Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mina Vinare

Medlem
Jo, men det stod "ett vin måsta ha balans redan som ungt – annars blir det aldrig balanserat som moget".

Jag tycker det är uppenbart balansen ändras när frukten klingar av, inte minst den upplevda syran relativt annat.


Helt rätt och ber om ursäkt för ordvalet. Tänkte inte på det i skrivandets stund och det säger inte heller Paul Draper i intervjun.

Så du har helt rätt men ibland tänker man inte riktigt på ordvalet och den stränga betydelsen av måste och aldrig. Slarvigt.
 

Mina Vinare

Medlem
Så en Gamay som är i balans ett par år efter skörd, kan lagras längre/vinner mer på lagring än en Nebbiolo som är jättesnipig (subjektivt obalanserad, enligt mig) vid släpp? Jag tror de flesta här inne håller med om att det inte stämmer.

Nja, om det är så du uppfattar det jag skrivit måste jag ha utryckt mig slarvigt.

Man skall kanske inte blanda ihop de olika sakerna här.

Intervjun med Paul Draper handlar om varför hans två viner, Ridge Geyserville och Lytton Springs, lagras med så fint resultat kontra generellt för Zinfandel. Normalt kanske 5-10år är förväntad livslängd för en Zinfandel men i vertikalprovningen som diskuteras i klippet är det viner från sjuttiotalet som fortfarande levererar.

Det är på den frågan Paul Draper menar att det bland annat beror på att dessa bägge viner har en exceptionell förmåga att vara perfekt balanserade från början i vissa årgångar. Anledningen till det beror på flera orsaker. Bäst är att försöka se intervjun.

Sedan refererade jag nog lite slarvigt till hans konstaterande i det första svaret till Stefan Akiko.

Givetvis menar jag inte att en Gamay i perfekt balans alltid lever längre än en snipig Nebbiolo. Då har du missförstått mig.

Däremot tror jag på att om du har två Gamay (eller Nebbiolo, eller Pinot Noir, eller Cabbe) och den ena är perfekt balanserad från början och den andra har obalanserad syra, tanniner eller frukt, så kommer den i balans förmodligen att uppfattas som både godare och bättre under deras livslängd. Sedan kan ju den obalanserade ha en längre livslängd men nödvändigtvis inte bli i balans någonsin.

Det är liksom själva grundsynen i mitt påstående. Oftast överlever ju både tanninerna och syran frukten i ett vin och då blir det i min värld obalanserat. Ibland dock vise versa.

Just reflektionen över Barolo kommer av att den generella bilden är att det är väldigt långlivade viner och att man får vänta ut tanninerna och i viss mån syran för att vinet skall bli moget. Det har jag ingen invändning emot.

Däremot överraskar det mig att jag provat en del Barolo (kanske 10-15 flaskor från olika personers samlingar) under senaste halvåret/året där flertalet känts trötta och slappa. Det har varit blandad kompott av producenter och årgångar typ 2004 till 2010. Känslan har varit att de varit för gamla helt enkelt och varken syran eller tanninerna har haft den framträdande roll man kan förvänta. Trötta viner skulle jag påstå.

Det har förvånat mig.

Sedan kan jag inte avgöra hur dom alla gånger smakat i sin ungdom och hur balansen varit. Däremot har jag svårt att se hur fortsatt lagring skall få liv i dem igen.
 

Pontus

Medlem

The Wall

Medlem
2017 Marion’s Vineyard Pinot Noir från Schubert

Efter oflytet med kvällens tänkta flaska av helt annan sort behövdes lite tröst och närmast till hands visade sig ovanstående vin befinna sig. Eftersom middagen led mot sitt slut var det bara att korka upp och hälla upp omedelbart.

Zalto Bourgogne; intensiv pinositet, exotiska kryddor med dragning åt krossad kryddpeppar samt lite blodgrape (!?). Även toner av det lite mer diffusa ”skogssvamp”/”höstig svampskog” dyker upp i doften. I munnen återkommer den fina pinositeten direkt med blodgrape i eftersmaken. Jämfört med Riedel Sommeliers känns alkoholen mer påtaglig och närvarande, men om man inte jämför med Riedel är det inget som jag reagerar på.

Riedel Sommeliers Burgundy GC; som vanligt ger glaset ett mer mineraliskt intryck med lite klenare pinositet. Efter ett tag dyker det upp lite bränt trä (gammal tall). I munnen känns vinet lenare och mer mineraliskt än i Zalto Bourgogne; det är Etna Rosso igen för hela slanten. Vad i hela friden? Hm, det visar sig att vinet upplevs bättre till maten än att enbart dricka för sig i det här glaset. Något senare upplevs vinet lite syrligt och faktiskt tittar även blodgrapen fram i eftersmaken även här.
2017_marions.JPG
 

The Wall

Medlem
2017 Poliziano Vino Nobile di Montepulciano
Otålig som jag är åker vinet direkt från flaska ner i Gabriel Gold. Mkt fin doft, om än något oväntat slank, av körsbärskärnor (inte oväntat) och lite bittermandel (inte heller oväntat) men även en liten ton av rökpuff (nysläckt bränd tallträbit) och en oväntad grönaktig ton, typ gräs och grön paprika (oväntat). I munnen något besk, men ändå fin smak. Kanske lite slankare än tidigare årgångar men 14,5% är inte överdrivet störande. Återbesök? Oh ja! Fast producenten är en av mina favoriter så jag är inte helt objektiv. Till hemgjord pizza.
C847B40E-49EA-4C5D-B7ED-A837E3278934.jpeg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Cab Franctisdag:
baudry enemigo.jpg

2009 Domaine Bernard Baudry Chinon Le Clos Guillot: två och ett halvt år sedan senaste flaskan. Den gröna paprikan har försvunnit ur doften och ersatts med cigarr, läder, stall och faktiskt lite trä. I smaken finns blåbärskart, plommon, läder, stall, tobak och svartpeppar. Kanske lite grön paprika bakom allt det andra. Sval och stram med bra frukt och syra och rejäla, men balanserade tanniner. Moget och traditionellt. Troligtvis på sin absoluta topp. 91-92p
2013 El Enemigo Cabernet Franc Gran Enemigo Single Vineyard El Cepillo Mendoza: Doft av blåbär, viol, menthol, cigarr, salmiak, läder, plommon, grön paprika och vanilj. Koncentrerad smak med katrinplommon, plommon, viol, sardeller, timjan, cigarr och kryddpeppar. Massiv frukt, med bra syra och eleganta tanniner. Lite spretigt utan luft, men finner sig tillrätta ganska snabbt i glaset. Frukten i en helt annan liga än i Le Clos Guillot. Tanken med det här vinet var nog inte att göra en Chinonkopia utan snarare någonting som kan jämföras med Le Dome eller Cheval Blanc. Jag var inte jätteimponerad av El Enemigo när ett vin därifrån var med på BYOB i februari (men det var de andra ;)) (https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-808#post-153212), men det här är riktigt bra. Svårt att hitta en Bordeuax för samma pris som kan matcha det här. 95-96p
 

The Wall

Medlem
BA75A8DA-46B4-4766-8C70-A85B9F99A629.jpeg
A137255F-4F90-486F-98F9-35CA2D1F35C1.jpeg
2015 Bourgogne Terroir Noble från Vincent Girardin

Doftmässigt; smörkola, ganska tät och intensiv sådan, möjligen på gränsen till knäck, lite bivax, oavfyrat knallpulver (minns när man bröt itu 5-öressmällare), citrus
I munnen, syrlig, mer smörkola än elegans, lite spretig, nästan alkoholkänsla trots 13%.

Dracks i Zalto Universal (vi är på besök) till ugnsbakad lax med skirat smör och pressad potatis

Återbesök? Maten ja, vinet - ingen brådska.

Innehåller mjölkprodukter? Mjölkvita?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 21235 Visa bifogad bild 21234 2015 Bourgogne Terroir Noble från Vincent Girardin
Doftmässigt; smörkola, ganska tät och intensiv sådan, möjligen på gränsen till knäck, lite bivax, oavfyrat knallpulver (minns när man bröt itu 5-öressmällare), citrus
I munnen, syrlig, mer smörkola än elegans, lite spretig, nästan alkoholkänsla trots 13%.

Dracks i Zalto Universal (vi är på besök) till ugnsbakad lax med skirat smör och pressad potatis

Återbesök? Maten ja, vinet - ingen brådska.

Innehåller mjölkprodukter? Mjölkvita?
Smörkola och knäck = innehåller ofta grädde = mjölkprodukter:D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Årets största vin SURPRAJS!!!
3E92024F-34CE-43F9-B8BC-01F44E30EB5B.jpeg

2018 Ebbio Langhe Nebbiolo (Fontanafredda) 79p
Blekt, transparent ungdomlig röd kulör.
Detta doftar precis som en lite bättre Bojo Nouveau med tonvikten åt skogshallon.
Har en gnutta *grrrrraouw* bett i tanninerna och hallongodis.
Som en Bojo med babytänder.
Detta vin tickar inte en enda av mina boxar, trots att jag älskar Nebbiolo lika intensivt som får älskar gräs.
Hustrun undrade över om jag tappat stinget som beställde in ett glas av sådan skit :bäver:
Gretaskäms på mig :öga:

B21B5A8F-6B55-4E0E-8F9E-799F9E55CC67.jpeg


1999 Puech-Haut Saint-Drézéry Tête de Cuvée Blanc, 93p
...det var just det där "blanc" som jag inte hade förväntat mig. Köpte in den som "röd". "White wine" står det på etiketten, men det krävs förstoringsglas för läsa just denna texten... Hade förväntat mig ett djupt rött, mot svart, vin med plommon och andra underbarheter för att välkomna Pecorella's nya meny med Salciccia på rådjur... However, detta vita vin med låg syra var inte efter sig. En fantastisk upplevelse som besegrade och underströk alla rätter kocken serverade oss.

Cellartracker:
Biggest surprise ever!
Was expecting a deep blackish red wine, but out poured an amber coloured liquid.
...reading really carefully on the label, there's a tiny small print stating that it's a "white wine". It was sold as a red wine, and I purchased it as such. Non-see-through very heavy de luxe btl...

Amber colour with a beautiful golden tint.
Nose is like the best white Bdx: mature apples, elegant cidre, rich and complex VERY appealing aroma including hints of myrrh, christmas spice and candystore.
In the mouth this has low acids, rich and deluxe width and breath. Slightly less amazing than what the nose led me to expect. Beautifully married ell courses, including tomato sauce based pasta and very meaty salciccia.

I had anticipated a rich, plummy, mature southern Red, but I'm almost sure this delivered even better than the red brother would have.

Wife usually shuns mature wines, especially whites, but had no problem to really get into this one. She even started entertaining the thought that we ought to purchase more whites.

What an outstanding wine!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nja, om det är så du uppfattar det jag skrivit måste jag ha utryckt mig slarvigt.

Man skall kanske inte blanda ihop de olika sakerna här.

Intervjun med Paul Draper handlar om varför hans två viner, Ridge Geyserville och Lytton Springs, lagras med så fint resultat kontra generellt för Zinfandel. Normalt kanske 5-10år är förväntad livslängd för en Zinfandel men i vertikalprovningen som diskuteras i klippet är det viner från sjuttiotalet som fortfarande levererar.

Det är på den frågan Paul Draper menar att det bland annat beror på att dessa bägge viner har en exceptionell förmåga att vara perfekt balanserade från början i vissa årgångar. Anledningen till det beror på flera orsaker. Bäst är att försöka se intervjun.

Sedan refererade jag nog lite slarvigt till hans konstaterande i det första svaret till Stefan Akiko.

Givetvis menar jag inte att en Gamay i perfekt balans alltid lever längre än en snipig Nebbiolo. Då har du missförstått mig.

Däremot tror jag på att om du har två Gamay (eller Nebbiolo, eller Pinot Noir, eller Cabbe) och den ena är perfekt balanserad från början och den andra har obalanserad syra, tanniner eller frukt, så kommer den i balans förmodligen att uppfattas som både godare och bättre under deras livslängd. Sedan kan ju den obalanserade ha en längre livslängd men nödvändigtvis inte bli i balans någonsin.

Det är liksom själva grundsynen i mitt påstående. Oftast överlever ju både tanninerna och syran frukten i ett vin och då blir det i min värld obalanserat. Ibland dock vise versa.

Just reflektionen över Barolo kommer av att den generella bilden är att det är väldigt långlivade viner och att man får vänta ut tanninerna och i viss mån syran för att vinet skall bli moget. Det har jag ingen invändning emot.

Däremot överraskar det mig att jag provat en del Barolo (kanske 10-15 flaskor från olika personers samlingar) under senaste halvåret/året där flertalet känts trötta och slappa. Det har varit blandad kompott av producenter och årgångar typ 2004 till 2010. Känslan har varit att de varit för gamla helt enkelt och varken syran eller tanninerna har haft den framträdande roll man kan förvänta. Trötta viner skulle jag påstå.

Det har förvånat mig.

Sedan kan jag inte avgöra hur dom alla gånger smakat i sin ungdom och hur balansen varit. Däremot har jag svårt att se hur fortsatt lagring skall få liv i dem igen.
Sist jag hade glädjen att dricka en mogen Barolo var det en i gänget som verkligen ville veta vad som var i glaset, av den anledningen att han aldrig någonsin skulle köpa sådant skräp. Att uppskatta mogna viner är nog en blandning av acquired taste och personlig smak. Många är förälskade i frukten, andra föredrar personligheten bakom/efter frukten.

Sen är det ju inte alla buteljeringar som är sk "hållbara" och egentligen borde gretaskämmas. Modern Barolo produceras (tyvärr) i många läger för snar konsumtion. För mig är det generellt de oekade med lång skalkontakt som får upp mig allra mest i brygga då de mognat.
 

Magikern

Medlem
Nuits-Saint-Georges Premier Cru Les Cailles 2010

Doft: Höstlöv och körsbär. Hade gissat på medelålders sangiovese helblint.
Attack: Jord, körsbär och lite vresiga toner.
Mellansmak: Bra syra och rätt fylligt. Mineraler och obestämbar mörk frukt som påminner om en blandning av körsbär och mer klassisk pinotfrukt.
Eftersmak: Silkestanniner och jord. Medellång och ung.

Detta vinet är lite ungt idag och jag kanske stannar på 90+ av denna anledningen. Det är lite vresigt och oförlöst men troligen värt sitt pris om man väntar 4-5 år.
 
Jag fortsätter min nedstigning i den vita delen av naturvinsdjungeln för att leta reda på kejsarens kläder:

6z3TDLa3TO2iphVhSWcZNQ.jpg
RxrieBKnR4uBQxn+UOk2vQ.jpg
ghI+QEcAQdS1wYvi1LbL5g.jpg


Ganevat Sous la Roche 2014 Savagnin
Julien Labet 2017 Lias Chardonnay

Julien Labet 2017 Fleur de Savagnin
Julien Labet 2016 Cuvée de Garde (ej på bild, 95 % chardonnay)
2013 Lulu Vigneron L'Etoile QV d'Étoiles Ludwig Bindernagel (tror blend av savagnin och chardonnay)
2015 Domaine Overnoy Côtes du Jura Charmille (chardonnay)
2015 Yann Durieux Vin de France Recrue des Sens Les Ponts Blancs (aligoté)


Bästa vinerna:

Ganevat Sous la Roche är förvånansvärt klassisk i sitt uttryck med rätt generös frukt och ek och betydligt mindre av äppelsyra än samtliga övriga flaskor. Härlig men också väldigt Jura med bra syra och en liten örtighet. Och det är inte så att detta vin skulle kännas ekat bredvid nästan en enda ekad chardonnay från Kalifornien. Men mer textur och mer nötig komplexitet än Labet t ex.

Labets Cuvée de Garde var helt outstanding med 16 % alkohol som inte känns på grund av den perfekta sältan, kryddigheten och fräscha syran som skulle kunna skära genom ett parmesan-hjul som en laserkniv.

Också riktigt bra:
Ludwig Bindernagels 2013 L'Etoile börjar kännas mer mogen, detta var min sista flaska av fem och det har verkligen varit ett bra vin. Rätt bra att dricka upp nu kändes det som.

Guillaume Overnoys Charmile är överraskande bra och liksom Ludwig Bindernagels vin mycket vin för pengen, i det här fallet elegant ekad jura-chardonnay.

Labet-vinerna från 2017 är finfina och mer vad man väntar sig av moderna naturviner från Jura med ren syra och knivskarpa kanter. Samtidigt litet ofiltrerad gul-smutsig charm som gör det hela intressant.

Inte superkul men ok:

Touraize Arces. Inte heller så dyr och absolut ett vin som inte skäms för sig men betydligt mindre kul än kvartetten ovan. Litet för kartigt och tunnare frukt.

Kejsarens nya kläder:

Superhyllade och riktigt dyra Yann Durieux (recrue des sens) 2015 Les Ponts Blancs. Alla viner jag provat från dreadlocksprydde naturvinsmästaren från Bourgogne har varit precis på gränsen och ibland korsat över in i det svårdrickbara. Några av vinerna har varit briljanta, intellektuella och spännande. Detta är det inte. Skolboksexempel på nidbilden av ett naturvin. 11,5 % alkohol på skalmacererad aligoté som inte smakar aligoté över huvud taget och inte uttrycker någon terroir utan snarare känns tunn och med litet rabarber och en hel massa överjäst äppelcidervinäger. Som skulle kunna ha gjorts precis var som helst i världen av någon "modern" vinmakare. Och på tok för dyrt.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Jag fortsätter min nedstigning i den vita delen av naturvinsdjungeln för att leta reda på kejsarens kläder:

Visa bifogad bild 21241 Visa bifogad bild 21242 Visa bifogad bild 21244

Ganevat Sous la Roche 2014 Savagnin
Julien Labet 2017 Lias Chardonnay

Julien Labet 2017 Fleur de Savagnin
Julien Labet 2016 Cuvée de Garde (ej på bild, 95 % chardonnay)
2013 Lulu Vigneron L'Etoile QV d'Étoiles Ludwig Bindernagel (tror blend av savagnin och chardonnay)
2015 Domaine Overnoy Côtes du Jura Charmille (chardonnay)
2015 Yann Durieux Vin de France Recrue des Sens Les Ponts Blancs (aligoté)


Bästa vinerna:

Ganevat Sous la Roche är förvånansvärt klassisk i sitt uttryck med rätt generös frukt och ek och betydligt mindre av äppelsyra än samtliga övriga flaskor. Härlig men också väldigt Jura med bra syra och en liten örtighet. Och det är inte så att detta vin skulle kännas ekat bredvid nästan en enda ekad chardonnay från Kalifornien. Men mer textur och mer nötig komplexitet än Labet t ex.

Labets Cuvée de Garde var helt outstanding med 16 % alkohol som inte känns på grund av den perfekta sältan, kryddigheten och fräscha syran som skulle kunna skära genom ett parmesan-hjul som en laserkniv.

Också riktigt bra:
Ludwig Bindernagels 2013 L'Etoile börjar kännas mer mogen, detta var min sista flaska av fem och det har verkligen varit ett bra vin. Rätt bra att dricka upp nu kändes det som.

Guillaume Overnoys Charmile är överraskande bra och liksom Ludwig Bindernagels vin mycket vin för pengen, i det här fallet elegant ekad jura-chardonnay.

Labet-vinerna från 2017 är finfina och mer vad man väntar sig av moderna naturviner från Jura med ren syra och knivskarpa kanter. Samtidigt litet ofiltrerad gul-smutsig charm som gör det hela intressant.

Inte superkul men ok:

Touraize Arces. Inte heller så dyr och absolut ett vin som inte skäms för sig men betydligt mindre kul än kvartetten ovan. Litet för kartigt och tunnare frukt.

Kejsarens nya kläder:

Superhyllade och riktigt dyra Yann Durieux (recrue des sens) 2015 Les Ponts Blancs. Alla viner jag provat från dreadlocksprydde naturvinsmästaren från Bourgogne har varit precis på gränsen och ibland korsat över in i det svårdrickbara. Några av vinerna har varit briljanta, intellektuella och spännande. Detta är det inte. Skolboksexempel på nidbilden av ett naturvin. 11,5 % alkohol på skalmacererad aligoté som inte smakar aligoté över huvud taget och inte uttrycker någon terroir utan snarare känns tunn och med litet rabarber och en hel massa överjäst äppelcidervinäger. Som skulle kunna ha gjorts precis var som helst i världen av någon "modern" vinmakare. Och på tok för dyrt.
Och hur var 2013 Corison? Intresserad eftersom jag själv har några flaskor.:)
 
Och hur var 2013 Corison? Intresserad eftersom jag själv har några flaskor.:)
Absolut toppklass och helt oproblematiskt att dricka nu. Har någon flaska kvar som jag tänker spara men går alldeles utmärkt att dricka nu. Själv tycker jag inte att Napa cabernet blir bättre än så här. Har allting men ändå inte så där baconfet som en del andra kan vara. Ren och fin och elegant men ändå oh-so-yummy-yummy!

gav den 95 poäng på CT och skrev så här: Yes! Cassis, both on the front and finish - milk chocolate duds, some clove spice on the finish, lean and elegant but still with a luxuriously textured body. Love it. This will hold for another decade for sure.
 

Poussard

Medlem
Nja, om det är så du uppfattar det jag skrivit måste jag ha utryckt mig slarvigt.

Man skall kanske inte blanda ihop de olika sakerna här.

Intervjun med Paul Draper handlar om varför hans två viner, Ridge Geyserville och Lytton Springs, lagras med så fint resultat kontra generellt för Zinfandel. Normalt kanske 5-10år är förväntad livslängd för en Zinfandel men i vertikalprovningen som diskuteras i klippet är det viner från sjuttiotalet som fortfarande levererar.

Det är på den frågan Paul Draper menar att det bland annat beror på att dessa bägge viner har en exceptionell förmåga att vara perfekt balanserade från början i vissa årgångar. Anledningen till det beror på flera orsaker. Bäst är att försöka se intervjun.

Sedan refererade jag nog lite slarvigt till hans konstaterande i det första svaret till Stefan Akiko.

Givetvis menar jag inte att en Gamay i perfekt balans alltid lever längre än en snipig Nebbiolo. Då har du missförstått mig.

Däremot tror jag på att om du har två Gamay (eller Nebbiolo, eller Pinot Noir, eller Cabbe) och den ena är perfekt balanserad från början och den andra har obalanserad syra, tanniner eller frukt, så kommer den i balans förmodligen att uppfattas som både godare och bättre under deras livslängd. Sedan kan ju den obalanserade ha en längre livslängd men nödvändigtvis inte bli i balans någonsin.

Det är liksom själva grundsynen i mitt påstående. Oftast överlever ju både tanninerna och syran frukten i ett vin och då blir det i min värld obalanserat. Ibland dock vise versa.

Just reflektionen över Barolo kommer av att den generella bilden är att det är väldigt långlivade viner och att man får vänta ut tanninerna och i viss mån syran för att vinet skall bli moget. Det har jag ingen invändning emot.

Däremot överraskar det mig att jag provat en del Barolo (kanske 10-15 flaskor från olika personers samlingar) under senaste halvåret/året där flertalet känts trötta och slappa. Det har varit blandad kompott av producenter och årgångar typ 2004 till 2010. Känslan har varit att de varit för gamla helt enkelt och varken syran eller tanninerna har haft den framträdande roll man kan förvänta. Trötta viner skulle jag påstå.

Det har förvånat mig.

Sedan kan jag inte avgöra hur dom alla gånger smakat i sin ungdom och hur balansen varit. Däremot har jag svårt att se hur fortsatt lagring skall få liv i dem igen.
Jag förstod att du inte menade så, kanske var lite provocerande, vad vet jag. Jag har vid tillfällen smakat viner som jag upplever som obalanserade men som säkert kan bli jättebra efter flera år, t.ex. Guigal Chateau d’Ampuis ’09 provad ’17. Det är mycket möjligt att samma producents Crozes Hermitage eller CdP i samma årgång var mer balanserad vid samma tillfälle (väldigt hypotetiskt nu) men att Ampuis skulle slagit dem båda på fingrarna 2025. Så tänker jag.
 

The Wall

Medlem
2017 Poliziano; Viti Nuove vs Vino Nobile

En av våra favoritproducenter för vår del är Poliziano, vilket, när vinerna dricks, ofta resulterar i att omdömet möjligen något subjektivt, nästan alltid slutar med ”allt är bra!”. Ett av alstren finns tack och lov i ordinarie sortimentet, några finns att tillgå i BS och resten får man vänta tålmodigt på. Till dagens lunch siktade vi dock in oss på att jämföra 2017 Viti Nuove och 2017 Vino Nobile di Montepulciano efter att @Sigdarve ställde den fullt logiska frågan ”Och hur var vinet jämfört med den billigare Polizen?” efter mitt inlägg om hemgjord pizza och 2017 Vino Nobile.

Som alla känner till finns det som bekant bara ett sätt att ta reda på det svaret om man vill slippa leta i minnet efter tidigare Viti Nuove-intryck. Eller intryck och intryck, vi dricker det någorlunda ofta, för att det är så sabla gott, att några intryck utöver det sällan noteras plus att Viti Nuove brukar hinna komma i ny årgång innan Vino Nobile finns tillgänglig i samma årgång. Det kan iof till viss del tillskrivas oredan i källaren. Det verkar passa bra att göra en jämförelse till dagens lunch som i det typiska svenska novembervädret (12 grader och strålande sol, wtf??) utgörs av grillade fläskkotletter med toskansk kryddning.

Nåväl, förutom de två ovan nämnda vinerna finns även följande att tillgå från Poliziano (om man inte orkar läsa allt går det bra att scrolla vidare, men den otålige riskerar att missa något);

Det enklaste, Rosso di Montepulciano DOC består av 80% sangiovese och 20% merlot. Finns i BS om jag inte minns fel, men det hoppade vi över den här gången. Vi har testat det för några år sedan, men tycker att Viti Nuove är klart vassare.

In Violas, Cortona DOC, ligger runt byn/staden Cortona, i höjd med Siena men mer österut, typ mitt i landet, 100% Merlot. Har testats hemmavid för några år sedan, men tyvärr – ung merlot från Italien har vi lite svårt för hemma. Efter något decenniums lagring brukar det dock blomma ut och efter ytterligare fem år blir det tom riktigt bra. Våra flaskor har, ähum, ganska lång tid kvar i källaren.

Morellino di Scansano DOCG, (Morellino = det lilla körsbäret, en klon av sangiovese) första årgång 1998, Scansano i närheten av Grosseto (typ Maremma-kusten), 85% sangiovese, 15% ciliegiolo. Har testats hemmavid, väldigt trevligt vin som vi tyvärr brukar missa att köpa in.

Maria Stella – finns ingen info på producentens hemsida. Ett Sverigeanpassat vin? Jag mailade och frågade så vi får se vad producenten svarar.

Mandrone di Lohsa, Maremma toscana DOC, första årgång 2001, 85% cab sauv, 15% petit verdot och carignano. “Fermentation and maceration conical stainless steel vats for a period of 20-25 days.” Lagrat 18 månader I nya franska barriquer. Lagringspotential över 15 år. Väldigt bra vin som tål lagring bra. Vi håller med. Tålamod, tålamod, tålamod.

Asinone – den vingårdsbetecknade (första årgången 1983) vid "best vintages" 100% sangiovese, andra årgångar ingår även 10% colorino och canaiolo. Lagring i 16-18 månader i franska tonneaux, med en ytterligare lagringspotential i flaska över 20 år. Finfint vin som vi brukar tycka om. Senast testade vi årgång 2004; Mums!

Le Caggiole – "nynytillskottet" tillika vingårdsbetecknad (omstart 2015, tidigare första årgång 1988), 100% sangiovese. Lagring i 16-18 månader i tonneaux, lagringspotential i flaska över 20 år. Har tyvärr inte testat, är dock sugen.

Le Stanze – IGT Toscana Rosso, (första årgång 1987) 90% cab sauv, 10% merlot, finfin Bx-blend, Lagring på 16 månader i franska ekfat. Lagringspotential på flaskan över 20 år. Mycket bra vin som vi har testat för ett antal år sedan, resten av flaskorna vilar sig i form.

Ambrae – IGT Toscana bianco, 80 chard, 20 sauv blanc. Inte testat.

Vin santo, 90-95 malvasia, resten grechetto. Inte testat.

Åter till lunchvinerna; Viti Nuove består av 85% sangiovese, 15% merlot, canaiolo och malvasia nera. Druvorna kommer från lite yngre vingårdar, efter skörd sker jäsning i 12-18 dagar i ståltankar, därefter lagras en tredjedel av vinet i 14-16 månader på barriques och tonneaux och resten på stora traditionella fat (enligt producenten).

Vino Nobile di Montepulciano DOCG (första årgång 1968), består av 85% prugnolo gentile, 15% colorino, canaiolo och merlot. “Fermentation and maceration in truncated conical stainless steel vats for a period of 15-20 days”. Lagring sker i 14-16 månader på ekfat; 2/3 i franska barriques (225 liter) och tonneaux (500 liter) och en tredjedel i vats. Lagringspotential enligt producenten 10-15 år.

Jahapp, nu kör vi; direkt från flaskan ner tillbringare och sedan tillbaka i flaskan och sedan en skvätt ner i Zalto Universal. Resten väntar vi 1,5 timme med.

Viti Nuove; ganska kompakt doft, mer bittermandel än mogen körsbärskärna kombinerat med avbruten tallgren med 7 cm-diameter. Alkoholen (14,5%) känns lite i näsan ändå. I munnen syrligt med viss eldighet som hänger kvar ett ganska bra tag och som dessutom kommer smygande direkt efter vinet svalts. Upplever även en något otippad strävhet. Mat är nästan ett måste känns det som om man vill få ut det mesta möjliga av vinet.

Vino Nobile; här är det mer körsbärskärnor i förgrunden och bittermandel i bakgrunden, lite slankare doft men den ger ändå ett klart elegantare intryck. Alkoholen (14,5%) känns inte alls lika påtaglig, även om den helt klart finns där. En gnutta svett eneträ finns också med i doften. I munnen kvarstår det eleganta intrycket, visst finns det lite alkohol med på ett hörn, men inte på samma direkta sätt som i Viti Nuove. Vinet känns lite beskare än Viti Nuove, men är helt klart mer lättklunkat och har inget omedelbart behov av mat som följeslagare, men det lär inte skada.

Uppdaterat efter cirka en och en halv timme i friska flaskluften:

Viti Nuove; visserligen fortfarande kompakt doft, men nu har även en antydan till nysläckt tändsticka smugit sig in i doften om man letar lite. Även liten antydan till slånbär och även avbruten berberisgren kommer också fram. Bittermandeln dominerar dock fortfarande, även om körsbärskärnorna börjar komma ikapp lite doftmässigt. I munnen viker vinet inte en centiliter från tidigare intryck i munnen; syran kvarstår, eldigheten kvarstår, strävheten kvarstår och en viss beska kvarstår.

Vino Nobile; nu har lite smörkola smugit sig in bland körsbärskärnorna, det var onekligen lite otippat. En aning etylacetat dyker också upp, men inget som direkt stör. Vinet känns väldigt harmoniskt och välbalanserat. I munnen då? Det har möjligen blivit lite beskare och något strävare än tidigare, men det är löjligt lättklunkat; så fort jag ställt ner glaset är handen på väg fram för att lyfta det igen. Det enda sättet att tackla strävheten verkar vara påfyllning. Det påminner om en Alfa Romeo som när man närmar sig 5.000 rpm bara säger ”Mera. Mera! Mera!!”.

Jahapp, ska man försöka sig på en sammanfattning? Efter lite (nåja, hustrun har en annan uppfattning) analyserande kommer jag fram till att det, visserligen hårfin, rör sig om två olika viner; det ena är lite bråkigt men helt ärligt (Viti Nuove) och det andra är elegant och insmickrande men samtidigt helt ärligt (Vino Nobile) och båda passade ypperligt till kotletterna. Båda lär passa ypperligt till många andra maträtter, såväl tomatbaserade som ”alla andra”. Finns det inget negativt att säga? Tja, det skulle nog vara att nivån i flaskorna sjunker med en oroväckande hastighet.
poliziano_duel.JPG

Nästan fulla flaskor och en tom skribent. Två timmar senare är förhållandet det omvända.

kotlett.JPG

Nasse mötte Landmann och eftersvettades upp till 65 grader i lugn och ro.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
2016 Château Morillon Cuvée Jardin Royal
Det vankas porterstek till middag och även om Poliziano gör bra viner känns det som att det kan vara aktuellt med något från Bordeaux till middagen. Samma procedur som tidigare; flaska, tillbringare, en skvätt i glas (Zalto Universal), resten tillbaka i flaskan.
Initialt kalvfond/-buljong, lite stallighet och ceder, något knutet. Hade önskat lite mer svarta vinbär, men det är lite svårt att få till i ett vin med 100% merlot. Nåja, i munnen viss strävhet, viss eldighet (14%), något knutet, lite nytuggad blyertspenna i smaken och eftersmaken. Hm, kan bli intressant till såsen. Borde funka bra till gräddigheten, men jag hade som sagt hellre haft lite mer svarta vinbär i vinet. Ah well, när (om) det blir ordning i källaren kanske jag kan lokalisera flaskorna bättre.
morillon.JPG
 
Toppen