Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa tre vinerna under 2018

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
De tre upplevelserna som stack ut mest under året är dessa. Konstigt nog för mig så är de alla mogna...?
1988 E. Guigal Hermitage
1983 Château Palmer
1995 Charles Heidsieck Champagne Blanc des Millénaires


1988 Krug får ett hedersomnämnande också. Hade gärna druckit mer av den än det lilla man kan roffa åt sig på en BYOB!
 

Swedish

Medlem
@gece hög igenkänningsfaktor på flaskorna. Har jag verkligen närvarat vid 80% av dem? Är det verkligen så illa?:oops:

Sörmlands Riviera 2019 bokat! Ni står för vädret...
Känner mig nästintill gråtfärdigt hedrad att inta en pallplacering i konkurrens med Urfausts GT-race... Det här är stort!
 

gece

Man vänjer sig.
@gece hög igenkänningsfaktor på flaskorna. Har jag verkligen närvarat vid 80% av dem? Är det verkligen så illa?:oops:

Sörmlands Riviera 2019 bokat! Ni står för vädret...
Känner mig nästintill gråtfärdigt hedrad att inta en pallplacering i konkurrens med Urfausts GT-race... Det här är stort!
Dricker bara skräp när jag inte har ditt vakande öga på mig, så det är tur jag har dig.

Men har förstås kommit på att ett och annat glömts. 2016 Elgin Ridge Chaos White borde vara här också... och kanske 2011 Zlatan Otok Plavac Mali Grand Cru...
 

Håkan

Medlem
Borde egentligen inte skriva här då det mest blir namedropping. Jag listar inte de bästa vinerna utan några som jag funnit väldigt personliga.
1. Gonon St Joseph. Tyvärr är hypen 100% motiverat, detta är hedonistiskt gott. Många hävdar att det har blivit dyrt men vad får ni för samma peng i Cote Rotie eller Hermitage?
1. Vingården Vitis Vienna i nära Vienna i nordligaste Rhone. Jag drack Serinae 2010 från A Paret, men det var Villard/Cuillerad/Gaillard som startade projektet med ny/omplanetringen av denna vingård. Väldigt kul initiativ och försök hitta vinerna innan de blir för sent och priserna har gått knäppa. Betänk dock att det nästan är varmare här än något söder så vinerna kan bli lite tuffa ibland.
3. Willi Shafer. Graacher Domprobst Riesling Auslese 2005 Fuder 11 var sådär magisk som bara en tysk Auslese kan vara.
 

LeChat

Medlem
Jag blev lite fundersam på din inledning och måste fråga hur du menar. Inte elakt kritisk, mer nyfiken bara. :)
Borde egentligen inte skriva här då det mest blir namedropping.
Att sammanfatta vad som upplevts som mest intressant, bäst under året är väl positivt? Vi har ju sen en annan tråd där man förhoppningsvis kan läsa lite mer om de droppade namnen.
Jag listar inte de bästa vinerna utan några som jag funnit väldigt personliga.
Bäst för vem?, bäst på vad? Frågan handlar väl om den egna upplevelsen, om vilka viner som gav dig störst kickar? Är de bästa vinerna några andra än dem du nämner? Nyfiken!
 

Trydebull

Medlem
La Turque 1988, La Mouline 1999 och Haut Bailly 1964. Nu har jag namedroppat.
Ah vad fasiken @Håkan! Någonting ditåt hade min topp tre röda också sett ut! Om det inte är här man får skriva det var ska man då berätta om det?!

Tyvärr är namedropping-flaskorna väldigt ofta både stora namn och stora viner... Det ser likadant ut på vita sidan och på den Mousserande (dvs den innehåller bara Champagne. Tunga märken...)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Ah vad fasiken @Håkan! Någonting ditåt hade min topp tre röda också sett ut! Om det inte är här man får skriva det var ska man då berätta om det?!

Tyvärr är namedropping-flaskorna väldigt ofta både stora namn och stora viner... Det ser likadant ut på vita sidan och på den Mousserande (dvs den innehåller bara Champagne. Tunga märken...)
Och de är......;)?
 

Zingo

Medlem
Då jag håller mig till SB's lägre sortiment är det inga märkvärdiga viner men favoriterna var enligt CT...:
Tokara Director's Reserve 2013
Domaine Langlois-Château Saumur Vieilles Vignes (CB) 2015
von Winning Deidesheimer Paradiesgarten Riesling trocken 2015

Och de nya röda/vita "husvinerna" som konsumerats flest gånger:
Bodega Garzón Tannat Reserva 2016
Weingut Josef Leitz Rüdesheim Riesling Magic Mountain 2016
 

lukastollig

Pudelfantast
Som ovan nämts, betyg på upplevelser är lite klurigt men om jag går efter mina CT poäng är de två bästa vinerna lätt:

1985 Chateau Margaux - underbar flaska som kunde gått många år till. Bäst efter 5-6 timmar! 97 poäng.

2001 La Mission Haut-Brion - ungt men otroligt imponerande. 96 poäng.

2 x Bordeaux i topp alltså, och jag som nästan inte dricker Bordeaux. Nåja, därefter följer en hel radda flaskor på ungefär samma nivå, alla med 95 poäng, där det är svårt att välja.

1999 Comtes de Champagne har druckits flera gånger och levererat väldigt fint. 1995 Charles Heidsieck Blanc de Millénaires också.

Bland de röda var 1995 Angelus och 2007 Faiveley Clos de Beze nog de som stått ut mest.

Bland de vita dött lopp mellan 2005 Leflaive P-M 1er cru Les Combettes, 2015 von Winning Forster Kirchenstück GG och 2016 Schäfer-Fröhlich Bockenauer Felseneck GG

Känslomässigt var kanske det allra största 3 cl 1964 DRC Romanee Conti men jag måste erkänna att vinet trots väl synlig etikett inte nådde upp till ovanstående flaskors kvalité även om det var mycket bra.
 

Ekdahl

Medlem
Mitt strå till stacken. Har kanske inte nått lika många toppar som 2017, men ändå många väldigt bra viner som inte kommer med på en topp 3 lista. Flertalet kommer från provningar, men där man ändå fått en bra upplevelse av vinet.

Min topp 3 (utan rangordning)
  • NV Selosse Rosé
  • Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Rosé 2002
  • Laurent-Perrier Alexandria Rosé 2004
  • Veuve Clicquot Ponsardin La Grande Dame 1995
  • Bollinger Grande Annee 1995
  • Henriot (magnum) 1996
  • Egly-Ouriet Grand Cru Blanc de Noirs Vieilles Vignes
  • Jadot Corton-Charlemagne Grand Cru 2015
  • Lucien Le Moine Clos Saint-Denis Grand Cru 2013
  • Chateau d'Yquem 1987
 

Håkan

Medlem
Se där, det var väl inte så farligt!;)
Jag gillar ju själv viner från både Rhone och Bordeaux så nu inspireras kanske jag eller någon annan att få uppleva något liknande.
Fortfarande är det väl ändå så att de viner jag listade som är överkomliga för alla är av större intresse. Sen att jag haft förmånen att prova en massa andra prestigeviner är väl egentligen rätt irrelevant.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tre viner totalt är svårt så det får bli olika kategorier. Först tänkte jag att 2018 varit betydligt sämre än 2017 när det gäller toppviner men när jag tänker efter så har jag trots allt fått i mig en hel del gott.:)

Selosse Sous le Mont och Rosé är de ständiga sekreterarna varje år och till skillnad från Akademin så byts de inte ut.

Champagne
CdM 1990
Winston 1996
Egly VV

Hedersomnämnande: Comtés 1996

Rosé
William Deutz 1996
Dom Ruinart 2002
GA 1999

Hedersomnämnande: Roederer 2008 mg

Rött
SQN Syrah 1999
SQN Syrah 2015
La Conseillante 2004

Hedersomnämnande: Lillian Syrah 2015

Övrigt
FX Pichler Riesling M 2012 (?)
Rieussec 2001
 
Som vanligt är det mest Chardonnay, Syrah, Pinot Noir och Riesling som druckits förra året. Något överraskande har dock Bordeauxdruvorna smugit sig upp på samma nivå. Chenin Blanc är en bubblare. Samt mycket olika Rhonedruvor vita som röda, norra som södra. Mindre Beajuolais, Chablis, övriga Bourgogne, Oregon och Piemonte än tidigare år, mer Sydafrika och Australien än tidigare, även om Frankrike står för nästan hälften av min vinkonsumtion. Har svårt att välja ut tre. Kände att jag behövde hitta en metod.... det blev till slut att sortera upp på regionnivå på cellatracker och sen ha en cut-off vid för litet totalt antal smakade viner per region. Här är mina mest minnesvärda vinerna per region (med minst 10 provade flaskor) från förra året.

Jura: Ganevat Les Grandes Teppes Vieille Vignes 2014
Loire: Le Rocher des Violettes Cabernet Franc 2016
Sydvästra Frankrike (mourvèdre): 2010 Domaine Gauby Côtes du Roussillon Villages La Jasse
Rhône: En gäng spännande klassiker courtesy @Swedish som spelade på hela registret: Jamet Côte-Rôtie 2005, Delas Les Bessards 2005, Guigal Ampuis 2009. Kul och helt oväntad upptäckt: 2016 Anders Frederik Steen Ardèche Dreaming out loud - Carignan från Ardeche. 2019 års privatimport från Vin&Natur? Och några trevliga vita som får ett hedersomnämnande bara för att det är så ute med vita Rhöneviner: Chapoutiers Les Granilites och Yves Cuillerons St Joseph Lyseras.
Champagne: Kul att pröva prestigeskumpor med mat, i lugn och ro, för första gången. Några hits: Comte des Champagne 2006, Krug 163:eme GC, Leclaparts L’Astre 2011, Charles Heidsieck Rosé 2006, Damien Hugot 2008, Charles Heidsieck Blanc de Millenaire 1995
Bordeaux: 2004 Château Ducru-Beaucaillou och 2002 Château La Mission Haut-Brion.
Kalifornien: SQN Grenache 2015, 2010 Stony Hill Cab., 2011 Arnot-Roberts Cab. Fellom Ranch, 1995 Opus One.
Oregon: Lägre aktivitet på Oregonfronten än på många år. Åkte till Virginia i stället för IPNC i somras vilket kanske var litet signifikativt och definitivt fick utslag i antalet finviner från oregon som provades i år, dvs färre än vanligt. Cameron Clos Electrique Pinor Noir 2015 och 2014 var härliga men generösa i fruktig och ekad stil. Lingua Franca var en ny och elegant bekantskap som jag gillade mycket och som har alla hästar hemma - typ njut nu eller lagra i 20 år.
Virginia: Flera spännande upptäckter på plats. Hem till Sverige fick jag med mig en cab franc från Barboursville 1998 som var lysande. Men deras Octagon, RdVs Cabernet Sauvignon, Lindens chardonnayer var finfina. Ska försöka samla mig till en liten reserapport.
Toscana: 2007 Podere Santa Marie Brunello di Montalcino (ett kärt återseende, mina egna flaskor var uppdruckna och så dök denna upp hemma hos @Swedish), mitt livs hittills största Sangioveseupplevelse. På både guld och silverplats all time för mig. Och jag som inte ens är så överdrivet förtjust i Sangiovese.
Piemonte: 2011 M. Marengo Barolo Bricco delle Viole
Andalusien: NV Valdespino Jerez-Xérès-Sherry Don Gonzalo Oloroso VOS - ett av världens mest prisvärda finvin?
Sydafrika - kustregionen: Har varit en stor upptäckt för mig dessa två senaste år. Riktigt kul. Extra fina var; 2015 Alheit Vineyards Chenin Blanc Radio Lazarus, 2014 Reyneke Reserve Red, 2016 Sadie Family Skerpioen.
 
Sa ju det... :cigarr:

Stort skaldade Mats,
Drotten söder om Sarek,
Om Sherryn som Valdespino
Skördat i Spanien;

Skönsången frejdade dryck-jommen
- Bjöd oss till gamman -
Det som vid gillet skänktes,
Fredade plånboken,
Bar börd om visare vägval.

Jerez kunde segervisst skönja,
Träget de druvor de odlat
Ej Ximenez främst utan
Oloroso, båd mäktig och skir;
Såg att nöjd var Omar och andra:

På Systembolaget endast i Götet,
Fyra flaskor fanns kvar.
 
Last edited:

Adamanko

Medlem
Stort skaldade Mats,
Drotten söder om Sarek,
Om Sherryn som Valdespino
Skördat i Spanien;

Skönsången frejdade dryck-jommen
- Bjöd oss till gamman -
Det som vid gillet skänktes,
Fredade plånboken,
Bar börd om visare vägval.

Jerez kunde segervisst skönja,
Träget de druvor de odlat
Ej Ximenez främst utan
Oloroso, båd mäktig och skir;
Såg att nöjd var Omar och andra:

På Systembolaget endast i Götet,
Fyra flaskor fanns kvar.
<3
 
Toppen