Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
Ser gott ut, hur gör du? :) Kanske ett längre inlägg i "Idag lagar vi"?
Ja det är en fantastisk kombination faktiskt!
Det här är en rätt som min fru lagar till, vilket gäller det mesta som serveras på tallriken här hemma. Utbildad kock är hon dessutom så det är svårt att konkurrera. Jag brukar få tillstånd att steka blodiga biffar och göra några enkla pastarätter men sen är det stopp. ;)
Men så här sammanfattade hon det:

94332AED-6282-49AA-BF95-FF933597FC99.jpeg
 
Last edited:

john b

Medlem
Borgogno barolo riserva 2003 vs Sordo Barolo parussi 2013

20181104_075713.jpg


Dracks till lasagne med mer parmesanbechamel än tomatsås. Passade ihop såklart.


Serverades halvblindt och nybörjare som jag är tog jag tog fel på vilken som var den yngre... 2003 med mer kraftfull doft av parfym, choklad och körsbär. Den var mer rivig i tanninerna och hade fylligare mer livlig smak. Kanske inte lika syrlig men allt annat mer kraftfullt. Efter 2h kändes tydligt vad @Patrik Sellin träffsäkert beskrev som Coca Cola.

Oklart alltså för mig om den andra var för ung och s.k knuten eller om pris och kvalitetsskillnad var det som manifesterade sig.

Bägge var fina iaf, jag hade ingen klar favorit. Men middagen gick mer ut på det sociala än på att dissekera vin.
 
M

Mouton

image.jpeg


Azelia Barolo 2012
När man ser den underbart vackra tegelfärgen, rinner snålvattnet till. Tyvärr stannar upplevelsen där, denna flaska bekräftar min misstanke om att Azelia är på dekis. Doften är animalisk, inget mer. Smaken ungefär den samma, vacker syra dock. Nja, 70elfte besvikelsen från denna anrika producent. Detta var sista årgången jag köpte, gott så. Finns annat att lägga sina slantar på.
 

Skrutt

Medlem
Visa bifogad bild 14792

Azelia Barolo 2012
När man ser den underbart vackra tegelfärgen, rinner snålvattnet till. Tyvärr stannar upplevelsen där, denna flaska bekräftar min misstanke om att Azelia är på dekis. Doften är animalisk, inget mer. Smaken ungefär den samma, vacker syra dock. Nja, 70elfte besvikelsen från denna anrika producent. Detta var sista årgången jag köpte, gott så. Finns annat att lägga sina slantar på.
Kanske inte lämpligaste åldern på en barolo, om jag får tala till mina egna flaskors försvar. 2012:an borde kunna vara stängd för tillfället...
?

Jag menar, om jag får drista mig, att på den gamla anrikande tiden skulle ingen öppna en barolo efter bara 6 år. Det känns som en svår ekvation att vinet skulle lida av nymodighet om samma slutenhet kunde ha väntats från en 6-årig barolo för 50 år sedan.
 
M

Mouton

Kanske inte lämpligaste åldern på en barolo, om jag får tala till mina egna flaskors försvar. 2012:an borde kunna vara stängd för tillfället...
?

Jag menar, om jag får drista mig, att på den gamla anrikande tiden skulle ingen öppna en barolo efter bara 6 år. Det känns som en svår ekvation att vinet skulle lida av nymodighet om samma slutenhet kunde ha väntats från en 6-årig barolo för 50 år sedan.
Faktiskt så var det min första tanke, att vinet var i en tunnel. Men ändå, årgång 2012 Barolo förknippar inte jag med nån monster årgång. Utan snarare en drickvänlig årgång som ung. Sen har producenten gjort mig besviken sedan 2008. Men har ett gäng kvar, och hoppas du har rätt.
 
Last edited by a moderator:

LeChat

Medlem
AD52E0BC-9FFF-4A50-A25B-44B0E5E07960.jpeg

2013 Le Chiuse Brunello di Montalcino

Mycket bra Brunello detta. Elegant med snygga fattoner. Även om den är relativt ung så ger den ett både förvånansvärt tillgängligt och drickfärdigt intryck. Exklusiv smak och bra hantverk kände jag redan när jag drack årgång 2012 för något år sedan. WE tyckte att den var värd 100 p. Men oavsett poäng så är det i alla fall ett mycket gott vin av en mycket bra producent. Till hembakad pizza av min älskade hustru. 100 p! :)
 
M

Mouton

Visa bifogad bild 14794
2013 Le Chiuse Brunello di Montalcino

Mycket bra Brunello detta. Elegant med snygga fattoner. Även om den är relativt ung så ger den ett både förvånansvärt tillgängligt och drickfärdigt intryck. Exklusiv smak och bra hantverk kände jag redan när jag drack årgång 2012 för något år sedan. WE tyckte att den var värd 100 p. Men oavsett poäng så är det i alla fall ett mycket gott vin av en mycket bra producent. Till hembakad pizza av min älskade hustru. 100 p! :)
Drack samma vin för några månader sedan. Det som slog mig var tillgängligheten. Hittade dock inga 100 pinnar, däremot 94-96.
 

Adamanko

Medlem
Dricker Clos de d'Olive-89 idag. Det äldsta vin jag druckit innan är 12 år yngre. Korken ser konstig ut men det förväntade jag mig. Vinet verkar dock inte skadat. Däremot imponerar det inte på mig. Det är tydligt Cab Franc både i näsan och mun. Peppar och en viss alkoholhetta som förvånar mig. På flaskan står det 13%.

Som tur är växer det. Och det rejält. Det börjar omkring 83 och slutar omkring 90. Jag ger det 90 och tror på dekantering någon timme. Min andra flaska dricker jag kanske om ett år. Det här var intressant och lärorikt. Men kanske inte 500 kr intressant och lärorikt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dricker Clos de d'Olive-89 idag. Det äldsta vin jag druckit innan är 12 år yngre. Korken ser konstig ut men det förväntade jag mig. Vinet verkar dock inte skadat. Däremot imponerar det inte på mig. Det är tydligt Cab Franc både i näsan och mun. Peppar och en viss alkoholhetta som förvånar mig. På flaskan står det 13%.

Som tur är växer det. Och det rejält. Det börjar omkring 83 och slutar omkring 90. Jag ger det 90 och tror på dekantering någon timme. Min andra flaska dricker jag kanske om ett år. Det här var intressant och lärorikt. Men kanske inte 500 kr intressant och lärorikt.
Tidigare lastgamla Couly-Duteil har legat på ca 300 pix. Den här är jäkligt dyr, men det har inte hindrat mig från att plocka upp en flaska. 29 år är ändå 29 år, med allt vad det innebär. :)
 

Magikern

Medlem
Weinert Malbec 1995

Doft: Russin och torkade plommon. Det doftar som en fullmogen Amarone blandat med en fullmogen Pomerol. Riktigt lovande
Attack: Plommon och sviskon. Örtkryddor och mognadstoner. Jag hade sagt Pomerol utan att blinka. Mycket trevlig men hade gissat Merlot.
Mellansmak: Här kommer syran och fylligheten. Vilken munkänsla. En Pomerol från 1998 runt 1000 kronors sträcket blint. Lite salmiak och old world toner på slutet.
Eftersmak: Trevliga fat, torkad frukt och tanniner. Rätt lång och Bordeauxig

Äntligen kan man rekommendera ett vin från småpartisläppet som kostar en slant. 92- utan tvekan


 

Skrutt

Medlem
Weinert Malbec 1995

Doft: Russin och torkade plommon. Det doftar som en fullmogen Amarone blandat med en fullmogen Pomerol. Riktigt lovande
Attack: Plommon och sviskon. Örtkryddor och mognadstoner. Jag hade sagt Pomerol utan att blinka. Mycket trevlig men hade gissat Merlot.
Mellansmak: Här kommer syran och fylligheten. Vilken munkänsla. En Pomerol från 1998 runt 1000 kronors sträcket blint. Lite salmiak och old world toner på slutet.
Eftersmak: Trevliga fat, torkad frukt och tanniner. Rätt lång och Bordeauxig

Äntligen kan man rekommendera ett vin från småpartisläppet som kostar en slant. 92- utan tvekan
Hedonistiskt eller sofistikerat? Ska jag lägga 700 kr så vill jag att det ska finnas en wow-känsla. Och några finare gamla Pomerol kan jag inte jämföra med även om jag har några på långlagring.
 

Magikern

Medlem
Hedonistiskt eller sofistikerat? Ska jag lägga 700 kr så vill jag att det ska finnas en wow-känsla. Och några finare gamla Pomerol kan jag inte jämföra med även om jag har några på långlagring.

Sofistikerat tyckte jag. Tycker man att de Pomerol-98 vinerna som finns på marknaden för ca. 1000 kronor helflaskan idag är wow då tycker man att detta vinet är wow men inte annars.

Är rätt säker på att jag hade tur med flaskan skall nämnas. De är säkert stor flaskvariation.
Vore kul med lite feedback från de som provat de andra Weinert vinerna med.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Så då var det äntligen min tur!
IMG_8151.JPG

2005 Domaine du Pegau Réservé
När jag dekanterade så tänkte jag "jäklar vad svart det är" "ser ut som Escombro" Den direkta doften är stall och brett:) Verkar lovande:p. En timme väntade jag innan jag smakade. Doften nu lite mindre brett. En mognadsdoft finns i bakgrunden, stall + lite nejlikakrydda (tror jag). Smaken är söta plommon, kryddigt, fylligt (frugan säger "känns lite lätt" :rolleyes:). Märker inte mycket av eken och alkoholen finns lite i den ngt beska eftersmaken. Inget som stör dock. Sötman påminner lite om garnacha-sötman från Alto Moncayo vilket jag gillar. Farhågan som jag ser är att yngre upplagor kanske känns FÖR söta? Time will tell. Tanniner finns men de är finkorniga och syran är väl balanserad. Ett förbaskat trevligt vin är det. Upp på min 10-måste lista kommer det utan tvekan. Gillar skarpt stilen :p Med svårighet sparades ett halvt glas till ryggbiffen med potatisgratäng som den fö matchade perfekt:) 92p för denna. Snart dax för 2009.
 
Toppen