.
Tack @Daniel A :)

Underbart! Jag är ju i Göteborg rätt ofta, så vi kanske får ta och styra upp lite vindrickande med litteratursnack vid sidan om? :)
 
Toppen