Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jrick

Medlem
Jag drack denna för några månader sedan och tyckte då att den var hård och hade rätt mycket av utanpåliggande fat som störde. Jag tänkte då att jag bara var tidigt ute och kanske plockat den i en knepig fas? Jag kommer nog låta alla mina bättre syrah från 2010 få ligga sina 10+ år. Drack däremot 2009 E. Guigal Côte-Rôtie Château d'Ampuis för ett tag sedan och den imponerade verkligen. (Franska 2009or ska ju generellt drickas före franska 2010or. :))
Jag drack Cote-Rotie Chateau d’Ampuis 2009 för typ ett år sedan och tyckte den mest smakade fat, visserligen fina lyxiga fat och inte utanpåliggande kanske :D
 

tobbe81

Medlem
Är ikväll ute på djuptvatten och prövar något nytt har aldrig druckit någon brunello tidigare faktiskt. De första klunkarna gillade jag lite småtjurigt å strävt men endå med någon form utav lätthet inblandad.
IMG_20180428_172051_012.jpg
 
M

Mouton

What's the fuzz about.
image.jpeg


Ja det kan man ju verkligen fråga sig.
Koncentrerad höstskog härlig frukt, struktur att överleva mig! Javisst, men några 100 pinnar hittar inte jag. Det är dock en av dom bästa Brunello jag någonsin druckigt. Så 95 p är det värt. Vart tvungen att köpa ett 6-pack, jag ångrar inget.
 

LeChat

Medlem
29EF59A2-A910-458D-AA2F-9535A2F2229E.jpeg

2009 Château Montus Madiran

Så franskt och så gott! Ses ibland som fattigmansbordeaux men Brumonts viner kan definitivt stå på egna ben. Jag har inte druckit så många årgångar men de jag druckit har alltid tilltalat mig. Och detta under 200:- är ju strålande.
Ikväll blev det grillade skivor av lammstek. Tyvärr hade nog inte lammet hängt tillräckligt länge, lite segt. Men vinet levererar! Montus fruktighet är perfekt till grillat.
 
några olika viner på sistone:

Lulu Vigneron dök upp i beställningssortimentet via the Asplund story (är det ”vår” @Asplund?). Det är fortfarande ont om bra juraviner i Sverige för vanliga konsumenter så detta måste provas,helt klart. Således prövades den vita BB1 och en pinot noir, båda från 2014. Det är helt klart riktigt bra grejor med typisk jurasyradriven stålighet, men också en del frukt. Kanske inte de mest komplexa just nu men härliga och fräscha och ändå litet mer tyngd än de allra syrligaste juravinerna kan ha. BB1 är mest chardonnay med litet savagnin, inte i oxidativ stil. Äpplig och citrongräsig först, men sen några härliga hasselnötter och mer komplexitet. 88 för den röda och 89 för den vita och ett mycket trevligt inslag i den svenska vinfloran.

Två repriser från små partier:

Gramercy Cellars Syrah 2014
är framför allt väldigt drickvänlig i den där mellanstilen som Reynvaan också excellerar i, köttig och svarta oliver, men också björnbär och en liten lakritsal på slutet. Bra balans, men inget slankt vin. Sammetsmjuk ansats och med bra syra. I Syrah, prisklass 250-325 kr, tycker jag detta är riktigt bra, en del bättre crozes-hermitagesviner för samma peng behöver flera år i källaren men detta är finfint redan nu. Om detta är instegsvinet blir jag nyfiken på deras vingårdsspecifika buteljeringar. 88 poäng.

Newton Johnson Walker Bay Pinot Noir 2015 är lika ljus och elegant i färgen som förra flaskan. Sötfruktig och komplex pinositet, bra syra, en del ek men inte tung. Liten liten bitterhet och några övermogna jordgubbar dag två. Inget att spara men härlig i sommar. 87 pinnar.

Finfin men ändå en besvikelse eftersom den kostade lika mycket som de andra fyra vinerna tillsammans var Philippe Pacalet Pommard 1er cru 2009. Osvavlat, ingen ny ek, fräsch och fin med bra frukt, litet juraaktig i början och sen mer hallon och litet undervegetation. Den mest eleganta 2009:an från Bourgogne och den ljusaste Pommarden jag någonsin smakat. Det är huvudsakligen frukt från Les Arvelets, som visserligen är en av de större premier cru-plättarna i Pommard, men som brukar ge större och kraftigare viner än detta. Så det är ju imponerande. Men kanske är inte steget från Lulu Vigneron så stort. Hade förväntat mig mer, men det är ju härligt och klunvänligt och saftigt och fint. 89-90 typ.


169404B1-C5B6-448E-A587-45F076B8D366.jpeg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
C6AA6608-F26C-4912-A1AA-12F1DC5CD50B.jpeg


2014 Enrique Mendoza, Monastrell (Mouverde) och Grenache.

Medelfylligt, mjukt, hög syra, lätta tanniner och lång finish, 14%. Mogna körsbär, jordgubbar och apelsinskal. Väldigt elegant och finstämt! Tror nästan att jag har en Nebbiolo i glaset.

Med värme blir det stramare och sandigare tanniner, och känns faktiskt fylligare. De lätta röda tonerna är borta och vinet känns lite klumpigare. Eller var det för att jag inte längre hade mat till?

Jag sparade halva flaskan till i dag, men det gav ingen jättestor fördel till vinet. De sista dropparna i glaset gav märkligt nog toner av en Syrah, i form av blod, chark och lite svarta oliver. I går var jag i extas och hade nog velat ge vinet 90+, men i dag är jag inte lika exalterad. Jag nöjer mig med 89p. Helt klart ett godkänt vin som var spännande att dricka! Jag kommer säkert att köpa mer från producenten på sikt.
 

LarsW

Medlem
Inköpt på Gardemoen i början på 2000-talet på SAS-wine-club tiden.

Yalumba Octavius 1996

Jag börjar känna mig bortskämd med stora/goda viner detta år... för detta är rackans bra!
Sitter/ligger nu i soffan o sippar de sista dropparna.
Fortfarande nästan djupröd färg till trots för 22 års ålder.
Doft med körsbär, ceder, något som brinner lite (min muggels-vän ville ha tjära men hittar inte riktigt det) och lite peppar nånstans. Lite klassisk eucalyptus finner man också.
Smaken bjuder på ett härligt harmoniskt vin med mängder av smak; integrerad ek, fin syra utan att överdriva, mogna körsbär, grönpeppar, eucalyptus, rosmarin och en eftersmak på över 5 minuter!
Dracks till lamb-racks med krispig potatis, halvstekta tomater, selleri-puré med pulveriserad trattkantarell och en reducerad vinsås. Match-in-heaven!

Shiraz när den är som bäst!
Bästa rödvinet hittills i år! Tyvärr sista flaskan.

Hum, detta är ett riktigt jäkla bra vin... 95p.

Octavius.jpg
 

jrick

Medlem
@Tomas Lindblom

Ingen kritik mot dig personligen utan en mer allmän fundering om bedömning av viner. Om du är i extas över ett vin första dagen flaskan är öppen, vore det inte rättvist att låta det intrycket vara omdömet om vinet? Jag har lite svårt att förstå varför det iistället är hur det smakar dag två som får avgöra omdömet. Jag tycker personligen att de flesta viner är sämre efter 24 timmar och noterar bara som ett plus i kanten om så inte är fallet, jag är inte benägen att kräva att vinet ska bli bättre dag 2 eller senare.
 
@Tomas Lindblom

Ingen kritik mot dig personligen utan en mer allmän fundering om bedömning av viner. Om du är i extas över ett vin första dagen flaskan är öppen, vore det inte rättvist att låta det intrycket vara omdömet om vinet? Jag har lite svårt att förstå varför det iistället är hur det smakar dag två som får avgöra omdömet. Jag tycker personligen att de flesta viner är sämre efter 24 timmar och noterar bara som ett plus i kanten om så inte är fallet, jag är inte benägen att kräva att vinet ska bli bättre dag 2 eller senare.
Kan nog tycka att en återkoll minskar "där och då"-effekten.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
@Tomas Lindblom

Ingen kritik mot dig personligen utan en mer allmän fundering om bedömning av viner. Om du är i extas över ett vin första dagen flaskan är öppen, vore det inte rättvist att låta det intrycket vara omdömet om vinet? Jag har lite svårt att förstå varför det iistället är hur det smakar dag två som får avgöra omdömet. Jag tycker personligen att de flesta viner är sämre efter 24 timmar och noterar bara som ett plus i kanten om så inte är fallet, jag är inte benägen att kräva att vinet ska bli bättre dag 2 eller senare.

Bra inspel! Jag har inte riktigt reflekterat över det du skriver, men visst har du en bra poäng. Som oftast brukar jag nog sätta poäng dag ett. I det här fallet blev jag bara lite besviken över hur vinet hade förändrats på en natt och lät det påverka mitt helhetsintryck. Eller besviken är väl att ta i, men vinet hade ändrats i både smak och doft. Egentligen kanske inte något konstigt eller negativt med det - men jag gillade vinet bättre dag ett än dag två.

Hur gör ni andra?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bra inspel! Jag har inte riktigt reflekterat över det du skriver, men visst har du en bra poäng. Som oftast brukar jag nog sätta poäng dag ett. I det här fallet blev jag bara lite besviken över hur vinet hade förändrats på en natt och lät det påverka mitt helhetsintryck. Eller besviken är väl att ta i, men vinet hade ändrats i både smak och doft. Egentligen kanske inte något konstigt eller negativt med det - men jag gillade vinet bättre dag ett än dag två.

Hur gör ni andra?
Jag bedömer vinet första dagen då det är huvudupplevelsen. Dag två och tre ger mest en indikation på om vinet har god potential för lagring. Väldigt slutna viner kan jag ibland ställa undan någon dag för att ge dem tid att öppna upp.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Bra inspel! Jag har inte riktigt reflekterat över det du skriver, men visst har du en bra poäng. Som oftast brukar jag nog sätta poäng dag ett. I det här fallet blev jag bara lite besviken över hur vinet hade förändrats på en natt och lät det påverka mitt helhetsintryck. Eller besviken är väl att ta i, men vinet hade ändrats i både smak och doft. Egentligen kanske inte något konstigt eller negativt med det - men jag gillade vinet bättre dag ett än dag två.

Hur gör ni andra?
Jag utgår alltid från hur vinet presterar dag 1. Om vinet däremot känns som att det inte riktigt är på topp så låter jag vinet vara och testar igen dag 2 eller 3. Om det då presterar bättre blir mitt betyg för den dagen.

Så det är endast i undantag som bedömning sker annat än dag 1.
 
Toppen