Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
0422B50F-0C38-4876-84B2-4E6FDCBA8503.jpeg

Cristom Mt. Jefferson Cuvee Pinot Noir 2015


Lite för ung och ganska enkel PN. Ändå rättså god med en del lakrits initialt, röda bär, schweizernöt och lite hockeypulver i avslutningen. Smakmässigt gick tankarna lite åt Brunello/Barolo. Drack en annan Oregon från 2015, Ken Wright, som också gav Italienvibbar. Börjar ju undra om det är något med Oregon 2015 som gör att jag får så tydliga intryck av Italien. Antar att det är ett tecken på att den inte riktigt landat än. Den kan nog behöva ett år i alla fall, kanske mer, för att sätta sig.
 

LarsW

Medlem
Då var det dags att prova det ganska hypade Ciacci Piccolomini BdM 2013

Dag ett var doften knuten, mycket röda bär och ek. Smaken var massiv, nästan tuggbar och kändes som jag borde hällt vinet genom ett kaffefilter... Körsbär, ek och earl grey. Dödade nästan maten som nog var lite i lättaste laget. Var faktiskt ganska tufft att dricka på egen hand efter maten också. Blev lite orolig här.

Dag två... dekanterade andra halvan av flaskan 5 timmar i förväg. Gjorde "kebab" med Iberico Rib fingers, karameliserad lök, en ananassalsa och lite oliver, nu jävlar ska maten tåla vinet!
Och vilket vin! Doften har öppnat sig så fint! Mogna körsbär, ceder från cigarrlådan.Timjan och rosmarin och en lätt rökighet.
Smaken är samtidigt lik och helt olik dag ett, nu är det ett moget, sammetslent vin som känns helt perfekt. De röda bären och eken är där liksom bergamotten från earl grey téet, hittar också lite tobak och rosmarin. Låååång eftersmak. Fixade maten galant.
91-92p

Sitter nu och funderar på om det här är det bästa köpet i år mtp pris vs kvalité. Det kanske är det...
Finns några få flaskor kvar på lite olika butiker. Jag är glad att jag har flera i källaren.

thumbnail_20181017_204439.jpg
 

Adamanko

Medlem
Dags att prova den smått hajpade Veraton-15 från ett nyligen timat småpartisläpp. Näsan ger mig körsbär, tobak och läder först. I munnen körsbär och en ganska speciell och framträdande kryddighet. Jag är inte imponerad.

Men ganska snabbt växer den på mig. Får lite hallongodisvibbar ett tag. Hallonferraris närmare bestämt. Men också lite vibbar av att dricka ett glas av något som någon fimpat i. Hajpen får fortgå utan mig. Det här är bra men det är inte jag. 88.
 

Christer J

Medlem
Men det är ju sååååå gott! Chateau Musar 2006 till kalvkotletter och mosad potatis i ugn.
Mörka körsbär och björnbär, doftar som sadelkammaren i Göteborgs ridhus.
Smaken len som en nypudrad barnrumpa.
Petra älskar vinet, hon tycker det är utomordentligt gott och mjukt. Lättdrucket men mycket godare än andra lättdruckna viner :)

1040C45A-E4BC-4E7D-9256-840C58F46E64.jpeg


0500E1C0-45E8-43F1-9F09-5C03B38E93AD.jpeg

Och så lite goda praliner.

För övrigt hittade jag 5 st 2006 på SB Kapellplatsen idag varav jag tog 3 så det finns några kvar där om nån behöver.
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Ikväll dricks en favorit för att fira utökad vinbudget (läs: löneökning). Ren njutning, ingen analys. Bernard Baudry gör stilmässigt för mig perfekt Chinon; paprika, örter och lite smutsigt. 2015 Les Granges är inget undantag. En påminnelse om att riktigt bra viner går att göra i de lägre prisklasserna (vi snackar typ 12 euro här för böveln!), gäller bara att hitta en stil som passar en själv. Inget stort vin, inget som går till historien, men ändå fantastiskt trivsamt!

DSC_0597.JPG

Slänger med lite småesoterisk kultur vid sidan om även den här gången (tidskriften Essä)!
 

Christer J

Medlem
Ikväll dricks en favorit för att fira utökad vinbudget (läs: löneökning). Ren njutning, ingen analys. Bernard Baudry gör stilmässigt för mig perfekt Chinon; paprika, örter och lite smutsigt. 2015 Les Granges är inget undantag. En påminnelse om att riktigt bra viner går att göra i de lägre prisklasserna (vi snackar typ 12 euro här för böveln!), gäller bara att hitta en stil som passar en själv. Inget stort vin, inget som går till historien, men ändå fantastiskt trivsamt!

Visa bifogad bild 14572
Slänger med lite småesoterisk kultur vid sidan om även den här gången (tidskriften Essä)!

Grattis till utökat ekonomiskt utrymme!
 

Trydebull

Medlem
2012 MASI Amarone Costasera
Tänkte bjuda på lite halvtaskiga noter i ödmjukhetens tecken. För det här var inte vad jag hade förväntat mig.
IMG_20181018_194208.jpg

Dricker väldigt lite Amarone och fick det här blint och satte poängen blint. Jag tog det här som saftigare årgång (typ 2014) av något helt annat. Dock oklart vad. Det var inget jag kunde placera. Men det var inte oangenämnt. Mer ovanligt - men det fick ju sin förklaring. Inte i närheten av "ruggigt sötslaskigt" även om det naturligtvis har en större touch av reassötma.

Katrinplommon, tjock plasthandske, mörka bigaråer på näsan.

Smaken säger lätt kryddiga inlagda körsbär med lite för mycket sockerlag. Katrinplommon. Lite mintpastiller på slutet. Kan inte riktigt förklara dem. Väldigt bra balans. Även om jag tror att det kommer att bli än bättre. Fortfarande besvärande sötma och den får absolut inte gå över 18 grader (men i ödmjukhetens namn tyckte jag att det var ett helt ok vin).

86-87 poäng.

Har efter tidigare konsultation med experter på området (läs bl a @JC:s Vintankar) köpt på mig några flaskor själv av olika leverantörers premiumupplagor för att ge kvalitets-amarone en rejäl chans - dock utan att ha hittat tiden för öppna dem. Men efter den här flaskan ökar förväntningarna på de inköpta flaskorna måste jag säga.
 
Last edited:
2012 MASI Amarone Costasera
Tänkte bjuda på lite halvtaskiga noter i ödmjukhetens tecken. För det här var inte vad jag hade förväntat mig.
Visa bifogad bild 14573
Dricker väldigt lite Amarone och fick det här blint och satte poängen blint. Jag tog det här som saftigare årgång (typ 2014) av något helt annat. Dock oklart vad. Det var inget jag kunde placera. Men det var inte oangenämnt. Mer ovanligt - men det fick ju sin förklaring. Inte i närheten av "ruggigt sötslaskigt" även om det naturligtvis har en större touch av reassötma.

Katrinplommon, tjock plasthandske, mörka bigaråer på näsan.

Smaken säger lätt kryddiga inlagda körsbär med lite för mycket sockerlag. Katrinplommon. Lite mintpastiller på slutet. Kan inte riktigt förklara dem. Väldigt bra balans. Även om jag tror att det kommer att bli än bättre. Fortfarande besvärande sötma och den får absolut inte gå över 18 grader (men i ödmjukhetens namn tyckte jag att det var ett helt ok vin).

86-87 poäng.

Har efter tidigare konsultation med experter på området (läs bl a @JC:s Vintankar) köpt på mig några flaskor själv av olika leverantörers premiumupplagor för att ge kvalitets-amarone en rejäl chans - dock utan att ha hittat tiden för öppna dem. Men efter den här flaskan ökar förväntningarna på de inköpta flaskorna måste jag säga.
Jag väntar med spänning på dina tankar.
 

gece

Man vänjer sig.
Savant är en nyöppnad vinbar jag smet in på igår. Litet hål i väggen på gränsen mellan Östermalm och Vasastan.

Inte riktigt det ställe man går till för att äta sig proppmätt på, men ost, boquerones och charkuterier av hög kvalitet finns tillgängligt, samt lite större mestadels vegetariska rätter (som jag inte provade). Köket tycks litet men kompetent.

Men det är vinet som står i centrum! Och är man ute efter klassiska, polerade, vattenkammade flaskor kan man gå någon annanstans, ty här härskar naturvin - spritzigt rött, stenigt orange, och blommigt vitt. Kanske inte varje glas jag provade hamnar på årets topp tio-lista, men orangea slovaken 2015 Slobodne Cutis Deviner och vita spanjacken 2017 Els Vinyerons Lluerna Xarel•lo var extremt charmiga.

Kul ställe, entusiastisk personal, skön stämning med 50/50 naturvinsnördar och karriärfolk från närbelägna techbolag och juristfirmor.
 

Daniel A

Administratör
Grattis till utökat ekonomiskt utrymme!
Tack, tack. Välbehövligt nu när svenska kronan är svag som attan!

2012 MASI Amarone Costasera
Tänkte bjuda på lite halvtaskiga noter i ödmjukhetens tecken. För det här var inte vad jag hade förväntat mig.
Visa bifogad bild 14573
Dricker väldigt lite Amarone och fick det här blint och satte poängen blint. Jag tog det här som saftigare årgång (typ 2014) av något helt annat. Dock oklart vad. Det var inget jag kunde placera. Men det var inte oangenämnt. Mer ovanligt - men det fick ju sin förklaring. Inte i närheten av "ruggigt sötslaskigt" även om det naturligtvis har en större touch av reassötma.

Katrinplommon, tjock plasthandske, mörka bigaråer på näsan.

Smaken säger lätt kryddiga inlagda körsbär med lite för mycket sockerlag. Katrinplommon. Lite mintpastiller på slutet. Kan inte riktigt förklara dem. Väldigt bra balans. Även om jag tror att det kommer att bli än bättre. Fortfarande besvärande sötma och den får absolut inte gå över 18 grader (men i ödmjukhetens namn tyckte jag att det var ett helt ok vin).

86-87 poäng.

Har efter tidigare konsultation med experter på området (läs bl a @JC:s Vintankar) köpt på mig några flaskor själv av olika leverantörers premiumupplagor för att ge kvalitets-amarone en rejäl chans - dock utan att ha hittat tiden för öppna dem. Men efter den här flaskan ökar förväntningarna på de inköpta flaskorna måste jag säga.

Roligt att läsa! Jag blev något omvänd av ingen annan än @MartinE (tro det eller ej, men med ojämna mellanrum dricker han stilla viner!), som generöst har korkat upp två årgångar av Masi Vaio Armaron i min närhet. 1990 och 2001, så ganska seriös ålder. De bjöd på något helt annat än vad jag trodde Amarone var. Mycket trevliga upplevelser, verkligen! Får erkänna att det inte funnits utrymme för att plocka på mig några kvalitetsamarone än, men jag hoppas kunna göra det framöver.
 

Adamanko

Medlem
Dricker Olga Raffault Les Picasses från 11 och det är magiskt. Tydlig Cab Franc i näsan men i munnen är det massor av kryddor och peppar. Och absolut grön paprika. Har en flaska till och jag tänker att jag vill prova att långlagra den. Det här är klart över 90. Kanske 92.

Det här gör mig mycket sugen på Clos d'Olive-89 i ett kommande småpartiersläpp.
 

Magikern

Medlem
Borgogno Barolo Riserva 2003

Doft: dämpad men tjära och salmiak kan anas.
Attack: Barolo så det skriker om det. Salmiak, tanniner och torkade körsbär.
Mellansmak: Samma smaker men lite mer mint. Lite fylligare och mer intensitet än attacken. Hyffsad syra med.
Eftersmak: sträv och lång. präglad av salmiak.

90+ och bättre blir det. Tror dock inte det blir så mycket bättre om man inte räknar in doften. Inte prisvärt om man inte fantast på stilen.
 
M

Mouton

image.jpeg


En liten, men ack så rar sådan bagatell i vin världen.
Doft av ceder, lite ljusa bär, främst övermogna hallon, smultron en och en annan krossad gubbe. Mynta tycker jag mig hitta
I stort sett samma i smaken, men lite mer torkad frukt, lite torr mogen, men perfekt till fläskfilé med kantarell sås.
Om jag jämnför med Septembers månadens pava, Sancerre rouge les herses 2000 har denna inte en sportslig chans.
Men inte odrickbart alls, och framför allt ger den så många sentimentala minnen till mina år i ZA.
 
Last edited by a moderator:

LarsW

Medlem
Brittsommar! Höstsol! Vad det än är är det härligt att kunna sitta i T-shirt på balkongen i mitten på oktober! :)
Och vad passar bättre att dricka i solen än kall, krispig och söt Mosel? Idag, ingenting!

Joh. Jos. Prüm Graacher Himmelreich Riesling Kabinett 2015, inköpt på Aker Brygge för ett halvår sen sån ungefär.

Mumma!
Syrliga äpplen och citron, honung, litchi, ananas och skiffer i doften.
I smaken massa stenfrukter blandat med ananas, äpple och honung. Dag ett en massiv syra som skar genom som en kniv, dag två har denna lugnat ner sig och det är ett lent vin med tillräckligt kvar av spritzigheten för att det ska upplevas som perfekt just nu. Nyregnat skiffer och lite kalkig mineral.
Jäkla gott i solen!
90p

När jag tänker efter har jag nog druckit mest 2016 från Mosel med omnejd i år, 2015 är klart mer syradriven och denna har nog ett långt liv framför sig... vart var det nu man kunde får tag på fler..?:rolleyes:

thumbnail_20181020_154538.jpg
 

Pontus

Medlem
Charles Heidsieck Brut Réserve NV (basårgång 2008). Drack detta igår kväll igen och klipper in tidigare smaknot från tidigt 2017. Absolut ingenting har hänt sen senast :): Doft av päron, tutti-frutti-godis och en hint av rostat bröd. Smaken är ganska fyllig och komplex med inslag av äpplen, citrus och citrusskal. Med lite värme kommer toner av nötter och kola. Känslan är att detta ska ligga ett tag. Dels för att utvecklingen av smaken är påtaglig med luft och ökad temperatur, dels för att syra och sötma liksom inte harmonierar riktigt. Det är som att syra och sötma spretar åt olika håll, ungefär som jag upplever att det kan vara i ett alltför ungt halvsött rieslingvin. Min bästa gissning blir att låta detta ligga i åtminstone ett år, eller kanske ännu hellre i fem? Hursomhelst mycket gott ändå, tveklöst hög kvalitet. 89p++.

2012 Clos des Papes Blanc. Doft av citrus, diverse kryddor, blommor och mandlar. I munnen är det en smakexplosion av gul frukt, honung, mandlar och diverse örter. Relativt hög syra, skön mineralitet och ett ganska stramt avslut med lite skalbeska. Ett ganska tungt vin, men med finess och komplexitet. Främst ett matvin i mitt tycke (tänk kalvschnitzel eller örtkryddad kyckling). Håller säkert i 10 år till, oklart om den blir bättre. 92(+).

Penfolds Great Grandfather Rare Tawny Port. Inköpt för ca 6 år sen, flaska 2080 av 2400. OMG. Makalös doft av fikon, melass, bränt socker, nagellack och mynta. Fyllig munkänsla. Smak av torkade fikon, kola, muscovadosocker och rostade nötter. Hög syra. Perfekt balans på alla plan, underbar komplexitet. Galet lång eftersnak som går åt det lite torrare hållet. 96.
 

Adamanko

Medlem
Chiara Condello-15 står på menyn till pastan idag. Apelsin, fat, vanilj, nyans av stall ibland, någon mörk frukt och en sötma som just idag, i det här vinet, inte attraherar mig. Och när jag väl fått tag i apelsinsmaken så blir det så tydlig att jag inte kan släppa den. Som apelsinsaft. Bobs. Det här är inte min kopp of wine. Lite blaskigt. Ni märker hur det här vinet har alienerat mig? ;) Obalanserat. Kommer lämna tillbaka mina två kvarvarande flaskor.

Hur kan beskrivarna på bolis missa apelsinsmaken?
 

grappa

Medlem
IMG_20181020_145015.jpg

Taupenot-Merme, Saint Romain 2011; Guldgul färg. Väldigt återhållsam doft men med lite värme märk mogna äpplen, lite fat, en gnutta mineral. Smak av klassisk Chardonnay med återhållsam ek. Äpplen, något drag av tropisk frukt, ganska låg syra, antydan av ek. Slatten dag två är betydligt öppnare och både doft och smak mer tillgängliga. Ett utmärkt vin men kanske inget att ligga vaken och längta efter. Tycke och smak 88 p, kvalitet 88p.
Kassner-Simon, Pfalz, Sauvignon Blanc, 2015; Blekgul färg. Stor doft av tropisk frukt, en antydan till fläder, svarta vinbär och de övriga SB indikatorerna men inte tydligt. En gnutta vanilj. Bra syra, tropisk frukt och gröna äpplen i smaken. Sällskapet hade svårt att sätta denna som SB. Tycke och smak 86 p, kvalitet 84 p. Gott, lättdrucket, trevligt.
Kassner-Simon, Pfalz, Spätburgunder, 2012; Transparent, något åt det bruna i tonen. Stor doft av kryddor, tobak, lite jordgubb. Ganska typisk Tysk Spätburgunder. Kryddig smak med vinbär, lite vanilj. Gediget, gott, mycket bra vin. Tycke och smak 89 p, kvalitet 88 p.
Laurel, Priorat; 65% Grenach, 30% Carignan, 5% Syrah. Djupt blåröd, opaque. Stor doft av mörka bär och frukt, vinbär, plommon, björnbär, en aning vanilj. Stor frukt i smaken med mörka bär och svarta vinbär dominerande, lite eldig, tydlig vaniljton, hyfsade tanniner. De som provade blint dömde först ut vinet som över toppen, korkskadat eller dyligt. Min åsikt definivt tvärtom, hög kvalitet, frukten dominerar, på väg mot sin topp men några år kvar och fortfarande ungt. Till maten (Coq au Vin) hade sedan alla det som bästa vin. Tycke och smak 90 p, kvalitet 90 p.
 
Toppen