Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Adamanko

Medlem
Magisk vinmatchning!

Plötsligt händer det. En helt ok middag och ett helt ok vin gifter sig och blir grunden för en magisk upplevelse. I mitt fall hände det idag när jag startade min långhelg och köpte in fläskfile, jureskogs benna, lite potatis och sötpotatis. Till det dracks en tysk spätburgunder från Frank John som var ett impulsköp för ett halvår sen för att jag drack ett riktigt bra vitt vin från samma producent på Kvarteret Åkern för nått år sen.

Frank John Kalkstein Pinot Noir trocken-15 la grunden för en bra helg. Dricker det nu utan mat och visst är det gott. Frukt men även sekundära smaker som läder och jord. Det är gott för sig själv men det blir ju inte den där magiken som uppnåddes för bara några minuter sen. Jag funderar på att laga mer för att uppleva magiken igen men jag är ju mätt. Tvärmätt!

Så hur betygsätter man ett vin som gett en den njutningen? Tillsammans med maten är det 94-95. Utan? Omkring 89-92...
 
Ibland har man tur. Köper ett vin i lägre mellanprisklassen som det inte direkt är någon rusning efter och upptäcker att det här var ju trevligt på riktigt.

Jag gillar Roussanne, kanske mer än de flesta. Problemet är att det finns så få viner som görs på 100 % roussanne. Druvan är svår. den har ingen direkt syra och är ganska försiktigt parfymerad trots att det är doften man mest av allt kan längta efter. Om du plockar för tidigt smakar den grönt, örtigt och tunnt. Om du plockar för sent blir den jolmig och tung i gumpen. Den är som jag förstår det mer känslig för olika typer av angrepp i vingården än de flesta andra druvsorter. Nya världen ha inte riktigt lyckats med Roussanne på samma sätt som med Marsanne. Alperna når inte samma höjder som Rhônes bästa. Rhône har gått vilse i ny ek och marsipan.

Och så plockar man upp en chignin Bergeron Saint Anthelme 2016 som lyser med sin mandelblomsparfymerade komplexitet och sin generöst fylliga kropp och ändå någon sorts perfekt balans. Drack ett glas och beställde genast ett gäng flaskor till. Helt klar det mest prisvärda (och det enda) vin jag druckit sedan i lördags (Peter Wetzers 2015 Soproni Spern Steiner), men verkligen ett av de bättre Roussanne-vinerna jag någonsin provat. Inget för syra-älskarna dock!
 

buteljen

Medlem
Ibland har man tur. Köper ett vin i lägre mellanprisklassen som det inte direkt är någon rusning efter och upptäcker att det här var ju trevligt på riktigt.

Jag gillar Roussanne, kanske mer än de flesta. Problemet är att det finns så få viner som görs på 100 % roussanne. Druvan är svår. den har ingen direkt syra och är ganska försiktigt parfymerad trots att det är doften man mest av allt kan längta efter. Om du plockar för tidigt smakar den grönt, örtigt och tunnt. Om du plockar för sent blir den jolmig och tung i gumpen. Den är som jag förstår det mer känslig för olika typer av angrepp i vingården än de flesta andra druvsorter. Nya världen ha inte riktigt lyckats med Roussanne på samma sätt som med Marsanne. Alperna når inte samma höjder som Rhônes bästa. Rhône har gått vilse i ny ek och marsipan.

Och så plockar man upp en chignin Bergeron Saint Anthelme 2016 som lyser med sin mandelblomsparfymerade komplexitet och sin generöst fylliga kropp och ändå någon sorts perfekt balans. Drack ett glas och beställde genast ett gäng flaskor till. Helt klar det mest prisvärda (och det enda) vin jag druckit sedan i lördags (Peter Wetzers 2015 Soproni Spern Steiner), men verkligen ett av de bättre Roussanne-vinerna jag någonsin provat. Inget för syra-älskarna dock!
Kul! Har (nu hade) den på min lista att beställa och prova. 67 Pall Mall hade ett webinar om Savojen för ett tag sedan och producenten fanns med i uppställningen. Tydligen har en av bröderna arbetat hos Beaucastel och var övertygad om att man kan göra top level Roussanne på hemmaplan. “The Rhone producers of Roussanne are very jelous of the acidity that Savoie manages to get in its Roussanne.”
 
Kul! Har (nu hade) den på min lista att beställa och prova. 67 Pall Mall hade ett webinar om Savojen för ett tag sedan och producenten fanns med i uppställningen. Tydligen har en av bröderna arbetat hos Beaucastel och var övertygad om att man kan göra top level Roussanne på hemmaplan. “The Rhone producers of Roussanne are very jelous of the acidity that Savoie manages to get in its Roussanne.”
Tyckte verkligen om Bertholliers Les Salins också - men detta var bättre.
 
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/wine-waves-23-peter-wetzer-7953509/

tror inte Blaufränkisch/Kékfrankos blir bättre än så här och skulle kunna gå 12 ronder mot röda Ganevat eller de finaste Beaujolais cru:erna. Pinot Noir:en är också grym, men årgång 2019 (!) och skulle såklart må bra av 1-2 år i garderoben. Den torra furminten är bra men det svagaste kortet i leken. 798 kr för dessa 3 viner är en mycket bra deal. Slankt, tranbärssyrligt, örtigt och naturvinsfint.
 

The Wall

Medlem
Ordning och reda Chianti Classico på freda. Italienska fläskkotletter kräva denna dryck så det var bara att leta fram 2005 Castello di Brolio Chianti Classico. Ut ur flaskan, ner i karaffen och vidare ner i Gabriel Gold och Zalto Bordeaux (jag har för mig att det kan finnas en skvätt cab sauv i vinet, men är lite för lat för att kolla upp det just nu).[återfick orken; det är 100% sangiovese]
I Gold; doft av mogen sangiovese plus lite ceder, mkt fin doft. Även liten whiff av metall och rökt chark. I munnen syrligt med viss eldighet (14%), begynnande mognadstoner, men det känns som att det är långt kvar till en åldersmässig utförsbacke. Känns som att vinet snarare är knappt halvvägs på väg till toppen. Typiskt medelfylligt med lite extra stund pga alkoholen men inget som stör. Klart godkänt även om jag trodde att balansen skulle vara lite bättre, dock, det är väldigt gott.
Över till Zalto Bx; mer öppen doft som är lätt försvinnande, mognadstonerna i doften känns något tydligare än i Gold, även om man får sniffa lite försiktigare. Tycker det kommer lite eukalyptus också. I munnen är smaken mer öppen och eldigheten mer påtaglig som dessutom hänger kvar ett bra tag. Även viss beska uppenbarar sig.
Som vanligt är Gabriel Gold det bästa glaset till Chiant Classico, som vanligt är vinet väldigt gott och som vanligt skulle jag köpt fler flaskor för sådär 13 år sedan. Nåja, lyxproblem som man helst inte vill vara utan.
55BDE31B-01A5-470A-836B-A6F20F87C565.jpeg

Vin.
63ACFCC8-49AF-4278-8048-19F8DF6CDE7B.jpeg

Årgång.
2353ED2E-5F06-42AA-90AC-9C40AC252CC0.jpeg

Nasse med sina Solanum-vänner

Edit: skulle köpt magnum istället för halvmagnum.
 
Last edited:

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
27FEF50D-87EA-4671-AA98-F5BCC19F01BC.jpeg
William Fevre 1er Cru Vaulorent 2013
Riktigt härlig Chablis på fredagen när barnen äntligen somnat. Koncentrerad doft med Sten och ananas. En något mildrad syra jämfört med yngre exemplar, spetsarna har filats ner en aning av tiden i källaren. Harmonisk och balanserad med liten härlig fetma och rökighet tillsammans med grillad citron och gula frukter. Riktigt riktigt, jag säger fortfarande riktigt, smaskigt till en salma-lax som fått smaka på gasolbrännaren tillsammans med färsk koriander och sojadipp med chili och årets första På spåret.
Har inte köpt Chablis för lagring på några år, får se till att börja med det igen så det inte blir tomt i framtiden.
 

Attachments

  • 61DF687E-5B9A-486E-8F5C-CD18D8AF5DBC.jpeg
    61DF687E-5B9A-486E-8F5C-CD18D8AF5DBC.jpeg
    47,9 KB · Visningar: 110
Last edited:

Mina Vinare

Medlem
2015 Domaine Saint Préfert, Châteauneuf-du-Pape ”Réserve Auguste Favier” har en klar och lätt transparent men mörkröd färg. Doften är härligt yppig med garrigue, hallon och allmänt röda bär. Mineral och grusväg med lite lätt kalkig känsla. Därefter mer torkad frukt typ fikon men med friskheten i behåll. En blommig och parfymerad känsla med lavendelkulor och inslag av ung primär sval frukt som om det vore massor med Syrah. Riktigt läckert.

Smaken är på motsvarande vis ren och frisk med fint integrerad syra och balanserade tanniner som växer efterhand. Röda bär som körsbär och hallon med en lätt kryddighet och örtighet på slutet. Lite skalbeska av citrusfrukt och inslag av violpastill. Riktigt gott och precis så som södra Rhône skall vara (95+p).

august 2015.jpg


Ingen brådska att dricka det här men samtidigt så gott nu att det ger en belöning som ofta unga viner från distriktet gör. Definitivt på min topp fem lista över producenter i södra Rhône och kanske till och med högst upp. Tycker man lyckas balansera frukten och värmen från södern med en struktur som ibland kan saknas i vinerna därifrån.

Faktiskt den enda producent jag köpt efter årgång 2010 tillsammans med Clos des Papes och Beaucastel. Hade ett kort men intensivt besök hos Isabel Ferrando 2009 som fortfarande sitter kvar i minnet. Får dessutom sedan dess en jul och nyårshälsning per post varje år – ganska kul och annorlunda. Spännande att se hur länge det fortsätter. Bra viner gör hon i alla fall.

Sen vet jag inte om budskapet inför 2020 riktigt slagit in… eller så är det precis så det är men först 2021 (vi får hoppas).

julkort.jpg


julkort 2.jpg
 

Boletus

Medlem
2015 Domaine Saint Préfert, Châteauneuf-du-Pape ”Réserve Auguste Favier” har en klar och lätt transparent men mörkröd färg. Doften är härligt yppig med garrigue, hallon och allmänt röda bär. Mineral och grusväg med lite lätt kalkig känsla. Därefter mer torkad frukt typ fikon men med friskheten i behåll. En blommig och parfymerad känsla med lavendelkulor och inslag av ung primär sval frukt som om det vore massor med Syrah. Riktigt läckert.

Smaken är på motsvarande vis ren och frisk med fint integrerad syra och balanserade tanniner som växer efterhand. Röda bär som körsbär och hallon med en lätt kryddighet och örtighet på slutet. Lite skalbeska av citrusfrukt och inslag av violpastill. Riktigt gott och precis så som södra Rhône skall vara (95+p).

Visa bifogad bild 21416

Ingen brådska att dricka det här men samtidigt så gott nu att det ger en belöning som ofta unga viner från distriktet gör. Definitivt på min topp fem lista över producenter i södra Rhône och kanske till och med högst upp. Tycker man lyckas balansera frukten och värmen från södern med en struktur som ibland kan saknas i vinerna därifrån.

Faktiskt den enda producent jag köpt efter årgång 2010 tillsammans med Clos des Papes och Beaucastel. Hade ett kort men intensivt besök hos Isabel Ferrando 2009 som fortfarande sitter kvar i minnet. Får dessutom sedan dess en jul och nyårshälsning per post varje år – ganska kul och annorlunda. Spännande att se hur länge det fortsätter. Bra viner gör hon i alla fall.

Sen vet jag inte om budskapet inför 2020 riktigt slagit in… eller så är det precis så det är men först 2021 (vi får hoppas).

Visa bifogad bild 21417

Visa bifogad bild 21418
Jag drack en flaska av basvinet 2016 för en månad sen och var mycket positivt överraskad. Har tyckt att årgången i CdP drar åt att vara överextraherad i de (så klart ännu unga) ex jag prövat, men så var verkligen inte fallet. Slank och ljuvlig och som du säger, precis det man letar efter i södra Rhone. Går så klart inte att jämföra med reserve men gav helt klart mersmak.
 

LeChat

Medlem
2015 Domaine Saint Préfert, Châteauneuf-du-Pape ”Réserve Auguste Favier” har en klar och lätt transparent men mörkröd färg. Doften är härligt yppig med garrigue, hallon och allmänt röda bär. Mineral och grusväg med lite lätt kalkig känsla. Därefter mer torkad frukt typ fikon men med friskheten i behåll. En blommig och parfymerad känsla med lavendelkulor och inslag av ung primär sval frukt som om det vore massor med Syrah. Riktigt läckert.

Smaken är på motsvarande vis ren och frisk med fint integrerad syra och balanserade tanniner som växer efterhand. Röda bär som körsbär och hallon med en lätt kryddighet och örtighet på slutet. Lite skalbeska av citrusfrukt och inslag av violpastill. Riktigt gott och precis så som södra Rhône skall vara (95+p).

Visa bifogad bild 21416

Ingen brådska att dricka det här men samtidigt så gott nu att det ger en belöning som ofta unga viner från distriktet gör. Definitivt på min topp fem lista över producenter i södra Rhône och kanske till och med högst upp. Tycker man lyckas balansera frukten och värmen från södern med en struktur som ibland kan saknas i vinerna därifrån.

Faktiskt den enda producent jag köpt efter årgång 2010 tillsammans med Clos des Papes och Beaucastel. Hade ett kort men intensivt besök hos Isabel Ferrando 2009 som fortfarande sitter kvar i minnet. Får dessutom sedan dess en jul och nyårshälsning per post varje år – ganska kul och annorlunda. Spännande att se hur länge det fortsätter. Bra viner gör hon i alla fall.

Sen vet jag inte om budskapet inför 2020 riktigt slagit in… eller så är det precis så det är men först 2021 (vi får hoppas).

Visa bifogad bild 21417

Visa bifogad bild 21418

Håller med om den höga kvaliteten och att hon tillhör toppskiktet av producenterna där.

Jag har dock aldrig druckit Colombis. Hur har du upplevt den, bör den drickas ung eller ska den helst lagras länge? Jag har ett par flaskor från 2016 som jag funderar lite över. Kan ju iofs dricka en ung och en med ålder. Vad skulle du rekommendera?
 

Mina Vinare

Medlem
Jag drack en flaska av basvinet 2016 för en månad sen och var mycket positivt överraskad. Har tyckt att årgången i CdP drar åt att vara överextraherad i de (så klart ännu unga) ex jag prövat, men så var verkligen inte fallet. Slank och ljuvlig och som du säger, precis det man letar efter i södra Rhone. Går så klart inte att jämföra med reserve men gav helt klart mersmak.
Kul att den smakade! Tror du kan njuta länge av just 2016 som väl är en toppårgång men visst kan några viner bli lite för svulstiga sådana år.
 

Mina Vinare

Medlem
Håller med om den höga kvaliteten och att hon tillhör toppskiktet av producenterna där.

Jag har dock aldrig druckit Colombis. Hur har du upplevt den, bör den drickas ung eller ska den helst lagras länge? Jag har ett par flaskor från 2016 som jag funderar lite över. Kan ju iofs dricka en ung och en med ålder. Vad skulle du rekommendera?
Colombis är en favorit bland hennes viner. Har druckit många årgångar och även 2016. Generellt kan man dricka dem nästan direkt som unga. Utvecklas fint också. Just 2016 kanske du kan vänta lite till med då jag tror årgångens kvalitet gör att den blir ännu bättre. Sen kan du ta en nu med utan dåligt samvete men beror lite på om du uppskattar mer mognad än primär frukt. God är den!
 

LeChat

Medlem
CA57D0F3-51A9-49D2-94D8-E64F146A26B5.jpeg

2010 Château Larrivet-Haut-Brion
Bra struktur med gott tanningrepp och läskande syror som sig bör i en 2010. Lite goda chokladtoner sticker ut hos de annars integrerade faten.

2012 Château Beau-Séjour Bécot
Denna är faktiskt ganska lik Larriveten i smaken men är lite mjukare vilket säkert kan bero på både den lättare årgången 2012 och att merlot dominerar med 75% av druvorna.

Två verkligen drickvänliga och goda bordeauxer utan att göra anspråk på att vara världsklass.
På tallriken blir det lammytterfile med potatisgratäng och rödvinssky.
Det och god bordeaux, är dock världsklass. :cigarr:
 

JonasBo

Medlem
IMG_20201128_191314.jpg

Malbec från Cahors vilket inte övertygade. Köpt på rekommendation i ngn podd.
Vinet serverades med grillad kyckling och rotfrukter i ugn.
Oklart om det är druvan eller stilen som inte uppskattas. Lämnade kvar en större skvätt som hamnar i ragùn ikväll.
 
Gudomlig pinot noir från fyra av mina favoritproducenter: Kelley Fox, John Thomas och John Paul i Oregon (Dundee Hills) samt Frederic Lafarge i Volnay.
VkpJ12HTTDaJuas5V6N1tA.jpg
g0qW9LJgRgiT%3LPip1FYA.jpg


så här beskrev jag vinerna på cellartracker:

2001 Michel Lafarge Clos des Chênes Volnay 1er cru
We drank this over two days, putting the bottle in the fridge with about half left overnight, re-corked only.
The wine has developed nicely and some sweet black cherries that I did not notice in younger Lafarge Volnays have come out to add to the fresh red fruited core. The acidity is there, but there is also some early secondary flavors with autumnal forest floor.
A drop of balsamico tells me that it may have reached its highest peak but the structure is very intact and the fruit is there, so I think this is likely to have at least a fiver year plateau from now on.
We paired this with a piece of slow roasted pork neck and a pasta with a sauce made from grilled Savoy cabbage, some Speck, a little finely diced carrots, some white wine, cream, parmignano and freshly shaved white Alba truffle from Hungary. Beautiful matching. (93 poäng)

2008 Kelley Fox Maresh Vineyard Pinot Noir
So brilliant. This was popped at the perfect drinking window peak time. There is absolutely some traces of the ripe 2008 vintage, with sweet black cherries and blackberries, but primarily there is a lean, silky elegance, with a lovely lovely salinity on the finish. Some heat but not at all in the way of appreciating the earthy pinot perfume. (95 poäng)

2008 Cameron Abbey Ridge Pinot Noir
Brilliant showing - we caught this at the perfect time - still pure red berries and wet soil very much a Dundee expression, but also some darker berries and some truffles buried in the autumnal forest floor aromas. All in one place and very charming. Long fine finish. (95 poäng)

2013 Thomas Dundee Hills Pinot Noir
Beautiful wine with transparent red color: at first a little tight and fizzy, with volatile acids. Day two it is singing with bright red crunchy fruit and a long fine finish that is linear and salivating with just enough grip to make you feel this is a serious wine. (94 poäng)
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
En fredagsmiddag hemma hos @Trydebull.

DSC_2179.JPG

2008 Roederer Rosé
Expressiv doft, en massa röda bär och lite begynnande mognad i form av gräddkola. Även en lätt nötighet. Inledningsvis var den så kraftig och härligt öppen att jag började misstänka Selosse (är det här ett tecken på att det var för länge sedan jag drack Selosse rosé?!). Integrerad syra. Bra längd. Fina bubblor. Svinbra. 93p.
Välkomstbubbel. Hade lite svårt att placera den, men den mest seriösa gissningen jag drog till med var 2004 Bollinger GA Rosé. Grattis till er som har sådana här i källaren! Believe the hype!

2014 Raveneau, Montée de Tonnerre
Mitt vin. Eftersom jag visste att det var i tidigaste laget så öppnade jag den några timmar innan det var dags. Tur det, för det tog ett tag för den att öppna upp ordentligt! Inledningsvis (dvs, efter några timmar) är den lite svår och vresig, men uppenbart stort vin (går att skönja vad som ligger under täcket, så att säga). Öppnar upp till citron, äpplen, “sten/mineral” (ostron?), lite sälta, lätt blommighet, smör. Det tar ett tag innan den går att känna igen som en chardonnay. I munnen är det laserfokus - vilken struktur! Men det är inte för ungt - balansen är där, den börjar öppna upp sig. Nästa flaska om 4-5 år! 94+p.
Svårgissat vin inledningsvis, men @Trydebull hittade producenten på min något dryga ledtråd “ett vin som många önskar att de hade, men få har”.

DSC_2180.JPG

2010 Jadot, Pommard Chaponniere 1er Cru

Skog, jord och lingon i kvadrat kan summera det här. Klockren bourgogne. Syran har verkligen huvudrollen, men tanninerna finns där, helt klart. Lätt på foten, men ändå med en viss kärvhet i sig. Begynnande mognad, men har lång tid kvar. 91+p.
Satte distrikt och årgång, men var helt ute och cyklade: “Ja, det är ju i alla fall INTE Pommard”, inledde jag mitt resonemang med. Satt som en smäck till stekt vildandsbröst!

DSC_2181.JPG

N.V. Bornard, L’Ivresse de Noé (vin de france)

Mitt vin. Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av det här, men oavsett så är jag ändå lite besviken. Det här alltså en sent skördad savagnin. Jag trodde det skulle vara betydligt sötare än det var. Det är åt det halvtorra hållet, med tämligen kraftig syra. Smakar och doftar som en bastardisering av madeira, amontillado, vouvray och vin de paille. Det är ju gott och hög kvalité på det, men kan ändå inte riktigt sätta fingret på det här vinet. Ska följa flaskan en tid framöver och se om jag förstår. ??p.

DSC_2182.JPG


1983 d’Yquem
Alltså, wow. OTROLIGT expressiv doft, av persikor, honung (inte smutsig, men mer ljung än raps), apelsinskal, sultanrussin, lätt ton av saffran. Skulle säkert kunna skriva doftnoter ad infinitum. I munnen är det bara så perfekt, syran är riktigt kraftig, men balanseras upp av sötman (så som riktigt bra söta viner ska vara, helt enkelt). Låter bisarrt att skriva det, men det finns trots mognaden en ungdomlig fräschör här. Wow, alltså. Årets bästa vin? 97+p.
Ja, att det var sauternes plockade jag direkt. Känner mig något nöjd med min initiala gissning på 1986. Nähä, fel. Kanske 1996 då? Nä, första gissningen var närmre. Men om det är såhär magiskt OCH gammalt… det är väl inte en d’Yquem?! Stort tack för det!!!

Som balsam för själen i pandeminovember.
 

The Wall

Medlem
2 plusgrader, lite snö och en sol som tittade fram i 4 minuter och 28 sekunder (exakt den tid som jag satt i bilen på väg hem efter ett inköpsärende) och sedan jämngrått igen. Nu behövs rikliga mängder med motmedel. Vi inleder med Palmer & Co NV i Zalto Riesling till saltade cashewnötter medan maten preppas.

Palmer & Co NV i Zalto Riesling

Lite gröna äpplen doften kombinerat med viss mineral. I munnen fortsatt gröna äpplen med en del syra. Väl korta noteringar, men vinet intogs som lagamatvin och då hanns noterna inte riktigt med.
palmer_nv.jpg

Till förrätten (ugnsstekta rotsellerikuber med belugalinser, valnötsolja och citroncrème) tänker vi att 2017 Domaine Langlois-Chateau Vielles Vignes i Zalto Riesling och Zalto Universal blir bra. Av en händelse lokaliserade jag en bortglömd 2000 Michel Laroche Peyroli Chardonnay i källaren så den åker också fram, lite på vinst och förlust, med gissning på att den har blivit för gammal. Peyroli är en av Laroche vingårdar i Languedoc och vinet är klassat som vin de pays d’Oc . Förmodligen inköpt omkring 2002 för strax under 100-lappen. Det här är en bra bit ifrån knastrig Chablis så vi testar Zalto Universal och Riedel Veritas Oaked Chardonnay. När vi ändå håller på att korka upp passar vi på att ta med 2019 Kloster Eberbach Riesling Spätlese i Zalto Riesling som faktiskt får inleda.

2019 Kloster Eberbach Riesling Spätlese i Zalto Riesling

Doft av mineral, päronsplit, lite petroleum, mer persika. I munnen syrlig och som väntat halvtorr, en hel del umph, lättklunkad, men saknar lite finess.
spätlese.jpg

2017 Domaine Langlois-Chateau Vielles Vignes i Zalto Riesling

I doften lite vindruvskärnor, det påminner lite om Chablis men ändå inte samt även lite ekad chardonnay men ändå inte. Efter ett tag kommer det även fram lite våt halm och nu känns druvan igen. I munnen ganska kompakt, lite ”fet”, bra smak, relativt fylligt och mkt syrligt, fin umph.

2017 Domaine Langlois-Chateau Vielles Vignes i Zalto Universal

Mer öppen och finstämd doft än i Zalto Riesling, i munnen känns syran tydligare samt en liten beska, ungefär som att tugga på ett granbarr, bra smak.
langlois_17.jpg

2000 Michel Laroche Peyroli Chardonnay i Zalto Universal

Korken smulades sönder helt och hållet när jag skulle öppna flaskan och efter en hel del pillande lyckades jag få bort tillräckligt med kork för att hälla upp….ett bärnstensfärgat vin. Jag anar oxidation, och mycket riktigt, nötter och sherry i lukten, tokoxiderat och helt kaputt. Måste ju ändå testa smakmässigt och det är sherry med brynt smör och hasselnöt samt beska i eftersmaken. Nä, det här var helt kaputt.

2000 Michel Laroche Peyroli Chardonnay i Riedel Veritas Oaked Chardonnay

Testar i ett vidare glas och här är doften inte lika kompakt och tydlig som i Zalto Universal, men att vinet luktar odrickbart är ingen överdrift. Testar att smaka och det är som att bita i en granplanka och få munnen full av kådafilén i första tuggan. Urk. Jag upptäckte även att eftersmaken sitter i väldigt länge och jag övervägde en kort stund att äta fyra burkar surströmming för att rensa gommen men nöjde mig med tre skedar harissa istället, lite vegetarisk pyrolys sas.
laroche_2000.jpg

Bäst till förrätten; 2017 Domaine Langlois, helt ok, men belugalinserna stökade till det lite.

@zippan hade ett recept på tomat- och saffransrisotto tidigare i tråden och eftersom det såg gott ut var vi helt enkelt tvungna att testa det. Först tänkte vi torskrygg som sällskap, men tänkte att saffran och tomater kan riskera att smakmässigt placera en perfekt torskrygg i skuggan så vi pratar med frysen som säger ”Benfri kotlettrad av Nasse, tillagad sous vide”, och när frysen talar så lyssnar man. Smakmässigt tänker vi att 2017 Domaine Langlois-Chateau Vielles Vignes borde bli bra. Eftersom @Daniel A undrade vad han skulle laga för mat till sin 2010 Prüm Riesling Spätlese och jag föreslog tomat- och saffransrisotton blev jag nyfiken på den kombinationen. Nu hade vi tyvärr ingen 2010 Prüm Riesling Spätlese till hands i källaren så jag tänkte ”lättillgänglig spätlese” och här kommer 2019 Kloster Eberbach Riesling Spätlese in i bilden. Visserligen är producent, distrikt (Rheingau istället för Mosel) och årgång helt offside, men land, druva och prädikat är i alla fall rätt så man kanske kan säga att jag är halvbra.

Givetvis är vi nyfikna på om det finns något lämpligt rött vin som kan tänkas matcha bra. Vi tänker något lätt och enkelt och styr kosan till Italien och Bardolino; 2019 Zenato Bardolino i Riedel Veritas Riesling får inleda.

Hur passar den favorit som brukar passa till i princip allt och som ofta föreslagits på senare tid är Chateau Musar, sagt och gjort 2013 Chateau Musar i Zalto Bordeaux och Riedel Veritas OW Syrah. Funderade en kort stund på om vi skulle ta Riedel Veritas Bordeaux istället, men tänker att de sydfranska druvorna kan behöva fångas in lite i kupan.

Ytterligare en bortglömd flaska får göra de övriga vinerna sällskap; 1987 Ondarre Rioja Gran Reserva i Zalto Bordeaux. Om den har hållit sig väl borde den trivas med saffran och klara av hettan från peperoncinooljan och om den har blivit tomatsoppa, ja då matchar den väl tomaterna istället. Med tanke på att vinet har lite ålder kan aromerna försöka fly så det blir till att säkra upp med Riedel Veritas OW Syrah också.

2019 Zenato Bardolino i Riedel Veritas Riesling

Lätt doft, lite bränt eneträ med dragning åt uppvärmd hockeytejp, märkligt nog ingen bittermandel och körsbärskärna som attackerar. Möjligen lite björnklister om man letar noga, doftar nästan mer Spanien än Italien, men kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som ger det intrycket. I munnen är vinet lätt, men syrligt, helt klart lättklunkat och inget märkvärdigt, men ger ändå ett lovande intryck.
Bardolino_19.jpg

2013 Chateau Musar i Zalto Bordeaux

Cinsault och carignan dominerar i doften, cab sauv håller sig märkligt nog i bakgrunden. Inte alls den wow-känsla som vi är vana vid att uppleva. I munnen, syrligt och ganska lätt, lite bränd ton och även här saknas wow-känslan, vilket är väldigt märkligt. Faktiskt en besvikelse när vi har goda erfarenheter av tidigare årgångar. Vinet fick dessutom njuta av karaffluft i dryga två timmar innan vi drack det. Det tog sig något mot slutet av kvällen, men det var mycket långt kvar till normal standard. För vinet alltså.

2013 Chateau Musar i Riedel Veritas OW Syrah

Smalare glas och smalare öppning, kan det göra något för vinet? Tja, doften är mer metallisk, ungefär som att stoppa ner näsan i en plåtburk, eller ännu mer som att kliva in i en mekanisk verkstad (några bekanta driver en verksamhet som tillverkar artiklar med mycket metall och vinet doftar exakt som när man besöker deras verkstad. Inget ont om doften, men det var inte alls vad jag förväntade mig av vinet.). I munnen då? Tja syrligt och lätt, inte lite bränd ton som i Zalto Bx, klart bättre glas för vinet ikväll.
musar_13.jpg

1987 Ondarre Rioja Gran Reserva i Zalto Bordeaux

Avlägsnar folien, skruvar ner korkskruven, vilket går misstänksamt lätt, får ur korken i delar i omgångar, men ser på första halvan att korken är genomsur. Det bådar ju inte helt gott. Häller upp och sniffar; vidbränd tomatsoppa, helt klart oxiderat. Provar att smaka och det är redan vidbränd tomatsoppa som har kokats bortom vidbränd i en enbärstunna. Nej tack.

1987 Ondarre Rioja Gran Reserva i Riedel Veritas OW Syrah

Testar ett mindre glas och nu är det mer sherry än vidbränd tomatsoppa, men fortfarande inget som jag vill utsätta någon för. I munnen är koncentrationen av bränt trä om möjligt ännu högre än i Zalto Bx. Nej tack igen. Intressant nog hängde inte eftersmaken kvar lika obehagligt länge som för det havererade vita vinet (2000 Michel Laroche Peyroli Chardonnay) så harissan åkte tillbaka in i kylskåpet igen.
ondarre_87.jpg

Bäst till varmrätten? Musar fungerade bra till dotterns örtrisotto (döttrarna gillar tydligen inte saffran så 11-åriga dottern lagade en örtrisotto till sig och sin 9-åriga lillasyster), men inte lika bra till saffransrisotton då det blev lite eldigt, vilket kan hänföras till peperoncinooljan, oavsett glas. Spätlesen fungerade inte alls, saffran och tomat var inte tillräckligt asiatiskt för vinet uppenbarligen (sorry @Daniel A, jag skulle tänkt efter lite mer). Langlois då? Nix, det blev faktiskt för eldigt till saffransrisotton. Vi lämnar de trasiga vinerna därhän och det när vinrankorna har lagt sig visade det sig, kanske lite otippat men ändå inte, att Bardolino fungerade väldigt bra till saffransrisotton. Nu blev jag nyfiken på hur en Pelaverga skulle ha fungerat till saffransrisotton, men det får testas en annan gång.
vita_viner.jpg

Från drinkers left; ooxiderad chenin blanc, tokoxiderad chardonnay och knasoxiderad tempranillo och doften av Ch Musar till höger om tandpetarna.
 
Last edited:
Toppen