Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa tre vinerna under 2018

MartinE

Medlem
Det är så klart helt omöjligt att bara nämna tre. Det blir helt enkelt en topp 11 (med ett sött vin och tio champagner):

1975 Oremus Tokaji Aszú 5 puttonyos (stort tack för den @Daniel A)
1988 Comtes de Champagne
1990 Clos des Goisses
1996 Salon
1996 Comtes de Champagne
1998 Comtes de Champagne
1985 Clos des Goisses
1995 Clos des Goisses
1996 Bollinger R.D.
1988 Clos des Goisses
1982 Clos des Goisses

Och de som nästan kom in på listan:
1996 Cuvée Sir Winston Churchill
1999 Cristal
1996 Louis Roederer Vintage
1989 Clos des Goisses
1978 Kopke Colheita Port

Som synes kom jag endast undantagsvis längre än till C i alfabetet under 2018…

Som @Daniel A redan påpekat serverades årets bästa pizzor hos @Trydebull, men årets mest dekadenta anrättning dukades helt klart fram chez @Skaggs (kebabpizza med pommes frites och passande drycker):

fullsizeoutput_27b1.jpeg
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Det är många fina listor i denna tråd, men jag tror att det även i år är du som tar priset för topplistornas topplista! Fantastiska viner och en härlig bredd – grattis till ännu ett bra vinår!
Tackans! Man blir själv ödmjuk då man går igenom årets viner! Försökte som sagt bara nämna en i varje kategori, inte helt lätt då det var väldigt många där bakom som var fantastiska!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
1975 Oremus Tokaji Aszú 5 puttonyos (stort tack för den @Daniel A)
1988 Comtes de Champagne
1990 Clos des Goisses
1996 Salon
1996 Comtes de Champagne
1998 Comtes de Champagne
1985 Clos des Goisses
1995 Clos des Goisses
1996 Bollinger R.D.
1988 Clos des Goisses
1982 Clos des Goisses

Och de som nästan kom in på listan:
1996 Cuvée Sir Winston Churchill
1999 Cristal
1996 Louis Roederer Vintage
1989 Clos des Goisses
1978 Kopke Colheita Port
Inte helt dåligt år själv ;)
Den där CdG vertikalen hade man gärna varit med på! Håller både 82 och 95 otroligt högt!
 

Bastardo

Medlem
Jag förstår ändå inte poängen. Visst, det finns andra forum och hemsidor som säkert har en högre antal träffar, kommentarer osv.
Men vad är poängen med din kommentar i tråden? Tråden har ju uppenbarligen startats för att diskutera "de tre bästa vinerna under 2018". Så.. vad vinner du på att skriva ett inlägg som i min mening bara är provocerande? Är det de facto att du vill gå off topic för att få "lite fart"?:)

Jo, jag ska berätta för dig, Tomas.
Särskilt i början av min medlemskap här tycker jag att jag blev lite bryskt hanterat väldigt många gånger. Jag kände mig ’mobbad’ helt enkelt. Ungefär som med jantelagen. Du ska inte tro att du är något.
Inte så kul alltid att få oerhört provokativa svar på allting och när folk inte hade respekt för vad jag hade att säga. Sånt känns aldrig kul.
Tack och lov har responsen blivit mycket bättre med tiden! Och jag vill tacka de människor som har haft civilkurage att medverka i förändringen.
Sen har jag också tanken, att vad har jag att skriva hem om viner som kostar säkert mindre än vissa här dricker någonsin! Men jag ska återkomma med mina tre cent här, när tiden lider.
Jag skriver alltid som jag känner och i vissa lägen har jag förstått att det är ingen mening med att fortsätta disskussionen om vi står väldigt långt ifrån varandra.
 

Wintermute

Medlem
Jo, jag ska berätta för dig, Tomas.
Särskilt i början av min medlemskap här tycker jag att jag blev lite bryskt hanterat väldigt många gånger. Jag kände mig ’mobbad’ helt enkelt. Ungefär som med jantelagen. Du ska inte tro att du är något.
Inte så kul alltid att få oerhört provokativa svar på allting och när folk inte hade respekt för vad jag hade att säga. Sånt känns aldrig kul.
Tack och lov har responsen blivit mycket bättre med tiden! Och jag vill tacka de människor som har haft civilkurage att medverka i förändringen.
Sen har jag också tanken, att vad har jag att skriva hem om viner som kostar säkert mindre än vissa här dricker någonsin! Men jag ska återkomma med mina tre cent här, när tiden lider.
Jag skriver alltid som jag känner och i vissa lägen har jag förstått att det är ingen mening med att fortsätta disskussionen om vi står väldigt långt ifrån varandra.
Jag tycker personligen att Finewines (vinkategorin, inte forumet alla gånger) handlar mer om att bry sig om det man dricker, än att prislappen skall vara stor. Så tillvida får jag intrycket att ganska mycket av det du dricker ryms inom Finewines. Håll oss inte på halster! Ge oss 2018 års topplista!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Det var helt klart årets bästa provning! Ja, 82:an (deg 2003) var ett otroligt bedårande vin, väldigt fräscht och oväntat Selosselikt. Och 95:an är verkligen magnifik – hästlängder bättre än 96:an!
Jag gissade att det var 88 när jag fick 82:an blint, hög syra med grym frukt!
Håller med om 95 kontra 96! Dom två senaste CdG 96 jag druckit har båda varit märkta av årgångssyndromet dvs skyhög syra och alldeles för mogen frukt.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
2018 hade några höjdpunkter i vanlig ordning och så klart svårt att välja bara tre flaskor så det får bli några extra för att täcka in det som var minnesvärt eller överraskade mest positivt.

2013 Escombro
Fattigmans-Hermitage är en hyfsad beskrivning av det här om man skall vara fåordig.

2016 Thorne & Daughters, Paper Kite Old Vine Semillon
Inget vin som nockar med stor maffig doft men vilken underbar rikedom och komplexitet i smakerna och utveckling under flera dagar. Prislappen är heller inget större problem som omväxling.

1999 Masseto, Tenuta dell'Ornellaia
Första och kanske sista gången jag fick dricka det här och vilket underbart vin det var.

2012 Messorio, Le Macchiole
Jämte Masseto -99 på samma middag och jämt skägg vg kvalitet men väldigt ung och outvecklad.

2012 Barolo Cannubi, E.Pira & Figli
Ljuvlig Barolo från på papperet lite svagare årgång. Tack för den upplevelsen @Rexel !

2007 Barolo Riserva Vigneto Rochette, Lorenzo Accomasso
Fortfarande den bästa Barolon jag druckit från Accomasso och en av dom bättre totalt.

2006 Barolo Sorì Ginestra, Conterno Fantino
Pefekt mogen Barolo som Barsac Vinbar hade den goda smaken att servera på glas.

2013 Pinot Noir Tout Près, By Farr
Var tvungen att prova ngn av de första Pinot-vinerna jag köpt från By Farr och blev inte besviken. Hypen är helt välförtjänt.

1990 Ch d’Yquem
Underbar Sauternes med alla reglage på rätt plats. En ynnest att dricka.

2001 Ch Rieussec
Stråt vassare än Yquem i min värld och kanske den bästa Sauternes jag druckit.

2000 Ch Lynch Bages
Jämte -86 på samma middag men -00 var vassare på alla punkter och precis i början av sin mognadsfas.

2010 Vigna Barbagalli, Pietradolce
Störtskön fusion av Bourgogne och Barolo men från prephylloxera-rankor av Nerello Mascalese på Etna.

2015 Bandol La Tourtine , Domaine Tempier
Osäker på årgången här (inga anteckningar eller bilder på vinet) men helt makalöst bra. Tack @Mattias Schyberg !

1996 Cuvée Winston Churchill, Pol Roger
I larmet och bland alla goda viner på BYOB:en i Kalmar så var den här i sitt essé och perfekt nu. Tack @Trydebull för att du tog med den !

... Le Macchiole är svårt att värja sig mot hur gott det är...

Macchioli Messorio måste testas! Italiensk merlot är en riktig favorit för mig med Masseto som etta hittills tyvärr. Kul med Rieussec 01 som jag också tyckte slog en CdY men då av årgång 97.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker personligen att Finewines (vinkategorin, inte forumet alla gånger) handlar mer om att bry sig om det man dricker, än att prislappen skall vara stor. Så tillvida får jag intrycket att ganska mycket av det du dricker ryms inom Finewines. Håll oss inte på halster! Ge oss 2018 års topplista!
Oj, det var klokt formulerat. Önskar att jag hade skrivit kommentaren själv!
 

Bastardo

Medlem
Jag tycker personligen att Finewines (vinkategorin, inte forumet alla gånger) handlar mer om att bry sig om det man dricker, än att prislappen skall vara stor. Så tillvida får jag intrycket att ganska mycket av det du dricker ryms inom Finewines. Håll oss inte på halster! Ge oss 2018 års topplista!
Menger-Krug Methode Rurale Riesling 2012 – nuvarande namnet på vinet är Motzenbäcker Rurale Riesling 2012
Kanonkop Paul Sauer 2014
Château Batailley 2011

Jag har provat även andra jättegoda viner men hittar de inte just nu, så det kanske kommer flera vad tiden lider. :)
Första vinet drack jag på vår sommarprovning och det var faktiskt första gången jag var med!
Det andra vinet anser jag vara ett fynd för sitt pris. Fantastiskt gott vin!
Och det tredje är med bara därför att jag inte hittade något annat just nu. :) Väldigt gott vin, det också, men priset sticker iväg ganska rejält. Så pass ”dyra” viner köper jag nästan aldrig. I så fall måste jag har provat vinet innan och det ska helst vara något extraordinärt. ;)
 

Pnilsson76

Medlem
Känner att jag måste bli bättre på att dokumentera vinerna man dricker bättre när man läser denna tråd :). Sagt och gjort har jag nu gjort ett ark där jag skriver ner alla druckna/testade viner under 2019 så får vi se hur länge det håller....
Bubbel : Krug GC 164 ( Bubblare Belle Epoque Rose )
Rött : Marchand Tawse Charmes - Chambertin Grand Cru 2013 ( Bubblare Ch Musar 2006, Fratelli Alessandria Gramolere 2008 )
Vitt : Kloster Eberbach Berg Schlossberg 2015
 

Kolsyra

Kolsyra
Dom Perignon 2000. Fick mig till att börja lagra champagne i år.
Chateau musar 1999 Sökte efter äldre viner och hitta detta på systemet. Mycket gott enligt mig.
Penfolds bin 28 2013 har massa på lagring så det va kul att testa hur det smaka nu. Har från 2013.14.15.16 som ska få ligga till 2025-2033
Scarpa barolo tettimorra 1987: Intressant upplevese. Har inte druckit så mycket lagrade viner. Va väldigt eldig. Kanske barolo ska va när dom är äldre?
 
Toppen