Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jos

Medlem
Öppnade precis upp en 2014 Meursault från Chavy Chouet, deras monopol. Nånting är helt off. Den är absolut inte korkad men saknar frukt, har noll klassisk Chardonnaydoft och är lite syrlig och besk. Doftar inte premox. Tycker kanske den ser aningen gulare ut än vad en 2014 borde göra men det är marginellt. Doften är stickig.

Nån som kan gissa vad det är för fel?
 
DSC_1683.JPG

2014 Montes Purple Angel
Borde låtit det lufta en timme till tror jag, men...
Massiv doft, svarta vinbär, sezchuan peppar, lite alkoholstick, granit. Massiv frukt. Höstskog.
Mycket tanniner, rätt kraftig alkohol men mängden frukt och syra håller ihop det. Jordigt, fruktigt. Ett lyxigt vin, kraftigt, komplext och elegant 92-93p
 

Carinasomm

Medlem
Visa bifogad bild 13044
2014 Montes Purple Angel
Borde låtit det lufta en timme till tror jag, men...
Massiv doft, svarta vinbär, sezchuan peppar, lite alkoholstick, granit. Massiv frukt. Höstskog.
Mycket tanniner, rätt kraftig alkohol men mängden frukt och syra håller ihop det. Jordigt, fruktigt. Ett lyxigt vin, kraftigt, komplext och elegant 92-93p
Kul! Jag gav det åxå 92 p när jag testade det som referensvin till aprilmånadens - ”låtossdelaenpava”. (Mina smaknoter är dock under spoiler.)
 

Carinasomm

Medlem
Öppnade precis upp en 2014 Meursault från Chavy Chouet, deras monopol. Nånting är helt off. Den är absolut inte korkad men saknar frukt, har noll klassisk Chardonnaydoft och är lite syrlig och besk. Doftar inte premox. Tycker kanske den ser aningen gulare ut än vad en 2014 borde göra men det är marginellt. Doften är stickig.

Nån som kan gissa vad det är för fel?
Oren buteljeringsflaska?
 

ChristianB

DipWSET
Öppnade precis upp en 2014 Meursault från Chavy Chouet, deras monopol. Nånting är helt off. Den är absolut inte korkad men saknar frukt, har noll klassisk Chardonnaydoft och är lite syrlig och besk. Doftar inte premox. Tycker kanske den ser aningen gulare ut än vad en 2014 borde göra men det är marginellt. Doften är stickig.

Nån som kan gissa vad det är för fel?
Oxidation kan ju visa sig så här också; bara för att de klassiska tonerna av oxidation inte finns där så behöver det inte betyda att det inte är det som är problemet. Frukten är "död", vinet är lite för surt för det saknas något att balansera syran med... Även vid väldigt låga nivåer så kan Brettanomyces tydligen göra detsamma, men jag minns inte riktigt källan på det.
 

Håkan

Medlem
Efter förra helgen stenhårda 14-åriga Barolo så gjorde jag idag ett nytt försök med att försöka förstå Barolos drickfönster. Så dags för ett nytt sample.
Andrea Oberto: Barolo Vignete Rocche 2001.
Andrea Oberto har varit något av en favoritproducent för mig med fötterna i både traditionalisterna och modernisterna, det bästa av varje helt enkelt. Jag har varit ganska skeptisk till 2001 till årgång, tanninerna har varit stenhårda och frukten ganska återhållen. Men sedan senast öppnad flaska har det hänt grejer, det vill jag lova. Doften är vidöppen, rosor, nypon, rosmarin, timjan, sötlakrits, surkörsbär, det verkligen skriker mogen Barolo. Smaken är i perfekt balans, tanninerna är helt i fas med resten av vinet, smaken påminner inte så lite om mogen Bourgogne, men ändå med en typisk italiens touch. Den har en härlig sirlighet, verkligen trevlig frukt med nypon, slånbär och röda plommon, en del sötlakrits, mycket örter, framförallt pors. När Barolo är så här bra är det få vinområden som slår det, ett rus av lycklighet spritter genom kroppen. Tyvärr var det sista flaskan av 4, Barolo dricks helt enkelt alldeles för ung.
20180425_184951.jpg
 

Zmirc

Medlem
Nyligen druckna viner. Inköpta på SB.

2015 Jean-Claude Boisset Meursault Le Limozin
Kanske aningen ungdomligt stram, frukten är inte så uttrycksfull. Men det finns en påtaglig kraft i det här paketet, och vinet är redan toppengott. Märkbar ek, men för mig är balansen finfin. Den här limousinen planerar jag att åka igen.
limozin.jpg


2015 William Fèvre Chablis 1er Cru Vaillons
Negociantvin vad jag förstår (Domaine ej utskrivet på etiketten), även om få verkar göra skillnad på dem på exempelvis Cellartracker. Både generöst fruktigt (mogna äpplen) och mineraliskt på samma gång. Syran tillräcklig men inte utmärkande. Efter några tidigare intetsägande tidigare chabliser gav den här mersmak. En slatt blev kvar till nästa dag men då hade vinet tappat lyster.
vaillons.jpg


2015 Vini Biondi San Nicoló
Nerello mascalese och nerello cappuccio. Genomskinlig ljusröd färg. Något återhållen men körsbärsfruktig smak. Får en känsla av mineral/vulkan men kanske har jag stirrat för mycket på etniciteten här. Tanninerna kan behöva lugna ner sig lite, men jag tror inte det krävs någon långlagring. Jag diggar de här transparenta Etnavinerna.

2013 G.D. Vajra Barolo Albe
Märkbara tanniner men på intet sätt odrickbar, och smakmässigt öppen. Sötfruktig. Inte direkt komplex men väldigt god… Frågan är väl om vinet kommer att sluta sig framöver.

2015 Domaine Jessiaume Pere et Fils Santenay 1er Cru Gravières
Dag ett ok men slutet, inget att skriva hem om. Dag två hade stjärnorna ställt sig i en gynnsam konstellation. Ett smakmässigt djup öppnade sig med colaflaska, körsbär och eukalyptus. Generöst och bra driv. För en 279-lapp är det här en väldigt bra flaska bourgogne, som kan behöva väntas ut något.

2004 Haut-Carles
Fullmatat vin med mörka bär och en stor kopp kaffe. Jag gillar inte kaffesmak i vin men får ändå kapitulera för den charmiga generositeten här. Känns fortfarande ungdomligt och håller nog länge än.

2015 Domaine Rossignol Trapet Bourgogne
Doft av målarlåda. Tunn och intetsägande smak. Oförändrat över två kvällar.
 

Jos

Medlem
Oxidation kan ju visa sig så här också; bara för att de klassiska tonerna av oxidation inte finns där så behöver det inte betyda att det inte är det som är problemet. Frukten är "död", vinet är lite för surt för det saknas något att balansera syran med... Även vid väldigt låga nivåer så kan Brettanomyces tydligen göra detsamma, men jag minns inte riktigt källan på det.
Ja det kanske är ox ändå... Märkligt är det i alla fall och jag har inte varit med om det förut. Har ju 5 flaskor till och är dessa samma så behöver jag nog gå tillbaka och klaga.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ja det kanske är ox ändå... Märkligt är det i alla fall och jag har inte varit med om det förut. Har ju 5 flaskor till och är dessa samma så behöver jag nog gå tillbaka och klaga.

Sånt här kan ju driva en till vansinne! Jag brukar alltid poppa en ny flaska omgående för att ta reda på hur de andra flaskorna mår. Det finns bara ett sätt för dig att ta reda på det. :)
 
  • Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
Sånt här kan ju driva en till vansinne! Jag brukar alltid poppa en ny flaska omgående för att ta reda på hur de andra flaskorna mår. Det finns bara ett sätt för dig att ta reda på det. :)
Jag veeeeet men resterande flaskor råkade åka in på Grappes lådförvaring :(
 

Kevin L

Medlem
2015 Domaine Jessiaume Pere et Fils Santenay 1er Cru Gravières
Dag ett ok men slutet, inget att skriva hem om. Dag två hade stjärnorna ställt sig i en gynnsam konstellation. Ett smakmässigt djup öppnade sig med colaflaska, körsbär och eukalyptus. Generöst och bra driv. För en 279-lapp är det här en väldigt bra flaska bourgogne, som kan behöva väntas ut något.

Kul!
Provade en flaska och tyckte det verkligen var generöst för 279:-
Köpte 3st flaskor till.
 

Pontus

Medlem
2010 Saint Joseph Vignes de L'Hospice. Wow! Denna har börjat komma in i ett finfint drickfönster. Doft av mörk frukt, mandelmassa, råtobak och läder. Smak av sval mörk frukt, örter och sötlakrits. Lite pepprigt och mycket fin syra. Allt på plats i en fin harmoni redan nu, en smaksak om man vill lagra längre. I bra årgångar är detta en höjdare. 94(+).

2012 Reynvaan Family Vineyards In The Rocks Syrah. Det är något konstigt med vinet är mitt första intryck. Det är någon förbannad ton av medicin i både doft och smak, och det försvinner inte heller med några timmars luft. Bakom tonen är det ändå gott, men det irriterar. Jag mer eller mindre glömde flaskan i kylen i två(!) veckor, och detta gjorde underverk! Med medicintonen borta är det ett relativt svalt och slankt vin med doft och smak av mörk frukt, oliver och läder. Vänta minst 5 år till. 91++.

2010 La Pèira. Verkligen massiv mörk frukt är första intrycket. Fin doft med varm mörk frukt och örter, en del blod och läder. Smak av björnbär, plommon och örter, helt ok syra. Lite för mycket av allt för mig, men vinet har en fin framtid tror jag. 91++.

2015 Montirius Vacqueyras Le Clos. Efter de fina omdömena på forumet var förväntningarna höga. Tyvärr infriades dom inte helt. Det är ett helt ok vin idag, men i min mun behöver det typ 3-10 år på flaskan för att lugna ner sig och integrera. För mycket gröna toner och syra som spretar. Det kan säkert nå en bit över 90 i framtiden. 88++.
20180428_113130.jpg

2015 Chateau Smith Haut Lafitte Blanc. En ny bekantskap för mig, och en fin sådan. Sluten initialt, men öppnar upp efterhand. Ett maxat vin på alla sätt, men ändå med finfin balans! Doft av citrus, aprikoser, blad av svarta vinbär och hav. Citrusdominerad smak, med toner av aprikoser och grym mineralitet. Hög syra och läskande eftersmak med en liten men naggande god beska. Gillar skarpt! Viss utvecklingspotential? 95(+).
 
Last edited:

LeChat

Medlem
2010 Saint Joseph Vignes de L'Hospice
Jag drack denna för några månader sedan och tyckte då att den var hård och hade rätt mycket av utanpåliggande fat som störde. Jag tänkte då att jag bara var tidigt ute och kanske plockat den i en knepig fas? Jag kommer nog låta alla mina bättre syrah från 2010 få ligga sina 10+ år. Drack däremot 2009 E. Guigal Côte-Rôtie Château d'Ampuis för ett tag sedan och den imponerade verkligen. (Franska 2009or ska ju generellt drickas före franska 2010or. :))
 

Pontus

Medlem
Jag drack denna för några månader sedan och tyckte då att den var hård och hade rätt mycket av utanpåliggande fat som störde. Jag tänkte då att jag bara var tidigt ute och kanske plockat den i en knepig fas? Jag kommer nog låta alla mina bättre syrah från 2010 få ligga sina 10+ år. Drack däremot 2009 E. Guigal Côte-Rôtie Château d'Ampuis för ett tag sedan och den imponerade verkligen. (Franska 2009or ska ju generellt drickas före franska 2010or. :))
Jag blev själv förvånad över tillgängligheten. Kan nog vara viss flaskvariation, för jag gillar normalt inte utanpåliggande fat. Snart får det bli en 2009 d'Ampuis :)
 
Toppen