Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Ekdahl

Medlem
Jag har inget att tillägga i sakfrågan men jag vill gärna meddela hur fint jag tycker det är att du är så inbjudande och generös till att andra ”kan komma förbi” etc. Jag har läst något liknande i någon annan tråd och det är riktigt nice.
@Christer Johansson är en mycket generös man. Jag tror du kan ta honom på ordet i frågan. Men det underlättar iofs om du bor i Göteborg (men det gör du kanske?)
 

Adamanko

Medlem
Blindprovning med sonen igen.
Första vinet han kommer med var verkligen funkigt. Jag är helt clueless vad det kan vara och vi beslutar att hälla tillbaka det och ta en annan flaska istället. Vinet var min sista Vino de Melnik som jag verkligen gillat mina två första av. Men den här var nog flawed och går tillbaka till bolaget imorgon. Tänker plocka upp en Clonakilla istället.

Ny flaska och en rejäl bärbomb. Hallon, smultron, jordgubbe, björnbär, blåbär och mer ändå. Lite citrus kommer fram vilket jag tycker är skitudda. Jag är ute och flaxar över hela världen. Första gissningen är Veraton eftersom jag sett den beskrivas som en fruktbomb. Det är fel. Jag vill ändå stanna i Spanien och Granacha men det är fel. Beger mig ner till Bourgogne och Gamay men det är lika fel.

Men vid det här laget börjar jag ana en viss pinositet och sälta i vinet också och gissar Pinot Noir och får äntligen ett rätt. Mina första tre pinotgissningar är dock alla fel och nu känns det bara pinsamt och sonen får berätta vad det är: Greywacke Pinot Noir-15. 89 klockrena poäng. Helt klart ett vin jag tänker hålla ett öga på utan att jag vill bunkra upp några större mängder.
 

Christer J

Medlem
Provat PP med bas 2015 ett par gånger och håller med dig om att den är ¨annorlunda¨. Enligt artikeln verkade flaskan som varit öppen ett par dagar bättre så kanske lite mer tid i källaren är vad som behövs. Köp en magnum och prova, 100% vintage borde vara 2014 på SB. 2013 är min favorit, magic stuff!!
Jag skickade ett mail och undrade om basåret och degorgering på den magnum som man kan beställa på SB nu och så här svarade the wine agency:

Hej Christer,

Tack för ditt mail. Blenden med 2015 i basen mår bra av lite ytterligare lagring. Pierre Péters champagner är väldigt lagringsdugliga och brukar kunna upplevas som lite knutna och hårda i fruktsyran då de är ny degorgerade.

Gillade du årgång 2014 kommer du absolut att tycka om deras Cuvée de Réserve på magnum. Magnumflaskan är trots att det inte framgår av etiketten alltid gjord till 100% på en årgång. De flaskor vi säljer just nu innehåller bara år 2013 och är degorgerade i augusti 2017.

Trevlig helg!
Mvh Anna

Så det är ju bara att beställa ett par magnum då, 2013 tycker jag omtalas mer och mer som ett mycket bra år.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Började tidigt ikväll. Höstens andra förkylning har börjat lätta en aning. Sitter och myser i höstvärmen med lite traddonebbiolo i glaset!

D40A853F-EB9D-4001-B83A-A99A0148C445.jpeg

2014 Piero Busso Barbaresco Mondino

Lätt som en fjäder med lite eldigt bett och strama, hyfsat prominenta tanniner. Inget stort vin, men i paritet med sin prislapp. Intensiteten är bra utan att imponera. Helheten är fokuserad och balanserad, men frukten tappar möjligtvis lite på längden. Ganska tillgängligt för att vara nebbiolo om man inte räds lite strävhet. Traditionell stil med nypon, torkade tranbär och körsbär. Antydan till pomerans, svamp, mandel, rosor och ett uns murket trä. Inget lagringsobjekt av rang, men några år lär inte skada. Tror frukten skulle hamna på efterkälken vid längre tidshorisont. Perfekt att dricka nu till lite lättare rätter. Varför inte till en svamprisotto? (89p)
 

Daniel A

Administratör
En fredagskväll i lugn och ro.
DSC_0592.JPG

NV. El Maestro Sierra, Fino
Tappad på flaska maj 2018.
Jag dricker fino alldeles för sällan. Återhållsam doft av nötter, bokna äpplen, nytvättade lakan, nyoljat trädäck, lite jäst. Betydligt mer elegant uttryck än jag väntade mig; väl sammansatt, utan vassa kanter och inget som springer iväg. På tungan är det mer av samma, och de där 15 procenten är väl integrerade. 89+p.
Sitter fint till några av mina favoritostar: comte (24 mån), tryffelbrie, tomme de basque och manchego (24 mån).

Den andra flaskan är en pommeau från Calvadosmästaren Christian Drouin. Fantastiskt äpplig, vaniljig, fatig och kryddigt komplex dryck.
 

Christer J

Medlem
En fredagskväll i lugn och ro.
Visa bifogad bild 14515
NV. El Maestro Sierra, Fino
Tappad på flaska maj 2018.
Jag dricker fino alldeles för sällan. Återhållsam doft av nötter, bokna äpplen, nytvättade lakan, nyoljat trädäck, lite jäst. Betydligt mer elegant uttryck än jag väntade mig; väl sammansatt, utan vassa kanter och inget som springer iväg. På tungan är det mer av samma, och de där 15 procenten är väl integrerade. 89+p.
Sitter fint till några av mina favoritostar: comte (24 mån), tryffelbrie, tomme de basque och manchego (24 mån).

Den andra flaskan är en pommeau från Calvadosmästaren Christian Drouin. Fantastiskt äpplig, vaniljig, fatig och kryddigt komplex dryck.
Vad trevligt det ser ut, en fest!
Vad är det för litteratur som skymtar?
 

Daniel A

Administratör
Vad trevligt det ser ut, en fest!
Vad är det för litteratur som skymtar?
Litteraturen som skymtar är en utmärkt akademisk bok: Att slå dank med virtuositet: reträtten, sysslolösheten och essän, av Emma Eldelin. Med fokus på Montaigne, Lamb, Wolf och Diski. Verkligen ingen kioskvältare, men den träffar ett par av mina mer nischade intressen perfekt!
 

Christer J

Medlem
Litteraturen som skymtar är en utmärkt akademisk bok: Att slå dank med virtuositet: reträtten, sysslolösheten och essän, av Emma Eldelin. Med fokus på Montaigne, Lamb, Wolf och Diski. Verkligen ingen kioskvältare, men den träffar ett par av mina mer nischade intressen perfekt!
Jag googlade fram det innan du svarade och det verkar vara en text jag själv skulle gilla; att dra sig tillbaka och låta njutningar komma ur att inte göra så mycket :)
Beställde den på Ellerström!
 
M

Mouton

image.jpeg


En bruks Crozes-Hermitage, smakar sådär . Fin färg, mörkt blå svart ungefär typ blåbärssaft. Doften är just blåbär, men även lite ljusare bär. Med en grabb näve provensalska kryddor. Smaken i stort den samma, skaplig syra bitiga tanniner, medel lång eftersmak. Ett skapligt vin, köper jag igen? Nja knappast. Men blir jag bjuden, ja då smakar jag igen. 87-88 poäng.
 
M

Mouton

image.jpeg


Fortsätter botanisera i skräp/frugans hylla. Detta har jag druckigt förr, mer en gång. Förväntningarna är minst sagt lågt ställda. Färgen är igen mörkt blå som blåbär, ingen nyans av mognad alls. Men jisses när jag sätter nosen mot glas kanten, en kaskad av mörka bär, ceder lite murket trä exploderar i näsan. I smaken är det mer primöra frukter (tyvärr) som dominerar, med väl avvägda fat, balanserad syra och otroligt integrerade tanniner. Eftersmaken är väl över medel nästan lång. Det här vinet har vunnit på 10 års vila till, f-n min sista flaska. En slutlig reflektion, i smaken råder det ingen tvekan om var vinet härstammar ifrån.. 90 poäng nu, om 10 år ( ni lyckliga som inte va tarva) 92 poäng.
 

Daniel A

Administratör
Jag googlade fram det innan du svarade och det verkar vara en text jag själv skulle gilla; att dra sig tillbaka och låta njutningar komma ur att inte göra så mycket :)
Beställde den på Ellerström!
Ja, det där lät ju alldeles för esoteriskt för att kunna motstå! Ett ex beställt (även om texter om Montaigne känns redigt onödiga (karln själv är ju högst läsvänlig, men man kan ju foka på de andra slashasarna))!
får nog göra på samma sätt!
Vad är det som händer? Försöker ni säga mig att min ostbrickebild har resulterat i att tre exemplar av en högst obskyr bok blivit såld ikväll? Fantastiskt. Hoppas ni kommer uppskatta den!

Vin och litteratur, alltså. Vilken grej.
 

gece

Man vänjer sig.
Vad är det som händer? Försöker ni säga mig att min ostbrickebild har resulterat i att tre exemplar av en högst obskyr bok blivit såld ikväll? Fantastiskt. Hoppas ni kommer uppskatta den!

Vin och litteratur, alltså. Vilken grej.
Värst vad populär den boken verkar. Är den prisvärd? 300 kr är ju mycket för en bok, såg några på bensinmacken för 59 kr till exempel.

Kan du rekommendera några liknande böcker i prisklass 50-80 kr?
 

Christer J

Medlem
Vad är det som händer? Försöker ni säga mig att min ostbrickebild har resulterat i att tre exemplar av en högst obskyr bok blivit såld ikväll? Fantastiskt. Hoppas ni kommer uppskatta den!

Vin och litteratur, alltså. Vilken grej.

Det är inte förvånande, att man kan bli stimulerad i olika riktningar av en sådan fin bild, så sammansatt och talande. Och, bara den saken i sig, du la boken där!
Årets bild och inlägg enligt mig.
 
M

Mouton

image.jpeg


Jä-lar i h-lvete, nu snackar vi pizza vin de lux. Dock inte till pizza, utan hemgjord Tagliatelle med krämig bacon och Gorgonzola ost sås. Som att i denna Brit- sommar värme gå rakt ut i naturen och insupa den (nu) röda skogens dofter. En sådan balans av Ceder, gamla löv och mylla, har jag aldrig stött på i en Chianti. Make No misstake, detta vin är bara i sin vagga. Har 4 till och dom får ligga i 10 år, smaken då? Jotack, den överträffar doften.. 93p minst.. Om 10 år snarare 96-97... Förövrigt verkar den där kork ångesten lida mot sitt slut;)
 
Last edited by a moderator:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Visa bifogad bild 14526

Jä-lar i h-lvete, nu snackar vi pizza vin de lux. Dock inte till pizza, utan hemgjord Tagliatelle med krämig bacon och Gorgonzola ost sås. Som att i denna Brit- sommar värme gå rakt ut i naturen och insupa den (nu) röda skogens dofter. En sådan balans av Ceder, gamla löv och mylla, har jag aldrig stött på i en Chianti. Make No misstake, detta vin är bara i sin vagga. Har 4 till och dom får ligga i 10 år, smaken då? Jotack, den överträffar doften.. 93p minst.. Om 10 år snarare 96-97... Förövrigt verkar den där kork ångesten lida mot sitt slut;)

Vad är det för vin? Ser inte på bilden.
 
Toppen