Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Öppnade en 2015 Jean-Claude Marsanne St. Joseph igår för att fira dagens släpp av nästa årgång. Skön rosbladig doft kommer efter lite luft tillsammans med timjan och rosmarin. Chark och svartpeppar i smaken, ganska intensivt i början för att snabbt klinga av. Tanninerna befinner sig runt medel, slank i kroppen. Bra dricka för pengen.
 

Magikern

Medlem
Bodegas tradicion oloroso Anada 1975
Doft: Hasselnötter och mognadstoner. Tror många hade kunnat sätta detta som gammal sherry även med ögonbindel.
Attack: Syran är lite för låg för min smak måste jag erkänna. Mycket hasselnötter och fat och intensiteten finns där.
Mellansmak: Salta nötter och saltlakrits. Fullmogen och trevlig. Jag saknar det lilla extra dock
Eftersmak: Rätt Lång och präglad av sherrytoner. Kanske lite bränd för min smak.

Klockrent med rätt mat men jag ger inga bonuspoäng pga. hög ålder så jag stannar på 91 poäng
 

Adamanko

Medlem
Sonen kom över för lite blindprovning som blev längre än förväntat. Först ut var 2014 Terrazze dell'Etna Etna Carusu. En behaglig jordgubbsdoft på första sniffen togs snabbt över av diesel, ricinolja och bittermandel. Vet inte om det var skadat eller om vi inte var vinvana nog. Som betyg får det någonstans kring 65. Men jag ska nog försöka lämna tillbaka flaskan. Odrickbart tyckte vi båda. Andra gissningen var dock rätt! ;)

Så sonen öppnade en andra flaska. Först var det lakrits, sen kom lingonen, sen kom hallonen och sist kom tobaken. Jag kunde inte förstå hur det är inte var en Bourgogne. På ungefär 13:e gissningen träffade jag pricksäkert - Livio Paveses Barbaresco-12. Det här var gott. Jag gav 88 medan sonen svävade mellan 89 och 90.

Sist ut, till mig, sonen skulle hem och smakade bara en sipp, var armeniska Zorah Areni Karasi-15. Rätt mycket Pinot Noir på näsan vilket överraskade mig. Men i munnen var det ganska enkelt och billigt. Men... det växer. Work in progress och jag återkommer kanske med mer om denna. Tror jag sparar hälften till helgen såvida den inte växer oerhört snabbt. :)
Dricker resten av Karasin idag. Och för att jämföra så tar jag också fram Julia Bertrams Ahrweiler Spätburgunder-16. Det är klasskillnad.

Jag vill verkligen gilla mitt armeniska vin men nä... det går inte. Det är inte äckligt men inte fan är det värt dom pengarna. Idag (dag 3) har pinositeten försvunnit ur näsan och istället får jag något juligt som jag inte kan sätta namn på och mycket väldigt söt frukt. Väldigt söt frukt. På gränsen till äckligt söt men jag tycker att den precis klarar gränsen. Och är det lite blod också? Får hela tiden svartsoppa och blodkorv i tankarna när jag sniffar eller dricker det. Det ligger under 85 poäng men inte under 80. Men det är så anonymt. Jag vill lägga i en bit lakrits eller nåt i vinet får att få fart på smakerna.

Men det gör jag inte. Finns en underliggande beska där som jag tror kommer av att det är dag 3. Och som antagligen blir mer framträdande dag 4. Och ännu mer dag 5.

Men Julia, det är något annat, underbar pinotnäsa där man känner bären under. I munnen är det mycket härliga underbara bär. Jordgubbe och hallon definitivt. Jag måste nog köpa iaf en flaska till av det här och prova hur det är om något år. Lingon. För jag tror det kommer vara fantastiskt med något år på rygg. Nu är det bara mycket gott. 88-90.
 

Rexel

Medlem
2013 Baricci Brunello Di Monatalcino
IMG_0661.JPG

Blommig, lakrits, smörkola, jord / källare i doft.
Smaken lite kärva körsbär och röda bär, lakrits, lite oljig smak med sugande munkänsla. hög syra och tanniner.
Kanske lite alkoholhetta, men verkar försvinna nu efter lite luftning, helt klart min typ av Brunello.
För ung att dricka nu, väntar med nästa flarra till 2020-2022. Nu 93P, men med potential till mer!
 
M

Mouton

image.jpeg

Caprili Rosso di Montalcino 2016

En liten bagatell som passerade som snabbast i bs (nu slutsåld) är det inte. En rent underbar stor doft av fikon, svarta oliver och mörka mogna bigarråer. Smaken är stram med underbar syra, välavvägda tanniner, eken behöver integreras en aning, men annars är vinet underbart, lång hängande eftersmak. Ett fynd för 159:- köpte 2 lådor. Kommer det igen i samma årgång, köper jag 2 till
 

john b

Medlem
Von Winning langenmorgen 2015
Läste om den här på forumet för ett tag sedan. Tror den beskrevs som systemets billigaste Riesling GG. I vilket fall minns jag ett starkt behov av att köpa och testa.
20181102_180215.jpg


Drack innan och till halvsunkig förortssushi.
Typisk Rieslingdoft, först päronsplitt och cykelslang som lösts upp i dieseltank, med luft och värme kommer lite ananas med i leken.
Smaken är frisk, honung och orangea frukter dominerar. Men det finns en liten skalbeska med som jag inte riktigt kommer överens med. Lite kort eftersmak och inte överdrivet komplex.

Sammantaget schysst vin, är nog värt sina 300 pix faktiskt. Men jag kommer inte köpa fler.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
2012 Gran Clos Priorat
Snorbra och välstrukturerad priorat från senaste släppet. Fick det blint och klurade ganska snabbt ut vad det handlade om. Kanske en aning ungt givetvis, men väl värt att köpa på sig och spara några år (ca 5-10).
Lång fin strukturerad smak med utmärkt intensitet! Fylligt med balans och finess, samt lite eldigt avslut som passar bra i höstrusket. Klassisk priorat. Inslag av plommon, tobak, körsbär, vanilj och röda äppleskal samt lite varm jord, dill, kåda och pomerans i bakgrunden. (91p)

261843A6-F607-4C2D-9069-1E168DBBAE38.jpeg
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Fick ett generöst smakprov av den här skatten för en vecka sedan
Ren njutning, svårt att poängsätta (minst 95). Bästa PN som åtminstone jag har druckit.
Självklart svårt att få tag på. Producenten jobbar med fast pris oavsett köpare och väntelistor.
William Selyem är en legend får jag lära mig.
Önskar att vi aldrig träffats. Fan ta dig, PN-j-vel.
Jag tror det finns hos en handlare med nästan samma namn som denna eminenta websida
 

LeChat

Medlem
07417A83-0A2F-4A09-ABAB-3CE7FE9B0A30.jpeg

Idag blir det långbakad, rimmad fläsksida med brynt kål, lök och äpple. Till det en mogen Gevrey-Chambertin. Det är höst nu.

C59056D9-CEDF-44DF-B761-D94F9F701BBD.jpeg

2010
Camille Giroud Gevrey-Chambertin

Doften visar tydliga mognadstecken med målarbod och lite sojatoner. Bra komplexitet som gör det till ett härligt sniffarvin. Vinet gör sig bäst till maten med fin syra och bra mineral. Smaken känns lite enklare men mogen med bl.a. svamp och lite äppelskrutt mot slutet. Frukten hänger med fortfarande tycker jag, men inget vin att hålla på längre. Gott nu, sista flaskan, bra så.
 

Vingubben

Medlem
75C06FDC-CE16-4155-BFEB-54828864EB4E.jpeg

Domaine de la Solitude Cornelia Constanza 2009

CdP på 100% Grenache. Relativt ljus i färgen med svagt tegleröda kanter. Kallrökt chark dominerar i doften. Lakris och peppar dominerar i smaken. Var lite rädd för att jag tog denna för tidigt. Å ena sidan är inte alkoholen helt integrerad men å andra sidan är frukten i stort sett borta. Bra vin men håller inte hela vägen och tror inte den blir bättre med mer tid. 89p.
 

Ragnaie

Medlem
En spretig helg på lantstället i Hunnebostrand leder mot sitt slut. Är det någon som har druckit någon av flaskorna på bilden?

Weissburgundern från Georg Mosbacher var en positiv överaskning medan Copertino från 2007 var motsatsen. Winston Churchill (2006) levererar allt som oftast och barberan från La Spinetta (2006) höll ihop väldigt bra och överträffade våra förväntningar.

Trevlig helg!
 

Attachments

  • B6D13266-071A-44FB-8FE8-A01267E72310.jpeg
    B6D13266-071A-44FB-8FE8-A01267E72310.jpeg
    72,2 KB · Visningar: 165
Toppen