Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Mina bilder från gårdagens BYOB. Temat var 40+ och jag hade förväntat mig en massa nekroviner, men så blev inte fallet:
20181026 flight 1.jpg

Flight 1:
1973 Michel Gonet Champagne Grand Cru Blanc de Blancs
NV (pre-1974) Moët & Chandon Coteaux Champenois Saran (Nature) Blanc de Blancs
1975 Hessische Staatsweingüter Kloster Eberbach Rauenthaler Gehrn Riesling Kabinett
Promenadseger för Rauenthaler med 9 röster mot 1 för Gonet och 0 för Saran
20181026 flight 2.jpg

Flight 2:
1964 Faustino Rioja I Gran Reserva
1964 Barolo Riserva Speciale LA.MO. Serralunga d'Alba
1970 Faustino Rioja I Gran Reserva
2001 Faustino Rioja I Gran Reserva
1981 Hospices de Beaune Pommard Bouchard Père et Fils
Faustino 64, Faustino 01 och Barolon knep 3 röster var, 1 röst på Faustino 70 och 0 på Pommarden.
20181026 flight 3.jpg

Flight 3:
1945 Château Fonréaud
1966 Delas Frères Cornas Chante-Perdrix
1975 Château Pedesclaux
1976 Château Croizet-Bages
1947 Château Lagrange (St. Julien)
4 röster vardera på Cornas och Croizet-Bages, 1 var på Pedesclaux och Lagrange, 0 på Fonréaud
20181026 flight 4.jpg

Flight 4:
1965 Guimaraens Vintage Port
1970 Vinhos Borges Porto Vintage
Två bra port med helt olika stilar: 5-5 i röster.

Förutom i vit/bubbelflighten var det mycket jämnt, bra viner, de flesta helt utan ålderskrämpor. Vi gjorde inget försök att utse en WOTN, däremot var det ett enhälligt beslut att Pommarden fick titeln "Kvällens Nekro", trots att den egentligen var för ung för att få vara med.
 

fxr

Medlem
20181027_125419.jpg

1964 Fratelli Berteletti Gattinara Spanna Castello di Lozzolo

Denna behöver en del luft. Tror jag skrivit om något av de trevliga mötena med denna tidigare, har varit en del variation. Noterade nu vid inspektion av korken att den inte verkar ha varit omkorkad som jag tidigare trott. Bra fyllnadsnivå samt korkskick. Smakar initialt nu rätt bra så det verkar lovande.
 
Last edited:

Carinasomm

Medlem
Mina bilder från gårdagens BYOB. Temat var 40+ och jag hade förväntat mig en massa nekroviner, men så blev inte fallet:
Visa bifogad bild 14686
Flight 1:
1973 Michel Gonet Champagne Grand Cru Blanc de Blancs
NV (pre-1974) Moët & Chandon Coteaux Champenois Saran (Nature) Blanc de Blancs
1975 Hessische Staatsweingüter Kloster Eberbach Rauenthaler Gehrn Riesling Kabinett
Promenadseger för Rauenthaler med 9 röster mot 1 för Gonet och 0 för Saran
Visa bifogad bild 14687
Flight 2:
1964 Faustino Rioja I Gran Reserva
1964 Barolo Riserva Speciale LA.MO. Serralunga d'Alba
1970 Faustino Rioja I Gran Reserva
2001 Faustino Rioja I Gran Reserva
1981 Hospices de Beaune Pommard Bouchard Père et Fils
Faustino 64, Faustino 01 och Barolon knep 3 röster var, 1 röst på Faustino 70 och 0 på Pommarden.
Visa bifogad bild 14688
Flight 3:
1945 Château Fonréaud
1966 Delas Frères Cornas Chante-Perdrix
1975 Château Pedesclaux
1976 Château Croizet-Bages
1947 Château Lagrange (St. Julien)
4 röster vardera på Cornas och Croizet-Bages, 1 var på Pedesclaux och Lagrange, 0 på Fonréaud
Visa bifogad bild 14689
Flight 4:
1965 Guimaraens Vintage Port
1970 Vinhos Borges Porto Vintage
Två bra port med helt olika stilar: 5-5 i röster.

Förutom i vit/bubbelflighten var det mycket jämnt, bra viner, de flesta helt utan ålderskrämpor. Vi gjorde inget försök att utse en WOTN, däremot var det ett enhälligt beslut att Pommarden fick titeln "Kvällens Nekro", trots att den egentligen var för ung för att få vara med.

Mina smaknoter från gårdagens 40+ BYOB:
Flight 1. ”Bubbel å vitt”
1. Första sniffen: Fino? I mun hittade jag damm, skogschampinjon, citrus, mineral, lättfrizz, mandel eller aprikoskärnor. Så slutsatsen blev champagne från tidigt 70-tal. Synd att bubblorna är borta. Hade rätt på champagne och tidigt -70, men det var många andra som åxå delade den uppfattningen.
2. Doftar härsket smör och fudge. Inte min grej, eller typ av vin. I mun hittade jag päronmarmelad och sälta med en medium +syra. Gissade på Chardonnay från 1970.
Hade någotsånär rätt, men att det var en stilla blancdeblanc från Moet hade jag aldrig satt. Roligt att få testa dock.
3. Få noteringar men hittade petroleum, vingummi, fet anklever, hjortron och tyckte det var en typisk tysk riesling spätlese från typ 1977.
Var inte helt fel ute, förutom att det var en kabinett från 1975. Så jag började känna mig lite kaxig...;)

Flight 2. ”Brunrött”
1. Vad är det här? Jag har ingen aning... I doft: utedass, violer, finsk sötlakrits, bränd aska och känns modern, elegant, ung, snygg och vital... fina fat och + syra...är det verkligen ett 40+ vin? Det var Faustino -64 och blev kvällens överraskning för mig. Hade inte en siffra rätt.
2. Oxid, sherryton på näsan men i mun infann sig en blomsteräng av rosor och nypon, läder och fisksås. Övertygad om att det var en Nebbiolo från Barolo eller Barbasesco i årspannet 1966- 1976. Det visade sig vara ett byvinsbarolo 1964 från Serralunga, så inte helt fel ute.
3. Vid första sniffen blev jag förflyttad i mina tankar till en raggarbil från tidigt -70tal och i huvudet sjöng jag: -”En gammal amazon, med lister och krom, ratt i bakelit...” I bilen hänger såklart en wonderbaum med doft av tallbarr. I mun: mörk frukt, blåbärig, timjan, rosmarin, fin syra och mums å gott! P.g.a grönheten i vinet trodde jag att det var en BDX med mer Cab franc än vanligt, från någon konstig 70-tals årgång. Ja, här blev det ödmjukhetspaj när det visade vara en Faustino 1970.
4. I näsan hittade jag lakrits, piptobak, svarta vinbär och i mun mera tobak, animalisk fetma, örter och svarta oliver i olivspad. Fin frukt alltså. Uns vanilj i ganska snygga fat.
Först var jag i norra Rhone och druvan Syrah, men ändrade mig till Spanien då jag tyckte att doft och smak påminde mig om Mencia från Bierzo... Fast fanns det Mencia i Bierzo på 70-talet? Nä... Det var vi nog överens om allihop. Att det var en Faustino 2001 gjorde iaf att jag inte kände mej helt dum i huvudet.:oops:
5. Damm, läder, smör. Ingen frukt... jo lite jordgubb i en skurhink med diskmedel, terpentin, Trodde mig veta att det är en pinot noir från Bourgogne, nekro, typ 60-tal.
Det var en Pommard från 1981 som vi alla var överens om att den var helt stendöd.:död:
Flight 3. ”5XRött”
1. Lätt rökig på näsan, cigarett och askfat, svarta vinbär, ved, björksav, blodapelsin, ceder och kvistar, medium +syra och jag är övertygad om att det är mest cabernet sauvignon, BDX och kanske en -77a. Att det var en 1945a var en rejäl överraskning.
2. Grönpeppar, grön paprika, mintpastill, nypon, tobak, +syra å snygga fat så tänker jag Cab franc, Chinon från tidigt 70tal. Men här hade jag helt fel: En Syrah, Cornas från 1966
3. Få noter: Stall, paprika, något grönt, rök, svart vinbär, korv, blyerts. Vilket sa mig cabernetdominerad BDX från typ 1975. Tänk att jag prickade den...:)
4. Grönt gräs, skjälkigt, hyacint och syren, tomat, basilika, worchestersås å chili. + syra och fin tanninstruktur. Gillar jättemycket! :p Och tror att det är en Malbec från Cahors från mitten av 70-tal. Men det var det ju inte utan en Paulliac från -76
5. Svartpeppar, lakritsrot, massa örter, oliver, jättefin balans i frukt syra och tannin. Gissar Rhone men har ingen aning, annat att det var en förbannat vital och snygg fransos.
det visade sig vara La Grange från 1947. Wow liksom!
Flight 4. ”Sött”
1. Aprikoskärnor eller mandelmassa, brynta sockret på en creme brulée, björnklister, något alkoholstickig, men jag gillart! Tror att det är Håkans vin, men det visade sig att vara mitt eget. Guimarens port från mitt födelseår 1965.;:rolleyes:
2. Tror att det är mitt vin. Hittar Fikon, blommor och den svarta varma jorden i jordgubbslandet. Men det var ju Håkans Vintage port från 1970.

En superhärlig BYOB.
Stort tack alla inblandade för en fantastisk afton! Jättekul verkligen.
Kvällens bästa kombo, mat och vinmässigt blev duvochankleverpate med Kloster Eberbach riesling Kabinett. Det var magiskt!
Kanske borde dessa smaknoter ligga under fliken som Patrik skapade om BYOB 40+, isf kan väl någon snäll admin flytta den dit.
 
Last edited:

Carinasomm

Medlem
Flight 4.
1. Aprikoskärnor eller mandelmassa, brynta sockret på en creme brulée, björnklister, något alkoholstickig, men jag gillart! Tror att det är Håkans vin, men det visade sig att vara mitt eget. Guimarens port från mitt födelseår 1965.;:rolleyes:
2. Tror att det är mitt vin. Hittar Fikon, blommor och den svarta varma jorden i jordgubbslandet. Men det var ju Håkans Vintage port från 1970. .
Sorry men nu kom jag på att det var @vintomas vin å ingen annans. :oops:
 
M

Mouton

image.jpeg


Det här va inge bra, det var otroligt bra. Fortfarande ung i färgen, endast liten tegelkant.
Men grejen är doften, anslaget av i viss mån vissna rosor och en aning sol varm asfalt är helt outstanding, ingen ek alls att tala om. Söt syrliga körsbär finns där och smyger. Smaken i samma spår och lång. Detta slår allt från året jag smakat (2004) från Piemonte. Provsmakade nu, ska sakta få smyga upp i temp tills middags dax. En gräsänklingsdag som denna sitter den som en handske.
 

LeChat

Medlem
84B406C5-D86D-4FA0-AF0D-CC37B34F2BE3.jpeg

2014 K Vintners Syrah Cattle King Upland Vineyard

Tannin och syra får till en början kämpa rätt hårt för att ta sig fram. För längst fram står frukten bredbent och stadigt och visar ingen större vilja att flytta på sig i första taget. Men efter att ha fått en rejäl nypa luft så tar tanniner och syror mod till sig och börjar kämpa för ett mer rättvist och jämlikt vin. Och ja, det hela landar i ett klart gott vin men saknar elegansen och komplexiteten som en syrah från norra Rhone kan ge. Men det kanske kan komma med tiden.
 

Daniel A

Administratör
Grym vinhelg i Danielland. Middag med goda vänner och goda viner igår.

DSC_0624.JPG

DSC_0625.JPG

2010 Telmo Rodríguez, Pegaso Granito
2013 Castell d’Encús, Thalarn
2016 Bodegas Ponce, Manchuela PF

En trio spanjorer som levererar. Rodríguez var en riktigt välavvägd garnacha där några års lagring gjort susen. Smådrygt att den var så bra, för nu måste jag köpa lite på kommande webbsläpp. d’Encús är en favorit som hängt med ett tag, men som jag inser att jag har alldeles för lite flaskor från. Thalarn är deras syrah som påminde om en ung Cornas jag drack rätt nyligen, men med någon form av “naturvinstwist”. Ponce gör grym bobal, även på instegsnivå. Spaninen alltså, vilket land!

Lite champagne på det!
DSC_0628.JPG

2011 Dehours, La Croix Joly, Œil de perdrix
100 % pinot meunier. Deg. november 2016. 2 g dosage.
Härlig blandning av rosa och orange färg. Mycket insmickrande doft, dominerad av röda bär. Inga mer detaljerade noter än så blir det tyvärr: klunkabilliteten var alldeles för hög! Det här är ung champagne när den är som bäst. Och 2011 levererar än en gång! Cirkus 90 pinnar. Köpte genast två flaskor till. De flesta runt bordet lade också en beställning där och då.

N.V. Selosse Exquise Sec
Deg. 29 september 2017. Köpt på 520 i Épernay.
Om jag förstått det rätt är det här Initial med högre dosage (typ 20 gram, kanske?). Enligt baksideetiketten släpps det bara 1000 flaskor om året. Varför folk inte springer benen av sig för den här förstår jag inte. Jebus så bra Selosse stil fungerar med extra socker! Ironiskt nog känns det här lite extra friskt och fräscht. Mycket tillgängligt redan, även om det såklart lär bli grymt med x antal år i källaren. Känns som en perfekt måltidsdryck! Blommigt, lite honung, nötter, äppelskal och citrusfrukter. Mycket fylligt och balanserat i munnen. Dracks först och sist på kvällen, och växte mycket med luft. 93-94p.

DSC_0630.JPG

1998 Uri Borok, Tokaji Aszú Essencia
260 gram socker per liter. 7 % alkohol. Flaska 16 av 980.
Helt otroligt komplext - här är verkligen ett vin där jag drunknar i doften. Finns inget slut på det, det bara fortsätter och fortsätter som någon form av bottenlös brunn. Här finns alla torkade frukter, sjutton sorters honung, aprikoser, litelite saffran, ingefära, nejlika, två gula russin, äppelpaj, långkokad sötad kondenserad mjölk. På tungan finns allt i kvadrat, tillsammans med citrusfrukter (framför allt blodapelsin). Syran är enorm, sötman är perfekt. Det här är ett av de bästa vinerna jag någonsin druckit. 97+p.

Underbart drickfönster, men har alla förutsättningar för att kunna gå ännu längre. Nästa (och sista) flaskan dricker jag som tidigast om 10 år, och då kanske det är en 100-poängare?
 

Silenos

Medlem
Maison de Bellene (Nicolas Potels negociantrörelse), Vosne-Romanée 1er ’Petits Monts’, 2008; började sina sista dagar med misstänkt mycket flaskstank; så mycket att Chateau la Pointe, Pomerol, 2006 fick hoppa in som ersättare. Men det var definitivt överilat skulle det visa sig. När Bordeauxen väl är i karaff, ja då har bourgognen sträckt på benen. Usch då, två flarror på lut. Ja, detta blev ju föga lutherskt – det får bli tagelskjorta inatt (som nån skrev).

Hur som… När Vosnen skakat av sig sin rätt äckliga start, så möts man inte av fyrverkerier, så total är inte förvandlingen, men ändock nåt klart attraktivt. Det är ju för ungt – inte tu tal om saken – så skogsgolv och annat sånt bråte får man vänta på; men det finns ändå ett djup. Mest rödfruktigt (årgång (och vingårdshöjd?)), men viss värme. Smaken påminner om årgången – det finns en rejäl uppfriskande syra – men tillskillnad från en del flaskor från lägre apellationer av samma årgång, så finns det också annat. Frukten är av båda färgerna; det är kryddigt och syrligt (det är verkligen vitvinssyra). Tanninerna är små, men fortfarande ettriga. Lång uttorkande eftersmak, på ett bra sätt. Ett par, eller 13, år till så är vi nog framme i ruttnande trä/gammalt bibliotek-stadiet. Det ser jag fram emot; även om just den här flaskan absolut inte var bortkastad att öppna nu.

Pomerolen då, jo… inga tvivel där inte. Ett kallblod med oansat hovskägg. Ingen, inte ens den mest nästäppta storrökare, skulle missta detta för VCC eller La Coinseillante. Men det luktar gott! Mörkt och dovt, varmt, enkelt och oförställt hederligt. Inget alkoholstick eller annat volatilt som man tyvärr ibland stöter på från den här stranden. Fylligt, med viss syra, mörkfruktigt men frächt. Tillräcklig längd. Man ska egentligen inte prata, eller skriva, om såna här viner. De är tillbehör (och smörjmedel) till middagar med mänskor man hellre pratar om annat än vin med.
 
M

Mouton

Pomerolen då, jo… inga tvivel där inte. Ett kallblod med oansat hovskägg. Ingen, inte ens den mest nästäppta storrökare, skulle missta detta för VCC eller La Coinseillante. Men det luktar gott! Mörkt och dovt, varmt, enkelt och oförställt hederligt. Inget alkoholstick eller annat volatilt som man tyvärr ibland stöter på från den här stranden. Fylligt, med viss syra, mörkfruktigt men frächt. Tillräcklig längd. Man ska egentligen inte prata, eller skriva, om såna här viner. De är tillbehör (och smörjmedel) till middagar med mänskor man hellre pratar om annat än vin med.
Ha ha, detta är ibland den mest fantastiska not jag någonsin läst, f-n att man inte har vinet:)
 

Daniel A

Administratör
Ja, det var ju som bekant BYOB med temat 40+ i fredags. Lät ju som att det skulle bli en bal på slottet, dvs alldeles alldeles underbart, så jag pallrade mig hela vägen från Malmö till Stockholm för att vara med. Lätt värt - en kväll som levererade bra och riktiga viner i mycket trevligt sällskap!

Nedan följer mina smaknoteringar. Jag har medvetet valt att inte skriva ut betyg av lite olika anledning. Eftersom jag är känd för att lägga på några poäng för varje decennium som vinet är gammalt så blir ju mina poäng just den här kvällen provocerande höga...

Flight 1 - bubbel och vitt
DSC_0612.JPG

(Såhär ska vita viner se ut!)

1973 Michel Gonet Champagne Grand Cru Blanc de Blancs
Russin, blöt kartong, “damm”, kanderad ingefära, lite kola, wellpapp, burkchampinjon, nötter, äppeljuice, lite madeira. Minimini-bubblor. Mycket äppeljuice och burksvamp i smaken. Bra syra, torrt avslut. Luktar bättre än det smakar. Mums!
Gissade champagne, NV, sent 60-tal.

NV (pre-1974) Moët & Chandon Coteaux Champenois Saran (Nature) Blanc de Blancs
Smör, anis, lakrits, mycket grillad citron, ghee, fudge. Någon sade bäska droppar, och det stämmer fint. Bra syra! Mer citron och anis/lakrits i smaken. Något platt tyvärr. Torrt, stramt avslut. Mums!
Gissade tidigt 70-tal, Chablis GC.

1975 Hessische Staatsweingüter Kloster Eberbach Rauenthaler Gehrn Riesling Kabinett
Botrytis, godis, honung, mina ullvantar, träolja, bensin, vingummi, torkad frukt. Restsötma, bra syra. Dofterna kommer igen på tungan. Mycket fruktigt och riktigt bra!
Gissade 1959 Vouvray demi-sec.

Flight 2 - rött

1964 Faustino Rioja I Gran Reserva
Anis, lingon, “damm”, kartong, ledsen jordgubbe, torkade bär, något skogigt.OK syra, mycket polerade tanniner. Röda bär på tungan, lingon och blandat intorkat annat. Riktigt bra!
Svårgissad, Bourgogne? Nebbiolo?

1964 Barolo Riserva Speciale LA.MO. Serralunga d'Alba
Tegelfärgad. Stalligt och skitigt. Inledningsvis luktar det lite utedass - fullständigt vedervärdigt. Men det blåser lyckligtvis bort. Blir höstlöv, läder, tobak, balsamvinägerreducering, nötter och något saltigt (tänk… ostronsås?). Smakar rökigt, smutsigt läder och röda bär. Snällt och avrundat, uppenbart gammalt. Grymt bra!
Struntade i rimligheten/möjligheten i vad folk skulle kunna skaka fram och gissade på en lastgammal Bandol.

1970 Faustino Rioja I Gran Reserva
Grus, röda bär, choklad, lite grönt, lite läder. Eld utan rök! Inte så hög syra, klena tanniner. Smakar regnvattenpöl, men ändå lite småtrevligt.
Halvdöd cabernet franc?

2001 Faustino Rioja I Gran Reserva
Uppenbart mörkare i färgen. Mycket expressiv och kraftig doft. Chili/paprika, läder och tobak, mörka bär och rostade fat. Närvarande tanniner, bra syra. Väldigt tjockt och fylligt jämfört med andra viner i flighten. Strävt avslut. Riktigt bra!
Helt klart flightens yngsta. Slängde en något orimlig gissning på Taurasi, för jag tänker att de kanske kunde smaka såhär om de faktiskt var 40 år gammalt… Lurad!

1981 Hospices de Beaune Pommard Bouchard Père et Fils
Kartong, platt. Generiskt gammalt doft, luktar och smakar något. Lite sura bär, eventuellt bruna bär… Svag syra och svaga tanniner. Kvällens nekro, inte kul. :(
Eftersom det inte luktade något och inte smakade något tänkte jag att det var en Bourgogne från typ… 50-talet?

Flight 3 - mer rött, och kanske bästa flighten någonsin?!

1945 Château Fonréaud
Mängder med mörka bär, sand, vanilj/fat, slånbär. Får lite primärfruktkänsla?! På tungan är det med mörka bär, lite lingon. Hög syra och märkbara tanniner, strävt avslut. Luktar och smakar dyrt! Riktigt gott!
Uppenbar Bordeaux. Trodde faktiskt att det här antingen inte höll sig till temat (tidigt 80-tal), eller att det var en riktigt tung etikett från 70-talet. MUÄARGH! Jag brukar ha väldigt svårt att gissa ålder på Bordeaux. Brukar ligga på 10-20 år fel, inte 40 år!!!!!!

1966 Delas Frères Cornas Chante-Perdrix
Väldigt expressivt. Mörka bär, lagerblad, madurocigarr, lyxiga och galet snygga fat (kryddor och lite vanilj), lite söt frukt på det. På tungan är det mer av samma, och framför allt ett riktigt stort vin. Bra syra och närvarande och trevliga tanniner. Fantastiskt bra!
Trodde det var en lyxig spanjor. Vega Sicilia från bra årgång på 70-talet?
Mitt vin. Mycket förvånad av det, men väldigt glad att det presterade så bra. Kvällens näst bästa vin för min del.

1975 Château Pedesclaux
Mycket återhållsamt och stumt till en början. Paprika, generiska bär, lite grönt, lite kaffe, generiskt kryddigt. Bra syra, sandiga tanniner. Rätt trevlig munkänsla, men ett ganska slätstruket vin.
Bordeaux, 70-tal.

1976 Château Croizet-Bages
Oj! Det är är bra grejer. Kryddigt, svartpeppar, paprika, selleri, tomatkvist, chark, grusväg. Lite Bloody Mary över det hela, och det blir jag ju alltid lycklig av att hitta i vin! Underbar doft. Bra tryck i munnen också - expressivt med allt på plats, bra syra och trevliga tanniner. Mycket kryddig smak Min WOTN.
Uppenbar Chinon från 1976. Ett rätt iaf...

1947 Château Lagrange (St. Julien)
Regnvattenpöl, tjockkorv, tjära, rått kött, höstlöv, lätt bärigt, vitpeppar, oliver. Otroligt snällt och avrundat i munnen, och det skriker ålder. Har dock åldrats med värdighet! Riktigt bra!
Trodde det var mitt vin...

Flight 4 - sött

1965 Guimaraens Vintage Port
Körsbärskärnor (cyanide), körsbär, marsipan, “sött”, nötter, knäck, bränt socker, något grönörtigt? Uppenbart starkvin, viss alkoholeld. Snyggt och elegant. Mycket bra!
Fattade inte vad det var. Kände mig lost. Vid diskussion kom här kanske kvällens bästa smakbeskrivning upp: “Som när man är ute och tältar och borstar tänderna i lingonriset”...

1970 Vinhos Borges Porto Vintage
Russin, cognac, asfalt, “tungt”, muscovadosocker, nötter, valnötter, knäck. Sticker lite i näsan. Fylligt, lite spritigt. Beter sig som en bulldozer. Mycket bråkigare och stökigare än det första vinet. Mycket bra!
Slängde en riktig long-shotgissning på spansk Fondillon från 60-talet.


Sammanfattningsvis en grym kväll, och min övertygelse om att mogna viner ofta är väldigt intressanta och bra blev bara starkare. Vad gäller Bordeaux vet jag inte om det finns någon som helst mening med att dricka dem yngre än typ 30 år?! Och ett nytt vinmål kommer bli att försöka få tag på riktigt mogna exemplar från norra Rhône.

Ser framemot nästa Stockholms-BYOB och nästa “nekro”-BYOB! Tack alla som var med, och extra tack till värdarna @Patrik Sellin och @Carinasomm !
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
För det första är jag jäkligt avis på BYOB´n jag missade. Tack för noterna @Patrik Sellin , @Carinasomm , @ChristianB och @Daniel A !
Jobbade över lunchen och frös halvt ihjäl på jobbet så jag drömde om en T-bone med matchande vin. Sagt och gjort.
Välhängd T-bone till extrapris på lokala Hemköpet och vinvalet föll på..
2013 Leon Barral Faugéres Jadis Sista flaskan och jäklar vad gott det här är. Lagom skitigt och stalligt. Doft av hipsterskägg från Södermalm. Lätt muskig naturvinsfunk med en eftersmak som sitter i. Fortfarande lite grova tanniner men ack så trevligt. Flaskan gick åt i ett nafs. Sorgen när den tog slut förvandlades till glädje när jag så att den finns kvar på BS:) . Lätt 92+p
Edit: @Tomas Lindblom - kan du flytta detta till rätt tråd? Jadis har inga bubblor!
 

MartinE

Medlem
@Trydebull och fru bjöd på middag i lördags och vi passade givetvis på att dricka lite bubbel! Jag tog med en butelj och @Trydebull grävde frikostigt fram fyra fina flaskor från sin källare.

Allt serverades blint. Och även om viss avspändhet var påkallad togs det givetvis anteckningar i vanlig ordning! (mina försiktiga poäng inom parentes)

IMG_0993.jpg
2002 Paul Bara Comtesse Marie de France: Min flaska. En fantastisk champagne som befinner sig i en perfekt fas idag! Utvecklad och komplex doft med massor av röda äpplen i kombination med rågbröd, hasselnötter, lakrits och körsbär. Smaken var utvecklad, fruktig och härligt koncentrerad. Fin syra i perfekt balans med den härliga frukten! Röda äpplen, söt grapefrukt och körsbär. (91-92 p)

IMG_0977.jpg
2000 Amour de Deutz: Jag lyckades lista ut att det var Deutz, men var inne på att det handlade om Blanc de Blancs och 2002... Hur som helst mycket bra och i en väldigt bra fas nu! Doften var mycket komplex. Till en början med klart laktiska toner, därefter mer rostade sådana och mot slutet tydliga sherrytoner. Inslag av jäst, rostat bröd, rostade hasselnötter, grädde, gräddkola och nytvättade lakan. Smaken var utvecklad, fruktig och aningen bitter med en hög och fin syra som alltså förde mina tankar till 2002. Mogna äpplen, honung, äppelskal, grapefrukt och gräddkola. (88 p)

IMG_0980.jpg

2015 Météyer Exclusif: 100 % pinot meunier och brut nature brukar vara en vinnande kombination och så även här! Det var en mycket bra champagne som dessutom kändes förvånansvärt utvecklad för att vara så ung. Jag var först inne på att det borde vara en blandning, men när @Trydebull avslöjade att det bara var en druva låg det nära till hands att gissa på meunier. För övrigt var jag dock helt chanslös. Jag hade i o f s koll på producenten sedan tidigare, men det här var första gången jag drack något från dem. Fruktig doft, initialt med tydligt brända toner. Inslag av mogna äpplen, vita vingummin, vanilj, gummi och hasselnötter. Efter mycket luft uppstod även subtilt stalliga toner med ett pikant inslag av kopiss. För känsliga läsare passar jag på att lägga till det obligatoriska ”men på ett bra sätt”! :D Smaken var utvecklad, uttrycksfull, fruktig och något eldig och bjöd på ungefär samma element som doften. (85 p)

IMG_0985.jpg
Clos des Rochers Crémant de Luxembourg: Det här var första gången jag drack ett mousserande vin från Luxemburg. Extra kul med tanke på att jag aldrig reflekterade över att det inte skulle vara champagne i glaset! Tvärtom var jag i mina associationer till en början inne på Dom Pérignon 2003 eller en udda årgång av Palmer & Co Blanc de Blancs. Det här var nämligen bra! Jag fick dock direkt en känsla av att flaskan möjligen hade förvarats för varmt. Doften kändes nämligen klart skum och hade inslag av framförallt grapefrukt och bränt gummi. Smaken var utvecklad, fruktig och aningen bitter och bjöd på söt grapefrukt och tropisk frukt. För övrigt gjort på en blandning av riesling och pinot blanc. (ca 82 p)

IMG_0991.jpg
1985 Comtes de Champagne Rosé: Känsla nr 1: Wow! Känsla nr 2: Nej, vad synd! Den här hade dessvärre inga bubblor kvar och det var uppenbart att den hade passerat sitt bäst före-datum. Men det var lika uppenbart att det här var (har varit) en exceptionell champagne! Jag gissade rätt på årgången, men trodde det var Bollinger. Fantastisk, mogen och komplex doft med fatkaraktär och tydliga sherrytoner. Inslag av torkad frukt, lakrits, svamp, kolasnören, röda vinbär och hallonkärnor. Mogen och frisk smak av nötter, svamp, söt grapefrukt och mogna röda bär. (Idag: ca 89 p. När den var på topp: minst 95)
 

Elvis

Medlem
Är i Marbella den här veckan och igår kväll åkte jag och min fru till Corte Ingles och åt lite tapas i deras trevliga delikatessbutik. Jag körde bilen och drack vatten men beställde in det bästa vinet som serverades på glas: Pago de Carraovejas Reserva 2014. Ett elegant och mycket bra vin (jag provade en sipp) och en påminnelse om hur bra en Ribera del Duero kan vara. Kostade 51 euro i vinbutiken vilket känns rimligt men jag köpte inte. Finns det någon vettig Ribera på Systembolaget? Personalen på vinbutiken nämnde att Bodegas Alion är i samma stil och den finns i beställningssortimentet.
 

Elvis

Medlem
2002 Paul Bara Comtesse Marie de France: Min flaska. En fantastisk champagne som befinner sig i en perfekt fas idag! Utvecklad och komplex doft med massor av röda äpplen i kombination med rågbröd, hasselnötter, lakrits och körsbär. Smaken var utvecklad, fruktig och härligt koncentrerad. Fin syra i perfekt balans med den härliga frukten! Röda äpplen, söt grapefrukt och körsbär. (91-92 p)

Kul att Comtesse var så bra. Jag har provat många årgångar av den och har oftast upplevt den som lovande och "kan bli riktigt bra om några år" men aldrig fått den där riktiga wow-upplevelsen.
 

chambertin

Medlem
Är i Marbella den här veckan och igår kväll åkte jag och min fru till Corte Ingles och åt lite tapas i deras trevliga delikatessbutik. Jag körde bilen och drack vatten men beställde in det bästa vinet som serverades på glas: Pago de Carraovejas Reserva 2014. Ett elegant och mycket bra vin (jag provade en sipp) och en påminnelse om hur bra en Ribera del Duero kan vara. Kostade 51 euro i vinbutiken vilket känns rimligt men jag köpte inte. Finns det någon vettig Ribera på Systembolaget? Personalen på vinbutiken nämnde att Bodegas Alion är i samma stil och den finns i beställningssortimentet.
Allion är ju bra liksom flera av Emilio Morros alster. Har inte druckit den Arzuaga Reserva som finns på SB men annat jag provat från Arzuaga har varit bra. Sen har du ju såklart Pesquera från Alejandro Fernandez som alltid är pålitligt liksom Protos.
För övrigt så är ju Condado de Haza (också från A.Feranadez/Pesquera) ett av det bättre budgetvinerna som i stort sett aldrig gör mig besviken.
Vet inte om jag skulle klassa särskilt många Ribera del Duero Reservas som eleganta när dom är unga men dom går ofta igenom en snabb metamorfos runt 8-12 års ålder där inslagen av jord, läder, tobak och en del andra murriga inslag försvinner och ersätts med ljusare och elegantare aromer som jag gillar skarpt. Eken brukar också ha integrerat sig ganska bra vid den här åldern.

Brukar även titta åt bättre Toro-viner för att hitta liknande karaktärer som i Ribera del Duero.
Exempel på bra Bodegor är Pintia, Terra d'Uro (särskilt Seleccion), San Roman m.fl.
 
Toppen