Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vad är godare, sangiovese eller cabernet sauvignon? När allt annat är lika - distrikt, årgång och pris.
buoninsegna Rodano.jpg


1993 Villa Buoninsegna Toscana Cabernet Sauvignon: Blåröd utan några som helst tegelfärgade inslag. Doft av viol, ros och körsbär. Smaken domineras också av violer tillsammans med röda vinbär och läder. Eldig frukt och mycket återhållsamma fat. Känns mer som 10 än 25 år. Kul upplevelse! 90p
1993 Fattoria Rodáno Chianti Classico Riserva Viacosta. Här finns de tegelbruna kanterna. Doft av läkerol, choklad och salvia. I smaken finns kakao, aska och mineral, lite plommon, men frukten har inte riktigt klarat tidens tand, dock mer stramt än nekro. Inte oävet. 88p
Idag vinner cabb
 

Zingo

Medlem
Idag blev det en Riesling från Franken, trevligt vin men väldig hög syra och rätt så alkoholstinn, vinner säkert på lite lagring. Typiska Rieslinginslag av honung, päron, skarp citrus och hög mineralitet.
Sparar den andra flaskan 1-2 år och ser vad som händer... 4/5 på min skala... Drack den dock rätt väl kyld vilket kanske ger en felaktig bedömning.
 

Attachments

  • IMG_0970.JPG
    IMG_0970.JPG
    40,4 KB · Visningar: 235

MagnusH70

Medlem
I helgen blev det lite godsaker!
Till entrecôten i fredags dracks en Cos d'Estournel 1990. Den presterade på topp, med skog, multna löv, integrerade fat och ceder. Fortfarande levande frukt, så den kan hålla några år till. 95p
IMG_20180427_203617.jpg


I lördags blev det vitt och bubbel.
IMG_20180428_231541.jpg

Juillet-Lallement från 1996 hade fina mognadstoner och en härlig balans. Riktigt bra! 93p
Leitz Berg Schlossberg från 2007 var fortfarande lite för ung, men ändå god. Jag får vänta ytterligare ett par år. Fungerade dock bra till vit sparris med citronhollandaise. 91p
Corton-Charlemagne från 2007 var riktigt bra, med otrolig komplexitet, men kan gott ligga ett par år till. Ser fram emot nästa flaska. 95p
Ch d'Arlay 2011 var bra, men långt ifrån C-C. 89p

I söndags blev det en Clos des Papes 2000. Riktigt bra, perfekt mognad, med läder, kryddor, levande frukt. 94p
 

Daniel A

Administratör
I lördags samlades undertecknad, @MartinE och @Skaggs i @Trydebulls boning för lite vin och mat. En mycket trevlig tillställning på alla sätt och vis!

Välkomstbubbel
2008 A.D. Coutelas
Något utvecklat, bröd, rostat bröd, äpplen, ostkant. På tungan är det lite avrundat, med pigga bubblor och frisk smak. Märkbar men inte störande dosage. Storhus? Bra nu, har säkert framtid. 89p.
Kunde inte ge några kvalificerade gissningar. Något förvånad över avslöjande (har ändå druckit en del Coutelas). Extra roligt eftersom @Trydebull trodde han öppnat en annan flaska, så ledtrådarna blev lite extra svåra. :)

Första bubbelflighten
DSC_0230.JPG

2000 Philipponnat, Clos des Goisses
Dov och tillbakadragen, svamp, bokna äpplen, lite smutsigt (“smutsiga nytvättade lakan” som vi kom fram till), flytande honung, svaga tropiska frukter med främst ananas. Ganska mörkt i färgen. Utvecklat om än inte helt moget. I munnen är det finstämt, med bra syra, lång eftersmak och lite angenäm beska. Tycker att den är lite tillbakadragen hela kvällen, och även om den är riktigt bra så har jag lite svårt för den. 90p.
Mitt (bonus/andra)vin. ;) Spikades ganska snabbt av @MartinE efter väldigt vaga ledtrådar samt jakande svar på att det var en prestigecuvée.

1982 Guy Michel
Grappa?! Blåser lyckligtvis bort. Expressivt som attan, ostkant, sälta, lakrits, fudge, fat utan vanilj, apelsinskal. Även det här är mörkare i färgen, bra syra, väldigt polerat. På tungan är det mycket apelsinmarmelad och citrus, lite lakrits/anis. Mycket charmigt! 91p.
Gissade inledningsvis odlare och 2006 - att det snarare handlade om stil och inte ålder. Borde vetat bättre! Tog igen det genom att efter en rad ledtrådar gissa på 1982 Guy Michel. :)

2006 Paul Bara
Ljusare än de andra två. Tillknäppt inledningsvis men öppnar upp fint. Smör, citron, äpplen, litelite vanilj, ganska mycket tropisk frukt. Bra struktur, bra syra, bra tryck - ungt men ändå tillgängligt. Gillar det mycket! 91p.
Kan inte minnas att jag hade några bra gissningar på det här. Ytterligare ett cementerande av att jag verkligen gillar 2006 (om det inte är hus…).

Andra bubbelflighten
DSC_0231.JPG

1999 Charles Dufour, Pinot Blanc
Expressivt, cola, äpple, kaffe, lite kanel?!. Skrev “komplex men svår”... händer mycket jag inte kan sätta ord på. Gäller för smaken också. Skrev att den hade lite klen syra, men jag var nog den enda som tyckte det. Lite grapefruktbeska, och slätstruken eftersmak. Bra, men det på stora hela mer intressant än gott. 88p.
Hade vissa spoileraktiga aningar om vad det kunde vara så avstod från att gissa. Visst dock inte att det var en 100 % pinot blanc. Roligt! Nu har jag druckit hela två stycken...

1996 Bollinger R.D.
Svamp, burkchampinjon, dill, kräftspad, (ej signalkräftor!), bokna äpplen, friska äpplen, någon blandning av knallpulver/rök, apelsinmarmelad. Ligger något “tungt och mörkt” över det hela som jag aldrig lyckats identifiera. På tungan är det rätt gulfruktigt, lite apelsinskal, honung och vagt rostat. Någon sade kolasnittar, och det stämde fint. Riktigt bra syra, och en fantastiskt intensiv upplevelse. Känns som ett perfekt drickönster nu, även om den har många har kvar att ge. 94p.
Har inte druckit många, men var säker på att det var 1996 och en av de stora prestigerna. Gissade 1996 Krug.

1999 Louis Roederer, Cristal
Återhållsamt till en början, men öppnar upp. Surdegsbröd, citron, allmänt citrusig överlag, yoghurt (?!), något bakverk, äpplen. I munnen finns det en hel del persika och vingummi, tillsammans med det där bakverket jag inte lyckas sätta namn på. Det är ett stort vin, och det finns väldigt mycket här som är väldigt trevlig. Men det känns också som att det har mycket mer att ge. 93p.
Var säker på att det här också var en prestigeskumpa. Hade ingen aning om årgång annat än att det inte var någon av de “stora”. Begynnande utveckling tydde väl åtminstone på 90-talet. Gissade på Cristal. :)

Pizzavin
DSC_0241.JPG

2001 Guigal, La Landonne
Satan i gatan! Otroligt expressivt! Mörka bär, tobak, solvarm tegelsten, lakrits, kött (?), vagt fatigt, lite örtigt, björnbär, och i bakgrunden ligger lite blandade delar av kryddskåpet. Första klunken är Wow! Så j*vla kompakt och kraftigt, samtidigt som det på något vänster ändå är lite elegant. Tunga tanniner, bra syra, otrolig balans däremellan. Har definitivt många år kvar i sig, men för mig ligger det i ett vackert drickfönster nu. Ett av de bästa röda viner jag druckit. 95+p.
Tillsammans med stenugnsbakade pizzor signerat @Trydebull blev det här en himmelsk kombination. Utmanar er till att hitta en bättre rödtjut och pizza-kombo. ;)
Gissningsmässigt så var vi fan och cyklade över hela jordklotet. Inledningsvis så var den kvalificerade gissning supertoscanare, men betade av allt möjligt. Att det visade sig vara en syrah tycker jag är lite jobbigt eftersom jag haft lite skakigt förhållande med druvan. Men det här och SQN är ju faktiskt riktigt bra...

Sött avslut
DSC_0238.JPG

1975 Oremus, 5 puttonyos
Badhus? Åh, nej - försvinner tack och lov. Kolafudge, smutsig honung, klister, russin, skokräm, aprikos, kanderad ingefär, farinsocker, “viss utveckling” (läs: jävligt moget), småbränd äppelpaj. Öppnar upp sig mycket i glaset under ett par timmar. Fantastiskt, men det är när den här bruna smått trögflytande vätskan passerar läpparna som det magiska händer. Inte ett ord jag gillar att använda, men det här exploderar verkligen! Egentligen helt sjukt hur ett fyrtio år gammalt vin kan smaka såhär. WOW! Magisk syra och helt galet intensivt! Det är så mycket smaker och nyanser här att jag tydligen inte orkade skriva ner ett ord till. ;) Jag har druckit många gamla söta viner, men aldrig något som presterat riktigt såhär. Har till och med druckit andra Oremus från 70-talet, men de har inte alls haft den här intensiteten. Förhoppningsvis får jag någon gång under min livstid dricka ett par söta viner som smakar lika bra som det här. Om nosen dessutom kan matcha kan det bli full pott. Nu är det 97p.
Mitt vin. Det var inte så mycket att gissa på. Uppenbar tokaji från 1900-talet vill jag minnas att någon sade.

Vilken dag/kväll! Tack alla inblandade!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
1982 Guy Michel
Grappa?! Blåser lyckligtvis bort. Expressivt som attan, ostkant, sälta, lakrits, fudge, fat utan vanilj, apelsinskal. Även det här är mörkare i färgen, bra syra, väldigt polerat. På tungan är det mycket apelsinmarmelad och citrus, lite lakrits/anis. Mycket charmigt! 91p.
Gissade inledningsvis odlare och 2006 - att det snarare handlade om stil och inte ålder. Borde vetat bättre! Tog igen det genom att efter en rad ledtrådar gissa på 1982 Guy Michel. :)
Köpvärd då? Vad tyckte de andra?
 

Skaggs

Medlem
Måste bara fråga - var klockan ungefär 3 på natten när ni kom fram till det? Och vilken jävla tillställning. En sådan ska jag ha om 20-30 år när mina viner börjar få lite ålder.

Haha, nej "nytvättade smutsiga lakan" kom oväntat tidigt på dagen.

Köpvärd då? Vad tyckte de andra?

Det var jag som hade med mig Michel -82 och jag tyckte att den levererade oväntat bra. Jag kommer kanske inte köpa fler av den men tyckte absolut att den var köpvärd.
 

LarsW

Medlem
I lördags samlades undertecknad, @MartinE och @Skaggs i @Trydebulls boning för lite vin och mat. En mycket trevlig tillställning på alla sätt och vis!
Vilken härlig uppställning viner! bara liiiiiiite avis... :D
Och genomtrevliga recensioner!

1982 Guy Michel
Grappa?! Blåser lyckligtvis bort. Expressivt som attan, ostkant, sälta, lakrits, fudge, fat utan vanilj, apelsinskal. Även det här är mörkare i färgen, bra syra, väldigt polerat. På tungan är det mycket apelsinmarmelad och citrus, lite lakrits/anis. Mycket charmigt! 91p.
Gissade inledningsvis odlare och 2006 - att det snarare handlade om stil och inte ålder. Borde vetat bättre! Tog igen det genom att efter en rad ledtrådar gissa på 1982 Guy Michel. :)
Kul! Jag velar fortfarande på denna men har druckit ett par 82or från champagne som alla vart trevliga. Kanske blir en flaska i alla fall.

1996 Bollinger R.D.
Svamp, burkchampinjon, dill, kräftspad, (ej signalkräftor!), bokna äpplen, friska äpplen, någon blandning av knallpulver/rök, apelsinmarmelad. Ligger något “tungt och mörkt” över det hela som jag aldrig lyckats identifiera. På tungan är det rätt gulfruktigt, lite apelsinskal, honung och vagt rostat. Någon sade kolasnittar, och det stämde fint. Riktigt bra syra, och en fantastiskt intensiv upplevelse. Känns som ett perfekt drickönster nu, även om den har många har kvar att ge. 94p.
Har inte druckit många, men var säker på att det var 1996 och en av de stora prestigerna. Gissade 1996 Krug.
Drack denna på PM & vänner i höstas. Helt superb. Imponerande gissat att ta årgång och den kan absolut förväxlas med en Krug blint!

2001 Guigal, La Landonne
Satan i gatan! Otroligt expressivt! Mörka bär, tobak, solvarm tegelsten, lakrits, kött (?), vagt fatigt, lite örtigt, björnbär, och i bakgrunden ligger lite blandade delar av kryddskåpet. Första klunken är Wow! Så j*vla kompakt och kraftigt, samtidigt som det på något vänster ändå är lite elegant. Tunga tanniner, bra syra, otrolig balans däremellan. Har definitivt många år kvar i sig, men för mig ligger det i ett vackert drickfönster nu. Ett av de bästa röda viner jag druckit. 95+p.
Tillsammans med stenugnsbakade pizzor signerat @Trydebull blev det här en himmelsk kombination. Utmanar er till att hitta en bättre rödtjut och pizza-kombo. ;)
Jag tar utmaningen! Återkommer! :D

1975 Resemus, 5 puttonyos
Badhus? Åh, nej - försvinner tack och lov. Kolafudge, smutsig honung, klister, russin, skokräm, aprikos, kanderad ingefär, farinsocker, “viss utveckling” (läs: jävligt moget), småbränd äppelpaj. Öppnar upp sig mycket i glaset under ett par timmar. Fantastiskt, men det är när den här bruna smått trögflytande vätskan passerar läpparna som det magiska händer. Inte ett ord jag gillar att använda, men det här exploderar verkligen! Egentligen helt sjukt hur ett fyrtio år gammalt vin kan smaka såhär. WOW! Magisk syra och helt galet intensivt! Det är så mycket smaker och nyanser här att jag tydligen inte orkade skriva ner ett ord till. ;) Jag har druckit många gamla söta viner, men aldrig något som presterat riktigt såhär. Har till och med druckit andra Oremus från 70-talet, men de har inte alls haft den här intensiteten. Förhoppningsvis får jag någon gång under min livstid dricka ett par söta viner som smakar lika bra som det här. Om nosen dessutom kan matcha kan det bli full pott. Nu är det 97p.
Härligt att läsa fler som går i taket och börjar ta till magi när de smakar det där extra... låter som ett fantastiskt vin. Vill minnas att min far har några av dem från 1972... dags att börja lobba för dessa tror jag! :rolleyes:
 

Trydebull

Medlem
Köpvärd då? Vad tyckte de andra?
Jag ska också försöka plita ner något, även om man såklart inte slår @Daniel A's noter (och i det här gänget håller jag en väldigt ödmjuk inställning när det gäller analyserna) men jag gillar den här typen av Champagne, den här åldern och stilen - och till skillnad mot väldigt många "små och okända gamla flaskor som hittas och lanseras" så är den här absolut rekommenderbar. Jag la själv en liten beställning. Grattis till grabbarna på @vintillmat (som borde skaffa sig ett konto nu när de kommer att sälja slut på G Michel).
 
Last edited:

LeChat

Medlem
005FCD20-3191-482F-BB50-B81CA3C5AB3B.jpeg

2010 Château Mazeyres
Merlot 80% Cabernet Franc 20%


På pappret så känns det ju helt fel att öppna Bordeaux 2010. Men ibland måste man ignorera dessa pekpinnar och låta nyfikenheten styra. Tur det, för den hör flaskan gör inte ont att dricka nu. Tydliga drag av CF inbäddad i mjuk Merlotdominerad frukt. 2010 är verkligen super! Betalade 252:- när den lanserades. Fynd!:)
upload_2018-4-30_19-39-49.jpeg

Entrecote!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag ska också försöka plita ner något, även om man såklart inte slår @Daniel A's noter (och i det här gänget håller jag en väldigt ödmjuk inställning när det gäller analyserna) men jag gillar den här typen av Champagne, den här åldern och stilen - och till skillnad mot väldigt många "små och okända gamla flaskor som hittas och lanseras" så är den här absolut rekommenderbar. Jag la själv en liten beställning. Grattis till grabbarna på @vintillmat (som borde skaffa sig ett konto nu när de kommer att sälja slut på G Michel).
Till och med jag har beställt en flaska, men det var nog en vecka sedan jag fick upp ögonen för vinet. Kan vara kul att slänga in någonstans! :)
 

Trydebull

Medlem
Till och med jag har beställt en flaska, men det var nog en vecka sedan jag fick upp ögonen för vinet. Kan vara kul att slänga in någonstans! :)
Bland flaskorna vi öppnade i lördags så har den en tuff omgivning men den gjorde på intet sätt bort sig, och jag landar också där Daniel är 90-91 poäng. Så jag skulle absolut kunna bjuda på den utan att känna mig orolig!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bland flaskorna vi öppnade i lördags så har den en tuff omgivning men den gjorde på intet sätt bort sig, och jag landar också där Daniel är 90-91 poäng. Så jag skulle absolut kunna bjuda på den utan att känna mig orolig!
Poängen är dock inte i paritet med priset, men här får man se det som ett bra tillfälle att kunna bjuda på mogen champagne som omväxling! :)
 

Håkan

Medlem
Gjorde inventering i helgen och fann till min stora förvåning en flaska Chateau Bourgneuf 1998. Nu är det den absolut sista flaskan i lådan jag köpte som primör, innan var jag tydligen enbart 99% säker. Så vad har det blivit av detta vin. Jag minns att första flaskan var rätt tuff med rejäla tanniner men ändå en väldigt trevlig frukt, mer burdust och rejält en elegant och snyggt. Idag har det blivit ett helt moget vin, mjuka tanniner, en bra syra, multna löv, kaffe, rosmarin, järn, blåa plommon. Jag tycker att det klarat lagringen bra och det känns som om vinet har flera år mer att ge. Men det kanske ändå är så att mognadstonerna nu har ett något stort övertag. Hursomhelst var det ett väldigt gott vin, och priserna borde fortfarande vara ganska överkomliga för detta slott. Gillar men gamla skolans Bordeaux så är detta väl värt att leta efter.
 
Sista april med stor familj och många små barn och det blev litet mer begränsat vad gäller vinflaskeöppnandet men de av oss som tog ett glas eller två delade på en flaska Damien Hugot 2008 som hade lagrats i garderoben i ett år eller mer. Den sjöng nu på mer finstämd vers för första gången, liknade litet 2006:an för ett år sen. Hurra! Fast synd att jag i min otålighet nu öppnat fem av sex flaskor... Sen en Auslese signerad Joh Jos Prüm anno 2007, från badstugan. Fin, litet fyllig, honungslen och söt, bra balans, kanske litet mindre syra än vad jag hade tänkt. De flesta drack skumpan till en foie gras terrine, själv valde jag Mosel-vinet. Båda funkade utmärkt. Till middagen en flaska Cameron Clos Electrique Pinot Noir 2014 som var finfin och har en lång och bra framtid framför sig. Kändes litet som 2008 för ett par år sen, drickvänlig och trevlig och fruktig men långt kvar, till skillnad från 2015 som var mer komplex nu men också litet mer sötfruktig och inte med en lika lång framtid skulle jag tro.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Roligt när man läser två inlägg efterhängande på varandra. Damien -08 drack jag också igår och tyckte den drack riktigt bra. Divinus -09 plockade jag ner från överskåpet för att ta pulsen på inom kort. Har fyra flaskor kvar av Divinus.

Damien Hugot 2008 som hade lagrats i garderoben i ett år eller mer.

Ch Divinus 2009. Svarta vinbär och pennväss i doften. Till detta kommer lite kryddlåda med lite rostade toner när det väl hamnat i munnen. Troligen det bästa rödvinet i år.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Fortsätter med temat cabernet sauvignon (dock bara 50 %) mot sangiovese.
clerc milon mastrojanni.jpg

2006 Château Clerc Milon: mörka plommon, bläck, mandelmassa med grädde, tuggade blyertspennor, massor av frukt, faten på plats och perfekt balans. Inget barnarov här. 92-93p
2008 MastroJanni Brunello di Montalcino Vigna Loreto: rosor, grönpeppar, bigarråer, maraschino, tulpaner, choklad, något animaliskt och vedeldad bastu. Också drickfärdig. 92-93p
Vilka viner! @Carinasomm la sin röst på Clerc-Milon medan min gick till MastroJanni, men båda är riktigt bra!
 

MartinE

Medlem
Som @Daniel A redan hunnit rapportera bjöd @Trydebull generöst hem mig, Daniel och @Skaggs på BYOB med tilltugg i lördags. Praktiskt nog hade jag i princip krypavstånd till tillställningen, vilket passade bra då det blev en både lång och mycket trevlig dag (och kväll)!

Välkomstbubbel
2008 A.D. Coutelas Millésime: Serverades liksom övriga viner blint (och i praktiken även blint för vår gode värd som trodde han bjöd på en annan champagne :D). Något utvecklad doft och smak med inslag av gula äpplen och citrus (fast snarare insidan av skalet än själva frukten). För mig kändes det här som en klockren storhusskumpa från Marne och tankarna gick till Pol Roger. Marne var åtminstone rätt… Mycket välgjord och en trevlig start på dagen! (86 p)

Första flighten

fullsizeoutput_178a.jpeg

2000 Clos des Goisses (deg oktober 2009): @Daniel A satte nivån direkt med den här! Med tanke på färgen och doften trodde jag först att det handlade om en flaska från sent 90-tal, men efter att Daniel avslöjat årgången insåg jag att jag druckit den här champagnen tidigare och gissade direkt på Clos des Goisses! :) Den är mycket, mycket bra och bjuder på viss utveckling, men känns fortfarande relativt ung och oförlöst. Diskret och finstämd doft med inslag av nytvättade lakan (något smutsiga sådana, som vi mycket riktigt enades om), honung, champinjoner och lite äpplen. Torr, något fruktig smak av främst gröna äpplen och grapefrukt. Hög syra och bra längd. Min favorit i första flighten – även om jag kan förstå att vissa runt bordet tyckte att den underpresterade i förhållande till sitt rykte. (89 p)

fullsizeoutput_178b.jpeg

1982 Guy Michel Tradition (deg december 2016): Här kände jag direkt att det borde vara en flaska från A.D. Coutelas! Lustigt nog med tanke på välkomstbubblet, mindre lustigt eftersom det var fel… Det var inslaget av lök i doften som lurade mig. Mogen, expressiv, dammig och komplex doft med tydlig sälta. Inslag av saltade skruvar (snacksen, ni vet), lök, ostkant, smör, kolasnören och lite kaffe. Utvecklad och fruktig smak av mogna äpplen och apelsin. Mycket bra! Ja, den är helt klart köpvärd! Nej, jag kommer inte köpa den eftersom @Skaggs var vänlig nog att göra det! (87 p)

fullsizeoutput_178c.jpeg

2006 Paul Bara Millésime (deg juli 2015): Min flaska. Tydligt utvecklad och fruktig doft med inslag av tropisk frukt, smör, citron och hallon. Utvecklad, fruktig och uttrycksfull smak av främst mogna gula äpplen och ananas. Påtaglig syra. Paul Bara är alltid väldigt pålitlig! (88 p)

Andra flighten

fullsizeoutput_178d.jpeg

1999 Robert Dufour Pinot Blanc Brut Nature (deg januari 2017): Långlagrad skapelse från pappa Dufour. Mogen, oxiderad, komplex och kryddig doft med sherrytoner. Inslag av russin, äpplen, en anig lök (här också!) och lite kanel. Smaken var mogen och lite trött med mycket torkad frukt. Jag var först inne på att det kunde vara en 96:a. Blev sedan mycket förvånad när det visade sig vara just den här champagnen! Inte alls särskilt druvtypisk och över huvud taget inte som jag förväntade mig att den borde smaka. Hur som helst mycket bra, men möjligen i en svår fas för tillfället. (86 p)

fullsizeoutput_178e.jpeg

1996 Bollinger R.D. (deg juni 2007): Det här kändes också som en skräll för mig! Jag har druckit den flera gånger tidigare, men kände inte alls igen den. Gissade istället på Winston 96… Utvecklad, komplex och periodvis blommig doft. Efter hand härligt rostade toner. Inslag av knallpulver, krut, gul frukt, växthus, apelsinmarmelad, svamp, lite dill, gräddkola och kex. Utvecklad, frisk och koncentrerad smak av gul frukt (bl a äpplen och aprikos), apelsinmarmelad, gräddkola. Helt klart en fantastisk champagne, men ändå inte lika magisk som jag minns den. Sannolikt för att vi trots ett generöst tidsschema inte gav den tillräckligt lång tid. (93-94 p)

fullsizeoutput_178f.jpeg
1999 Cristal (deg 2004): Min flaska. Även den här fick lida en aning av att den var alldeles för liten och mötte fyra törstiga provare! Dessutom var den genomskinliga/vita flaskan uppenbarligen svår att maskera, för det kom ganska snart viskningar om Cristal från bordet… ;) Utvecklad och komplex doft. Först tydligt laktiska toner och efter hand fint rostade sådana. Inslag av gummi, citron, vit choklad, ljust bröd och hasselnötter. Utvecklad, frisk, fruktig, torr, komplex och relativt koncentrerad smak av citron, persika, vit choklad och vita vingummin. Enligt mitt tycke en av de bästa årgångarna som gjorts av Cristal och helt klart den bästa 99:a jag druckit, men den här gången drack vi tyvärr upp den för snabbt för att den verkligen skulle hinna sjunga för oss. (92-93 p)

Pizzavin

fullsizeoutput_1790.jpeg
2001 E. Guigal Côte-Rôtie La Landonne: Lalala, vilket pizzavin! Vi hade ganska höga förväntningar när han hällde upp kvällens enda röda vin, men @Trydebull lyckades ändå överträffa dem med råge. Min initiala känsla var att det här var något italienskt och mer konkret en supertoscanare med lite ålder. Mina båda bordsgrannar var lika förvirrade och det var först när vår värd avslöjat druvsammansättningen som jag gissade på Guigal, men satsade sedan mina (redan förbrukade) slantar på La Turque… :vägg: Flaskan serverades till himmelska vedugnsbakade pizzor och jag blev så till mig i trasorna av den fina pizzan att jag totalt missade att ta några anteckningar av vinet. Men från minnet: Otroligt elegant och smakrikt med fina mörka bär, förföriska kryddor, läder och tobak. Kommer helt klart att hamna högt upp på listan över årets bästa röda viner! (93 p)

Den söta avslutningen

fullsizeoutput_1791.jpeg

1975 Oremus Tokaji Aszú 5 puttonyos: Tre bokstäver: wow! Min gissning på ”tokaj från 1900-talet” var i och för sig med glimten i ögat men samtidigt allvarligt menad, med tanke på vem som tagit med sig flaskan (@Daniel A). Det här är verkligen en tidlös skönhet och magiskt bra! Förförisk doft av Björnklister, russin, aprikosmarmelad och den smutsigaste honung man kan tänka sig. Galet koncentrerat och fullt av liv! (96 p)

Stort tack till alla inblandade för en härlig dag och framförallt till @Trydebull för ett fläckfritt värdskap!
 
Toppen