Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Besökte PM o Vänner i torsdags. Hade en bra maildialog med Ruben dagarna innan för att välja viner. Perfekt att ha allting klart när man kommer dit! Vinlistan på PM är verkligen helt fantastisk :kyss:

Vi började med 2002 Bollinger Champagne La Grande Année Rosé. Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Har aldrig druckit LGA Rosé. Men oj vad trevlig den var. Doft av mosade mogna jordgubbar, blodapelsin, persika, nötter, honung, brioche, lite rök. I munnen krämig med väldigt fin balans och perfekt integrerad syra som lyfter upp aromerna och ger dem en skjuts in i en lång finish. Väldigt bra start på min födelsedag!

Till middagen blev det först 2009 Vincent Dauvissat Chablis Grand Cru Les Preuses. Blev en not på utrikiska eftersom jag svarade på en fråga på insta och orkar inte skriva om den.
It was fantastic and one of the best Chablis I've ever had. Perfect stage to drink. Some earthiness in the beginning and then it opens up with a wonderful chalky minerality combined with ripe citrus, some orange notes, almond and spice. A rich creamy texture and the midpalate is like a broad complex wave that just increases in intensity all the way through to the long finish. I was kind of blown away. Thought it was really, really good.

Därefter hade jag valt ytterligare ett vin jag aldrig druckit. 2005 Domaine Comte Georges de Vogüé Musigny Cuvée Vieilles Vignes. Vad skall man säga? Ett fantastiskt vin som behöver ytterligare typ 10 år i källaren. Ruben tyckte att visst kan man dricka detta om man gillar mer unga och koncentrerade viner men han själv hade valt 1995. Men jag ville prova vinet i denna årgång så då blev det så :rolleyes:. Får ta 95’an nästa gång :). Fantastisk elegant doft med en enorm komplexitet. Enbart primära noter fortfarande trots att vinet har 15 år på nacken. I munnen kompakt och packat och här känner man verkligen att det behöver tid. Supergott naturligtvis men tight och inte förlöst.

Maten var också verkligen bra. Har ätit här ett flertal gånger och denna gång kändes det som att nivån höjts några snäpp. Riktigt bra!

Visa bifogad bild 21069

Den var riktigt bra. Hade egentligen bestämt mig för Raveneau, men Ruben tyckte att de som de har kvar på listan är för unga och föreslog Dauvissat. När jag väl låtit mig övertygas så fanns det rätt mycket att välja på. Jag är inte så jättebra på Chablis men tydligen så är Preuses oftast mer öppen än Les Clos och därför valdes det läget. 2009 är väldigt tillgänglig just nu så då blev det den!
Besökte PM o Vänner i torsdags. Hade en bra maildialog med Ruben dagarna innan för att välja viner. Perfekt att ha allting klart när man kommer dit! Vinlistan på PM är verkligen helt fantastisk :kyss:

Vi började med 2002 Bollinger Champagne La Grande Année Rosé. Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Har aldrig druckit LGA Rosé. Men oj vad trevlig den var. Doft av mosade mogna jordgubbar, blodapelsin, persika, nötter, honung, brioche, lite rök. I munnen krämig med väldigt fin balans och perfekt integrerad syra som lyfter upp aromerna och ger dem en skjuts in i en lång finish. Väldigt bra start på min födelsedag!

Till middagen blev det först 2009 Vincent Dauvissat Chablis Grand Cru Les Preuses. Blev en not på utrikiska eftersom jag svarade på en fråga på insta och orkar inte skriva om den.
It was fantastic and one of the best Chablis I've ever had. Perfect stage to drink. Some earthiness in the beginning and then it opens up with a wonderful chalky minerality combined with ripe citrus, some orange notes, almond and spice. A rich creamy texture and the midpalate is like a broad complex wave that just increases in intensity all the way through to the long finish. I was kind of blown away. Thought it was really, really good.

Därefter hade jag valt ytterligare ett vin jag aldrig druckit. 2005 Domaine Comte Georges de Vogüé Musigny Cuvée Vieilles Vignes. Vad skall man säga? Ett fantastiskt vin som behöver ytterligare typ 10 år i källaren. Ruben tyckte att visst kan man dricka detta om man gillar mer unga och koncentrerade viner men han själv hade valt 1995. Men jag ville prova vinet i denna årgång så då blev det så :rolleyes:. Får ta 95’an nästa gång :). Fantastisk elegant doft med en enorm komplexitet. Enbart primära noter fortfarande trots att vinet har 15 år på nacken. I munnen kompakt och packat och här känner man verkligen att det behöver tid. Supergott naturligtvis men tight och inte förlöst.

Maten var också verkligen bra. Har ätit här ett flertal gånger och denna gång kändes det som att nivån höjts några snäpp. Riktigt bra!

Visa bifogad bild 21069
Kul med ett inlägg om PM & Vänner och ännu roligare att det blev så bra. Vinlistan är en av Sveriges bästa både vad gäller utbud och pris. Innan de fick stjärnstatus var vinlistan ännu bättre...

Helt klart värt en resa när man kan välja flera riktigt bra viner utan att bli rånad. Tittar för tillfället på Frantzéns vinlista och man kan bli nykterist för mindre.:neej: Bollingers GA Rosé är deras bästa vin och levererar även ungt för det mesta. Drack 07 nyligen och den fick mig att undra (ännu en gång) varför jag har så få av denna rosén i källaren.

Den var riktigt bra. Hade egentligen bestämt mig för Raveneau, men Ruben tyckte att de som de har kvar på listan är för unga och föreslog Dauvissat. När jag väl låtit mig övertygas så fanns det rätt mycket att välja på. Jag är inte så jättebra på Chablis men tydligen så är Preuses oftast mer öppen än Les Clos och därför valdes det läget. 2009 är väldigt tillgänglig just nu så då blev det den!

Har bara druckit Dauvissat några gånger men aldrig blivit så imponerad på en relativ skala. Får väl testa Preuses nästa gång. Apropå Raveneau har Ruben rätt men samtidigt kan man ju undra varför han har med de unga på vinlista i sådana fall (han kanske måste). Chansen att de ska finnas någon mogen Raveneau kvar om 5-10 år är närmast obefintlig nu när hela Sverige verkar hittat dit.

När jag var på PM för 4 år sedan hittade vi en magnum Raveneau MdT 2004 som var sagolikt bra. Å andra sidan var maten inte den bästa den gången.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Idag blir det grejer. Öppnade är:
Mazzeis Siepi-15
Ch Musar-06
Ch Cantenac Brown-15
Alla garderobslagrade i mellan 2,5 år och 3. Ett experiment i min pågående forskning hur väl garderoben står sig mot vinkällaren. Har sett en hel del som hävdat att det finns en gräns på två år för garderoben sen blir det sämre. Det här kan ge en indikation om det stämmer.

Två av tre!
Siepi -15 har många år framöver och var super nice. Noterna är som ni kan förstå inte av topp klass. Men nånstans i trakten av 92.
Ch Cantenac Brown-15 var helt magiskt. Med maten bland det bästa någonsin. Det här går nog att spara många år framöver. Jag har två kvar. 95
Ch Musar-06 borde druckits tidigare. Här var vi överens. Noterna av russin och katrinplommon var inte av toppklass. Men blev dock ok tillsammans med choklad. 88.
Iaf kan man säga att två år inte är en gräns för garderobslagring. Men jag har absolut upplevt att viner gått över gränsen då. Men även att viner gått över gränsen vid 1 års ålder. Men sen finns ju grejen - tunneln - kvar att utforska. Och 3 viner är inte något stort vetenskapligt underlag så forskningen går vidare. Även om det här var en stor vinst för garderoben.

Alla dom här har levt över sommaren -18. Musaren dock inte framgångsrikt.

Det är väl ingen tvekan att lagring i garderoben påskyndar mognaden. Det kan även styrkas i den lilla forskning som jag har hittat. Där man mätt svavelhalt i viner som lagrats i rumstempererat gentemot källarsvalt. Intressant där är att svavelhalten sjunker dramatiskt dom första månaderna om man lagrar rumstempererat men att det sen planar ut och går parallellt med källarlagrat vin. Bara på en lägre nivå.

Min poäng är alltså inte att garderobslagring är likadant som källarlagring. Utan att den gräns som vissa säger existerar, att efter två år blir allt garderobslagrat dåligt, inte är korrekt. Viner kan fortfarande vara fantastiska efter nästan tre år.

Andra har hävdat att fem år är en gräns. Jag återkommer i den frågan...

Tack för noterna och att du delar med dig av ditt enmansexperiment. Jag är på din sida, vinnördar är väldigt neurotiska av sig. Bara för att man vet vad som fungerar lagringsmässigt (kall, mörk, fuktig källare med långsamma växlingar) så kan man inte dra några slutsatser av vad som INTE fungerar. Jag är också väldigt intresserad av att veta var gränserna går och har ett eget experiment på gång.

Nu är det så klart lättare och dessutom förnuftigt att tillämpa försiktighetsprincipen på sin vinsamling än att utmana ödet. Fast när man inte ens vågar öppna dörren på vinkylen för att vinerna skulle riskera att bli ljusskadade då har det kanske gått lite för långt...:rolleyes: Att vinerna skulle skadas av vibrationer från kompressorer tror jag inte heller på.

Överdriven värme (+25) skulle jag definitivt vara rädd för och mellan 32-36 grader börjar korkarna tryckas upp enligt Jamie Goode.
 

buteljen

Medlem
Apropå Raveneau har Ruben rätt men samtidigt kan man ju undra varför han har med de unga på vinlista i sådana fall (han kanske måste). Chansen att de ska finnas någon mogen Raveneau kvar om 5-10 år är närmast obefintlig nu när hela Sverige verkar hittat dit.
Äsch, tänk att man måste vara så petnoga med formuleringarna för att det inte skall dras egna slutsatser om vad man skriver :D
Jag uttryckte mig klantigt. Av de Ravenuau som fanns på listan så menade R att de var väldigt unga. Mer specifikt så var det Blanchot som diskuterades och då rekommenderades 2013 ifall jag ville gå vidare med Raveneau. Men han sa i samma veva att de även har ett större urval av Dauvissat där flera av flaskorna är mer öppna än Raveneau. Skall för övrigt dit nästa vecka igen (förhoppningsvis) så har fullt upp med att bestämma vin :)

Har du provat Clos Rougeard @Crist(al)ian 77 ? Någon annan som har input på den? Har aldrig druckit den så det vore ju spännande :)
 
Last edited:

Martin F

Medlem
Nu är det så klart lättare och dessutom förnuftigt att tillämpa försiktighetsprincipen på sin vinsamling än att utmana ödet. Fast när man inte ens vågar öppna dörren på vinkylen för att vinerna skulle riskera att bli ljusskadade då har det kanske gått lite för långt...:rolleyes:
Pik mottagen :D

I övrigt nyktra (badum-tish) resonemang. Känner alltmer att jag kommer fortsätta att köpa på mig för lagring även när mitt skåp är fullt utan att känna mig stressad för att köpa ett till.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Pik mottagen :D

I övrigt nyktra (badum-tish) resonemang. Känner alltmer att jag kommer fortsätta att köpa på mig för lagring även när mitt skåp är fullt utan att känna mig stressad för att köpa ett till.
Först får man slänga en massa kartonger och gamla resväskor som inte får plats. Därefter skickar man en massa kläder till återvinning och slutligen får bilen flytta ut från garaget. Efter det köper man ett skåp till...
 

LeChat

Medlem
Bollingers GA Rosé. Drack 07 nyligen och den fick mig att undra (ännu en gång) varför jag har så få av denna rosén i källaren.
Du brukar ju kunna hitta bra champagnefynd!:) Du råkar inte veta någon som kränger Bollingers GA Rosé billigt? 2002an kan man väl bara drömma om, men 2007 eller någon annan bra årgång till vettigt pris hade det gärna fått ligga några flaskor av i källaren.
 

Daniel A

Administratör
Har du provat Clos Rougeard @Crist(al)ian 77 ? Någon annan som har input på den? Har aldrig druckit den så det vore ju spännande :)

Clos Rougeard är fantastiskt, både rött och vitt. Förmodligen lider de av samma problem som Raveneau på restaurang, det vill säga inte tillräckligt med ålder på flaskorna. Men det tycker jag inte ska hindra dig. :)

Har lite äldre noter här på forumet: 2009 Brezé, 94p. 2011 Brezé, 95p. 2011 Les Poyeux, 92p och 2010 instegaren, 92-93p.
 

buteljen

Medlem
Clos Rougeard är fantastiskt, både rött och vitt. Förmodligen lider de av samma problem som Raveneau på restaurang, det vill säga inte tillräckligt med ålder på flaskorna. Men det tycker jag inte ska hindra dig. :)

Har lite äldre noter här på forumet: 2009 Brezé, 94p. 2011 Brezé, 95p. 2011 Les Poyeux, 92p och 2010 instegaren, 92-93p.
Finns lite äldre ...
548D9848-855D-4A31-9C4D-D1ABBA761C4E.jpeg
 

LeChat

Medlem
8B9CF8B5-7CCE-45F4-9C24-8E4B2F59A9E4.jpeg

2015 Domaine Gourt de Mautens Vaucluse Rouge


Helgens Andremily no.4 skapade ett sug efter något liknande och fast att kvällens flaska kommer från södra Frankrike och druvsammansättningen är lite annorlunda så finns här likheter som tydliga hedonistiska drag, snygg fathantering och läskande syror. Det andas medvetenhet och kvalitet.

Komplex fruktig smak av div. bär (körsbär, svarta vinbär, björnbär, blåbär), viol, choklad mm. Alkoholen slår igenom en gnutta men stör inte mig. Härligt elegant samtidigt som det är ganska tätt och koncentrerat.
Välgjort och riktigt gott!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Även här får jag be om ursäkt för sen respons men på samma vis glad för medhåll gällande 2010. Hoppas som du att det bara handlar om tid och mognad men är inte övertygad. Har ganska mycket 2005 vibbar om viner som aldrig helt levererar det man hoppas på från Södra Rhône.

Har förvånansvärt aldrig haft några 2005 Santa Duc men väl provat dem och minns det som ungt som ett lika extraherat och vrångt vin. Hade varit kul att provat en nu. Hade 2004or men de blev aldrig så värst kul men mer utvecklade än andra årgångar jag provat.

2007or har jag njutit och har kvar i källaren men har väl tyvärr lite samma känsla även om det är lite mer kräm i frukten och mindre tanniner.
Har en lite mognare Snta Duc som jag funderar på att sprätta nästa helg. Blir ju om och om igen påmind om den, och ibland vill man bara ha en fet plommonpaj i munnen :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var på fin restaurang både igår och idag, samt imorgon. Inne i Tokyo. På hotell Shangri La.
Igår vår absoluta favorit: Ichi-E (zen-mat och saké).
I afton La Rochelle Aoyama (franskt på japansk bas och med extrem sensitivitet).
Imorgon Yanmo (klassisk japansk fiskrestaurang med makalöst utbud av saké).

Screenshot 2020-10-30 at 01.35.54.png
la_D.jpg

La Rochelle Aoyama FTW
Aoyama, Tokyo, Japan
Tasted den 29 oktober 2020 by StefanAkiko with 0 views (Edit, Publish)

INTRODUCTION
A long-time missed dinner from Covid. Until Feb I visited them on a monthly basis... Staying at a hotel in Tokyo in order to be able to avoid the morning and evening rush hours on the trains/metros, I grabbed this chance!

Brought one btl and ordered white by the glass.

Dinner was sublime!!! (As always.)

FLIGHT 1 - THE WHOLE SHEBANG (2 NOTES)
It's always scary to bring a wine that has a high probability to underperform. Corks are a dreadful thing. So, I had a mature Clarendon Hills Piggot's Range as a backup. (Now quietly resting in the restaurant's wine cellar until I want it. Service.)

  • 2015 Martin Schaetzel Riesling Kaefferkopf, 92 Points
    France, Alsace, Alsace Grand Cru
    Absolutely stunning pure and pristine Riesling nose with flowers in its hair and happiness everywhere.
    On the palate, this wine has a great acidic spine with a pinch of Alsacian earthiness at the end.
    Severely youthful today, but should have started to mature already in ~10 years' time.
    Some pleasure today, but immense pleasure to come.

    One glass at formidable La Rochelle Aoyama (Tokyo).

  • 1982 Château La Dominique, 96 Points
    France, Bordeaux, Libournais, St. Émilion Grand Cru
    Started out thin from the plopp. Grew tremendously over the 3 hours we enjoyed it. Contrary to fruitlovers, I'm sure this is but a padawan who will evolve further and become one of the wines that remains awesome also as an advanced wine.

    Great aromatics, stunning personality and requires listening to rather than expecting to be served a phat fruit punch in the face.

    Some prefer young pop stars, others (like me) prefer old, quirky professors because they have so much more amazing stories to share.

    Wish I had more!
    Cork was mushy, crumbled completely and required the whole toolbox to get out of the bottle.

    BYOB to formidable La Rochelle Aoyama (Tokyo).
CLOSING
With tears in my eyes, the dinner was suddenly over.
I'm not sure there is such a thing as "too much pleasure"... I still crave for more!

La Rochelle in Aoyama is well worth a visit.
 

The Wall

Medlem
Kort sammanfattning av tisdagens viner.

Brut Initial från Jacques Selosse (deg 2012 07 25)

Efter en lång tvekan ("det här borde ju givetvis göra sig bäst i en stor kupa"); ner i Zalto Riesling/vitvin. Mycket tät doft, främst unken och gammalt diskvatten. Ingen charmknutte direkt. Kan ana övermogna äpplen i doften. Nä, det här går inte.

Nytt försök i Zalto Bourgogne; sådärja, helt annorlunda, mogna äpplen och smörkola, inte överdrivet mycket till bubbel kvar när vinet har hällts upp, men om man ska välja mellan bubblor och doft är det rätt lätt. I munnen, fin smak men lite oväntat kort eftersmak. Stor kupa krävs helt klart för det här vinet.

selosse_fram.jpg

selosse_bak.jpg


NV Mathelin l’Orée des Chênes brut

Ung Champagne borde funka i smalt glas; i doften lite kycklingfond och bokna äpplen. I munnen syrlig med mogna äpplen i bakgrunden. Bra syra och mycket bubbel. Det här vinet dök upp som extravin när Selosse sinade. Helt klart väldigt trevligt och en given kandidat till merköp.

mathelin.jpg


2007 Aloxe-Corton 1er cru ”Les Vercots” från Tollot-Beaut

I Zalto Bourgogne; initialt en doft av kräftspad kombinerat med lite åldrad och bortglömd blyertspenna som man hittade i skolbänken veckan innan skolavslutningen. I munnen relativt mild och harmlös, klent med tanniner. Fick sällskap av blomkålssoppa med pancetta.

Några dagar senare; kräftspadet har sinat, även om det fortfarande finns lite tempranillo-vibbar kvar, och istället börjar det komma mer typiska pinot-toner, dock i formen av torra höstlöv i skogen snarare än blöta. I munnen relativt syrligt med nyväckta tanniner. Tyvärr lite väl slank i kroppen i förhållande till syran.

För skojs skull testar jag även Riedel Sommeliers Burgundy Grand Cru och här är doften mycket mer anonym, på gränsen till intetsägande. Lyckas hitta lite mineraltoner, tänk Etna rosso, lite gammaldags bilverkstad typ intorkad olja och fett i betonggolvet bredvid smöjgropen. Det dyker även upp lite Scalextric bilbana från slutet av 70-talet (dvs vällagrad plast). I munnen dyker mineraltonerna upp igen och det drar onekligen åt Etna rosso-hållet. Vinet känns lite snällare i munnen än i Zalto Bourgogne där vinet attackerar lite mer rakt på sas.

tollot.jpg


2018 Meursault ”Narvaux” från Louis Jadot

I Zalto Bourgogne; tydlig ekkaraktär, mkt smörkkola och nyavfyrat knallpulver. Finfin doft; tät och komplex. I munnen syrlig med mycket smörkola, tar mycket plats i munnen. Helt klart ett väldigt gott vin. Dock, det känns som att vinet har en liten bit kvar till toppnivån jämfört med andra producenter, men håller samtidigt lite distans till Bourchards Meursault ”Clos du Cromin” som vi testade för en och en halv månad sedan. Ger ett beskare intryck än Bouchard. Några år på rygg i lugn och ro kan nog göra det här vinet gott. Jag var lite för lat för att leta rätt på tex Remi Jobard i källaren så det fick bli en klart godkänd plan B. Dracks till torskrygg med olivoljefrästa rotsaker och en perfekt hollandaise.

vita.jpg


2011 Rüdesheim Berg Rottland Erstes gewächs från Weingut Johannishof

I Zalto Riesling; petroleum i doften, utan tvekan. Det dyker även upp mineral och citron samt limezest. Efter ett tag kommer även lite vanilj-känsla. I munnen petroleum och en del Päronsplit. Något senare kommer smakmässigt även lite honungstoner tätt följt av aprikostoner när honungen klingat av. Också till torskryggen.

2007 Mas La Plana Cabernet Sauvignon från Torres

I Zalto Bordeaux; tydlig grön ton, mer åt grön paprika-hållet än en typisk cab med svarta vinbär. Påminner om sydafrikansk cabernet minus de brinnande bakelittelefonerna. Det kanske är så nära Sydafrika vi kan komma i Europa? Är det här typiskt för spansk cab sauv? Min erfarenhet är något begränsad så jag får skylla på det. Hur som helst är doften trevlig. I munnen dyker det upp lite smörkola blandat med svartvinbärstoner och viss eldighet (14,5%). Kanske lite spretig som möjligen kan dämpas med ytterligare lagring men frågan är om kroppen (vinets alltså) kan hantera alkoholen. Nåja, det verkar inte vara någon brådska att korka upp de övriga flaskorna i nuläget. Vinet fick sällskap av grillad ryggbiff (föga förvånande från Gårdssällskapet), sallad på senapskål och plocksallat samt ugnsstekt spetspaprika och Romantica-tomater och rostade pinjekärnor. Grillad citron och lite olivolja på hela anrättningen utgjorde ”the prick over I”, typ.

röda.jpg


2004 Vino Nobile di Montepulciano ”Asinone” från Poliziano

I Zalto Universal; typisk mogen sangiovese med intensiv uttorkad körsbärskärna och bittermandel. I munnen intensiv smak, tät och koncentrerad. Dessvärre lite väl kort i eftersmaken för att jag skulle vara helt nöjd, men vinet är verkligen något att njuta av just nu och släppa eftersmaken. Det är ju bara att hälla i sig en skvätt till. Kvällens röda vin för min del utan tvivel, vilket lätt bevisades av att flaskan var slut innan kvällen var till ända.

Och sedan till tordsagskvällens vin:

2018 Chianti Classico från I Fabbri (Susanna Grassi)

I Gabriel Gold; doft av söta körsbär, lite salmiak, ganska slank i doften. Dessutom toner av nysläckt tändsticka. Vänta nu… hustrun blåste ju ut en tändsticka för några minuter sedan. Skyller på den. I munnen syrlig och relativt slank (vinet lagras såvitt jag vet endast på betongtank och ser aldrig röken av ekfat). Inte alls samma wow-känsla som årgång 2017 hade när vi drack det vid samma tid förra året. Hm, märkligt. Kommer jag att köpa flera? Nja, jag kan nog stryka resterande fem flaskor från måste-inköps-listan i nuläget. Det kan bli återbesök senare, men inget som jag känner brådskar på samma sätt som förra året.

fabbri_2018.jpg
 

Mina Vinare

Medlem
2008 Dunn Vineyards, Napa Valley ”Cabernet Sauvignon - Howell Mountain” har en mörk och tät djupröd färg. Doften är fin och elegant med lätta inslag av ceder, blyerts och rostade fat. Efterhand lite grön paprika och örtighet med aningens marsipan samt svartavinbär. Kryddig med mocka och en parfymerad ton efterhand den står öppen. I början inte så speciell men mot slutet väldigt komplex och inbjudande doft.

Smaken är ren och balanserad med svartavinbär, mörka körsbär och fin citrussyra i eftersmaken. Tanninerna är inte alltför markerade utan ligger fint i bakgrunden och kommer i den långa eftersmaken. Koncentrerat och kraftfullt men ändå mjukt och inbjudande fruktigt. Lite lätta medicinaltoner mot slutet och inslag av violpastill. Gott och välgjort med harmoni och balans (95p).

Dunn.jpg


Först är jag inte så imponerad utan tycker det känns som en lite slätstruken Bordeauxkopia från varifrån helst i världen (utom Napa Valley). Det är lite ironiskt att just det där jag söker från Napa aldrig riktigt infinner sig i vinet – inledningsvis. Sedan kommer det mer söt frukt som kanske gör att nya världen framträder lite mer tydligt. Men tveksamt om jag skulle gissa på Napa blint. Kanske mer Toscana i bra årgång eller möjligen Argentina. Det blir aldrig riktigt Bordeaux även om likheterna finns där.

Tycker inte heller att det är så värst stöddigt som kritikernas omdömen gör gällande. Visst är det ett potent vin men ändå ganska inbjudande och generöst. Sen tror jag absolut att det här bör ligga några år till och håller säkert i minst 20år – om inte längre.
 

Poa

Medlem
IMG_20201030_160241_800.jpg

Min första bekantskap med Comtes
Balanserad doft av gula äpplen , honung och nötighet
Smak av perfekt mogna äpplen ,
gula päron , magiskt balanserad syra med honungs toner och bra avslut.
Enormt täta bubblor som nästan inte vill ta sig upp, utan vill helst ligga kvar.
93p
 

Attachments

  • IMG_20201030_160241_800.jpg
    IMG_20201030_160241_800.jpg
    65,1 KB · Visningar: 87
Toppen