Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
9010AE83-BE92-495E-8B95-BA1978341F09.jpeg

Col d'Orcia Brunello di Montalcino 2013


Här bjuds det på yppiga körsbär, fjäskiga fattoner av mörk choklad, en aning vanilj och därtill en signifikant italiensk beska. Förmodligen bättre imorgon eller på onsdag men lyckas pricka in några rätt redan ikväll till fruns pasta bolognese.
 

Mattias Schyberg

Administratör
A89DBD39-AE12-4347-A1FF-063DFC5718AE.jpeg

2016 Cascina 'Tavijn Cortese del Piemonte Teresa (Ruché)

Banditan som producenten gör är riktigt trevlig, men det här är en märklig upplevelse! Inpissad djurbur och brett som får producenter som La Stoppa och Leon Barral att lämnas kvarglömda i skamvrån! Körsbärskärna, lavendel, anklever och wonderbaum är pricken över i...eller vänta nu...I munnen är den söt (ja, riktigt söt), eldig och spritsig på ett sätt som får amarone att likna läskpapper.

Nästan äckligt, men också väldigt kul! :usch:
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
En fördel med att ha ett längre uppehåll i sitt vindrickande (pga tillökning i familjen) är att när man återigen börjar dra upp korkar så smakar allt så förbaskat gott!
Ett helt ok vin från standardsortimentet på SB får ens sinnen att vibrera och glädjemätaren att slå i taket.
72E2EFDD-F015-4326-9812-9CA3A9C68EF7.jpeg


Ja vad säger man. Brutocao CS 2015; Svarta vinbär, plommon, allmänna mörka bär och än det ena och än det andra om ekfat, strävhet och eftersmak skulle jag kunna skriva. Men! Det finns något i vin som jag hela tiden längtar tillbaka till. Det är syran, det är lager på lager av nyanser och strukturer. Det är den välkomnande presentationen när näsan varit djupt nere i kupan och jag får fritt söka associationer i min alldeles egna minnesbank och kartotek för att hitta vad detta vin betyder för just mig.
Så när detta vin serverades i lördags kände jag bara lycka. Inte för att det var något speciellt eller anmärkningsvärt utan för att minnena från alla andra flaskor som jag druckit och alla flaskor som jag i framtiden kommer att dricka gjorde sig påminda igen. Själva vinet får kanske 84p (helt ok med viss kvalitet och personlighet) men känslan att få dricka vin och dela upplevelserna med nära och kära är ta mig tusan 100p
Skål!!!!
 

Vingubben

Medlem
Emilio Lustau Almacenista Amontillado del Castillo
IMG_0317.jpg

Inspirerad av @Mattias Schyberg plockade jag upp denna, och vad jag tror är detta mitt första möte med en Amontillado. Har druckit den över ett par dagar och provat med lite olika kombinationer. Började med lite ost, Comtes och Guyere, men här blev det ingen effekt. Tror helt enkelt att den är för torr. Sparrissoppan bleknade helt och hållet. Näst bäst hitintills är tillsammans äpplepaj och balsamvinägerkryddad vispgrädde. Bäst är den helt för sig själv.
Doften är magisk. Vanilj, russin, nylackad motorhuv, inlagda päron. Päronen kommer tillbaka i smaken, tillsammans med brända nötter. Riktigt kul upplevelse. Kommer definitivt att bli mer sherry framöver.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Emilio Lustau Almacenista Amontillado del Castillo
Visa bifogad bild 14640
Inspirerad av @Mattias Schyberg plockade jag upp denna, och vad jag tror är detta mitt första möte med en Amontillado. Har druckit den över ett par dagar och provat med lite olika kombinationer. Började med lite ost, Comtes och Guyere, men här blev det ingen effekt. Tror helt enkelt att den är för torr. Sparrissoppan bleknade helt och hållet. Näst bäst hitintills är tillsammans äpplepaj och balsamvinägerkryddad vispgrädde. Bäst är den helt för sig själv.
Doften är magisk. Vanilj, russin, nylackad motorhuv, inlagda päron. Päronen kommer tillbaka i smaken, tillsammans med brända nötter. Riktigt kul upplevelse. Kommer definitivt att bli mer sherry framöver.
Drack den där tillsammans med Badrijani Nigvzit (Georgiska rullar med aubergine och valnötter) och det var en perfekt kombination. Valnötsmassan lyfter vinet och vise versa.
 
FFCAD1CC-2A47-48B5-89E1-D42A17470309.jpeg


2011 Altesino Montosoli Brunello Di Montalcino.

Sitter nu på Urban Deli i Sthlm (Sveavägen), där denna goding fanns som coravin... mycket god (90+), men eventuellt inte värt sitt pris. 240 SEK för 15ml...

Hur som helst.. kul att coravin börjar dyka upp lite här och där.
OT...
Nu skall jag snart iväg till China teatern och träffa Amanda Knox.. har följt denna historia i många år, och det skall bli intressant att höra hennes ”side of the story”. Finns en mycket bra dokumentär på Netflix om henne. Kan rekommenderas!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Amanda_Knox
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kul byob-provning igår ihop med lite folk utanför forumsfären. :)

B00D9113-A351-4B34-8B8F-FDB8D7A0629F.jpeg


Först ut en duktigt madeiriserad bourgogne från -66. Brun sörja med torkad frukt, tjära och mängder av nötig oxidation. Knappt drickbart, men kul!

96BD3C2F-AFAF-4EC1-8234-9E5B1DAA7B89.jpeg

1966 Chambolle-Musigny (yada yada)

Vin nummer två blev en amarone från -67, helt slumpmässigt bör tilläggas. Riktigt vitalt och slankt. Varken hetta eller sötma. Italienska körsbär, balsamico, skumbanan, kakao och en hel del mognad. Uppenbar italienare, men de flesta var antingen i Piemonte och nebbiolo eller Toskana och sangiovese. Det blev många hakor i golvet vid avtäckning. Amarone var annorlunda förr. Mer än drickbart. Riktigt gott till och med!

7A420132-360B-45C7-AF29-C72F6B99DFA1.jpeg

1967 Amarone del Campo Fiorin (yada, yada)

Nästa vin var min bonus för att dryga ut fältet. Jag gillar det mycket. Sval GSM-blandning från Walker Bay i Sydafrika. Härligt pepprigt och animaliskt med en del fat och svala björnbär på toppen. Lysande vin för sin peng. De gissningar som dök upp kretsade kring pinot noir och gamay. Skönt vin med liten prislapp.

BCD8AC63-4ED4-484A-8FD5-E6A40D4C31C6.jpeg

2016 Newton Johnson Full Stop Rock

Nu snackar vi! En snorläcker bourgogne med snygg frukt och perfekt mognad, det vill säga mycket primärfrukt med viss mognad som ger komplexitet. ;) En del fat, malört, rostade pinjenötter och skön rotfrukt fick mig till Tyskland och spätburgunder. Bra struktur dessutom. Jäkligt gott!

FB8E448A-D053-480B-9942-C6DF898ADEFB.jpeg

2007 Joseph Drouhin Chambolle-Musigny Premier Cru

Hoppla! Läcker och mogen bandol. Tänkte Toskana och Brunello alternativt höga stranden och Bordeaux, men borde kanske övervägt ett av mina favoridistrikt med tanke på den sköna, animaliska stalligheten och sojan, men de mörka körsbären, svarta vinbären och tobaken villade bort mig. Grymt trevligt!

70EC4A97-7ED0-45AC-8A3E-22E2207987B6.jpeg

2005 Domaine Tempier La Tourtine

Mitt huvudvin blev en syrah från Oregon med ålder. Bombastiskt på ett tråkigt vis dessvärre. :( Ingen som helst druvkaraktär, mest mörka plommon, fat och kraft. Ingen antydan till mognad trots 11 år på rygg. Riktigt ”bra vin”, men tyvärr lite tråkigt och intetsägande.

A8EBE90B-A4AE-46F8-B6DC-1180C169FE3E.jpeg


Sist ut och jag hamnade i Bourgogne och Gevry Chambertin av hög klass. Fina drag av sandelträ, krut, hallonbuske och rabarber med fin intensitet, balans och elegans. Au Bon Climat levererar som så ofta i hans mer ambitiösa alster!

25DE2968-1C02-4FB5-8D16-530FD3D6013B.jpeg

2008 Au Bon Climat Knox Alexander
 

matage

Medlem
Söndagen bjöd på modern Rioja med några år på nacken varav 8-9 år i mina kylar.
Bodegas Luis Cañas Rioja Hiru 3 Racimos 2005

Drack min förra flaska för ganska exakt två år sen och satte 91 lite bångstyriga poäng men snacka om att det hänt grejer.
Det som tidigare var lite mycket extra allt är nu fantastiskt integrerat. Fortfarande ett av de tätaste viner jag sett i glaset så minst sagt respektingivande vid första anblicken. Dekanterat i runt 3h med ordentligt med sediment i flaskan.

Doften är komplex och utvecklas fint i glaset. Toner av solvarma smultron på strå, torkade tallbarr/vedbacke och varm granit. Direkta associationer till en viss plats i barndomens sommarstuga vilket var väldigt coolt!

Smaken mycket välintegrerad med röda och svarta bär, tuggtobak, örter och en lite krutig salmiakton i eknoterna. Tanninerna presenterar sig väldigt självsäkert men efter att ha satt ner foten klingar de av till väldigt läskande och kontrollerade i den extremt långa eftersmaken.

Riktigt riktigt bra och rent fantastiskt sett till förväntningarna så jag drar till med 94+

upload_2018-10-24_18-45-15.png

upload_2018-10-24_18-44-25.png
 

Laigaard

Medlem
Fick ett generöst smakprov av den här skatten för en vecka sedan.

En elegant floral doft blandat med fräsch havsluft, hallon och vingummin,
Vitpeppar och lite örter.
Silkeslen struktur, intensiv utan att vara fyllig, bra längd.
Syrlig jordgubbssaft, inte kryddig som andra jänkare.
Ett vackrare vin får man leta efter.

Ren njutning, svårt att poängsätta (minst 95). Bästa PN som åtminstone jag har druckit.
Självklart svårt att få tag på. Producenten jobbar med fast pris oavsett köpare och väntelistor.
William Selyem är en legend får jag lära mig.

Skärmavbild 2018-10-25 kl. 16.47.09.png

Så hej då tolerans för ganska bra PN-viner, hallå chasing-the-dragon-syndrome.
Första fixen, gratis. Eller vad säger man?
Önskar att vi aldrig träffats. Fan ta dig, PN-j-vel.
 
IMG_3828.JPG

Gonzalez Byass Vermouth La Copa

I ett jag-svagt ögonblick fick en flaska söt röd vermouth följa med i korgen på PK-huset. Typ den sista vinstilen jag normalt skulle köpa. Dessutom för 200 spänn ungefär.

Öppnade några veckor senare utan några som helst förväntningar: ren magi. Tänk Solera version av Cream Oloroso och litet försiktiga glühweinskryddor + en sund dos malört. Amazing.

Jag känner att jag kan aldrig mer gå tillbaka till vare sig Blossa, Bäska Droppar eller Martini Rossi. Tack Nenad!
 

LeChat

Medlem
FD75D810-6F1F-4ABC-ABA7-171645FED6C7.jpeg

Champagnebok + god PN = Kvalitetssäkrad egentid

2014 Mount Eden Vineyards Pinot Noir Domaine Eden

Ljuvlig PN! Söt frukt, hyfsat lätt och elegant munkänsla, frisk syra och lite animaliskt och pepparkaka i avslutningen. Visar fortfarande en del ungdom men inga störande drag utan klart smaskig. Men nu ska jag ägna mig åt lite kvällslektyr som kom med posten idag. :)
 

Daniel A

Administratör
Tog och drack något purungt igår kväll, eftersom det blir gammalt damm på 40+provningen ikväll! Balans är viktigt.
DSC_0611.JPG

2016 Sexto Elemento, David & Goliath
100 % bobal från 60-åriga stockar (producentens yngsta rankor...). 12 månader på fat, 15,5 % alkohol...
Blått/lila/mörkrött i färgen. Tjockt och tungt - "klibbar" fast på insidan av glaset på samma sätt som söta viner kan göra. Mycket kraftfull doft av (en miljard) björnbär, lakrits, brasved, blandade mörka bär och en uppsättning kryddor jag inte kan sätta fingret på. På tungan är det aggressiva tanniner - sandpapprigt avslut. Den massiva frukten vägar upp det bra. Den höga alkoholen är integrerad, men märks dock i och med en allmän kryddig eldighet (påtagligare här än i "mellanvinet" jag drack i lördags). Förvånansvärt balanserat. Grym potential för framtiden, men gott redan nu för den som gillar monster. 92p.
Producentens "enklaste" vin. Har nu bara flaggskeppet Respeto kvar att prova. Förväntningarna på det är skyhöga!
 

Mattias Schyberg

Administratör
AFFE2132-1066-436D-ABCB-7F8B9EFB1B6A.jpeg

2014 d’Arenberg The Dead Arm Shiraz

Vin och spel är aldrig fel. Ni missar väl inte Rockstar Games Western-epos? :)

Härligt vin med bra struktur, fräsch syra och härlig mörk frukt. Fylligt utan att det går över styr, men samtligt saknar jag lite nyansering och druvkaraktär, åtminstone initialt och innan frun drog ner mina byxor. :raseri:

Plommon, romrussin, röda äppleskal och mörk choklad på en bädd av piptobak. Lite kryddpeppar, mynta, gummisula och salmiak dök upp efter avtäckning (luft om jag ska vara snäll mot mig själv :rolleyes:) där jag blint missat fatalt och gissat på en tempranillo från Ribera del Duero eller möjligen en klassisk blandning från Priorat. :öga: Fin intensitet och bra längd. Det mesta i storkroppad balans, men det mår nog bra av lagring några år för att fat och frukt ska hinna lugna ner sig en aning och att nyanserna ska få en chans att träda fram. (91p+)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Visa bifogad bild 14676
2014 d’Arenberg The Dead Arm Shiraz

Vin och spel är aldrig fel. Ni missar väl inte Rockstar Games Western-epos? :)

Härligt vin med bra struktur, fräsch syra och härlig mörk frukt. Fylligt utan att det går över styr, men samtligt saknar jag lite nyansering och druvkaraktär, åtminstone initialt och innan frun drog ner mina byxor. :raseri:

Plommon, romrussin, röda äppleskal och mörk choklad på en bädd av piptobak. Lite kryddpeppar, mynta, gummisula och salmiak dök upp efter avtäckning (luft om jag ska vara snäll mot mig själv :rolleyes:) där jag blint missat fatalt och gissat på en tempranillo från Ribera del Duero eller möjligen en klassisk blandning från Priorat. :öga: Fin intensitet och bra längd. Det mesta i storkroppad balans, men det mår nog bra av lagring några år för att fat och frukt ska hinna lugna ner sig en aning och att nyanserna ska få en chans att träda fram. (91p+)

Vilken härlig fredag läser jag ;)
 

Vingubben

Medlem
C5EEEC0B-A423-46F7-B007-6CF0EF9E8A88.jpeg

Crystallum Mabalel 2017

Gräsänkling så jag passar på att prova en producent som gjort mig glad vid många tillfällen tidigare. Röda bär och lite gummi i doften. Lakris, apelsin och lätt menthol i smaken, och ganska mycket sälta. Ett oerhört elegant och välgjort vin men nästan lite tråkigt. 88P. Svårt att jämföra när man inte dricker samtidigt men känslan är att deras Peter Max är ett minst lika bra vin för betydligt mindre pengar. I övrigt en mycket bra producent som man aldrig blir besviken på.
 

Pnilsson76

Medlem
Occhipinta ” ill Frapatto” 2015.
Bland mina första inlägg här efter mycket hängande i kulisserna. Och första gången jag dricker 100 % Frapatto. Mycket positivt överraskad . Härligt vin med jord, läder och en lång härlig smak som hänger kvar . Har en del att lära när det gäller beskrivning av vin. Dock ett väldigt bra och klunkvänligt vin.
 

Attachments

  • EC7E8FBC-2EF5-4DB0-8C90-67DF2B5E43D8.jpeg
    EC7E8FBC-2EF5-4DB0-8C90-67DF2B5E43D8.jpeg
    43,5 KB · Visningar: 132

fxr

Medlem
Occhipinta ” ill Frapatto” 2015.
Bland mina första inlägg här efter mycket hängande i kulisserna. Och första gången jag dricker 100 % Frapatto. Mycket positivt överraskad . Härligt vin med jord, läder och en lång härlig smak som hänger kvar . Har en del att lära när det gäller beskrivning av vin. Dock ett väldigt bra och klunkvänligt vin.

Välkommen! Il Frappato är spännande och gott! Drack de få jag hade(minns inte årgång) för tidigt, men är rätt sugen på att fylla på.
 

Trydebull

Medlem
2011 Concha y Toro Cabernet sauvignon Don Melchor

20181026_204202.jpg

Hade inte tid att dekantera så noterna är från glas tre efter öppnad flaska i ca två timmar (INTE tillräckligt)

Djupt mörkröd i färgen.

Doftar mörkröda körsbär och kryddiga jordgubbar med timjan på. Lite fruktsötma från precis mogna blåa plommon. Lätt touch av anis.

Kraft, kryddor, frukt och tryck i munnen. Körsbär, trälåda. Strävhet. Inte så mycket nyanser tycker jag utan ganska mycket kraft och ganska mycket rakt på.

Den här blir är nog bättre om fem år och framåt. Jag tycker absolut att den är ok idag men är samtidigt inte jätteimponerad. Har några några få flaskor av tre-fyra årgångar kring 2011 men får nog låta samtliga ligga ett halvdecenium till.

90 med litet plus
 

Adamanko

Medlem
Occhipinta ” ill Frapatto” 2015.
Bland mina första inlägg här efter mycket hängande i kulisserna. Och första gången jag dricker 100 % Frapatto. Mycket positivt överraskad . Härligt vin med jord, läder och en lång härlig smak som hänger kvar . Har en del att lära när det gäller beskrivning av vin. Dock ett väldigt bra och klunkvänligt vin.
Il frappato var najs. Välkommen
 
Toppen