Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa tre vinerna under 2018

mnor

Medlem
Det bästa eller kanske mer de vin jag njutit mest av under 2018 är:
2010 Rennina Brunello di Montalcino (Gaja) (Lyckades plocka hem några 2013 från SBs släpp och hoppas de kommer att vara lika bra).
2013 Duemani Cabernet Franc
2000 Krug (precis i det mognadsfönster som jag uppskattar mest hos Champagne)
1997 Salon (otroligt bra flaska under perfekta väderförhållanden en försommardag).

Från BYOB var det fantastiskt att få möjligheten att få dricka 1988 Krug, 2006 Saltram Shiraz uppskattade jag mycket, ett rödvin helt i min smak.
 

Bastardo

Medlem
Jag drack nog själv inget vin som skulle platsa i den här tråden, men det är roligt att läsa vad ni andra har inmundigat i år. :) Mitt vinintresse är inte så djupt och engagerat som de flesta andras som verkar här. Däremot har jag andra intressen som förmodligen överskrider det vad medlemmar här har för standard. ;) Är ganska intresserad av hifi & musik och det mesta kring den. Deltar i några utländska forum också där jag får mycket mer respons än här. Eller genom olika cognacforum t.ex.
På sin höjd kan mina inköp hamna i en acceptabel nivå för en konnässör och för de som ligger i högsta sätet för finviner, är mitt intag bara att glömma. :)
 
Last edited:
Trådskapare
Fredrik L

Fredrik L

Medlem
Jag drack nog själv inget vin som skulle platsa i den här tråden, men det är roligt att läsa vad ni andra har inmundigat i år. :) Mitt vinintresse är inte så djupt och engagerat som de flesta andras som verkar här. Däremot har jag andra intressen som förmodligen överskrider det vad medlemmar här har för standard. ;) Är ganska intresserad av hifi & musik och det mesta kring den. Deltar i några utländska forum också där jag får mycket mer respons än här. Eller genom olika cognacforum t.ex.
På sin höjd kan mina inköp hamna i en acceptabel nivå för en konnässör och för de som ligger i högsta sätet för finviner, är mitt intag bara att glömma. :)
Fast inte tycker jag att man måste dricka väldigt speciella viner för att få skriva om dem i den här tråden. Alla kör ju på det som man själv gillar och tycker sig ha råd att dricka. Skriv gärna vad du gillade under förra året.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Min top 5 under 2018:
(Inga märkvärdiga viner som ni ser, men vem säger att det måste vara det? ;))

1995 Faustino Rioja I Gran Reserva
2010 Herve Dubois Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Brut Millésimé
2006 Chateau Musar
NV Frédéric Savart Champagne Premier Cru l'Ouverture Brut
Schäfer-Fröhlich Bockenauer Felseneck Riesling Kabinett

Sen var BYOB hemma hos @Patrik Sellin med temat 30+ (på vinerna) riktigt bra! Det var utan tvekan höjdpunkten på året när det kommer till vin för min del. :)
 

Skaggs

Medlem
2018 var ett riktigt roligt vinår och stort tack till alla som bidrog till det. Har säkert glömt några men här är några av favoriterna.

Vitt:
Labet La Reine 1998
Allende Martires Rioja 2016
Momento Mori Fistful of flowers 2017

Mousserande:
Bollinger RD 1996
Selosse Rosé deg. 2015
Cristal 1999

Rött:
Guigal La Landonne 2001
Chateau Palmer 2004
Lucy Margaux Out of Control Pinot Noir 2017
 

Kostjan

Mot bättre vetande
There can be only one!

Brukar bli så många bra viner som vill vara med att slåss i dom olika kategorierna men i år gör jag ett försök att välja en i varje kategori.
Inte helt lätt och och det dracks fantastiska viner som inte ens kommer in på listan, men nedan är nog dom som gjort störst intryck för stunden!
Går aldrig på provningar numera utan alla viner har inmundigats under någon form av middag.
Och det är väl tillsammans med mat och vänner som vin ska användas till:)

Nåväl dax för listan!

Champagne: Selosse Contraste deg 2008
Underbar mogen Pinotfrukt tillsammans med apelsin, honung och perfekt syra!

Bordeaux: Mouton Rothschild 1982 magnum
Fortfarande en magisk årgång på dom flesta flaskor, och tillsammans med flaskformatet var det bara att kapitulera!

Bourgogne: Armand Rousseau Chambertin 2013
Dålig årgång? Ja inte från Rousseau iallafall! Världens bästa röda vin i min blygsamma smak!

Rhone: Guigal La Turque 1985
Ett fullkomligt perfekt vin! Första årgången så det verkar som dom visste vad dom gjorde ;)

Italien: Giuseppe Mascarello CA´d Morissio 2006
Så silkeslen, så rödfruktig, så mycket bourgogne, kanske därför jag älskar den?

Vitt: PYCM Corton-Charlemange 2007
Ahh denna fantastiska producent som inte verkar kunna göra något dåligt. Allt går att köpa blint från botten till toppen!

Nya Världen: Screaming Eagle 2013
Svårt att inte nämna den här ikonen när man har fått dricka den, men faktum är att den gick (blint) segrande ur en galet tuff flight!

Sött: Kracher Nr 5 2002
Gjord på den för mig aldrig tidigare druckna druvan Scheurebe, alla runt bordet var eniga på att det var Yquem i glaset!

Årets vinöverraskning: Bernhard Huber Spätburgunder Wildenstein 2013
Kanske bästa Pinot jag druckit utanför Bourgogne?! Gissade själv på DRC RSV.

Årets restaurangbesök: Frantzen
Blev två besök i år och ska väl försöka hinna med några fler det här året.
Är det så bra? Ja det är precis va det är! Har du inte varit där så boka och förbered dig på en resa utan motstycke i Sverige!

Skål vänner!
 
Last edited:

Jonas Sand

Medlem
Mitt första år som lite mer vinintresserad mynnade ut i följande toppnoteringar:

Bubbel: Guy Michel Saveurs d’automnes brut 1989.
Vitt: R. Lopez de Heredia Vina Gravonia 2007
Rött: Austri Barbera 2010

Sen ligger det nog några trevliga flaskor i ”källaren” också men som nybörjare är tålamodet det som prövas främst verkar det som.
Tack för många bra råd. Tack också till att även viner i lägre prisklasser (100-300) behandlas med stor respekt och nyfikenhet av forat, generellt.
 

Bastardo

Medlem
En fråga i all välmening. Vad är syftet med den här kommentaren? Jag tolkar det som att syftet är att provocera?
Det är liksom lite annan fart än här och till exempel en opinionsundersökning har blivit svarat redan ett par hundra gånger. Här brukar sådana omröstningar vara på sin höjd ett par dussin. Ibland får jag svar nästan en gång på FB … ;) Men det går kanske inte jämföra ändå olika ställen och olika intressen gentemot varandra. ;)
Inget illa menat, jag förstår att det här forumet går lite saktare och ibland skriver ingen något inlägg efter mig. Diskussionerna självdör innan man har ens diskuterat färdigt. :)
Lite för mycket fokus här läggs på sånt som någon har köpt och för lite krut på diskussioner om vinområden etc. Cognactråden självdog därför att ingen ville fortsätta att skriva. Det finns andra exempel också. Men so what, jag är inte själv så aktiv hela tiden. Man får anpassa sig efter vad som finns, men det blir en aning enkelspårigt ibland.
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det är liksom lite annan fart än här och till exempel en opinionsundersökning har blivit svarat redan ett par hundra gånger. Här brukar sådana omröstningar vara på sin höjd ett par dussin. Ibland får jag svar nästan en gång på FB … ;) Men det går kanske inte jämföra ändå olika ställen och olika intressen gentemot varandra. ;)
Inget illa menat, jag förstår att det här forumet går lite saktare och ibland skriver ingen något inlägg efter mig. Diskussionerna självdör innan man har ens diskuterat färdigt. :)
Lite för mycket fokus här läggs på sånt som någon har köpt och för lite krut på diskussioner om vinområden etc. Cognactråden självdog därför att ingen ville fortsätta att skriva. Det finns andra exempel också. Men so what, jag är inte själv så aktiv hela tiden. Man får anpassa sig efter vad som finns, men det blir en aning enkelspårigt ibland.

Jag förstår ändå inte poängen. Visst, det finns andra forum och hemsidor som säkert har en högre antal träffar, kommentarer osv.
Men vad är poängen med din kommentar i tråden? Tråden har ju uppenbarligen startats för att diskutera "de tre bästa vinerna under 2018". Så.. vad vinner du på att skriva ett inlägg som i min mening bara är provocerande? Är det de facto att du vill gå off topic för att få "lite fart"?

Jag drack nog själv inget vin som skulle platsa i den här tråden
Det är ingen som har satt upp några regler för vilka viner som skulle platsa här i tråden eller inte, precis som @Fredrik L skriver här under.
Fast inte tycker jag att man måste dricka väldigt speciella viner för att få skriva om dem i den här tråden.

Jag anser i alla fall att det hade varit roligare om du hade bidragit med matnyttiga inlägg, jag vet att du kan skriva på ett spännande sätt när du faktiskt anstränger dig! :)
 

lukastollig

Pudelfantast
Lite för mycket fokus här läggs på sånt som någon har köpt och för lite krut på diskussioner om vinområden etc.

Tror det finns flera skäl till ovanstående. Det här med köp och köptips är ju alltid intressant men kanske mer i Sverige än internationellt med tanke på Systembolagets dominans och vana att släppa välkända viner till bra priser men med begränsad tillgång. Medan man på de flesta marknader omöjligen kan få tag på exv Raveneau utan att ha bra kontakter och en (ännu) fetare plånbok går det ju faktiskt att få tag på för ett internationellt sett mycket bra pris här i Sverige, med lite tur och snabba fingrar. Denna typ av köp utlöser naturligtvis euforiska känslor hos de som lyckas klicka hem de åtråvärda flaskorna, något man gärna delar med sig av här på forumet. ”Gött vilken jävla tur jag hade som fick en flaska!” tror jag är den bakomliggande orsaken till många köpinlägg här, snarare är ”Kolla på mig jag har fett med cash och köper vad jag vill”. Åtminstone väljer jag att tolka det så, det känns trevligare då.

Sen skulle jag också ibland önska att det var lite mer aktivitet, men Sverige är ett litet land och antalet aktiva användare kan aldrig bli som på de engelskspråkiga forumen. Svårt att göra något åt det.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Tror också det är svårt att få många (typ FB ) som deltar på FW. Antalet personer i Sverige är ganska få och som dricker FW är nog endast ett antal tusen personer och antalet som vill delta på detta forumet måste således vara färre ... är ändå glad att det finns många som vill dela med sig av vad de dricker och köper ... det jag köper och dricker styrs ganska hårt av de som skriver på forumet senaste åren
 
Last edited:

Bearman

a´lea iacta est iterum
Bästa vinerna under 2018:

2010 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape A la Gloire de mon Grand-Père
2011 Charles Joguet Chinon Clos de la Dioterie
1995 Charles Heidsieck Champagne Blanc des Millénaires

Hedersomnämnande till Charles Heidsieck Champagne Brut Réserve (basår 08) som är det bästa vin jag druckit många av under året... som jag endast har 10 kvar av...
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag drack nog själv inget vin som skulle platsa i den här tråden, men det är roligt att läsa vad ni andra har inmundigat i år. :) Mitt vinintresse är inte så djupt och engagerat som de flesta andras som verkar här. Däremot har jag andra intressen som förmodligen överskrider det vad medlemmar här har för standard. ;) Är ganska intresserad av hifi & musik och det mesta kring den. Deltar i några utländska forum också där jag får mycket mer respons än här. Eller genom olika cognacforum t.ex.
På sin höjd kan mina inköp hamna i en acceptabel nivå för en konnässör och för de som ligger i högsta sätet för finviner, är mitt intag bara att glömma. :)


Är en nörd i det mesta... gillar både Hifi och musik, Whisky/Öl/Rom/Cognac ... vad är det du försöker säga, att du inte borde skriva på forumet för att du inte kan något om vin? eller vill du lära dig mer? eller gillar du inte forumet?
 
Toppen