Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1958 Château Villargeil, Rivesaltes 90 p
Svårt säga vilka typer av Grenache som detta bryggts på. Gissar på huvuddelen Grenache Blanc. Ser definitivt mer ut som en duktigt mogen sherry än ett duktigt moget portvin.

På näsan är detta finlemmat med parfymerade mognadstoner och en liten snutt rancio.

Per os finner vi ett lågsyrat väl sött vin som formligen slingrar sig lystet runt St Augur. Efter två glas blev jag färdig med denna för i afton. Blir en till holmgång i december.

PXL_20201114_151257273.jpg


Nu över till:
2016 Subsollum Pinot blir (Chile) 81p
Blekt röd.
Fruktigt omogen med liten PN typicitet.
Tunn, översyrlig (autocorrect ändrade till "överstatlig") ;-) och inte särskilt god. Ens. Frontera Pinot noir (Chile) för 55kr på 7Eleven är avsevärt bättre.

Ett par glas av detta, slutet av ostkanterna, några korvar, lite öl och någonting från Netflix.
 

Mina Vinare

Medlem
Blir nästan en ”livepost” om ett vin som det skrivits om förr på forumet men då i en annan årgång. Är väl främst Buteljen som skrivit mest. Blev inspirerad och har tänkt prova vinet flera gånger men nu slumpade det sig att bli den nyligen lanserade årgången istället.

aguila.jpg


2016 Dominio del Aguila, Ribera del Duero ”Albillo Viñas Viejas” har en ljus, gul färg med lätt grönskimrande toner. Doften är inbjudande med smöriga och nypoppade popcorn. Lite nötig ton med brynt smör och rostade fat. Annars lite neutral ton och ingen direkt uppenbar frukt. Möjligen kanderade äpplen. En fin mineralitet och örtighet som växer fram efterhand. Nästan lite kisel som en Riesling.

Smaken är ren och frisk med citrustoner och en hel del skalbeska i eftersmaken. Nästan grapefrukt men åt det mogna hållet. Kryddor och mineralitet även i smaken. Äpplekart och limeskal med mint i ett väldigt elegant och fräsch avslut. Komplext, gott och speciellt på ett charmigt vis (93p+).

Tror kanske att det är lite tidigt att dricka det här. Troligen behöver det ett par år till för att utveckla lite mer krämighet och rondör. Inte så att det upplevs för syrligt nu men tror det skulle lyfta upplevelsen ytterligare. Känns som ett vin som växer. Möjligen tycker jag att prislappen är lite omotiverad hög i förhållande till upplevelsen men samtidigt är det ett speciellt vin med en egen historia samt en väldigt begränsad produktion, vilket kan motivera det höga priset.

Har ju läst flera omdömen både på forum och från professionella kritiker som associerar till Bourgogne. Det har jag faktiskt lite svårt att förstå. Nu har jag aldrig provat någon annan årgång och möjligen är det en begränsning för mig. Jag tycker annars det påminner starkt och vinerna från södraste Frankrike. Tänker då på Grenache Gris från Roussillon och Languedoc.

Sparar en tredjedel av flaskan till imorgon och ser vad som händer. Sker det revolutionerande händelser eller utveckling så får jag väl svara på min egen post. Så till lite rött…
 
S

srenix

Louis Jadot - Santernay 2014.

100% Pinot Noir från Cote de Beaune. - Santerney

Serverades till Oxfile tournedos

D: Tydliga Pinot drag med röda bär som drar mest åt mogna jordgubbar och körsbär - tankarna drar åt läder och vissa fat toner som mjukar absolut inte stör.
S: Återigen till tydliga Pinot toner med vissa stilsäkra taniner och eftersmak som dröjer sig kvar ganska länge.

Not: Krävdes cirka 1h i karaff innan all frukt utvecklades och kändes dessförinnan ganska instängd. Syran finns där och kändes förhållandevis väldigt ungt fortfarande. Andra flaskan får ligga på rygg något år till.

38CD0984-3EC5-4580-835D-302A97D6A4CC.jpeg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2012 Paul Lato, Sta. Rita Hills ”Atticus - John Sebastiano Vineyard, Pinot Noir” har en klar, transparent och ljusröd färg. Doften är läckert parfymerad med röd frukt och kryddiga aromer. Kanel, kardemumma och lavendel samt toner av gräddkola. Tobak, höstskog och syltade jordgubbar. Mot slutet aningen mocka och lätta inslag av rökta charkuterier. Riktigt läcker doft och för mig funkar det att bara sitta med näsan i glaset och sniffa på allt det läckra – precis som Ferdinand.

Smaken är frisk med bra syra och massor av röda bär. En pikant kryddighet och örtighet som avslutas med både fruktsötma och syrliga bär. Lite violpastill, lakrits och vingummi mot slutet av den långa, friska och goda eftersmaken. Ett kalasgott vin men som möjligen saknar den där extra komplexiteten som doften antyder (94p).

Visa bifogad bild 21301

Bra nu och säkert i ytterligare några år men skulle tro att man bör ha druckit upp inom fem år för att vara på den säkra sidan.

Gissar att det är ca: tio år sedan – under min ”värsta” Södra Rhôneperiod - som jag mer aktivt styrde om mot USA och Kalifornien. I början var det nog mest Chardonnay, Pinot Noir och Syrah men senare alltmer Cabb och Bordeauxdruvor. För mig erbjuder det en perfekt balans av frukt och struktur som jag hittills inte tröttnat på. Möjligen är det just Pinot Noir (och Chardonnay) från Central Coast som jag tvivlat lite på. Tycker det ibland blir lite mycket fruktbomb och avsaknad av komplexitet, även om gott. Är betydligt mer övertygad om Sonoma när det gäller de bägge druvorna.

Men det här är absolut ingen fruktbomb i ordets bemärkelse utan mer slankt och snyggt med drag av originalet. Inte så jag tror man skulle bli lurad till Bourgogne blint - utan snarast gissa på nya världen. Druvan tror jag de flesta skulle sätta. Kul och positivt överraskad. Har provat en hel del från Paul Lato (och även besökt honom – eller, mötte hans dåvarande assisterande vinmakare - Jill DelaRiva – som ju absolut inte var en besvikelse) och har alltid tyckt att vinerna håller en hög klass men aldrig nått den allra högsta nivån i min smak. Vinkällare fick en helt ny innebörd när det visade sig vara en lagerlokal med massor av vinproducenter/distributörer som hyrde in sig och delade på golvytan.

Visa bifogad bild 21302
Bilden är definitivt mycket lik min våta dröm om en mancave :cigarr:
 

buteljen

Medlem
Gåsmiddag med både bra och mindre bra dryckesupplevelser.
5E4DE32D-4845-4D92-BF6D-DE955BC5BAE9.jpeg


Vi började med Deutz Brut Classic till lite canapeer. Trevligt!

Sen kom svartsoppan in och där valde jag en Pommeau de Normandie från Comte Louis de Lauriston. Det var första gången jag drack en Pommeau de Normandie men absolut inte den sista. Den är gjord på tre delar äppelmust och en del calvados . Minst 14 månader på ek enligt AOC-regler. Denna proucent lagrar den dock tre till fyra år. 17%, medium sweet. Äpplen, kryddor, fat, jordig och lite karamelliserad smak. Passade riktigt bra till svartsoppan!

Till gåsen fanns det ingen bra pinot (vinlistan var sådär) så det fick bli en La Serre Nuove 2013 på magnum. Den var lite av en besvikelse. Beskt avslut, lite tunn, ingen direkt komplexitet.

Till äppelkakan blev det en trevlig Brundlmayer Heiligenstein Riesling Beerenauslese 2013.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
604274A4-17D6-4586-A3D4-1300E2293BD0.jpeg
2012 Virginie de Valandraud


Den här dricker man för de snygga faten och syrornas skull, sökare efter komplexa mognadstoner göre sig icke besvär.
Men god är den redan i typisk restaurangstil och passade fint till gårdagens ryggbiff. :)


0CEA6D69-D884-4617-8CD6-E610A1D2EAC7.jpeg

2016 Fontodi Chianti Classico

Tät ljuvlig frukt med syrorna på topp. Väldigt tillgänglig och god. Trotjänare som levererar riktigt bra sangiovese. Till spagetti med köttfärsbiffar, pesto, tomatsås och en driva med parmesan.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 213192012 Virginie de Valandraud

Den här dricker man för de snygga faten och syrornas skull, sökare efter komplexa mognadstoner göre sig icke besvär.
Men god är den redan i typisk restaurangstil och passade fint till gårdagens ryggbiff. :)


Visa bifogad bild 21320
2016 Fontodi Chianti Classico

Tät ljuvlig frukt med syrorna på topp. Väldigt tillgänglig och god. Trotjänare som levererar riktigt bra sangiovese. Till spagetti med köttfärsbiffar, pesto, tomatsås och en driva med parmesan.
Nu blev jag sugen på en Fontodi CC!
Får bli en sån på fredag...
 

The Wall

Medlem
2003 San Fereolo Dogliani Superiore (”den blågula”)
Ut ur flaskan ner i Gabriel Gold; mogen doft; lite gammal fuktig men vällagrad mossa, bittermandel tittar fram, lite ”svampskog”, aningen etylacetat om man letar ordentligt, det dyker även upp torr wellpapp/kartong vilket känns som mognadstoner snarare än defekt. I munnen; syrligt och viss eldighet (14,5%) dock inte så att det stör. Även bittermandel tittar fram. Eldigheten hänger kvar i eftersmaken men kroppen står faktiskt upp bra. Vinet är dessutom oroväckande lättklunkat (till skillnad från tex den tre år yngre Santa Duc Gigondas som krävde lite mer inkörningstid (ungefär 7/8 av en flaska) för gommen). Fint exempel på mogen dolcetto. Förmodligen kommer en yngre årgång (2012) på Sovjetbolaget den 8 december av priset att döma. Jag har ännu inte blivit riktigt klok på ”Dogliani Superiore” kontra ”Superiore” kontra ”Dogliani”, men jag gissar att det är ”den blågula” som dyker upp.
99D42093-8BD0-40BB-8310-79C68A4D4B7D.jpeg
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Har verkligen usel koll på källarens innehåll.
Drack upp min sista (2002:a) i somras en, CT...
Borde gå att hitta fler.
  • Hur pass har 2007:eek:rna tagit sig i utvecklingen?
För 2 år sedan började mognadstonerna att ta sig något. Måste leta lite i källaren och undersöka om jag kan hitta mitt förlupna krigslager.
 

The Wall

Medlem
2006 San Fereolo Langhe rosso ”1593”

100% dolcetto som fått vila I tre år på slovenska bottis innan buteljering. Det här är alltså inte ”den blågula” eller ”den orangeröda” utan ”1593”. Enligt importörens faktablad är alkoholhalten 14%, men enligt etiketten på flaskan är den 15%. Undrar vilken trycksak som har högst trovärdighet?

Nåväl, det vankades lasagne hemma och i brist på tid och inspiration stod en förrymd flaska framme i källaren i ensamt majestät sedan tidigare. Direkt från flaska ner i två glas; Gabriel Gold och Zalto Universal, utan att fundera så mycket mer.

Gabriel Gold är först ut; ganska kompakt doft av bittermandel och körsbärskärnor (från väldigt mogna körsbär) i fin harmoni, men även lite eldighet och faktiskt även lite kakao samt en antydan till ingefära i bakgrunden. I munnen mycket syrligt och dofterna hänger med även i smakintrycket. Vissa tanniner finns där också. Eldigheten kommer fram lite i eftersmaken och då blir även kakaotonerna klart tydliga, dessutom fint ackompanjerad av bittermandeln och körsbärskärnorna.

Zalto Universal; klart mer utslätat och knutet doftintryck, på gränsen till neutralt, plus att det dyker upp en mineralitet (Etna Rosso-hållet) som inte finns i Gold. I munnen sticker bittermandeln ut kombinerat med en bitterhet. Inte lika påtagligt eldig som i Gold, kakaon har dessutom försvunnit.

Jahapp, en lite mer kompakt och koncentrerad version av ”den blågula” 2003:an som vi drack i måndags. Dessutom var det inget snack om att Gabriel Gold var helt rätt glas för vinet, men det är å andra sidan lite otacksamt att komma efter Gabriel Gold när det stämmer på alla punkter. Nästa gång ska jag nog ta Universal först. Inte nog med att man måste hålla reda på årgångar, det krävs dessutom att man har koll på vilket glas som passade bäst till vinet och i värsta fall även årgången också.

Vinet inköptes på Sovjetbolaget i mars 2020 och det känns som att det inte är direkt akut att konsumera resterande 11 flaskor i närtid, utan lagom dos – om man har lite bråttom – förefaller uppgå till knappt en flaska per år, tom möjligen vartannat år. Att även det här vinet är mer än lovligt klunkvänligt gör dock att det börjar klia i korkskruven igen. Det intressanta är att vi testade en flaska tidigare i våras ganska kort efter inköpet och var inte överdrivet imponerade, mer "ok, inte så dumt, men 'vanliga' Fereolon är ju vassare", men nu upplevde vi det som ett helt annat vin. San Fereolo har för övrigt det goda omdömet att få till både lagringsdugliga och vällagrade viner när de når Sverige. Dessutom är det väldigt trevligt att få dricka dolcetto med annan karaktär än ”somrigt, lätt och fruktigt” som mitt vanliga intryck brukar vara på våren/sommaren när det dyker upp en dolcetto, men det kan möjligen skyllas på min klena erfarenhet.

Övrig konsumentupplysning; lasagnen var finfin och vinet var finfint (vinvint?) men tillsammans utgjorde kombinationen inte riktigt något dream team då vi upplevde vinet som kanske i syrligaste laget ("Surt!" som hustrun kärnfullt uttryckte saken). Något annat i köttväg, kanske något som hade studsat på grillen, hade nog varit mer passande.

Jag har noterat att det dök upp en dolcetto från Cavallotto på hyllan nyligen (10 november för att vara exakt) som jag tittade länge och lystet på i butiken, men inte kunde bestämma mig. Cavallotto brukar vara pålitlig, men det som fick mig att fundera lite extra var ”2019”; måste jag vänta i 13 år för en likvärdig upplevelse som ikväll eller inte? Nåja, vi får se om jag lyckas lösa den gåtan på något sätt.

sanfereolo_1593.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1997 Chateau Waimarama Merlot Cabernet
Hawke's Bay, New Zealand, Red Bordeaux Blend

2020-11-20 - 83 points
Not the luxurious wine that the huge-heavy btl and de luxe oversized black box wants us to believe. Label has “ABLE” printed on it. It is a large Japanese company in housing. Meaning that this was probably a company gift.

Tart, slightly short wine that actually merits the food but not really a pleasure drinking by itself. A mature meritage without merit.

Upon plop, small-short, tart (immature grapes type) and had a whiff of oxidisation that blew off after a couple of hours in the decanter.

Grew a little bit, but no. This never was a very good wine. Will only, probably rather slowly, decline.

Will not seek out more btls of this wine.

At superb Trattoria Pecorella.


50BF8E40-A01D-403E-BEB4-8534238AC3D2.jpeg
2A5EFC15-5543-4B43-BAF9-A31FC8A9A2C0.jpeg
 
Last edited:

The Wall

Medlem
2019 Cavallotto Dolcetto d’Alba ”Vigna Scot”
Från flaska rakt ner i Gabriel Gold; lite slånbär, krossat berberisbär eller snarare avbruten berberisgren, antydan till björnklister och inslag av nysågad pinjegren med lite ålder. I munnen lätt med viss syra (typiskt Cavallotto, Barolon brukar ha överjordisk syra) och viss beska. Ingen alkohol att tala om (12,5%), somrigt (?), känns som den lätta dolcetto jag egentligen förväntade mig, typ ”dagens lunchvin på karaff”. Det dyker upp blodgrape i eftersmaken så småningom. Känns nästan som en lättare, enklare och ung barbera. Återbesök? Möjligen om 13 år om jag köper fler flaskor.
08594A53-3011-4165-A049-51079083820F.jpeg
 

LeChat

Medlem
A1B56BD8-B3FF-44C0-AF28-A20163BFAA98.jpeg

2013 Le Macchiole Paleo Rosso

Har druckit årgångarna 2010 & 2013 av Paleo. 2010 är tufft och kraftfullt idag och behöver nog lite mer tid för att komma i bra drickfas.
2013 är däremot riktigt smaskig och tillgänglig i mitt tycke. Ikväll är det andra flaskan jag dricker. Italiens bästa sida visas upp i detta vin. Gillar det verkligen med bl.a. körsbär, mörk choklad, lakrits, lite pepprig grön paprika allt inbäddat i en lagom fyllig, koncentrerad och sval frukt. Härlig struktur med lagom tanninbett och sköna syror. Det här gillar jag verkligen. Spot on!

Har redan inhandlat en låda av 2016 men känner starkt att jag vill köpa mer. Den känslan kommer förmodligen att stärkas i takt med att flaskan töms. Och detta linjära samband kommer förmodligen leda till att en ny låda beställs innan Så mycket bättre. För mycket bättre än så här blir det inte med röda druvor i ett glas.
 

FredrikC

Medlem
Visa bifogad bild 21364
2013 Le Macchiole Paleo Rosso

Har druckit årgångarna 2010 & 2013 av Paleo. 2010 är tufft och kraftfullt idag och behöver nog lite mer tid för att komma i bra drickfas.
2013 är däremot riktigt smaskig och tillgänglig i mitt tycke. Ikväll är det andra flaskan jag dricker. Italiens bästa sida visas upp i detta vin. Gillar det verkligen med bl.a. körsbär, mörk choklad, lakrits, lite pepprig grön paprika allt inbäddat i en lagom fyllig, koncentrerad och sval frukt. Härlig struktur med lagom tanninbett och sköna syror. Det här gillar jag verkligen. Spot on!

Har redan inhandlat en låda av 2016 men känner starkt att jag vill köpa mer. Den känslan kommer förmodligen att stärkas i takt med att flaskan töms. Och detta linjära samband kommer förmodligen leda till att en ny låda beställs innan Så mycket bättre. För mycket bättre än så här blir det inte med röda druvor i ett glas.
Älskar den också. Har för mig jag drack 15 förra året och den var ruggigt bra för mig. Vart köper du 16 ifrån?
 
Toppen