Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa tre vinerna under 2018

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Svårt med endast tre, ett flertal flaskor har varit inom samma "poäng". Precis som för @Fredrik L så har en hel del av det bästa från förra året druckits på våra BYOBs.

1988 Chateau Musar
2004 Château Ducru-Beaucaillou
1989 Hessische Staatsweingüter Kloster Eberbach Steinberger Riesling Spätlese

Dessa kunde också ha varit med på listan:
2007 Podere Sante Marie Brunello di Montalcino Colleoni (tack för den @Swedish)
2006 Saltram Shiraz No.1
2002 Paul Bara Champagne Grand Cru Comtesse Marie de France Bouzy
 

matage

Medlem
Det fick bli fyra viner och intressant nog bara rött i år. Inte rankat på poäng på något sätt utan baserat på de viner som varit mest minnesvärda

Ovanligt lite finewines konsumerat under 2018 på grund av externa faktorer (resor etc) så färre tillfällen att dricka gott hemmavid. Bot och bättring till 2019

Hiru 3 Racimos
Gaja Sperss 1990
Gruaud Larose 1985
Le Pin 1988
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mina bästa vinupplevelser har inte varit på någon stor pampig byob eller intressant vinprovning, vilket visserligen är då de ”bästa vinerna” har provats snarare än druckits. Undantagvis vissa mindre byob-sammanhang där det sannerligen druckits mycket gott!

Mina absolut skönaste stunder har varit med ett fåtal flaskor vin och max 6 personer selektivt valda vänner, antingen hemma hos någon, i en bra lokal ihop med lite gott att äta eller på restaurang.

Bästa tre viner? Svårt. Skulle kunna lista de jag satt högst betyg på, men det känns inte relevant i efterhand. Svaret får bli mina tre nästa under 2019 istället. :p

Tack för 2018!
 

Magikern

Medlem
Bästa tre viner? Svårt. Skulle kunna lista de jag satt högst betyg på, men det känns inte relevant i efterhand. Svaret får bli mina tre nästa under 2019 istället. :p

Tack för 2018!

Det är lurigt att betygsätta viner. Jag tenderar att ge överbetyg till rödviner som är mycket bra idag och troligen ännu bättre om 10 år "double bubble" och underbetyg till torra vita viner och i ännu högre grad starkviner.

Sen är ju de godaste vinerna inte alltid de mest komplexa (smakförvandling och dyl. tänker jag på då)
 

LeChat

Medlem
Det har druckits många goda champagner 2018 både hemma och på provningar med trevliga vinnördar. Jag väljer att nämna bara dem som korkats upp här hemma, men även då är det svårt att begränsa sig till tre. Men dessa stack ut tycker jag:

1995 Charles Heidsieck Blanc des Millénaires (även med 2017!)

MV07 Henri Giraud Fût de Chêne

2008 Perrier-Jouët BelleEpoque

2004 Dom Perignon

Rödvinerna under året har nog varit mer mediokra jämfört med champagnerna, men även här finns några upplevelser som jag minns som över snittet.

2009 E. Guigal Côte-Rôtie Château d'Ampuis är årets självklara vinnare som presterade långt bättre än övriga, men dessa var också mycket trevliga upplevelser:

2010 Casanova di Neri Brunello di Montalcino

2013 Frederic Esmonin Gevrey-Chambertin 1er Cru Estournelles-St.-Jacques

2012 Domaine du Pégaü Châteauneuf-du-Pape Cuvée Réservée
 

Magikern

Medlem
Hos vinmakaren i Taurasi... Om hennes man är lite berusad efter en eftermiddag med en vinjournalist, och således erbjuder sig att sälja några flaskor från den egna källaren till kompispris.

Låter lovande. ;)

Antar att man i praktiken snällt får punga ut med minst 80 Euro flaskan om man är helt okänd för producenten i dagsläget ;)
 

jrick

Medlem
Jag räknar inget som jag druckit hos någon annan, på BYO, på restaurang osv helt enkelt eftersom jag inte gjort några noteringar från sådana tillfällen. Jag kan inte heller välja tre, men här är några som jag tycker stack ut och gav lite rysningar när jag drack dem. Det är uppenbarligen mycket som är väldigt ungt, inte särskilt dyra viner men noggrant utvalda. Utan inbördes ordning:

Röda:
Olek Bondonio Barbaresco Roncagliette 2014
Brovia Rocche di Castiglione 2013
Daterra Azos da Vila 2015
Dard & Ribo Crozes-Hermitage les rouges des baties 2015
Brovia Barolo Unio 2014
Jean Foillard Morgon Cote du Py 2014
Pierre Gonon Saint-Joseph 2014

Vita stilla och mousserande:
Damien Hugot Extra Brut 2008
Chanterèves St. Romain Combe Bazin 2015
Chateau Yvonne Saumur Blanc 2015
Julien Labet Chardonnay Nature En Chalasse 2015
 

gece

Man vänjer sig.
Har inte du ett golv att lägga istället för att spamma forumet? :D
Nuvarande etapp är klar, så ganska ledig. :)

Det är svårt att ranka viner i olika stilar mot varandra, och det man druckit nyligen är lättare att komma ihåg... men några väldigt bra har varit...
Bubbel: Krug -88 (annars får man väl stryk? nåväl, tur den var så bra!), Krug GC 166, Leclerc-Briant La Ravinne. Utanför Champagne, 2016 Henri Milan Brut Nature Rosé och om man ska ha in en pet-nat, en otippat bra Riesling i form av P. Kettern "Piu Piu"
Rött: 2009 La Rioja Alta Gran Reserva 904, 2013 Dominio del Águila Reserva, 2014 Dominio del Águila Canta la Perdiz, 2005 Domaine Jamet Côte-Rôtie, 2007 Domain de Trevallon
Vitt: 2015 Château Smith-Haut-Lafitte Blanc (även 2013 var väldigt bra...), 2014 Dominio del Águila Albillo Viñas Viejas, 2016 Albamar Rías Baixas Alma de Mar
Är det vitt eller rosé?: 2016 Le Roc des Anges Les Vignes Métissées
Rosé: 2016 Bodegas Bernabé Navarro Alicante Musikanto
Orange: 2012 Movia Sivi Grigio Ambra

Andra årets-bästa-saker:
Kväll: En blåsig, tropisk natt på Sörmlands riviera med bl.a. @Swedish, ett gäng viner man blir glad av, och oljelampor som belysning när mörkret sänkte sig. Legend, repris på den 2019!
Roligaste vinbarer: Julie i Malmö och Savant i Stockholm.
 
Toppen