Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Frescobaldi BdM Castelgiocondo 2007.

Inget minne om när, hur eller varför jag köpte denna men glad att jag gjorde det.
Arketypisk BdM.
I doften sval frukt (mest röda vinbär), lite hallon, ceder och timjan.
Smaken är harmonisk. Trevliga tanniner och struktur, diskret ek. Körsbär, timjan, lakrits och lite bett från alkoholen i eftersmaken.
Helt tillgänglig nu men säkert god några år framöver, glädjer mig till att dricka detta igen. Ett vin man blir glad av utan att det behöver överanalyseras. 89-90 poäng sån ungefär.
Drack den över tre dagar, märkte ingen skillnad.
Visa bifogad bild 13184
Gillar din karaff:)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Frescobaldi BdM Castelgiocondo 2007.

Inget minne om när, hur eller varför jag köpte denna men glad att jag gjorde det.
Arketypisk BdM.
I doften sval frukt (mest röda vinbär), lite hallon, ceder och timjan.
Smaken är harmonisk. Trevliga tanniner och struktur, diskret ek. Körsbär, timjan, lakrits och lite bett från alkoholen i eftersmaken.
Helt tillgänglig nu men säkert god några år framöver, glädjer mig till att dricka detta igen. Ett vin man blir glad av utan att det behöver överanalyseras. 89-90 poäng sån ungefär.
Drack den över tre dagar, märkte ingen skillnad.
Visa bifogad bild 13184
Snygg karaff
 

LeChat

Medlem
08EB8589-80C9-4539-B0BE-134A0BB9B99F.jpeg

2015 Yann Chave Crozes-Hermitage


Ung Crozes-Hermitage från 2015 borde vara ett kanon grillvin med både supersmaskig frukt och bra med kraft. Och Yann Chaves Crozes levererar verkligen. Den viker inte ner sig bara för att den kommer utomhus vilket jag ofta tycker är ett problem. Vissa viner som smakmässigt är underbara inomhus ändrar ofta karaktär fullständigt bara de kommer utomhus. Märkligt! Men detta vin är som sagt mycket kompetent och fixar utelivet samtidigt som den bjussar på komplexitet. Syrah med viol och lakan som hängt ute. Mycket bra!
 

john b

Medlem
20180509_192852.jpg



Vad gör man inte för vetenskapen...

Vilken kabinett ska bli årets låda? På tips från @Gomseglet köptes nyss Maximin grunhaus Herrenberg Kabinett i ett par ex. Den fick blint gå upp emot Schäfer-Fröhlich Felseneck kabinett och Julian Haart goldtröpfchen. Alla från 2016.

Schäfer-Fröhlich med kraftig doft av diesel, gummi och allmänt sött riesel-skitig. Lite strama syrliga tropiska frukter. Härlig doft!
Smaken liknande med gummi och dieselskiffer. Lite mango, lime och ananas i bakgrunden. Mycket smakrik när den är kall. Min fru kommenterade att detta var en mat-riesling och inget solitärt fylla-på-altanen-vin. Jag tycker nog att det duger till bägge alternativen.

Julian Haart goldtröpfchen doftar och smakar som schäfer men 20 procent mindre av allt, samt hade en lite obalanserad beskfadd eftersmak jmf de andra. Lite underwhelming då den kostar dubbelt så mycket som SF och en hundring mer än MG.

Maximin Grünhäuser Herrenberg Kabinett var först (när den var som kallast) lite försiktig i doften som bestod mest av lime och ananas. Med lite lite luft och värme kom en försiktig stenig petroleum-doft fram. I munnen var den härligt friskt lime och mangosyrlig utan egentliga skavanker. Efter kort tid i glaset tittade skiffer och typisk rieslingpetroleum fram. Riktigt bra

WOTN blev enhälligt maximil Grünhäuser.
Den höll ihop bäst i glaset när de andra två blev lite oljiga och fadda.

Jag gillade alla, men ser ingen som helst anledning att köpa den dyrare goldtröpfchen jmf Schäfer-Fröhlich om man vill ha explosiv dieselskitdoft.

Årets kabinett (dvs en låda ska köpas blir Grünhäuser.
För den härliga doften blir det ytterligare några Schäfer-Fröhlich
De goldtröpfchen som finns kvar får gömmas långt långt bort och testas om länge för att se om de skojar till sig något.
20180509_192852.jpg
20180509_174605.jpg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2016 Keller Scheurebe Kabinett

IMG_0396.jpg


Spritsig och lätt kolsyrad munkänsla. Läskande drag som gör att det här är oerhört lätt att sippa på, och samtidigt tömma glasen lite snabbare än vanligt. Endast 9% Alkohol spelar helt klart in.
Sött i munnen och finishen med en härlig lime-syrlig ton som gör att det ändå drar lite i munnen upp mot öronen. Lite som finishen i när man biter i en citron. Jag gillar det!

Doft av honungsmelon, lite saffranstoner och fläder. I munnen är det tropisk frukt, honungsmelon och fläder. Mycket gott! Perfekt vin på balkongen en solig vårdag. 90p.
 

Zingo

Medlem
Idag blev det en Chenin Blanc från Caviste. Mycket trevligt vin, gillar Chenin Blanc men har svårt att sätta vad det är jag gillar, doft och smak av gula äpplen/päron, mineralitet, rätt så "blommig", lite ananas(?).
Fylligt vin med rätt så lång finish av citron men mycket välbalanserad, samt nånting som är så bekant doftmässigt men jag inte kan sätta ord på... irriterande. Får skylla på att jag är amatör :). Dock drucken på egen hand utan tilltugg, kan tänka mig det är perfekt till kraftigare fiskrätter.
Hoppas det kommer ett nytt Chenin Blanc-Caviste släpp snart då den förra är slut nu :).
 

Attachments

  • IMG_0856.JPG
    IMG_0856.JPG
    27 KB · Visningar: 311

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Idag blev det en Chenin Blanc från Caviste. Mycket trevligt vin, gillar Chenin Blanc men har svårt att sätta vad det är jag gillar, doft och smak av gula äpplen/päron, mineralitet, rätt så "blommig", lite ananas(?).
Fylligt vin med rätt så lång finish av citron men mycket välbalanserad, samt nånting som är så bekant doftmässigt men jag inte kan sätta ord på... irriterande. Får skylla på att jag är amatör :). Dock drucken på egen hand utan tilltugg, kan tänka mig det är perfekt till kraftigare fiskrätter.
Hoppas det kommer ett nytt Chenin Blanc-Caviste släpp snart då den förra är slut nu :).

Den där hoppas jag också kommer i en ny låda inom kort. Har en flaska kvar, jag gillade dem skarpt!
 

john b

Medlem
Visa bifogad bild 13201


Vad gör man inte för vetenskapen...

Vilken kabinett ska bli årets låda? På tips från @Gomseglet köptes nyss Maximin grunhaus Herrenberg Kabinett i ett par ex. Den fick blint gå upp emot Schäfer-Fröhlich Felseneck kabinett och Julian Haart goldtröpfchen. Alla från 2016.

Schäfer-Fröhlich med kraftig doft av diesel, gummi och allmänt sött riesel-skitig. Lite strama syrliga tropiska frukter. Härlig doft!
Smaken liknande med gummi och dieselskiffer. Lite mango, lime och ananas i bakgrunden. Mycket smakrik när den är kall. Min fru kommenterade att detta var en mat-riesling och inget solitärt fylla-på-altanen-vin. Jag tycker nog att det duger till bägge alternativen.

Julian Haart goldtröpfchen doftar och smakar som schäfer men 20 procent mindre av allt, samt hade en lite obalanserad beskfadd eftersmak jmf de andra. Lite underwhelming då den kostar dubbelt så mycket som SF och en hundring mer än MG.

Maximin Grünhäuser Herrenberg Kabinett var först (när den var som kallast) lite försiktig i doften som bestod mest av lime och ananas. Med lite lite luft och värme kom en försiktig stenig petroleum-doft fram. I munnen var den härligt friskt lime och mangosyrlig utan egentliga skavanker. Efter kort tid i glaset tittade skiffer och typisk rieslingpetroleum fram. Riktigt bra

WOTN blev enhälligt maximil Grünhäuser.
Den höll ihop bäst i glaset när de andra två blev lite oljiga och fadda.

Jag gillade alla, men ser ingen som helst anledning att köpa den dyrare goldtröpfchen jmf Schäfer-Fröhlich om man vill ha explosiv dieselskitdoft.

Årets kabinett (dvs en låda ska köpas blir Grünhäuser.
För den härliga doften blir det ytterligare några Schäfer-Fröhlich
De goldtröpfchen som finns kvar får gömmas långt långt bort och testas om länge för att se om de skojar till sig något. Visa bifogad bild 13201 Visa bifogad bild 13202

På rieslingläsken ska man inte posta för mycket märker jag. Kanske denna borde flyttas till idag dricker vi-tråden?
 

john b

Medlem
Om du promotar söt mosel får du posta var du vill för min del! :D
Har redan beställt en Grünäuser för att undersöka om jag är enig med dig, har ju blivit sommar i Göteborg!

Precis, var den ovanligt påtagliga göteborgska sommarvärmen och motvinden på min cykeltur hem från jobbet som inspirerade mig att plocka fram och testa.
 
IMG_3322.JPG
IMG_3323.JPG
IMG_3324.JPG


Hade en litet större middag med ett vin-quiz som sällskapslek. Följande viner var basen för vin-quizen:
2016 Pichler-Krutzler Pfaffenberg Riesling
2015 Sigalas Santorini Assyrtiko (magnumflaska)
2016 Arnot-Roberts Watson Ranch Chardonnay
2015 Alheit Vineyards Cartology Bushvines
2015 Domaine de Bois d'Yver Chablis
2015 Arianna Occhipinti SP68
2016 Milan Nestarec Nach
2015 Montirius Vacqueyras Le Clos
2009 Montirius Vacqueyras Le Clos (magnumflaska)
2012 Domaine de Pégaü Chateauneuf-du-Pape Cuvée Réservée (magnumflaska)

Har inga exakta anteckningar givet att jag ägnade mig åt gästerna i första hand och vinerna i andra hand.

  • Bland de vita överraskade Pichler-Krutzler efter bara ett halvår i garderoben med att ha fyllt ut kroppen och utvecklat en fantastisk fin och fruktig aromatik, första flaskan i november var spritsig och litet tunn och salt. Riktigt bra.
  • Bäst var Cartology som doftade av lyxig men varsam ekfatshantering och finfin Chenin blanc-frukt. Oemotståndligt bra.
  • Watson blev inte bättre dag två och var litet trist utan att vara dålig. märkligt. Funderar på att lämna tillbaka min andra flaska.
  • Sigalas Santorini Assyrtiko från 2016 var magisk. Således försökte jag beställa mer via privatimport från importören, som hade listat att just 2016 fanns på magnum. Fick hem 2015 på posten och tänkte, hur fel kan det bli om året efter var så otroligt bra? Rätt fel visade det sig. Något trist, rätt hård syra, litet bitter-kryddigt slut. Inte helt harmonisk - ett helt ok vin men mer av enkel citrus och sälta än komplex vinmagi..
  • Bois d'Yver som är Thomas Pico som gör vin på familjens vingård är bra men inte lika bra som de chabliser han gör under eget namn. Trevlig hyfsat fyllig men stram chablis som gör sitt jobb utan att vara alltför märkvärdig.
  • SP68 hade blommat ut och doftade helt otroligt gott. Fint fräscht och balanserat i munnen med både mörk frukt och syrlig elegans.
  • Nestarecs Nach var saftig och trevlig, väldigt bra, men nådde inte upp till SP68 (2015 års version!) på något sätt.
  • Bland Rhone-vinerna var det många som gillade Pégaü 2012, själv tyckte jag att den var litet tung i gumpen. Mycket ek som behöver tio år till skulle jag tro. Särskilt i magnumflaska. Montirius var fin och elegant, 2009 litet mer utvecklad men 2015 är fin nu och kommer bli ännu bättre med lagring. De framstår ju som rätt prisvärda i förhållande till dyrare Ch9dP.
  • På det hela taget en trevlig tillställning med många bra viner varav några verkligen nådde de högre höjderna (Cartology, Pichler-Krutzler, SP68) och en del annat trevligt.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
2033D8C0-967A-4F0A-AA7E-A4EEA0D94F8F.jpeg

2010 Château La Louvière

Home Alone, jag och mina gulliga katter, en bit Entrecote och en Bordeaux. Är dålig på nymodigheter men är det detta man kallar mindfulness?
La Louviere är såklart lite ungt men funkar ändå fint på alla sätt. Har inte druckit en enda dålig Bordeaux från 2010. Blandningen är CS 64%, Merlot 30%, CF 3% och Petit Verdot 3%. Jag tyckte smaken antydde att andelen CF skulle vara större. En ganska medioker Bordeaux, vilket jag brukar översätta till ett enastående vin :)
 

grappa

Medlem
20180510_180436[1].jpg

Viogner från Langhe, kanske inte helt vanligt. Gyllengul färg. Doft av fläder, persikor, lite nektar och en antydan av blommor. Smaken har typiska Viogner drag med ganska låg syra, lite höig, lätt parfymerad och en angenäm beska. Lång eftersmak. Väldigt svårt att placera i Italien. Tycke och smak 89 p, kvalitet, 89 p. Riktigt gott och udda!
Bai Gorri från 2007. Fortfarande rubinröd och ingen större brunkant. Medeltransparent. Djup doft av svarta vinbär, cigarr, en aning ättiksgurka och lite vanilj. Bra tanniner, fruktdriven med vinbär, cederträ, lite kryddor och hö. Håller ihop bra och har mer Bdx karaktär än Rioja. Tycke och smak 85 p, kvalitet 85 p.
 

Vingubben

Medlem
896B03CA-AC13-4FA4-B24C-FA7BD6D4DE84.jpeg

Inte så ofta jag dricker Pinot Gris. Öppnade i går till vit sparris som serverades med en holladaise gjord på brynt smör. Gott var för sig men inte en kombination som funkade. Drack den idag som apertif. Mycket trevligt vin med bra struktur, lite alkoholhetta, ett uns av botrytis, liten men perfekt restsöttma, gräddkola samt söta och lite syrliga frukter. Borde funka bra till en paté, men klarar sig utmärkt själv. 89-90 pinnar.
 

Pontus

Medlem
2015 Keller Kirchspiel. Tagen alldeles för tidigt naturligtvis. Eller? Öppnar upp relativt snabbt med doft av ananas, lime, krutrök, hav och tändsticksplån. Smaken är galet intensiv på alla sätt med tropiska frukter, citron och en mineralitet som jag undrar om jag upplevt tidigare? Inte i denna typ av vin iallafall. Trots all kraft är det galet komplext och balansen är ypperlig. En stor upplevelse, ändå är det nog mycket bättre om 10-20 år. Eller 30. 96+.
 

Daniel A

Administratör
@Skaggs gör ett kvällsstopp i Malmö innan han drar till MBCC för en helg proppad med grym öl. Vi kör en mini-BYOB (mer om det senare, kanske) och drar sedan ut på stan. Där hittar vi den äldsta Rougearden jag sett i det vilda, och då är det bara att hosta upp.

DSC_0287.JPG

2009 Clos Rougeard, Brézé
Inledningsvis finns det ett tydligt drag av bra starksprit i det här. Med det menar jag inte alkohol (vinet ligger slankt på 12,5 %), utan intensiteten i doften, samt att den inte helt och hållet påminner om andra vita jag druckit. Det finns definitivt något särpräglat här, men tyvärr lyckas jag aldrig förstå det tillräckligt väl för att sätta ord på det. Nåväl, fantastiskt är det ändå. Doft av krossad sten, växthus a lá Selosse (men kanske inte SÅ tydligt), vagt grönt och örtigt, inlagd persika, smutsig honung, bokna äpplen. På tungan är det inte riktigt lika komplext, men där finns en uppsjö av olika honungssorter (vissa “smutsiga”), lite äppelskal, vaga toner av cheninylle (ja, jag letade efter det), och earl grey. Syran är hög, men passar väl in i helheten. Det finns definitivt en stramhet i det här. Med risk för att låta drygare än jag redan är så måste jag säga att det här absolut inte är publikfriande. En upplevelse helt klart. För mig spelar det här på hjärtesträngarna, och visst, det är alltid klurigt med betyg på kultproducenter när etiketten är framför näsan. Men fan om inte det här får 94p.

De lyckligt lottade som har vinet i källaren får gärna sälja det till mig, annars dricka det 2029. Då kommer det leverera stordåd!

(Not: jag har druckit samma vin från 2011, och det gav jag 95p. Egentligen tror jag att 2009an är bättre, men jag drack det förmodligen under för kort tid.)
 
Toppen