Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Adamanko

Medlem
Alan Graillot kommer snart med några viner på småpartier. Ett utmärkt tillfälle att poppa min Crozes-Hermitage-15. Kommer ihåg att det var med stor tvekan jag köpte den här. För den kostade 215 kr vilket antagligen blev det första vin jag köpte för över 200 spänn som var min smärtgräns då. Gick och sneglade på vinet flera gånger innan jag en dag ändå slog till. Kanske för att det bara var en flaska kvar.

Så snabbt dekadensen har satt in.

I näsan är det väldigt behagligt. Inlagda körsbär och plommon. Kan det vara rosor? Mmm, i munnen är det också väldigt fint. Körsbären först. Sen lite lätt sura plommon. Känns nästan lite sandigt i gommen - är det tanninerna? Det här är gott.
Efter en dryg timme så händer det nåt. En sötma tränger igenom surheten. Samma effekt som riktigt god rabarberpaj med vaniljsås. Det blir ännu godare.
Saknar ändå lite komplexitet för att nå dom riktigt höga höjderna. Men nog kan jag köpa mer av det här vinet. Om inte konkurrensen är för hård. 89.
 
Trådskapare
A
WhatsApp Image 2018-11-12 at 22.27.16.jpeg


Bourgogne och vit Albatryffel, fungerar det. Troligen men kanske inte en 100% perfekt matchning med 1996 Domaine Jean Grivot Echézeaux . Det här vinet har pondus, kraft, kryddighet, mycket mörka bär och en hel del tanniner kvar. Inte druckit detta vin förut så alltid svårt att bedöma lagring etc men kommer inte skämmas för sig om ett antal år. För den tryffel vi hade (en besvikelse) så dominerade vinet och tog överhanden. Nu var tryffeln så pass vek så det spelade naturligtvis in men vinet var det inget fel på. Kan inte påminna mig om att jag stött på en riktig så kraftig Echézeaux tidigare. Nu är det ju lite av Grivot stil så kanske inte ska vara allt för förvånad.

Lite senare blev det en 2010 Brovia Barolo Rocche di Castiglion. Inte heller Brovia är väl direkt kända för att göra lättillgängliga viner.. Här var det iallafall ingen tvekan om ursprung. Klassiska nebbiolotoner, körsbär, hel del läder och lite söt balsamvinäger,. Ganska lena tanniner för åldern med bra balans och eftersmakl Om det legat i min källare så skulle jag nog låta det ligga ett antal år efter 2020 men så gillar jag ju när vinerna är lite mer mogna

WhatsApp Image 2018-11-10 at 17.53.27.jpeg
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2014 Aquilon (Alto Moncayo)
Köpte två av dessa på webbsläppet eftersom jag ville testa farsan till båda bröder Moncayo. En var för omedelbar konsumtion (läs test) och en för lite tid på rygg. Fars dag låter väl som en bra dag att dra korken av ett vin över 1000-lappen? Ni som druckit Veraton och AM vet att det är extra allt som gäller i en fantastisk harmoni så jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig av detta. Extra, extra allt eller ett överjävligt vin på Garnacha eller...? Vad fick jag då!
Ett helt opakt mörkrött vin med doften full av kokos och choklad. Smaken domineras av, jag tror @Omar Khayyam beskrev Veraton så, riven söt vit choklad smält över mogna varma björnbär. Till råga på allt serverade med vaniljsås på äkta vanilj. Plommon och vinbär finns här också samt lite piptobak. En nyans av nytjärad brygga och havssalt. Man kan nästan höra måsarna skrika:rolleyes:. Det letar inte sig fram jättemycket tanniner under tiden flaskan konsumeras och syran är moderat till låg. Härlig eftersmak med lite gummistövel och även den med vaniljsås:p Det här låter väl jättesmaskigt? Jo, det var det. Ett jättegott vin MEN det är ungefär samma upplevelse som jag får från en flaska Veraton till en fjärdedel av priset:eek:. Blint hade jag nog sagt Veraton (tror jag kan sätta den) Inget extra, extra:( Tror de behöver provas bredvid varandra för att märka någon skillnad så lite besviken blev jag. Den andra får ligga ett tag. Nästa höst blir det nog några ytterligare extra Veraton istället. Inget merbetyg men tangerar Veraton gör det! 91p
IMG_2330.JPG
 

LeChat

Medlem
CD15EC7C-7796-4B9E-8FAA-D4C23FAE12B4.jpeg

2012 Château Lafon-Rochet
CS 67%, M 33%

Senaste Bordeauxuoplevelsen (2008 Domaine de Chevalier) var en påhälsning i mellanfasen. Inget ungt och spralligt som kickar igång och inte heller mycket av mogen komplexitet av elegantare slag. Lite ointressant och tråkig faktiskt. Därför känns kvällens charmiga -12a väldigt välkommen. Inga stora grejer men en skönt läskande Bordeaux med bra och tydlig karaktär. Lätta fattoner som ger lite extra skjuts. Detta är lagom vardagsnjutning.
 

LarsW

Medlem
Onsdag är ju drick-en-telegraf-dagen så... :)

Domaine du Vieux Télégraphe Châteauneuf-du-Pape La Crau 2015

På grund av lite knas med min beställning från FVK så fick jag denna halvflaska som kompensation och igår så kände jag att jag behövde belöna mig lite mitt i veckan så plockade fram en lammrostbiff ur frysen till idag med lite andra godsaker efter jobb.

Dekanterad men första två timmarna väldigt knuten med lite sval frukt och överväldigande tanniner och mycket ek.
Sen öppnade den sig en smula och i näsan är det svala röda bär, eukalyptus, rosmarin och ek.
I munnen så kommer de klassiska CndP smakerna fram. Körsbär! Rosmarin! Svartpeppar! Blodig ryggbiff. Inte väldigt kraftig men inte tunn på något sätt. 14,5 % alkohol känns som 12%, stör inte ett dugg. Eken och tanninerna är där men dominerar inte fullt ut förrän i eftersmaken då de på nytt tar överhand. Det är mycket som sker i kulisserna här och många fler skådespelare som vill komma till tals men inte hörs ännu... Detta kommer bli väldigt, väldigt bra om 5-10-20+ år.

Idag solida 91p. I framtiden säkert 93-95.

thumbnail_20181114_193541.jpg
 

Daniel A

Administratör
2014 Aquilon (Alto Moncayo)
Köpte två av dessa på webbsläppet eftersom jag ville testa farsan till båda bröder Moncayo. En var för omedelbar konsumtion (läs test) och en för lite tid på rygg. Fars dag låter väl som en bra dag att dra korken av ett vin över 1000-lappen? Ni som druckit Veraton och AM vet att det är extra allt som gäller i en fantastisk harmoni så jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig av detta. Extra, extra allt eller ett överjävligt vin på Garnacha eller...? Vad fick jag då!
Ett helt opakt mörkrött vin med doften full av kokos och choklad. Smaken domineras av, jag tror @Omar Khayyam beskrev Veraton så, riven söt vit choklad smält över mogna varma björnbär. Till råga på allt serverade med vaniljsås på äkta vanilj. Plommon och vinbär finns här också samt lite piptobak. En nyans av nytjärad brygga och havssalt. Man kan nästan höra måsarna skrika:rolleyes:. Det letar inte sig fram jättemycket tanniner under tiden flaskan konsumeras och syran är moderat till låg. Härlig eftersmak med lite gummistövel och även den med vaniljsås:p Det här låter väl jättesmaskigt? Jo, det var det. Ett jättegott vin MEN det är ungefär samma upplevelse som jag får från en flaska Veraton till en fjärdedel av priset:eek:. Blint hade jag nog sagt Veraton (tror jag kan sätta den) Inget extra, extra:( Tror de behöver provas bredvid varandra för att märka någon skillnad så lite besviken blev jag. Den andra får ligga ett tag. Nästa höst blir det nog några ytterligare extra Veraton istället. Inget merbetyg men tangerar Veraton gör det! 91p
Visa bifogad bild 14890

Tack för bra smaknot! Och jag lider med dig. Jag har aldrig blivit riktigt klok på det här vinet. Jag köpte två 2012or, och den första jag drack spöade skiten ur de yngre syskonen, medan den andra (ett drygt år senare) snarare låg på typ samma nivå. Snacka om "diminishing returns" prismässigt. Har en 2013 som jag inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig till... Skulle vara kul att testa alla tre, från samma årgång, samtidigt! Synd bara att jag dricker upp mina Veraton hela tiden.
 

KimHartman

Medlem
IMG_2831.jpg


2013 Poggio di Sotto Rosso di Montalcino
Körsbär, hallon, apelsin, mandelkubb, bittra örter. Lite unkenhet till att börja med. Växer och växer desto mer luft den får. En relativt mjuk årgång med något lägre syror och tanniner, fylld av renaste frukt. Bra nu, men kan nog må bra av att ligga ett år eller två till. Som vanligt med Poggio di Sotto - en makalöst bra rosso!
 

Swedish

Medlem
För att ni inte ska tro att DBYOB:ar enbart handlar om soffbaserade orgier hos främmande människor så kommer här lite bevis på att det bedrivs någon form av kvasi-pedagogisk verksamhet...

Autonomie - Lutte des peuples (Pays Basque - Corse - Catalogne)
DBYOB3.1.jpg



Chardonnay 2012
DBYOB3.2.jpg


Côte de Beaune vs. Côte de Nuits 2009
DBYOB3.3.jpg



Brunello 2010
DBYOB3.4.jpg


Rhône Nord 2005
DBYOB3.5.jpg



"Interlude"
DBYOB3.6.jpg



"Brothers" in arms...
DBYOB3.7.jpg



Auslese** GK vs. Auslese*** GK
DBYOB3.8.jpg



Det mesta var drickbart. De flesta överlevde (tror jag)…
DBYOB 4.0 in progress. Släpps i en soffa nära dig vintern 2019...
 

Adamanko

Medlem
Igår var första gången jag provade beaujolais nouveau. Till lite grillad kyckling. Och jag får säga med en gång att jag inte förstår det här. Hade ändå en del förhoppningar på att det skulle passa mig men nä. Inga noteringar eller betyg men kommer ge bort den andra flaska till sonen. Vilken vi drack? Follards.

Var tvungen att ta ett säkert gomkort efter en del flaskor nyligen som varit lite av en besvikelse. Och Piron-Lameloises Chenas-Quartz-15 levererade igen. Det finns väldigt bra sätt att handskas med Gamay.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Igår var första gången jag provade beaujolais nouveau. Till lite grillad kyckling. Och jag får säga med en gång att jag inte förstår det här. Hade ändå en del förhoppningar på att det skulle passa mig men nä. Inga noteringar eller betyg men kommer ge bort den andra flaska till sonen. Vilken vi drack? Follards.

Var tvungen att ta ett säkert gomkort efter en del flaskor nyligen som varit lite av en besvikelse. Och Piron-Lameloises Chenas-Quartz-15 levererade igen. Det finns väldigt bra sätt att handskas med Gamay.
Testa nouveau rejält kylt och i duralexglas. Det är då det kommer till sin rätt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
492F4510-2AAE-4ECE-BE41-F161F42E91A6.jpeg


Bojonouveaukväll igår. Hustrun hade bullat upp en liten blindprovning...

Jämt skägg mellan Foillard och Loron där den sista slutligen tog förstaplatsen. Mer extraherad frukt av lite mörkare karaktär och mer struktur med aningen roligare aromatik blev avgörande. Foillard visade upp fint fokus och vidöppen karaktär med bättre balans och finess, men kändes lite väl saftig möjligen (vilket är hela grejen med vinstilen givetvis).

Ponnelle skulle jag inte ens dricka om det vore gratis. Surt, tunt och menlöst. Stor klasskillnad!
 

Nyllet

Medlem
Även jag tog nouveau-oskulden igår. Plockade upp en flaska Ponnelle som, efter kylning, poppades med stor förväntan. Slutade med en total känsla av - antiklimax. Jag förväntade mig massor av frukt och fräschör men fick istället blåbär och en konstig munkänsla. Det var allmänt platt och nästan lite unket. Helt enkelt en tråkig introduktion till nouveau.
 
Gott!! Chateau Phelan Segur 2005.

Bröt min supertoskan / Brunello svit som hållit i sig i sisådär 6 år..

Nån som är sugen på att gissa vilken mat jag lagar? Ingredienserna (de flesta) ser ni på bilden. Saknas gör chillisås och curry...

Ledtråd: jag är född på 70-talet och har barnens kompisar över hos mig idag...
CDBA9A38-1709-451F-B842-1DC2E6733045.jpeg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gott!! Chateau Phelan Segur 2005.

Bröt min supertoskan / Brunello svit som hållit i sig i sisådär 6 år..

Nån som är sugen på att gissa vilken mat jag lagar? Ingredienserna (de flesta) ser ni på bilden. Saknas gör chillisås och curry...

Ledtråd: jag är född på 70-talet och har barnens kompisar över hos mig idag...Visa bifogad bild 14938
Flygande Jakob?
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
upload_2018-11-16_17-10-16.jpeg


Trevlig blindprovning igår. Tema USA. Kortfattat så var alla vinerna bra. Kul att prova viner utanför komfortzonen. Kul att prova viner man bara hört talas om. Klarade dock druva på nästan samtliga...trodde sista var cab sav men huvuddelen var cab franc.. trist att pris och kvalitet är så högt korrelerad.. dyraste vin vann totalt och min röst.. vinet längst till höger (2012 Verite Le Desir). Kul att få prova Kongsgaard och SQN. 2012 Monte Bello hade bäst prisvärde, min och övrigas tvåa. Alla viner över 90p. Alla förutom 3:an och 7:an mellan 93-97p.
 
Last edited:
Toppen