Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Visa bifogad bild 14943

Trevlig blindprovning igår. Tema USA. Kortfattat så var alla vinerna bra. Kul att prova viner utanför komfortzonen. Kul att prova viner man bara hört talas om. Klarade dock druva på nästan samtliga...trodde sista var cab sav men huvuddelen var cab franc.. trist att pris och kvalitet är så högt korrelerad.. dyraste vin vann totalt och min röst.. vinet längst till höger (2012 Verite Le Desir). Kul att få prova Kongsgaard och SQN. 2012 Monte Bello hade bäst prisvärde, min och övrigas tvåa. Alla viner över 90p. Alla förutom 3:an och 7:an mellan 93-97p.
Härlig provning!

Verite har ju ökat en del i pris... Jackson family's prestigeprojekt #1. Och håller med om mycket god. Alla tre blendsen de gör är ju i rätt fruktmogen (men fantastiskt balanserad) stil med mjuk ansats (även om det finns mycket lyxigt finslipade tanniner och bra syra) och där är inte riktigt några gröna pyraziner i cab franc:en att tala om... inte helt svårt att ta fel mellan La Joie och Le Désir.

Jag hamnade på platsbesök där för några år sedan utan att veta vad det var för ställe jag ringt upp och bokat tid hos (note to self: kolla alltid hemsidan innan vingårdsbesök, särskilt i Kalifornien). De hade riggat en stor provning med många flaskor öppnade och mat och grejer bara för mig - fick tipset av en kompis släkting som visade sig vara stenrik samlare i San Diego och vars namn öppnade många dörrar - jag anade dock oråd när jag mötte förmiddagsgästen på parkeringsplatsen - en känd vintidningsrepresentant... När de sedan efter en lyxig eftermiddag i vinets tecken kom med "menyn" och frågade hur många cases jag skulle ha av varje så blev det uppenbart att både de och jag hade missförstått situationen... mycket komiskt.
 

Skrutt

Medlem
    • Cabidos Gaston Phoebus Petit Manseng Sec 2014, Systemets enda Cabidos, är inte riktigt värd att vara Systemets enda Cabidos. Det är lite för vasst och saknar den riktiga kraften. Mer ek hade kanske hjälpt. Men frukten är god. 85p
 

LeChat

Medlem
401E285B-0215-4372-9EFE-E9324D21792F.jpeg

2012 Château Phélan Ségur

Eftersom 2012 Lafon Rochet gav lite trevlig Bordeaux i onsdags så blev jag nyfiken på att öppna ytterligare en Bordeaux -12a. Även denna från St. Estephe. Läcker doft. Smaken är ung, lite fruktig men inte störande, god smak och den börjar bra men efter ett tag tycker jag att fattonerna är lite väl tydliga. Förhoppningsvis kommer detta att ordna till sig med 2-3 år i källaren. Inga tuffa tanniner och något enklare frukt borde annars tala för tidig konsumtion.
CD2884D2-8180-41AA-B1D1-C239B51F5672.jpeg

Kött
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Härlig provning!

Verite har ju ökat en del i pris... Jackson family's prestigeprojekt #1. Och håller med om mycket god. Alla tre blendsen de gör är ju i rätt fruktmogen (men fantastiskt balanserad) stil med mjuk ansats (även om det finns mycket lyxigt finslipade tanniner och bra syra) och där är inte riktigt några gröna pyraziner i cab franc:en att tala om... inte helt svårt att ta fel mellan La Joie och Le Désir.

Jag hamnade på platsbesök där för några år sedan utan att veta vad det var för ställe jag ringt upp och bokat tid hos (note to self: kolla alltid hemsidan innan vingårdsbesök, särskilt i Kalifornien). De hade riggat en stor provning med många flaskor öppnade och mat och grejer bara för mig - fick tipset av en kompis släkting som visade sig vara stenrik samlare i San Diego och vars namn öppnade många dörrar - jag anade dock oråd när jag mötte förmiddagsgästen på parkeringsplatsen - en känd vintidningsrepresentant... När de sedan efter en lyxig eftermiddag i vinets tecken kom med "menyn" och frågade hur många cases jag skulle ha av varje så blev det uppenbart att både de och jag hade missförstått situationen... mycket komiskt.

Jag rankade nästan Monte Bello lika högt som Verite på provningen. Två reflektioner: Ett, vilken skillnad faten har för vilket uttryck vinerna har från USA... ett av vinerna på amerikanska fat: lyxigt med len smak med vanilj och den andra smakar som ett mycket dyrt franskt vin (fransk ek + fransk vinmakare). Två, även om Verite (trots fantastisk doft idag) inte var så mycket bättre idag, så kommer skillnaden antagligen bli större om +10år. Verite var lite mer oförlöst idag, men man kände att detta vin kommer bli utomordentligt fantastiskt när det är drickmoget... därför mina 97p på Verite och 94-95p på Monte Bello.
 
Last edited:

Swedish

Medlem
Visa bifogad bild 14943

Trevlig blindprovning igår. Tema USA. Kortfattat så var alla vinerna bra. Kul att prova viner utanför komfortzonen. Kul att prova viner man bara hört talas om. Klarade dock druva på nästan samtliga...trodde sista var cab sav men huvuddelen var cab franc.. trist att pris och kvalitet är så högt korrelerad.. dyraste vin vann totalt och min röst.. vinet längst till höger (2012 Verite Le Desir). Kul att få prova Kongsgaard och SQN. 2012 Monte Bello hade bäst prisvärde, min och övrigas tvåa. Alla viner över 90p. Alla förutom 3:an och 7:an mellan 93-97p.
Skönt att du överlevde! Du får presentera dig nästa gång...:D
 

Vingubben

Medlem
image.jpg

Monteraponi Chianti Classico Vendemmia 2015

Vanilj och lättare chark i doften. Väldigt hög syra som dämpades något efter någon timma. Mörka frukter tillsammans med svart te och lättare kryddor. Tunn kropp men det här är riktigt bra. Lätt med men maffigt. Drick till pizza. 89p
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
@Bearman inte för att göra intrång i ditt privatliv men var fan satt du? Alltid kul att få ett ansikte på ett namn (även om jag är värdelös på ansikten)
Hälsningar ifrån idioten som höll i provningen...:confused:

Tänkte fråga om det var ngn som håller till på FW men fegade ur som vanligt... Var killen med skägg till första höger från katedern som inte hade koll.... Hur många ser ut som min avatar på provningen? Om du höll i provningen , så var det fjärde gången vi träffats, så jag har koll på vem du är.
 
Last edited:

Zingo

Medlem
Idag blev det Mullineux Old Vines White 16. Börjar bli lite tjatig kanske men tycker den är lite obalanserad. Lite hög sur syra, vinner nog på lagring. Lite citrus, honung, mogna päron och stenfrukt, mycket fat/ek med smörig finish. "80p". Blir nog inget återköp för 199:- för min del, tycker generellt CB från Loire är mer intressant än Sydafrika

IMG_0025.jpeg
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Tänkte fråga om det var ngn som håller till på FW men fegade ur som vanligt... Var killen med skägg till första höger från katedern som inte hade koll.... Hur många ser ut som min avatar på provningen? Om du höll i provningen , så var det fjärde gången vi träffats, så jag har koll på vem du är.


Swedish vore kul om du kunde presentera alla vinerna från provningen... har inte kvar sammanställningen av provade viner (körde från minnet) eller noterna tyvärr.. vore kul trots du var provningsledare höra dina reflektioner kring vinerna?
 

Trydebull

Medlem
1991 Chateau Rausan-Segla
20181117_123419.jpg


Bara en kort not, främst kring årgångar, och av viss nostalgi.

Jag sprang ner i källaren och högg en Bordeaux från "endast-udda-flaskor-kvar-hyllan". Behövde pizzavin i gårkväll.

Utmärkt kork och perfekt färg.

Körsbär och lite klassiska Bourdeuxkryddor med en annars ganska platt doft.

Tunn med röda körsbär, lätt syrliga och lite strävt gräs.

Det här är ju essensen av att välja årgångar tycker jag!

Jag köpte mina första "riktiga" flaskor under mitten av 90-talet. Även om allting var helt annorlunda prisat så var mina inkomster också på en synnerligen mer livsuppehållande nivå...

1990 var ju en bra årgång och det köpte jag lite flaskor av (tyvärr hade jag då inte riktigt greppat det där med regioner och att det kanske inte riktigt såg likadant ut överallt, men det är ju en helt annan historia). När 91 och 92 kom så fortsatte jag köpa lite flaskor. Bordeaux som Bordeaux!

Jag har någon enstaka flaska kvar från då det begav sig, och de flesta dricker jag med välbehag (90 och 95 - sen hade jag lärt mig...) men den här vattniga, tunna historien utan kropp bör man hoppa över!

Jag tror att jag kan ha köpt fyra flaskor från början och på ett gammalt olinjerat anteckningsblock från den analoga tiden ser jag att jag för fem och ett halvt år sedan skrev "såsvin" på näst sista flaskan. Jag ser också att när jag kring 2005 hade skrivit ner vad jag trodde att jag gett för flaskorna så står det 48 kr. Jag är inte helt säker på att jag tyder min dåtida logik korrekt... Kan det priset verkligen stämma?

Jag borde ha nog titta igenom den där boken innan jag ger mig på fler udda och enstaka flaskor från tvivelaktiga år.

Absolut inte odrickbart, bara sämre än det ska vara. 81 poäng.
 

grappa

Medlem
Alan Graillot kommer snart med några viner på småpartier. Ett utmärkt tillfälle att poppa min Crozes-Hermitage-15. Kommer ihåg att det var med stor tvekan jag köpte den här. För den kostade 215 kr vilket antagligen blev det första vin jag köpte för över 200 spänn som var min smärtgräns då. Gick och sneglade på vinet flera gånger innan jag en dag ändå slog till. Kanske för att det bara var en flaska kvar.

Så snabbt dekadensen har satt in.

I näsan är det väldigt behagligt. Inlagda körsbär och plommon. Kan det vara rosor? Mmm, i munnen är det också väldigt fint. Körsbären först. Sen lite lätt sura plommon. Känns nästan lite sandigt i gommen - är det tanninerna? Det här är gott.
Efter en dryg timme så händer det nåt. En sötma tränger igenom surheten. Samma effekt som riktigt god rabarberpaj med vaniljsås. Det blir ännu godare.
Saknar ändå lite komplexitet för att nå dom riktigt höga höjderna. Men nog kan jag köpa mer av det här vinet. Om inte konkurrensen är för hård. 89.
Kan rekommendera Yanna Chave Crozes-Hermitage Le Rouvre. Personligen tycker jag att den är bra mycket bättre och bara några futtiga kronor mer.
 

grappa

Medlem
IMG_20181117_182601.jpg

Vinkylsrensning, behöver utrymme för framtida investeringar.
La Chablisienne 1er Cru Fourchaume 2009; Sista flaskan och något av en besvikelse. Bra doft av bokna äpplen, lite björnklister och antydan av tropisk frukt. Smaken ganska platt, kort eftersmak, låg syra, äpplen dominerar. Dålig flaska eller skulle tagit för 3 år sedan?
Tycke och smak 81 p, kvalitet 80 p. Borde kunna leverera bättre.
Laurel Priorat 2011; Mörkt blålila. Stor fruktig doft av björnbär, plommon, vanilj, och en aning kryddighet. Kryddig smak med stor frukt, bra kropp och bra syra som håller uppe vinet. Lång eftersmak med liten beska, frukt, och lite vanilj mot slutet. Riktigt bra (som vanligt). Tycke och smak 89 p, kvalitet 88 p.
Håller på att slutföra mina 2010 och 2011 av Laurel och tycker att de är i perfekt drickfas nu. Såg ett inlägg om 2014 (?) där det uttalades viss besvikelse över vinet. Det kanske behöver ligga några år till?
 

Petra

Medlem
FEFB4331-74B5-4574-AD72-44DD1AE16B0F.jpeg
Inte ofta vi dricker Amarone, men plötsligt händer det!!
2010 Pergole Vece Amarone Della Valpolicella
Dekanterar ca 1,5 timme i karaff.
Stor härlig doft av mörk frukt men även en del pepprighet och något stänk av choklad. Detta skulle jag vara nöjd med att bara få dofta på
Men det är gott även i munnen. Fin balans av frukt, choklad och med lång eftersmak.
Jag gillar det.
 

KimHartman

Medlem
För att ni inte ska tro att DBYOB:ar enbart handlar om soffbaserade orgier hos främmande människor så kommer här lite bevis på att det bedrivs någon form av kvasi-pedagogisk verksamhet...

Autonomie - Lutte des peuples (Pays Basque - Corse - Catalogne)
Visa bifogad bild 14904


Chardonnay 2012
Visa bifogad bild 14905

Côte de Beaune vs. Côte de Nuits 2009
Visa bifogad bild 14906


Brunello 2010
Visa bifogad bild 14907

Rhône Nord 2005
Visa bifogad bild 14908


"Interlude"
Visa bifogad bild 14909


"Brothers" in arms...
Visa bifogad bild 14910


Auslese** GK vs. Auslese*** GK
Visa bifogad bild 14911


Det mesta var drickbart. De flesta överlevde (tror jag)…
DBYOB 4.0 in progress. Släpps i en soffa nära dig vintern 2019...

Många lockande viner här! Kul att se Clos de la Tour de Curon. Jag köpte två flaskor av premiärårgången 2004. Fina grejor. Vad tycks om Sammarco 08?
 
  • Like
Reactions: Jos

Silenos

Medlem
La Chablisienne 1er Cru Fourchaume 2009; Sista flaskan och något av en besvikelse. Bra doft av bokna äpplen, lite björnklister och antydan av tropisk frukt. Smaken ganska platt, kort eftersmak, låg syra, äpplen dominerar. Dålig flaska eller skulle tagit för 3 år sedan? Tycke och smak 81 p, kvalitet 80 p. Borde kunna leverera bättre.

2009 var nog för varmt i de flesta franska vitvinsregioner generellt för att kunna leverera långliggare. Men riktigt sådär mediokert borde det såklart inte vara. På beskrivningen låter det som en släng av premox. Vill du lagra vit burgunder, inkl. chablis, sikta på flaskor med skruvkapsyl; eller, och kanske mer lätthittat: flaskor med diamkork. Då ger man sig själv bättre odds verkar det som.
 

Wintermute

Medlem
DSC_0605.JPG

Casenobe Rivesaltes 1974. Lagrad knappt 40 år på ekfat! Dracks i glada vänners lag efter en god middag, med andra ord inte så mycket analys... Tydliga madeiratoner i början och påtaglig, men tämligen balanserad ek i slutet. Lång smak. Årets intressantaste dessertvin, men kanske inte det bästa. Förmodligen lite över 90 p på min dåligt kalibrerade Vdn-skala.
 

Adamanko

Medlem
Drack ett glas Brundlmayer Pinot noir-16 igår och det var var trevligt. Dricker resten idag och det är fortfarande trevligt. Gav ju -15 93 poäng efter ett år på rygg och där är inte det här än. Men pepprigheten är där, den söta frukten (hallon) likaså. Där finns en omisskännlig kryddighet och lite fat. Gott idag men när jag öppnar nästa flaska om ungefär ett år förväntar jag mig ett nytt Heurekaöponblick. 90 nu. Och minst ett +
 

Trydebull

Medlem
1997 Krohn Colheita

20181117_193032.jpg


Brun-brunröd i tonen

Härlig kolaton på näsan. Gammeldags gräddkola med lite kryddighet. Brända mandlar. Kanderat socker. Marinerade fullmogna men röda körsbär. Lila plommon i lag. Gröna russin. Fullmogen sockerbeta. Brun farin.

Dag två tillkommer rostade feta kaffetoner, julskum(tomtar) och söt fullmogen banan.

Mjölkig kolaton i munnen. Nästan smörig på tungan. Inlagda körsbär. Lång smak. Alkohol men inte så det stör. Kanske inte 100 procent ihop och lite tunn om jag, trots den mjölkiga och smöriga upplevelsen, ska anmärka något mer.

Dag två tillkommer tydligare fikon, dadlar och även här kaffetoner.

Det här är bra. Men inte så att jag slår volter. Det saknas sammanhållning bland komponenterna och det saknas nog, konstigt nog, någonting helt generellt. Fyllighet kanske.

Dricker gärna igen men inget jag samlar på hög. 87 poäng.
 
Toppen