Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

M

Mouton

image.jpeg


Korkat nå så in i €$£+=?!\\| vete
 
M

Mouton

image.jpeg


Bättre, inga korkskador här. Men en fortfarande primör doft av cab, inte så mycket fat..
Hittar inte direkt orden här, kanske beror på att vinet inte säger nåt.
Det finns där, det existerar... Men briljerarer det, tyvärr inte..
Smakar och doftar primörer, borde nog fått 10 år till i källaren. Samtidigt konstaterar jag att flaskan har skruv kapsyl..
Påverkan? Vet ej, men det har då ingen positiv påverkan..
 

LeChat

Medlem
4A372DD9-69B1-40EF-946D-2CA2D7203727.jpeg

2013 Clos des Papes

Vid öppnandet så doftar det ung chateauneuf där jordgubbarna är i centrum. Här behövs en karaff för att få fart på grejerna! Luft gör susen och plockar fram lite dolda tanniner, mentol, lite te. Det här är gott eller kanske t o m riktigt gott, i pinot-lik, lite lättare stil men saknar i nuläget lite av den komplexitet som en bra Clos des Papes kan ha. Flaskan öppnar på ett tveksamt sätt men avslutar med tydliga tecken på kvaltet. En flaska kvar som kan bli trevlig om 4-5 år.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Chiara Condello-15 står på menyn till pastan idag. Apelsin, fat, vanilj, nyans av stall ibland, någon mörk frukt och en sötma som just idag, i det här vinet, inte attraherar mig. Och när jag väl fått tag i apelsinsmaken så blir det så tydlig att jag inte kan släppa den. Som apelsinsaft. Bobs. Det här är inte min kopp of wine. Lite blaskigt. Ni märker hur det här vinet har alienerat mig? ;) Obalanserat. Kommer lämna tillbaka mina två kvarvarande flaskor.

Hur kan beskrivarna på bolis missa apelsinsmaken?
Var flaskan helt 100 %? Såg någon annan som hade fått en tveksam flaska.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Texten i inlägget har blivit redigerad av en moderator.
Hur kan det komma sig att det är fritt fram och såga ett vin (producent) men inte ett svenskt (internationellt) företag??

Jaha. Det är inte lätt att vara nyfiken... Men det får man väl försöka leva med...

@Mouton var missnöjd med sitt besök hos elgiganten, och jag vet inte varför. Jag valde bara att redigera texten då jag ansåg att den innehöll för mycket svordomar och off-topic för att göra någon nytta här. Du får gärna diskutera våra svenska vitvarukedjor, men i så fall tycker jag att vi gör en egen tråd för det.
 
@Mouton var missnöjd med sitt besök hos elgiganten, och jag vet inte varför. Jag valde bara att redigera texten då jag ansåg att den innehöll för mycket svordomar och off-topic för att göra någon nytta här. Du får gärna diskutera våra svenska vitvarukedjor, men i så fall tycker jag att vi gör en egen tråd för det.
Vad tror du om att kategorisera den under Lounge - Vinkylar och andra vitvaror - Leverantörer och Återförsäljare - Service i butik ?
Jag är mer desto nyfiken på hur Ridge Cab Estate 2011 smakade. Har nog en Monte Bello från 2011 som ligger och skräpar i något hörn. Bättre eller sämre än Wynns 2007? @Mouton
 
M

Mouton

@Mouton var missnöjd med sitt besök hos elgiganten, och jag vet inte varför. Jag valde bara att redigera texten då jag ansåg att den innehöll för mycket svordomar och off-topic för att göra någon nytta här. Du får gärna diskutera våra svenska vitvarukedjor, men i så fall tycker jag att vi gör en egen tråd för det.
Är fullt förstående att jag gick hårt fram, för hårt... Men upprepar mig igen, här kan man dissa en producent vin jäms med fot knölarna.. Men inte en stor (politisk) aktör... För det är dom, om vi har en sån Politiskt styre här, så skall sånt deklareras. För då tar jag infall mitt pick å härifrån... Omedelbart....
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Är fullt förstående att jag gick hårt fram, för hårt... Men upprepar mig igen, här kan man dissa en producent vin jäms med fot knölarna.. Men inte en stor (politisk) aktör... För det är dom, om vi har en sån Politiskt styre här, så skall sånt deklareras. För då tar jag infall mitt pick å härifrån... Omedelbart....

Du får skriva och säga vad du vill, det är ett fritt forum och vi är inte styrda av några sponsorer. Jag har ingen önskan att du lämnar forumet. Jag upprepar mig själv; Jag tycker bara att du hade för mycket svordomar och gick off-topic, så jag valde att censurera texten för att hålla en trevligare stämning på forumet.
 
M

Mouton

Du får skriva och säga vad du vill, det är ett fritt forum och vi är inte styrda av några sponsorer. Jag har ingen önskan att du lämnar forumet. Jag upprepar mig själv; Jag tycker bara att du hade för mycket svordomar och gick off-topic, så jag valde att censurera texten för att hålla en trevligare stämning på forumet.
Som Moderator är det du som bestämmer.. Kan medge att jag hade mer en ett fult ord i min text. Men detta är Sverige, är det fria ordet raderat från grund lagen det också? Eller passar du bara på att leka all' smäktie
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Som Moderator är det du som bestämmer.. Kan medge att jag hade mer en ett fult ord i min text. Men detta är Sverige, är det fria ordet raderat från grund lagen det också? Eller passar du bara på att leka all' smäktie

Jag vet inte vad jag ska svara på din fråga förutom att jag inte leker ”all’smäktie”. Jag kan inte juridiken tillräckligt bra för att ge dig ett konkret svar. Det här är det första inlägget som jag har justerat under mina år här på forumet, och jag vill tro att det talar sitt tydliga språk. I vanliga fall, enligt mig, brukar det räcka med en tillrättavisning.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Som Moderator är det du som bestämmer.. Kan medge att jag hade mer en ett fult ord i min text. Men detta är Sverige, är det fria ordet raderat från grund lagen det också? Eller passar du bara på att leka all' smäktie
Det är svårt att moderera. Oftast är det bättre att fria än fälla, men då och då behövs lite uppstyrning och det är upp till våra förtroendevalda moderatorer att sätta gränsen.

Att vårda sitt språk är alltid en god idé. :)
 

Sörplarn

Medlem
För lite spansk här, gjorde ett stick prov bland reserva flaskorna från Arzuaga Navarro RDD skulle plocka en av 09. Men disträ som man är plocka man 11:an... Hursom flaskor släpps på långt intervall 12 kom för knappt "nån" månad sen.

Fantastiskt färg, romantisk rubin röd, ni som älskar mogen BDX borde snegla på denna producent.

Omogna vinbär, jo 09 hade varit bättre, men det är elegansen från BDX man vill ha, ett självsäkert vin, ett Jävla bra vin. Äääähh köb söm dansken sa!!!!

IMAG1130.jpg
 
M

Mouton

Det är svårt att moderera. Oftast är det bättre att fria än fälla, men då och då behövs lite uppstyrning och det är upp till våra förtroendevalda moderatorer att sätta gränsen.

Att vårda sitt språk är alltid en god idé. :)
Får väl medge att språk bruket inte var det bästa i det inlägget. Ibland blir man bara så förb****d. Nåväl det hela resulterar i att gasol grillning läggs ner, har redan gett bort den. Och en kolgrill skall inhandlas.
 

Daniel A

Administratör
Igår dracks det vin hela dagen/kvällen lång!


Flight 1 - champagne
DSC_0601.JPG


#1 2011 Larmandier-Bernier, Chemins d’Avize
Smör, äpple, lite kaffe, digestive, något rostat och något citrusigt. Något knuten doft, men viss komplexitet tar sig igenom. På tungan är det ganska klassiskt, med äpplen och kex och lite rostade toner. Hög syra, men ändå ganska tillgängligt faktiskt. 90p.

#2 2011 Vincent Charlot, L’or des Basses Ronces, bdb
Vagt kemisk (men blåser bort), något återhållsam. Äppelskal, lime, äpple, nougat, nötter, kärnor, lite växthus och en ganska tydlig ton av druvsprit (tänk, marc). Efter en tid i glaset beter den sig lite som en fino sherry. I munnen är det kraftiga smak, nästan så att jag skulle beskriva det som “fläskigt”. Äppelskal, lime, äpple, nötter och lite av den där druvspriten. Syran är riktigt påtaglig, så det finns lite vassa kanter. 90+p.
En mycket spännande och annorlunda champagne. Hade druvspritstonerna inte varit där hade det varit fantastiskt bra. Efter lite ledtrådande och På Spåret-lek lyckades jag faktiskt gissa på Vincent Charlot.

Två champagner som presterade mycket bra trots den kassa årgången.

Flight 2 - orange

#3 2015 Mas Coutelou, OW1
Mycket mörkt orangefärgat. Apelsinskal, massiva mängder aprikos, persika och rätt smutsigt/stalligt/skitigt. I munnen är det mycket av det vita från blandade citrusfrukter. Angenäm syra, och vagt strävt av skalkontakten (3 månader). Ett ganska okomplicerat men mycket sympatiskt vin. 88p.

Flight 3 - rött

DSC_0599.JPG


#4 2008 Barranco Oscuro, El Pino Granate
Expressiv doft, med körsbär, tuggummi, svampskog, ljusa bär, lingon, lite blåbär. Mycket lättare i smak än i doften. Några pyttesmå bubblor (efterjäsning på flaska?). Ger ett något vuxensaftigt intryck (läs: lättdrucket), men samtidigt är det ganska strävt och lämnar sandpapperskänsla i munnen. Ett vin som är lite svårt att förstå sig på - det är mycket bra, men det känns inte som att det riktigt vet vad det vill. Några år till hade säkert gjort susen. 89+p.
Jag fick extremt hög igenkänningsfaktor på det här vinet. Men jag lyckades aldrig placera det, och cyklade iväg till Italien i mina gissningar. Med lite ledtrådar hittade jag tillslut hem. Barranco Oscuro är ju en av mina absoluta favoriter, men har aldrig smakat någon pinot noir (!!!) från dem tidigare. Häftigt vin, och galet att det var 10 år gammalt (gissade -14 eller -15).

#5 2017 Te Mata, Gamay Noir
Gummi, bildäck, lakrits, körsbär, röda bär, lite skumbanan. Snäll och tillgänglig, med rödbäriga smaker. Enkelt vin, men har sin charm. 85p.
Trodde på spansk garnacha i lättare stil pga bildäcken.

#6 2015 Comando G., Las Umbrias
Lakrits, mörka bär, röda bär. Hög syra, och kärvt som attan. Lite eldig. Mycket oförlöst. Känns stundtals som att dricka en tegelsten. Väldigt sparsmakade smaknoter som inte alls ger vinet rättvisa. Doften på det här är helt fantastiskt - så jävla rent och snyggt. Kändes något anemiskt i smaken, men det känns som att det ligger ett stort vin under tegelstenen och väntar. Gillade mycket. 92+p.
Mitt vin. Har en flaska till, som jag kommer vänta länge med att öppna. Den var svårgissade, och många var inne på Bourgogne (enda som skavde var eldigheten).

#7 2010 Guigal, Hermitage
Powwah! Tjockt, tungt, mycket expressiv doft. Peppar, chark, järn, plommon, körsbär och lyxiga fat. Mer av samma på tungan. Fortfarande ungt, men har ändå tillräckligt med år på nacken för att vara lite avrundad. Bra balans mellan frukt, begynnande mognad och tanniner. Det är i allra högsta grad bett i fortfarande. Ungefär såhär vill jag ha mina rödviner ifall jag inte kan få dem med 25+ år på nacken! 92p.
Solklar syrah (även om tankarna ett tag gick till shiraz). Gissade att det var en Guigal, antingen Côte-Rôtie eller Hermitage, från 2010. :) Vilken lycka det är att spika vin blint!

"Flight" 4 - bonusar
DSC_0602.JPG

#8 2017 Yetti & the Kokonut, Mt. Savagnin
Årets snyggaste och fulaste etikett samtidigt! Otroligt charmigt och lättdrucket vin. Skrev tyvärr inga noter.

_20181021_125111.JPG

#9 2015 Rafael Lopez Utiel-Requena, Sexto Elemento
Extremt massivt. Någon sade “luktar och smakar migrän”. Ett så fullpackat vin att tanninerna går in i munnen via näsan. Massiva mörka bär, främst björnbär, och mer än så går inte att identifiera i den här nästan trögflytande saken. Hög extraktion, men gjort på ett väldigt läckert sätt. Förvånansvärt o-fatigt. Det påminner om Alto Moncayo och andra maxade producenter - när alla reglage är uppskruvade på max så blir det balans. Lånar @Skaggs beskrivning: full frontal nudity, som en riktigt snygg blottare. Betyg: 9?+p.
Mitt vin. 100 % bobal från gamla stockar. Smakade det här på en mässa i Köpenhamn för ett och ett halvt år sedan. Drömt om det sedan dess, och nu går det att få tag på (Rosforth & Rosforth). Måste åka in och köpa fler flaskor!

Vi var fem personer, och WOTN-rösterna fördelade sig såhär:
2 röster - 2011 Vincent Charlot
1 röst - 2008 Barranco Oscuro
1 röst - 2015 Comando G
1 röst - 2010 Guigal (min röst)

Efter det blev det lite efterrätt i form av en kokostopp!
_20181021_120840.JPG
 
Last edited:

tobbe81

Medlem
IMG_20181021_110326_371.jpg
Man dricker alldeles för sällan bra och torr Chenin Blanc. Detta är från Loire Ett vin som förändras med nya dofter och smaker varje minut och den där kittlande spritsigheten som följer med genom hela smak registret. Detta vin är så svår beskrivligt drack en annan flaska från appellationen Savennieres för några år sedan och tyckte även då att det var svårt att skriva smaknoter. 92P och vinet funkade fantastiskt bra till min hälleflundra med saffransgrädde igår
 
M

Mouton

image.jpeg


En favorit i repris. Och eftersom jag lyckats med att beställa hela Sveriges alkolering av detta vin (36 flarror) så är det bara att gilla läget.
Till en torsk rygg med mild citron sås gör det sitt jobb med bravur. Även om denna flaska inte når upp till sina föregångare, så är det fortfarande en nack farlig pisk av övermogna jordgubbar som slår an i doften. Smaken banar väg i samma stil. Och jag som är bdx lover, har fått upp ögonen för denna härliga druva, och då kommer den inte ens från rätt område..
 
Toppen