Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magnus L

urydhtfilgukj
IMG_20180517_212207.jpg

BYOB med lite vinvänner. Många bra viner, men även ett riktigt bottennapp i form av Elvis Blue Hawaii. Brådmogen doft med sötsliskig tropisk frukt, spretig och vattnig i smaken. Rent obehaglig! Fick det helt blint och hittade inga ledtrådar till vad vi hade i glaset, och gissade även att det var 10 år äldre än det visade sig vara.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Visa bifogad bild 13265
BYOB med lite vinvänner. Många bra viner, men även ett riktigt bottennapp i form av Elvis Blue Hawaii. Brådmogen doft med sötsliskig tropisk frukt, spretig och klen i munnen. Rent obehaglig! Fick det helt blint och hittade inga ledtrådar till vad vi hade i glaset, gissade även att det var 10 år äldre.

Är du hemma hos @Patrik Sellin :D? Med tanke på Elvis.
 

gece

Man vänjer sig.
2016 Suertes del Marqués Valle de la Orotava Trenzado

Visa bifogad bild 13256





Redan när jag köpte det här vinet så var jag orolig, ni som har sett på BYOB vet att jag och @gece inte alltid haft samma smak och tycke om vinerna. Hur som helst, ett vin som etsat sig fast hårt på en av våra medlemmar, oavsett vem, är ett vin värt att testa i mina ögon - om inte annat bara för att stilla nyfikenheten.

Jag tycker @Vingubben smaknot är spot on. Det jag skrev var; Simhall, svavel, vita krusbär och grusväg i regnet. Inte helt likt, men roligt med just svavel och utedass, det är verkligen något märkligt över doften i det här vinet. Jag tror inte att mitt doftsinne är tillräckligt skarpt för att göra vinet till rättvisa. Det är en konstig doft!
I munnen är det rent, ganska snällt, torrt utan att vara krispigt. Saknar frukt. Eftersmaken har en viss syra men blir ändå något mesig för min smak. Saknar frukten i avslutet också. Blir lite fundersam på det här vinet.

Poängmässigt är det ett bra och välgjort vin, men det är ingenting som jag själv tycker om - men trots allt detta så är det tillräckligt intressant för att drickas över två dagar. Köp det här vinet om ni vill ha en udda upplevelse, men skippa det om ni vill ha ett gott vin!

Jag lät min sambo dofta i glaset, och jag citerar:
-Uhhhh kräkvin.
-Tycker du det där va gott? Jag skulle aldrig stoppa det i min mun.
-Det går inte att känna efter någon doft, det bara sticker i hela huvudet.
On du inte redan vaskat den, låt den stå en vecka (med kork, i kylen) och se hur den är sen!

PS. Jag älskar att folk blir oroliga när jag gillar ett vin de har köpt. :D
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Ok jag erkänner. Jag har precis inhandlat ett fempack överåriga Rhoneviner. Men jag hade anledning att göra detta! Enda gången jag sett att jag kan köpa båda mina barns årgångar, möjligen drickbara (iaf den ena), på en gång. En annan anledning är att jag är barnsligt förtjust i just Hermitage! Så eg struntade jag i om jag just köpt vinäger för 760kr flaskan och nyfiken som jag är kunde jag inte hålla mig från att testa redan när jag kom hem. Öppnade en 1988 Guigal Hermitage medan jag lagade till en pasta på oxfilé och skogschampinjoner. Vilken formidabel överraskning detta vin var! Fortfarande lite primära aromer, välintegrerade sekundära och härliga tertiära! Det fanns fortfarande lite sötaktig plommonfrukt, vitpeppar, nätta tanniner, subtila ektoner och överallt detta svävade en härlig mognad. Helt j - a perfekt! Jag kunde inte låta bli att dricka...Nu är ingenting kvar och jag känner bara en glädjeberusning (vete tusan om det var någon alkohol kvar??) när jag smakar på gummislangen som är kvar i munnen. Denna flaska var värd hela köpesumman och slog upplevelsen från Ch Palmer i förra veckan ! 96p:D
Kvar har jag nu 89 och 91. 90 och 92 blir presenter. Äldsta dottern får nog en härlig upplevelse och jag hoppas hon kan dela med syrran som drog en nitlott avseende bra vintage (mitt fel - jag veto_O).
IMG_2242.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 13265
BYOB med lite vinvänner. Många bra viner, men även ett riktigt bottennapp i form av Elvis Blue Hawaii. Brådmogen doft med sötsliskig tropisk frukt, spretig och vattnig i smaken. Rent obehaglig! Fick det helt blint och hittade inga ledtrådar till vad vi hade i glaset, och gissade även att det var 10 år äldre än det visade sig vara.
Tack för en utmärkt vinträff. Mycket kul, men får ursäkta för Elvis. Flaska två imponerade inte heller dessvärre. Hoppades lite på att blindningen skulle få det i bättre dager, men plonk är plonk om än i mogen skrud. :)
 

Daniel A

Administratör
_20180518_085857.JPG

Inställd middag igår, så det fick bli ett glas nice vin och Skyrim i soffan. Kul när samma vin ploppas typ samtidigt här på forumet. Med väldigt olika upplevelser. Jag tror jag brukar ligga betydligt närmre @gece i smak än @Tomas Lindblom. Antar att det här blir ytterligare bevis för det. :ängel:

2016 Suertes del Marqués, Trenzado
Kräver lite tid och värme för att öppna upp. Säregen doft av grusväg/stendamm, blöt asfalt, saltade popcorn, något grönsaksaktigt (grillad röd paprika?), drag av väldigt specifik del av stallet (häst som pissat i hö? Kanske är att gå lite för långt…). Efter ett tag finns det lite frukt här - typ citrus, kanske något tropiskt. I munnen är det rätt intensivt, med bra syra. Definitivt inte ett fruktdrivet vin, utan mer stendamm och smörade popcorn. Finns lite nötaktiga toner i smaken också. Ett annorlunda och häftigt vin. 89-90p.

Ser fram emot att dricka resten av flaskan i helgen! Köpte ett gäng, och hade för avsikt att dricka upp under våren/sommaren. Men tror jag ska parkera dem i källaren ett tag - mycket nyfiken på vad som kommer hända med det här vinet efter ett par år. Blir också supernyfiken på storebror Vidonia, som jag har 2015 och 2016 av i källaren. Drack 2013 för flera år sedan, och det var ögonöppnande då!

Spännande att det här vinet mottas så olika! Jag rekommenderade det till ett gäng kollegor och vänner, som tycker om vin men som tycker att allt över 150 kr är lite dyrt. Flera som köpte en flaska, testade, och sedan köpte fler. Flera som tyckte att det fick valuta för pengarna just eftersom det var så annorlunda. :)
 

Bastardo

Medlem
En fråga till de som kan somriga vita viner i lite mer humana prisklasser. Det är dags snart för våran lilla sommarprovning och jag tar gärna emot några bra tips om viner som hamnar i spannet +100 kr till –200 kr. (Obs! Det är inte jag, som bestämmer prisnivån!)
Hade själv tänkt några av de här kanske, men om ni har andra förslag, så lyssnar jag gärna. Alla viner måste kunna antingen beställas eller köpas direkt hos bolis.
Pinot gris
Kanske Engel Nr 86224 Pinot Gris Reserve 2016, 145 kr. Det här viner har lite restsötma, och det vill jag ha. Vilken vinstil funkar bra prova emot PG?
Sauvignon blanc
Kanske Greywacke Nr 79839 Sauvignon Blanc 2016, 175 kr. Bland de allra godaste viner från landet på den druvan enligt många; har inte provat igenom allt vad de har … ;) Mycket prisvärt.
Riesling är ett måste och jag har hyfsad bra koll på dem, men ni får gärna tipsa om något vin. Två riesling mot varandra kan det bli. En från kanske Alsace eller Österrike och en från Tyskland.
Vi kommer prova fyra viner och beroende av antalet deltagare behöver vi 5–6 flaskor totalt. Kommer nog att ta med ett dessertvin också. De har jag bra koll på också, men det hindrar inte att ni kan lämna någon kandidat. Kanske har jag förbisett något vin eller så.
Kunskapsnivån inom gruppen är inte så hög, så något finlir behöver det inte vara för att uppskattas. Jag har försökt höja vinkunnandet i gruppen, men det är inte så lätt. Vi brukar äta efteråt lite osttallrik med chark etc. till samma viner. Och sen kanske lite vaniljglass med jordgubbar som efterrätt.
P.S. Respektera helst prisnivån. Även om jag själv kan gå högre ibland, kan jag inte göra det i det här fallet.
 

glenn_peter

Medlem
En fråga till de som kan somriga vita viner i lite mer humana prisklasser. Det är dags snart för våran lilla sommarprovning och jag tar gärna emot några bra tips om viner som hamnar i spannet +100 kr till –200 kr. (Obs! Det är inte jag, som bestämmer prisnivån!)
Hade själv tänkt några av de här kanske, men om ni har andra förslag, så lyssnar jag gärna. Alla viner måste kunna antingen beställas eller köpas direkt hos bolis.
Är det så att du vill ha olika stilar för att kunna prova dom mot varandra?
Riesling som du nämner är ett måste.
Jag personligen är lite svag för vit Rioja så kanske:
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/vina-gravonia-7285301
Chenin Blanc är ju inte fel heller så kanske:
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chateau-de-fesles-7518701

Kommer inte på fler på rak arm, men ha det grymt på sommarprovningen!
 

Bastardo

Medlem
Åh hur kunde jag missa!
En Fino Sherry såklart!?
Tack, glenn_peter!
Det är ett mycket bra tips, men jag tror inte att de är på den nivån ännu att de kunde uppskatta torr sherry, tyvärr. Men
Château de Fesles Chenin Sec La Chapelle är en mycket bra vink av hög rang. Har inte gillat så många CB, men då är det dags att upptäcka alla fall en. :) Strålande och tack för hälsningen! Vi brukar ha himla trevligt tillsammans och kanske mest just på sommaren då vi kan sitta på altanen om vädret tillåter.
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2016 Wittmann Westhofener Riesling trocken

B359E48D-38BF-4737-A4D6-2663CD57BBF1.JPG


Solen skiner, i alla fall för några timmar sedan, men det är fortfarande fredag!
Life is great! Jag älskar riesling, jag är helt torsk på vita viner i solen just nu. :D
Syran är självklart framträdande och dominant i vinet. Bakom citronen finns fläder och en liten hint av mandelmassa och lätt mineralitet. Gott, enkelt, prisvärt! 90p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mini-byob med några forumsmedlemmar, plus lite annat löst folk häromdagen. Höjdpunkten blev inte Elvis denna gång heller och trots att jag serverade det blint till godtrogna vinnördar på lömskaste vis lyckades det som bäst framkalla skratt. Inte ens naturvinskortet spelades ut i gissningsleken. Kollivariation här möjligen. Förra flaskan var dessvärre lika dålig. Tack alla inblandade!

9B3833BA-D03F-40A7-A122-71DE48630BBD.jpeg


2014 Hubert Lamy Saint-Aubin La Princée
Klassisk bourgogne i lätt reduktiv stil med allt på plats och snygga popkornfat. Lysande! (91p) Lätt att hamna rätt blint även om den generösa inramningen och krutrökiga karaktären lämnade Sydafrika öppet som alternativ. 2015 finns i BS. Kommer absolut plocka upp någon flaska (endast i kolli med tre flaskor).

2009 Blue Hawaii Riesling
Russin, aprikos, vanilj och nypon med petrokemiska toner och sötsliskig smak utan varken ryggrad eller motstånd. Poäng? Ingen aning, men gott är det inte. :baksmälla:

2014 Domaine de Saint Pierre Arbois Chateau Renard
Uppenbar jura-chardonnay trots att vinet inte legat under flor. Lätt boken äpplekaraktär med mandel, matos, stendamm och viss brödighet. Aningen kakao. Fjäderlätt kropp med skyhög syra och lite kartighet. Var tämligen säker på ursprunget. Bra vin, men inget att skriva uppsatser om (88p)

2003 Louis Jadot Gevrey-Chambertin Champeaux
Dagens första ödmjukhetspaj och lärdom. Lite varmare bourgogne med fläskiga fat är förvillande likt schysst rioja. Japp, ingen var rätt ute här. Stall, jord och dill följt av lakrits, chark, murket trä och järn på en bädd av mogen torkad frukt. Vitalt och läckert, men inget att vänta ytterligare på. (90p)

2015 Domaine Grosbois Chinon Clos du Noyer
Mitt vin. Ungt och primärt i ovanligt solmogen stil. Den varma årgången har nog satt sin prägel här, men jag klagar inte. Mängder av hallon, blåbärsris, ceder, vanilj och blandade blommor. Lång intensiv smak med utmärkt balans. Härligt vin, men som möjligen saknar lite magi i form av grus, stjälk och paprika för att göra mig riktigt lycklig. Riktigt kompetent vin oavsett. (91p)

2014 Domaine Léon Barral Faugères Valinière
Att det var ett ”naturvin” av något slag gick snabbt att bekräfta blint, men min känsla med Barral och just det här vinet och årgången är att den funkiga karaktären mer brukar hamna i bakgrunden. Just denna flaska var väldigt volatil med mycket balsamvinäger, anklever, brett och lavendel. Visst, de koncentrerade körsbärskärnorna och de torkade tranbären fanns där, men mina tankar föll mer på La Stoppa än Leon Barral. Snorgott om än lite generisk för sin stil. Tidigare upplevelser har varit betydligt bättre. Flask- eller ”jag-variation” (90p). Har en flaska kvar hemma som väntar på att poppas.

2010 Sella & Mosca Alghero Marchese di Villamarina

Snorbra i perfekt mognadsskrud. Mycket bdx, men även bolgheri och lite ribera, vilket blev ett för många fel i gissningsleken. Kryddiga fat med timjan, kåda och salmiak. Mörk, aningen torkad frukt. Stall, svamp och kafferost med uns chark och jord. Lång fin smak med härlig balans och lite lagom fyllig kropp. Kul med cabernet från Sardinien! Finns i BS för småpengar. Köp! (92p)

2013 Paternoster Aglianico del Vulture Don Anselmo
Aj, purungt och trist, men utan tvekan kvalitativt. Som en oförlöst barolo med stor potential, men som här och nu inte riktigt tar för sig. Körsbär, tobak och mörk choklad med lite tantsmink (tack Sandro för markören) och röda äppleskal. Uppenbar italienare åtminstone. Stramt och intensivt men ganska trist här och nu. (87p+)

2010 Bodegas Pintia Toro Pintia

En bomb med maxade reglage, men så in i bänken läckert. Komplext och stort, i nivå med Escombro. Rostade nötter, både valnöt och pinjenöt med sköna drag av spillolja, plommon, tjära, röktorkad tobak och rostigt järn. Kvällens bästa! (93p)
 

Bastardo

Medlem
Amen på Gravonia!
Jag kan inte förbise det här vinet med så fina vitsord och flera av medlemmar här som rekommenderar vinet. Även mycket passande prisbild. :) Chanserna borde vara ganska goda att det blir en sån då jag får välja ganska fritt bara jag respekterar prisnivån. Vissa undantag har det varit ändå under åren.
Är det okej även för mindre vana vitvinsdrickare? Därför tror jag själv att torr shery går inte hem i stugorna i det här gänget. ;) Majoritet gillar mer röda viner.
 

Daniel A

Administratör
Jag personligen är lite svag för vit Rioja så kanske:
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/vina-gravonia-7285301
Amen på Gravonia!
Jag kan inte förbise det här vinet med så fina vitsord och flera av medlemmar här som rekommenderar vinet. Även mycket passande prisbild. :)

Starkt medhåll på Gravonia. Ett vitt vin med stor personlighet, dessutom drygt 10 år gammalt, för under 200 kr. Underbart!

Beställde själv några flaskor nu.
 

gece

Man vänjer sig.
Är det okej även för mindre vana vitvinsdrickare? Därför tror jag själv att torr shery går inte hem i stugorna i det här gänget. ;) Majoritet gillar mer röda viner.
Min erfarenhet är snarare att folk som "inte dricker vitt vin" har en tendens att gilla dessa lite gistna varianter bättre än krispiga ståltanksviner. Några kommer säkert att tycka att den oxidativa karaktären känns som en defekt, men andra kommer älska det.
 
Toppen