Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Elvis

Medlem
Vet inte om jag skulle klassa särskilt många Ribera del Duero Reservas som eleganta när dom är unga men dom går ofta igenom en snabb metamorfos runt 8-12 års ålder där inslagen av jord, läder, tobak och en del andra murriga inslag försvinner och ersätts med ljusare och elegantare aromer som jag gillar skarpt. Eken brukar också ha integrerat sig ganska bra vid den här åldern.

Det var det som var så intressant med just Pago de Carraovejas 2014. Det var mycket frukt och bär och inte alls läder, jord och "skitighet". Svärfar bjöd på en Alta Rioja Arana Reserva 2009 häromkvällen och den var precis tvärtom.
 

Elvis

Medlem
Allion är ju bra liksom flera av Emilio Morros alster. Har inte druckit den Arzuaga Reserva som finns på SB men annat jag provat från Arzuaga har varit bra. Sen har du ju såklart Pesquera från Alejandro Fernandez som alltid är pålitligt liksom Protos.
För övrigt så är ju Condado de Haza (också från A.Feranadez/Pesquera) ett av det bättre budgetvinerna som i stort sett aldrig gör mig besviken.

Tack för tips, @chambertin! Beställning lagd (2 Arzuaga, 2 Pesquera och 6 Condado de Haza).
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Är i Marbella den här veckan och igår kväll åkte jag och min fru till Corte Ingles och åt lite tapas i deras trevliga delikatessbutik. Jag körde bilen och drack vatten men beställde in det bästa vinet som serverades på glas: Pago de Carraovejas Reserva 2014. Ett elegant och mycket bra vin (jag provade en sipp) och en påminnelse om hur bra en Ribera del Duero kan vara. Kostade 51 euro i vinbutiken vilket känns rimligt men jag köpte inte. Finns det någon vettig Ribera på Systembolaget? Personalen på vinbutiken nämnde att Bodegas Alion är i samma stil och den finns i beställningssortimentet.
Just den där Alionen är ett av de bästa viner som jag har testat på systembolagets provningar. Bra pris på systemet också.
Aalto släpps nästa månad - bör vara ett säkert kort.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Helgen som levererar alltså! Selosse med lite extra sötma är en jävla fullträff!
Visa bifogad bild 14693

Instämmer! Socker är underskattat i vin.:) När jag bjöd på det blint till en efterrätt var det ingen som reflekterade över sockerhalten (24 g). Mest överraskande var att samma öppnade flaska blev WOTN vid en annan provning några veckor senare.

Till och med jag har en flaska som inväntar rätt tillfälle. Kul att den levererar! :)

Lika oväntat som kul! Jag kan ta med mig en Bandol så kör vi.:D
 

Ekdahl

Medlem
Är i Marbella den här veckan och igår kväll åkte jag och min fru till Corte Ingles och åt lite tapas i deras trevliga delikatessbutik. Jag körde bilen och drack vatten men beställde in det bästa vinet som serverades på glas: Pago de Carraovejas Reserva 2014. Ett elegant och mycket bra vin (jag provade en sipp) och en påminnelse om hur bra en Ribera del Duero kan vara. Kostade 51 euro i vinbutiken vilket känns rimligt men jag köpte inte. Finns det någon vettig Ribera på Systembolaget? Personalen på vinbutiken nämnde att Bodegas Alion är i samma stil och den finns i beställningssortimentet.
Liten värld, jag var också på Corte Ingles i Marbella för bara några dagar sedan... (men bara för att köpa vin, inte dricka...). De sålde Alion där också, för ca €50 tror jag.
 

Adamanko

Medlem
Sonen kom över för lite blindprovning som blev längre än förväntat. Först ut var 2014 Terrazze dell'Etna Etna Carusu. En behaglig jordgubbsdoft på första sniffen togs snabbt över av diesel, ricinolja och bittermandel. Vet inte om det var skadat eller om vi inte var vinvana nog. Som betyg får det någonstans kring 65. Men jag ska nog försöka lämna tillbaka flaskan. Odrickbart tyckte vi båda. Andra gissningen var dock rätt! ;)

Så sonen öppnade en andra flaska. Först var det lakrits, sen kom lingonen, sen kom hallonen och sist kom tobaken. Jag kunde inte förstå hur det är inte var en Bourgogne. På ungefär 13:e gissningen träffade jag pricksäkert - Livio Paveses Barbaresco-12. Det här var gott. Jag gav 88 medan sonen svävade mellan 89 och 90.

Sist ut, till mig, sonen skulle hem och smakade bara en sipp, var armeniska Zorah Areni Karasi-15. Rätt mycket Pinot Noir på näsan vilket överraskade mig. Men i munnen var det ganska enkelt och billigt. Men... det växer. Work in progress och jag återkommer kanske med mer om denna. Tror jag sparar hälften till helgen såvida den inte växer oerhört snabbt. :)
 

Ekdahl

Medlem
Spanien är ett trevligt land att gå ut på krogen på, bra viner till generösa priser. En vecka på plats med mycket bra viner och chans att testa nya Spanien och druvor som jag inte har så bra koll på - som Godello, Mencia och Albarino. Sista kvällen gav t.ex. två riktigt härliga viner.
IMG_0107.jpg

Aalto 2015. Riktig bra, polerad med fin frukt, syra och struktur. Ung, men inget barnarov. €48 på restaurang, jämfört med 390/420 kr på systemet.
Altos de Torona Barrica 6 Meses 2015. Wow vilket vin alltså! Är tidigare inte helt övertygad om Albarino som en finewinedruva och tidigare Albarinoviner under veckan var bra men lättsamma. Detta är ett annat typ av vin, fatlagrat och helt annat uttryck. Citruspaj, syra och krutigt. Intensiv och lång. Helt min grej! Men hur skall jag få tag på den igen..? Ge mig gärna tips, lite googling gav inga bra alternativ. €24 på restaurang, verkar kosta ca €15 i butik i Spanien.
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Spanien är ett trevligt land att gå ut på krogen på, bra viner till generösa priser. En vecka på plats med mycket bra viner och chans att testa nya Spanien och druvor som jag inte har så bra koll på - som Godello, Mencia och Albarino. Sista kvällen gav t.ex. två riktigt härliga viner.
Visa bifogad bild 14743
Aalto 2015. Riktig bra, polerad med fin frukt, syra och struktur. Ung, men inget barnarov. €48 på restaurang, jämfört med 390/420 kr på systemet.
Altos de Torona Barrica 6 Meses 2015. Wow vilket vin alltså! Är tidigare inte helt övertygad om Albarino som en finewinedruva och tidigare Albarinoviner under veckan var bra men lättsamma. Detta är ett annat typ av vin, fatlagrat och helt annat uttryck. Citruspaj, syra och krutigt. Intensiv och lång. Helt min grej! Men hur skall jag få tag på den igen..? Ge mig gärna tips, lite googling gav inga bra alternativ. €24 på restaurang, verkar kosta ca €15 i butik i Spanien.
Får hålla med dig om att Albarino (liksom många andra druvor i och för sig) kan få ett annat och intressantare uttryck om man fatbehandlar lite varsamt. Detsamma gäller kanske i ännu högre grad för Godello.
Vad gäller Altos de Torona så såg jag att Decantalo hade några andra av deras viner men dock ej den du listade. Dom brukar kunna ta hem annat på förfrågan om man köper en låda så rekommenderar dig att kolla med dom.
 

Ekdahl

Medlem
Intressant vin, 6 månader på jästfällning, endast 1500 flaskor producerade. Jag vill också prova!!!
Aha, det hade jag missat. Det som 6 meses står för då antar jag. Och bara 1500 fl, förklarar varför producenten inte ens själva säljer vinet (i deras webbshop)
 

chambertin

Medlem
Aha, det hade jag missat. Det som 6 meses står för då antar jag. Och bara 1500 fl, förklarar varför producenten inte ens själva säljer vinet (i deras webbshop)
Tycks vara ganska vanligt att man lagrar Albariño några månader på sin jästfällning.
Fatlagring/jäsning verkar däremot inte vara så vanlig ännu även om det verkar ha ökat en del på sistone.
Har själv bara druckit några få som varit fatade varav La Caña var hyggligt bra och 1583 Albariño de Fefiñanes snäppet bättre.
 

Ekdahl

Medlem
Tycks vara ganska vanligt att man lagrar Albariño några månader på sin jästfällning.
Fatlagring/jäsning verkar däremot inte vara så vanlig ännu även om det verkar ha ökat en del på sistone.
Har själv bara druckit några få som varit fatade varav La Caña var hyggligt bra och 1583 Albariño de Fefiñanes snäppet bättre.
Faktum var att La Cana var en av de övriga jag drack under veckan. Bra, men inte i närheten av Altos de Torona.
 
Kvällen går i italienskt-tecken.
Lasage och då passade det bra o testa på vad Chira Condello erbjuder.

Mycket vin för pengarna,klunkvänligt och gott.
Mycket körsbär,örter,lätta stall toner.
89 stabila får de blir ikväll
Och köp av några flaskor till.
Perfekt husvin för ett tag framöver
 

Jos

Medlem
Spanien är ett trevligt land att gå ut på krogen på, bra viner till generösa priser. En vecka på plats med mycket bra viner och chans att testa nya Spanien och druvor som jag inte har så bra koll på - som Godello, Mencia och Albarino. Sista kvällen gav t.ex. två riktigt härliga viner.
Visa bifogad bild 14743
Aalto 2015. Riktig bra, polerad med fin frukt, syra och struktur. Ung, men inget barnarov. €48 på restaurang, jämfört med 390/420 kr på systemet.
Altos de Torona Barrica 6 Meses 2015. Wow vilket vin alltså! Är tidigare inte helt övertygad om Albarino som en finewinedruva och tidigare Albarinoviner under veckan var bra men lättsamma. Detta är ett annat typ av vin, fatlagrat och helt annat uttryck. Citruspaj, syra och krutigt. Intensiv och lång. Helt min grej! Men hur skall jag få tag på den igen..? Ge mig gärna tips, lite googling gav inga bra alternativ. €24 på restaurang, verkar kosta ca €15 i butik i Spanien.
Då tycker jag du ska åka till Cambados nästa gång du är i Spanien. Gärna i juli månad, - när jag var där så var det Albarinofestival :p
 
IMG_3831.JPG


En av de mest smaskiga Cab Franc jag har druckit, någonsin. Tät, lyxig textur med en massa färsk piptobak, några svarta vinbär, ett plommon, kanske en grillad grön paprika också men inte dominant. Perfekt balans mellan ålder och frukt och syra och mjukt intensivt tryck. Öppnade två timmar innan servering, tog ett smakprov men dekanterade inte. Oklar om en liten rökig jordig ton i doften kom från vinet eller den utmärkt matchade grillade flank steak som torrkryddats med både chipotle (torkad rökt jalapeno) och torkad jalapeno (ej rökt). Om man behövde reklam för att lagra vin på Bordeauxdruvor, särskilt lyxigare nya världen grejjor med en del ny ek, (vilket jag bara gör i liten utsträckning, har liksom inte helt tålamod eller utrymme för dylika projekt) fick detta mig att tänka till. Rejält. Herregud vad gott. 96 poäng.

Barboursville Vineyards, Cabernet Franc 1998.

Köpt på plats i somras. Teckningen på framsidan är från det ursprungliga herresätet som till stor del brann ner på juldagen 1884, och som byggdes av James Barbour på bas av ritningar från hans gode vän Thomas Jefferson, vars Monticello har samma kombination av tegel och vita pelare. Barbour var bl a guvernör i Virginia, senare senator och även krigsminister under John Quincy Adams. Denna vingård är en av två noder från vilken man kan spåra alla kvalitetsproducenter i Virginia idag: såvitt jag kunde bedöma efter min odyssé har de flesta intressanta vinmakare i Virginia typ gått i lära hos antingen Barboursvilles vinmakare Luca Paschina eller Jim Law på Linden Vineyards som ligger litet längre norrut i delstaten.
 
Last edited:
Toppen