Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Poussard

Medlem
Kanel, citron och lime menar du då eller?

Just dessa tre i rätt förhållande ger just grunden till den smak som påminner om Coca-Cola. Övriga hemliga kryddor är mer för den underliggande komplexiteten. :)
Wikipedia säger vanilj också. Spännande för jag har skrivit Coca-Cola i en del tasting notes ibland (om röda viner) och det är knappast för citrus och vanilj jag tänkt ”Coca Cola”. Kanske måste sniffa lite Coca Cola och uppdatera mitt vokabulär lite. Ingefära är nåt jag förknippat med det men kanske ska skriva det istället.
 

Nyllet

Medlem
Sofistikerat tyckte jag. Tycker man att de Pomerol-98 vinerna som finns på marknaden för ca. 1000 kronor helflaskan idag är wow då tycker man att detta vinet är wow men inte annars.

Är rätt säker på att jag hade tur med flaskan skall nämnas. De är säkert stor flaskvariation.
Vore kul med lite feedback från de som provat de andra Weinert vinerna med.

Jag drack cabernet sauvignon 2008 ikväll. Väldigt mycket frukt men förvånansvärt lite tanniner. Kommer nog försöka plocka upp några flaskor till. Någon annan som har testat?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Wikipedia säger vanilj också. Spännande för jag har skrivit Coca-Cola i en del tasting notes ibland (om röda viner) och det är knappast för citrus och vanilj jag tänkt ”Coca Cola”. Kanske måste sniffa lite Coca Cola och uppdatera mitt vokabulär lite. Ingefära är nåt jag förknippat med det men kanske ska skriva det istället.
Mitt personliga ”colarecept” har ett uns vanilj och ingefära utöver redan nämnda och ett par saker till. Citrus (främst lime) och kanel är dock de absolut mest bidragande för att ”cola-känslan” ska uppstå. Ingick i grundkursen när jag utbildade mig till flavourist. När man säger ”colasmak” är det dessa två komponenter man syftar på trots att det ofta finns många nyanser i bakgrunden.

Ett bra exempel när essensen av colasmaken kommuniceras är den här produkten:

AF7D96F8-F178-45B0-9F4A-F87EA01C3E70.jpeg
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Wikipedia säger vanilj också. Spännande för jag har skrivit Coca-Cola i en del tasting notes ibland (om röda viner) och det är knappast för citrus och vanilj jag tänkt ”Coca Cola”. Kanske måste sniffa lite Coca Cola och uppdatera mitt vokabulär lite. Ingefära är nåt jag förknippat med det men kanske ska skriva det istället.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/OpenCola_(drink)
I receptet för opencola ingår bl a apelsin, lime, citron, pomerans, kanel, muskot, lavendel och koriander.
Jag tycker att bergamott ligger ganska nära.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Drack min sista Clos de l'Olive 1985 igår. Köpte 3 flaskor och de två första var korkdefekta... Så hade inte så stora förhoppningar på den sista flaskan heller. Men redan vid utdragning av korken (som för övrigt var perfekt) kändes en doft av potential.
Självklart var vinet på nergång och endast en liten strimma plommon och körsbär fanns kvar. MEN, detta vin levererade en otrolig känsla av terroir! Grafit, rostiga spikar och unket ekfat lös igenom... Ångrar bittert att jag inte köpte en flaska 89.a nu senast :/
 

Christer J

Medlem
Dricker Clos de d'Olive-89 idag. Det äldsta vin jag druckit innan är 12 år yngre. Korken ser konstig ut men det förväntade jag mig. Vinet verkar dock inte skadat. Däremot imponerar det inte på mig. Det är tydligt Cab Franc både i näsan och mun. Peppar och en viss alkoholhetta som förvånar mig. På flaskan står det 13%.

Som tur är växer det. Och det rejält. Det börjar omkring 83 och slutar omkring 90. Jag ger det 90 och tror på dekantering någon timme. Min andra flaska dricker jag kanske om ett år. Det här var intressant och lärorikt. Men kanske inte 500 kr intressant och lärorikt.
Drack en av mina tre till maten idag.
Korken såg bra ut, spänstig. Underliga dofter till en början, dekanterar och efter en stund klarare dofter men inget som jag uppfattar som bra, blöta Commerce utan filter och sen bara peppar i min näsa. Tunt i munnen, men lent, smakar övermogna björnbär. Efter ännu en tid smakar det värre. Inget jag gillar. Tur att etiketterna är fina så jag kan titta och njuta av dem :)
 

LarsW

Medlem
2015 Camille Giroud Maranges 1er Cru Le Croix Moines
Gillade ju deras Santenay skarpt och @LeChat har ju hypat denna grymt...

Riktigt jäkla god är den och väl värd sin peng (runt 300pix).
Lite blek i färgen men vare sig i doften eller smaken!
Det är jordgubbar, ek, peppar och lapsang i näsan,
Smaken är lite sträv så ett år eller tre till på rygg tror jag inte skadar men jäsiken så god den är redan nu. Det är röda bär, mest jordgubbar, trevlig ek, en pepprig rökighet som tilltalar och mustiga taniner som dröjer sig kvar i munnnen.
Är den lika bar som Santenay? Kanske. Tur att jag har två kvar av vardera och kan prova dem mot varandra.
90p

Till kvällens mat som är en höstig rätt med andbröst sitter det perfekt!
thumbnail_20181110_192052.jpg
 

LeChat

Medlem
2015 Camille Giroud Maranges 1er Cru Le Croix Moines
Gillade ju deras Santenay skarpt och @LeChat har ju hypat denna grymt...

Riktigt jäkla god är den och väl värd sin peng (runt 300pix).
Lite blek i färgen men vare sig i doften eller smaken!
Det är jordgubbar, ek, peppar och lapsang i näsan,
Smaken är lite sträv så ett år eller tre till på rygg tror jag inte skadar men jäsiken så god den är redan nu. Det är röda bär, mest jordgubbar, trevlig ek, en pepprig rökighet som tilltalar och mustiga taniner som dröjer sig kvar i munnnen.
Är den lika bar som Santenay? Kanske. Tur att jag har två kvar av vardera och kan prova dem mot varandra.
90p

Till kvällens mat som är en höstig rätt med andbröst sitter det perfekt!
Visa bifogad bild 14866
Skönt att du gillade den. :) God nu men tror som du att den är bättre runt 2021-2022.
 

Laigaard

Medlem
Visa bifogad bild 14834
Clos I Terrases Laurel 2014

Alkohol och svarta vinbär i doften. Balanserade taniner och syra men tyvärr för mycket syltbomb för att bli riktigt bra. Så lovande på tungan men föll ihop i svalget. 86p

Knäckte min enda flaska för någon vecka sedan och blev också besviken. Tyckte att taninerna var rätt busiga och att den borde lagrats längre. Är nog inget fan av Priorat egentligen.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
När jag nu har lagt ned en låda 2010 Quet så passade jag på att ta upp en 2007:a som också är ett RP 100-vin.
2007 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape Cuvée du Quet
Wow! Detta är ett monster! Men det är ett tämjt monster. Den är inte instängd eller i kedjor. Romrussin och choklad i doften. Massor av lakrits, provencalska kryddor, lite piptobak och söta mörka bär i smaken. Mycket trevliga tanniner och bra syra. Fortfarande lite alkoholhetta men det balanseras bra med allt annat. Lite brett när man sipp-sniffar :p. Gott! Eftersmaken är något kort och domineras av mjölkchoklad. Förbaskat trevligt vin som definitivt är i sitt drickfönster. Är det ett 100 p vin? Definitivt inte men 95p är det definitivt värt!
IMG_6693.JPG
 
M

Mouton

Kanske inte lämpligaste åldern på en barolo, om jag får tala till mina egna flaskors försvar. 2012:an borde kunna vara stängd för tillfället...
?

Jag menar, om jag får drista mig, att på den gamla anrikande tiden skulle ingen öppna en barolo efter bara 6 år. Det känns som en svår ekvation att vinet skulle lida av nymodighet om samma slutenhet kunde ha väntats från en 6-årig barolo för 50 år
Hur var den? Sitter och håller mina 09.or :D
håller hårt i mina -09 med.
 
Toppen