Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Beo

Medlem
Kvällens match! Hummer naturell.
IMG_2188.jpeg

Invägning
IMG_2190.jpeg

Hmmmm. Mmmmm
IMG_2189.jpg

Perfekt kokt med tillhörande bubbel som öppnade sig lite svagt och som behövde lite tid att öppna upp sig.
Först en inte så trevlig beska. En halvtimme senare finns beskan på slutet kvar men nu kommer det äppliga toner och en en trevlig sötma fram. Fylligt runt men når inte upp till de 90+p som jag hoppades på. 2006 är i min värld fortfarande problembarn.
 

Trydebull

Medlem
2014 Mount Abora Chenin Blanc Koggelbos

20181124_202359.jpg


Nästan spätlesefärgad. Djupt korngul.

Doft och smaknoter från tre timmars öppnad flaska som förvarats kyld med ca 75 % av flaskan kvar och kork i.

Bivax och citrustoner på näsan. Insidan på en ny plastburk. Lite cyckelslang. Söta tropiska frukter utan att jag kan definiera mer än honungsmelon. Något metalliskt. O-rostig tretumsspik?

Egen smak med lite bränd plast, rök från cigaretter och lite cigarettfimp. Tunn flytande honung och rena gula citroner. Bakom det lite kokt palsternacka.

Inte helt på plats och lite bitter i eftersmakerna. Vet inte riktigt var det här tar vägen. Troligtvis blir det bättre. Jag har någon flaska till och de får vänta 2-5 år åtminstone.

Just nu är det kring 84 i min bok.
 

Trydebull

Medlem
2013 Elio Sandri Marapika

20181124_202415.jpg

Det här är ju ett enkelt vin men slänger en post ändå.

Ljus och genomskinlig lingonröd+.

Doft och smaknoter från ca fem timmar efter öppning med ca 60% kvar i flaskan förvarat kyld med korken i och drucken vid ca 17-18 grader.

Doftar mycket mer än det ser ut att göra. Känns som att alla druvorna lämnat sitt avtryck. Men i doften känns det märkligt nog inte som att de samsas helt. Men det doftar gott av röda körsbär, färska ungträd, lätta lakridstoner utan sockertillsatser, lingon, mosade ljusröda tranbär.

Smaken: Hög syranivå, ungt, körsbärigt med något dovare lila plommon bakom. Lite tomatstjälkar och lite gröna kryddor med timjan i spetsen. Inte speciellt mycket fyllighet, och behöver luften ( ffa när jag jämför med provglaset direkt efter korkdragning).

Jag tycker att det är ett riktigt bra buffévin som tar både pesto, plockmat, gris och nöt. Tror att det är ca en tredjedel Nebbiolo, Barbera och Dolchetto i den.

Blir nog inte så mycket större men landar nu kring 88 tycker jag. Gott!
 

Trydebull

Medlem
2010 Masi Amarone della Valpolicella classico Costasera
2012 Masi Amarone della Valpolicella classico Costasera

20181124_202450.jpg


Jag blev blindad på en Costasera 2012 för någon månad sedan. Och jag brukar nog säga att jag inte dricker Amarone men jag har lite flaskor i källaren i, vad jag själv tänker bör vara, nedre "mellansegmentet" rent kvalitetsmässigt. Som jag plockar fram när någon svarar "Amarone" på frågan vad de vill dricka på kvällskvisten. Men jag brukar inte själv ens smaka på det.

Men det är slut på det efter 2012:an... (och jag laddar för en Amarone-genomkörare med lite bättre flaskor som jag köpt på mig

Så nu drog jag korken på en 2010 och en 2012 när jag lät lite Amaronetörstande gäster få önska. Perfekt att testa dem mot varandra.

Noterna är från ca tre timmar efter dragen kork - med ca 80 % kvar i flaskan men utan kork i och ca 10 graders förvaringstemp efter korkdragning.

2010:

Mörkröd till ogenomtränglighet.

Doften säger: Oj! Här var det mycket saker! Mogna röda bär från träd, kryddighet från örter, färskt lövträ. Mycket doft! Angenäm och mångfacetterad! Djup och innerlig.

Smaken är utvecklad och balanserad. Alla mogna röda bär man kan tänka sig. Härligt med syran som kommer lite lätt där bakom. Lite kryddor från gröna trädgården men rund och fin. Något lite russinton i bakgrunden men ingen sötma som stör och helt ärligt hur bra som helst!

Det finns inte mycket av vad min hjärna berättar att Amarone är i det här. Det här är ju ett "riktigt vin". Om det kanske något nedvärderande uttrycket tillåts. Det känns konstigt, men det är helt korrekt 90 poäng. Och riktigt stor skillnad mellan 10 och 12.

Bifogar även noter från 2012 från tidigare som jag tycker stämmer bra även idag.

Katrinplommon, tjock plasthandske, mörka bigaråer på näsan.

Smaken säger lätt kryddiga inlagda körsbär med lite för mycket sockerlag. Katrinplommon. Lite mintpastiller på slutet. Kan inte riktigt förklara dem. Väldigt bra balans. Även om jag tror att det kommer att bli än bättre. Fortfarande besvärande sötma och den får absolut inte gå över 18 grader, men i ödmjukhetens namn tyckte jag att det var ett helt ok vin. 87 poäng.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Idag blev det Mullineux Old Vines White 16. Börjar bli lite tjatig kanske men tycker den är lite obalanserad. Lite hög sur syra, vinner nog på lagring. Lite citrus, honung, mogna päron och stenfrukt, mycket fat/ek med smörig finish. "80p". Blir nog inget återköp för 199:- för min del, tycker generellt CB från Loire är mer intressant än Sydafrika

Visa bifogad bild 14955

Instämmer, väldigt tråkig och sur. Jag är glad jag bara köpte 2 st. Tidigare årgångar har dock varit helt underbara och t.o.m. slagit deras prestige rent flirtmässigt. Ett av de bästa vita vinerna under 200 blev helt plötsligt helt godnatt i negativ mening. Dåligt år eller vad har hänt ni som kan SA?

Vinner på lagring är en eufemism i min värld...


Kvällens match! Hummer naturell.
Visa bifogad bild 15029
Invägning
Visa bifogad bild 15030
Hmmmm. Mmmmm
Visa bifogad bild 15031
Perfekt kokt med tillhörande bubbel som öppnade sig lite svagt och som behövde lite tid att öppna upp sig.
Först en inte så trevlig beska. En halvtimme senare finns beskan på slutet kvar men nu kommer det äppliga toner och en en trevlig sötma fram. Fylligt runt men når inte upp till de 90+p som jag hoppades på. 2006 är i min värld fortfarande problembarn.

2006 är ett riktigt skitår i min bok vilket även bevisades ikaväll/igår. Undantagen är endast Hugot 06 och GC med 06-bas. Att räkna in en NV med basårgång är snällt men å andra sidan är den magisk. Tydligen än bättre på magnum enligt @Elvis, skräll!:)

Sedan vet jag att det finns kompetent folk som gillar 06 I allmänhet men är frestad och kalla det "fake news" a la demokratiskt Se Något Nyhetsprogram...:ängel:
 

john b

Medlem
Vi kan väl samlas för en BYOB champagne 2006 så vi kan bråka lite om det?
Jag anmäler mig.
Skulle gärna vara med också, hittade faktiskt en champagne i gömmorna som är från 2006, men inte är en Henriot. Någon annan tar med Winston Churchill 06 hoppas jag... Så man kan prova innan vertikalen byggs på.
 

LeChat

Medlem
AE7CBBE5-BBEA-411E-A22F-79DDE23E1754.jpeg

2012 Château Poujeaux

Är det jag eller Poujeaux som är in the mood? Förmodligen båda. Poujeaux är lite av en working class hero här hemma som gjort ett trevligt jobb under många år. Årgång 2012 har nu börjat komma i en trevlig och njutbar drickfas. Njuts nu till tonerna av Ben Websters tenorsax i väntan på att kvällens ribs ska bli färdiga.
 

Adamanko

Medlem
Marchand-Tawses Bourgogne rouge-16 dricks ikväll. Gillade verkligen 15 som var härligt hallonig och den här går i samma stil. Tydlig pinot i näsan. I munnen är det en mer odefinierbar, men ändå härlig, bärighet. Lingon, hallon och mer ändå. Där är nåt trä också. Den är riktigt najs nu men jag tror att den kan vara bättre om ett år och så länge tänker jag minst spara min andra flaska. -15 fick 88 och den här är lika bra.

Sparar nog hälften till imorgon och återvänder om jag märker några stora skillnader.
 

Elvis

Medlem
Är lite kär efter att ha korkat upp två viner av Patrick Piuze i fredags:
2015 Patrick Piuze Chablis Terroir de Courgis
2015 Patrick Piuze Chablie 1er Cru Les Forêts

Två viner med olika karaktär men både var väldigt bra. Jag satte 93 poäng på Les Forêts vilket gör det till årets näst bästa vita vin för mig (bra med CT för sådan statistik).

Nu är Patrick Piuze min absoluta Caviste-favorit. Någon som vet när nästa släpp är? De har varit i december/januari de senaste åren. Kan det vara dags redan i nästa vecka?
 

rs14

Medlem
"Nu är Patrick Piuze min absoluta Caviste-favorit. Någon som vet när nästa släpp är? De har varit i december/januari de senaste åren. Kan det vara dags redan i nästa vecka?"

Tror många delar din uppfattning och att Piuze är en av de populäraste producenterna i Caviste portfölj. Utan att veta helt säkert så tror jag också att det är en av de producenter man får minst tilldelning av, årets lansering blev inte ens en vanlig lansering utan en exklusiv lansering (CAVX) som först och främst når ut till de mest frekventa köparna. Året dessförinnan (årgång 2015) gjorde jag en tavla och bommade släppet och upptäckte det först ett par timmar senare och då var det redan för sent - slutsåld.
Hur det blir med nästa lansering får vi se, den lådan bör hursomhelst innehålla årgång 2017 och jag hoppas såklart att den kommer ut som en vanlig CAV-lansering. Tror dock inte det är dags för den riktigt ännu utan att det är Le Grappin och Clos Puy Arnoud som står näst på tur att lanseras, i nämnd ordning.
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
DSC_0674.JPG


1985 Gerard Bertrand, Rivesaltes Ambré
Målarlåda, klister, balsamvinäger, apelsinskal, lite russin, kanderad ingefära, något brunkryddigt (kanel/kardemumma/spiskummin). Spännande doft, påminner en hel del om madeira (och inte bara för att det är gammalt). Smakmässigt är det lite enklare, lite russin, apelsinskal, nötigt, och det där kryddiga. Högre syra än jag väntade mig! Det är också sötare än jag väntade mig. Men dessa två grundsmaker balanserar varandra bra. Alkoholen (20 %) märks av lite för mycket - lite för tydligt i munnen, även om det bidrar till ett varmt och kryddigt avslut. 88p.

Drygt hundralappen för en halvflaska på vårt monopol. Galet bra pris för vad det levererar! Här känns det verkligen som att monopolets storlek har pressat priser - vinet verkar finnas i varenda butik. Kommer nog köpa på mig ett gäng!
 

Vingubben

Medlem
7BFCA52F-EBDA-463C-BA9C-F8013B383E4F.jpeg

Manzanilla Pasada Pastora Bodegas Barbadillo. I ett försök att förkovra mig i Sherryvärlden plockade jag upp denna på bolaget för att dricka till kvällens ostar. Relativt doftlös, lite äpple och nötter. Smak, vatten och alkohol med en bitter bismak. Tänkte först att det var en defekt flaska, men hittar inget i varken doft eller smak som assiocierar till de vanliga felen. Är förmodligen bara ett riktigt uselt vin. 65p.
 
Toppen