Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gomseglet

Medlem
Visa bifogad bild 13201


Vad gör man inte för vetenskapen...

Vilken kabinett ska bli årets låda? På tips från @Gomseglet köptes nyss Maximin grunhaus Herrenberg Kabinett i ett par ex. Den fick blint gå upp emot Schäfer-Fröhlich Felseneck kabinett och Julian Haart goldtröpfchen. Alla från 2016.

Visa bifogad bild 13201 Visa bifogad bild 13202

Tack för forskningsinsatsen! Jag borde få rabatt från Enjoywines... Närå. Grünhäuser är en sådan där producent som jag som a) Kabinettorsk och b) prisvärdhetsivrare ofta blir glad över.
 

Silenos

Medlem
@john b , hur söt upplevde du Grünhäuser:n? Jag har definitivt gillat det jag smakat (Abtsberg kabinett 15 bl.a.). Men sötman var i högst laget för vad jag använder en kabinett till (7,5%, så inte så konstigt kanske. Om de jäst ut nån % till så tror jag det bleve kanon). Men det räcker ju med att titta på den förtjusande etiketten för att vara beredd att försöka igen...
 

john b

Medlem
@john b , hur söt upplevde du Grünhäuser:n? Jag har definitivt gillat det jag smakat (Abtsberg kabinett 15 bl.a.). Men sötman var i högst laget för vad jag använder en kabinett till (7,5%, så inte så konstigt kanske. Om de jäst ut nån % till så tror jag det bleve kanon). Men det räcker ju med att titta på den förtjusande etiketten för att vara beredd att försöka igen...

Jag är väldigt okänslig för sötma, tycker tom att riktigt sött är gött. Så jag är fel person att fråga.
Min fru däremot, är inte så förtjust i söta viner. Hon tyckte Grünhäuser var bäst, för den hade mest syra som balanserade och var "mest schysst och inte så jävla sliskig som dina andra sockerbomber" så ett försök för dig kan det nog vara värt.
 

LarsW

Medlem
Föräldrarna på besök i helgen.
Första dagen lite marockanskt tema med lamm tagine.
Syrocco Syrah 2014, kul med marockanskt vin! Helt OK mtp pris men bjuder inte på några överraskningar.
Doft med varm frukt: mogna röda vinbär och lite hallon, vitpeppar och kanel.
Smaken är väldigt fruktig, saknar lite struktur här. Mycket mogna bär av alla röda sorter. Lite exotiska kryddor som kanel, kummin och nejlika. 82-83p
Sydhang Syrah 2015,
upp 40% i pris men avsevärt mer i kvalité!
Doft med mycket svalare och elegantare frukt. Peppar här också. Trevlig ek och något animaliskt lite åt rått, rött kött.
Smaken har den där trevliga metalliska bitonen jag tycker mig finna hos många österrikiska rödviner. Frukten påminner om lite syrligare bär, lite omogna körsbär antydan till lingon, mums! Fin struktur. Kanske lite tunn nånstans mot slutet men det kan vara jag som är van vid tyngre presentationer av denna druva från Rhône och Australien. Runt 88p
Marokansk middag 18-05-10.jpg
 

LarsW

Medlem
Andra dagen var vi ut på Barique Vinbar i Göteborg, väldigt trevligt och avslappnat ställe med väldigt sympatiska priser på vin. Vinlistan är kanske inte så stor men innehåller tillräckligt med skoj för att jag ska gå tillbaka inom en snar framtid.
Maten var också väldigt god med några riktiga sjärnskott. Löjromstrutarna! Den temperaturbakade ryggbiffen! Men den bästa rätten var den vegetariska! En potatiskrocket smaksatt med MKT tryffel serverad med en sås smaksatt med tryffelpeccorino och sen hade de rivit mer tryffelpeccorino över allt innan servering! Truffle Heaven! Mumma!

Första vinet:
2014 Batàr från Querciabella. 50/50 Chardonay Pinot Blanc. Elegant! Drickfärdigt! Vette tusan om det kommer bli bättre än det är nu vilket var väldigt gott. Doft med citrus och torkade limeskal. Nyregnad sten. Eken är framträdande. Och något blommigt som vid en traminer. Smaken är fyllig med mycket blommor, citrusen är där men inte så syrlig. Finns några sötare frukter också, tror det är aprikos. Jag fortsätter får associationer till traminer vilket inte är något negativt alls. 91p

Andra vinet:
2011 Camartina också från Querciabella. 70/30 Cabernet Sauvignon/Sangiovese. Var lite orolig att det var för tidigt att dricka detta så ringde restaurangen 3 timmar i förväg och bad dem dekantera den vilket de gjorde så gärna! :)
Heja! Detta är ju riktigt jäkla gott! Kanske bästa rödvinet i år..? Kommer säkert att utvecklas ännu lite mer men det är fantastiskt tillgängligt och klunkvänligt redan nu.
Doft med ceder, svala körsbär, lite nyårsraketkrut, blyerts, läder och kryddväxter.
Smaken är som sammet i munnen. Mjuk men fyllig och tanninerna och syran är garanterat framträdande men inte påträngande. Fina körsbär, vitpeppar, läder, elegant ek, våt jord och rosmarin. Allt i en härlig kombination! 94-95p

Sen till slut något speciellt...
2008 Juravinum Château Chalon Vin Jaune, kommer på tradiotionell 620ml flaska. Lustigt nog står den i listan bland söta viner vilket är lite missvisande då denna är torr som Sahara!
Doften påminner om en Fino, mycket oxiderade toner. Mineral som våt kalksten. Vit- och kryddpeppar.
Smaken är knastertorr! Igen liknar jag den vid en elegant lite lättare sherry i brist på bättre. Mycket mineral. Mycket kryddighet. Antydan till lite ek nånstans. Passade till en blandning av smakrika vita hård- och mögelostar. Så speciell att denna flaska nog räckt till 6+ personer, ska undersöka denna vintyp igen! Svårbedömd men jag gillar stilen. 87-90p

Barique 18-05-11.jpg
 
M

Mouton

Mycket bilder vart det:)
Men det var det värt, vem är bäst då? Om vi börjar med färgen så är den identisk, trots 5 års skillnad i ålder.
Doft? Även där likvärdig, dock är jaboulet lite mer återhållen, men markörerna finns där i bägge, speciellt blod och rostigt stål.
I smaken är det dock stor skillnad, den unga Fransmannen är stram, jänkaren med mer rondör. Bägge toppar listan över det bästa i år. Jaboulet en klar 96 poängare, Jänkarn hack i häl med 94 p.
 
Last edited by a moderator:

LeChat

Medlem
D3A40266-7FF6-456B-B11D-89B403B597BC.jpeg

2013 Château Vannières Bandol


Domaine Tempier 2013 var ju trevlig redan från start så jag har varit lite sugen på att testa Vannieres 2013.
Det märks direkt att detta är ett mer krävande vin än Tempiers. Tanninerna känns i doften. Men samtidigt tycker jag de mjuknar eller att munnen acklimatiserar sig ganska snabbt. Bäst som ett lagringprojekt med bra potential även om det för den tanninokänslige funkar bra redan nu. Fruktigt och lite stramt. Absolut bäst till maten, mixed grill & tzatziki. Men jag har druckit mogen Vannieres och den komplexiteten är värd att vänta på. Hold!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2016 Schäfer-Fröhlich Bockenauer Riesling Schiefergestein trocken

IMG_0436.jpg


Första gången jag dricker någonting från Schäfer-Fröhlich.

Ja då, jag tänkte bara undvika att komma farande med en massa åsikter om det ska blindtestas.
Jag upplevde vinet som korrekt, men oväntat tråkigt. Utjäst Riesling åt citrushållet, men sedan då? Jag undrar hur andra upplevt det, producenten har gott rykte och så vidare.
Det dracks som en del i min pågående andravinsodysse, som jag ska rapportera om vad det lider. Drickandet går på sparlåga.

Delade meningar på forumet verkar det som. Våra skribenter (@Omar Khayyam och @Patrik Sellin) lägger vinet nånstans mellan 89-91p. @Bastardo tycker man kan få fyra flaskor rosé istället för en flaska vitt. @Gomseglet tycker det är bra men kort finish. @john b Prövade också producenten men tyckte att den fick spö av Maximin Grünhäuse.

Jag då? I love it!
I doften är det gråpäron, lime och krossad sten som dominerar. I munnen är det torrt och krispigt med en sylvass syra. Smakerna går också åt limehållet med krossad sten, men det är inte bara mineralitet och syra som är där, det är någon fet frukt som spelar in och balanserar upp det i avslutet- påminner om konserverad ananas. 91p.

Det är allt för ofta som jag hamnar på den lägre sidan av 90-sträcket när jag betygsätter mina viner, och visst, ska man vara något kritiskt så är det lite kort finish i vinet dag två, men på det stora hela är jag imponerad av upplevelsen och tycker att det är riktigt gott! Jag kommer med säkerhet att köpa mer från producenten. Hade varit kul att testa deras Grosses Gewächs.
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Middag på Grappe med ett par goda arbetskamrater. Efter en Champagne (annan tråd) gjorde jag en liten test bland mina vänner. Bjöd på två röda som de skulle gissa vad de hade gemensamt. Gissningarna hamnade överallt men kokades ned till att de nog var från samma region / hus men från olika år.... Olika år var helt korrekt då det är 30 år mellan flaskorna. Det de hade gemensamt var ungefär samma druvblandning annars var de verkligen inte lika..
1983 Chateau Palmer Bara att titta på den i glaset avgjorde vilket vin det var för mig. Doft av mogen bdx, ceder, jord, cigarrbox. Syran ok men tanninerna var helt integrerade. Frukten i nedåtfas. Dags att dricka upp! Detta var en mycket trevlig bekantskap och årets bästa vin so far. 95p
2013 De Toren Fusion V Oj vad bra den var! Tanniner och ung givetvis men mycket drickfärdig ändå. I jf med Palmer så har denna ett inslag av Malbec men jag kan inte känna detta. Jag förstår mina vänner som ville ha denna i samma region som Palmer men för mig kanske den här är lite kallare? Vanilj, mer tanniner, härlig frukt. Ett vin i min smak:p 93+p
Så varför vänta i 30 år på nån klassiker från gamla världen när bra unga viner kan leverera från nya världen?
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender 2.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Middag på Grappe med ett par goda arbetskamrater. Efter en Champagne (annan tråd) gjorde jag en liten test bland mina vänner. Bjöd på två röda som de skulle gissa vad de hade gemensamt. Gissningarna hamnade överallt men kokades ned till att de nog var från samma region / hus men från olika år.... Olika år var helt korrekt då det är 30 år mellan flaskorna. Det de hade gemensamt var ungefär samma druvblandning annars var de verkligen inte lika..
1983 Chateau Palmer Bara att titta på den i glaset avgjorde vilket vin det var för mig. Doft av mogen bdx, ceder, jord, cigarrbox. Syran ok men tanninerna var helt integrerade. Frukten i nedåtfas. Dags att dricka upp! Detta var en mycket trevlig bekantskap och årets bästa vin so far. 95p
2013 De Toren Fusion V Oj vad bra den var! Tanniner och ung givetvis men mycket drickfärdig ändå. I jf med Palmer så har denna ett inslag av Malbec men jag kan inte känna detta. Jag förstår mina vänner som ville ha denna i samma region som Palmer men för mig kanske den här är lite kallare? Vanilj, mer tanniner, härlig frukt. Ett vin i min smak:p 93+p
Så varför vänta i 30 år på nån klassiker från gamla världen när bra unga viner kan leverera från nya världen?
;) Avslöja inte för mycket nu!
 

LarsW

Medlem
Gårdagens viner till middag en hemma.
Tänkte sätta far på prov och med första vinet 2011 Pierre Gerbais Champagne L'Originale, BDB med 100% Pinot Blanc. Han tog att det var champagne men kunde inte tro mig när jag sa det var en BdB då han tyckte det var mer PN-prägel på den vilket jag var helt enig om, fick oss båda ett gott skratt när jag avslöjade druvsorten.
Doft med citrus, mineral i form av fuktig kalksten och något lite metalliskt och nybakat bröd.
Mycket frisk och syrlig till att börja med men efter 2 timmar så blommar det upp på allvar och men hittar lime, aprikos, mer kalk-mineral, brödighet och en ton av gröna oliver. Mycket trevligt. Kommer hålla utkik efter 2012an. 90p

Som rödvin till älgsteken hittade jag en övervintrad flaska Ch Lafon-Rochet från 1990. Ska genast erkänna att jag tror denna var bättre för 5 år sen men fortfarande riktigt god.
Doft med mogna plommon, ceder/blyerts och svartpeppar.
Smaken är mjuk, saknar lite syra men tanninerna och eken är fint integrerade, lite tunn i mitten Mycket mogna röda bär. Bläckpenna. Våt blomjord och lite läder. Trevlig pepprighet. 91p

Sen en liten flaska Trimbach Gewurztraminer VT från 1997. Gillar Trimbach! Gillar Gewurztraminer! Gillar detta vin!
Blommor, petroleum och honung i doften. Samma i smaken med en trevlig sötma som inte tar överhand på något sätt till trots för att det är en VT (Trimbach FTW!). Hade kanske gärna sett en lite mer påtaglig syra men får väl öppna en av hans riesling nästa gång i stället... :D 90p

thumbnail_20180512_215201.jpg
 

Wintermute

Medlem
Dreissigacker Riesling Alte Reben 2016.
Mandarin, citron, vita aprikoser och en ganska lång eftersmak med grapefrukt eller citronzest. Helt torrt och med lite fina bubblor. Funkade utmärkt till vit sparris med yuzu-hollandaise och rostat bröd.
Tillägg: jag tyckte att det var riktigt bra, typ strax under 90.
 

john b

Medlem
20180515_170748.jpg


Domaine Delaporte chavignol rose 2017

Vädret kräver lite caviste-rose på altanen.

Bästa rosen jag druckit, kanske lite lite torr och stenig för min kabinett-vana gom. Min fru älskade denna.

Underbar doft av körsbär, exotiska frukter och stendamm.
Smaken domineras för mig av torr grape-beska, röda bär och kalksten.
Mycker bra aperitif, saliven rinner till.
Gillar man torrtorra prylar är detta en drömrose.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Andra dagen var vi ut på Barique Vinbar i Göteborg, väldigt trevligt och avslappnat ställe med väldigt sympatiska priser på vin. Vinlistan är kanske inte så stor men innehåller tillräckligt med skoj för att jag ska gå tillbaka inom en snar framtid.
Maten var också väldigt god med några riktiga sjärnskott. Löjromstrutarna! Den temperaturbakade ryggbiffen! Men den bästa rätten var den vegetariska! En potatiskrocket smaksatt med MKT tryffel serverad med en sås smaksatt med tryffelpeccorino och sen hade de rivit mer tryffelpeccorino över allt innan servering! Truffle Heaven! Mumma!
...
Andra vinet:
2011 Camartina också från Querciabella. 70/30 Cabernet Sauvignon/Sangiovese. Var lite orolig att det var för tidigt att dricka detta så ringde restaurangen 3 timmar i förväg och bad dem dekantera den vilket de gjorde så gärna! :)
Heja! Detta är ju riktigt jäkla gott! Kanske bästa rödvinet i år..? Kommer säkert att utvecklas ännu lite mer men det är fantastiskt tillgängligt och klunkvänligt redan nu.
Doft med ceder, svala körsbär, lite nyårsraketkrut, blyerts, läder och kryddväxter.
Smaken är som sammet i munnen. Mjuk men fyllig och tanninerna och syran är garanterat framträdande men inte påträngande. Fina körsbär, vitpeppar, läder, elegant ek, våt jord och rosmarin. Allt i en härlig kombination! 94-95p
...

Visa bifogad bild 13217
Nu blir jag sugen på att testa maten där. Har gått förbi ett otaligt antal gånger utan att våga mig in.

Än mer sugen blir jag på vinet. Verkar var min typ av vin på beskrivningen, och det ger +5 pinnar i min bok att ringa in en dekantering!:cigarr: Själv nöjer jag mig med att be om dekantering på plats innan förrätterna.:rolleyes:
 

LarsW

Medlem
Notat från sommarstugan halvvägs till Norrland (mitt mellan Huddik o Sundsvall). :)

Kabinett från Mosel i all ära men ibland vill man ha lite mer ålder och sötma.
Merkelbach Ürziger Würzgarten Riesling Berenauslese 2003.
Doft och smak med honung, syra, limeskal, stenig mineral och antydan till botrytis. Farligt klunkvänlig. Ren Mosel-relaterad njutning.
91p
Merkelbach.jpg


Några dagar senare skulle far försöka sätta mig på prov med blindservering men jag tycker jag klarade det ganska bra.
Första vinet hade en doft av röda bär, mycket fat med en metallisk biton, mineral och en pepprighet, jag kände igen så väl och när jag smakade det och de mer syrliga röda bären typ björnbär och vinbär kom fram så var det en solklar Châteauneuf-du-Pape av hyfsad ålder. Visade sig vara en Mont-Redon 2005. Skadade inte att jag druckit 2010an några veckor tidigare. :D
Nästa vin kände jag också igen som en Châteauneuf-du-Pape men med mer av allt! Har blev jag lite för taktiskt och gissade på en Beaucastel (far har ganska mkt av denna i källaren) när smaken egentligen inte riktigt stämde... det var såklart inte detta utan en Télégraphe 1998.
Men vilket härligt vin!
Elegant +1 doft! Cederträ och mogna körsbär med en svalka och kryddörter svarta oliver och våt gråsten.
Smaken är härligt välbalanserad med fin struktur och massa röda bär, lakrits, tror det salvia som dominerar bland kryddörterna, tobak och lite tuggat läder. Låååååång eftesmak.
I alla fall 92p
Telegraphe.jpg
 

Zmirc

Medlem
Ibland gör man, i det här fallet jag, saker i lite omvänd ordning. För några veckor sedan klickade jag hem 2+1 Guímaro Finca Capeliños/Finca Pombeiras 2015 i webbsläppet, på basis av recensioner och skriverier. När sen Finca Meixeman dök upp i vanligt släpp för en något billigare penning var det dags att se om jag gillar Guímaros viner genom test av sistnämnda Meixeman.

Stor doft av viltkött/järn/blod. Påminner om doft jag tidigare hittat i viner från norra Rhône och några från Bourgogne. Smaken rätt återhållen, med mer tunga smakassociationer som järn/jord än fruktighet. Gott, även om doften lovar mer än smaken håller i nuläget. Lite tid i källaren skulle nog göra gott för att låta vinet öppna upp smakmässigt, även om det ur tanninsynpunkt går fint att dricka nu.
IMG-0060.JPG
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2016 Suertes del Marqués Valle de la Orotava Trenzado

IMG_0450-2.jpg


Trenzado är ett av de viner som etsade sig fast hårdast under 2017

Mycket annorlunda. Mycket stark doft av svavel, chilli och utedass. Smaken är snustorr, bra syra, lite beska och förutom lite annanas total frånvaro av bär och frukt. Mycket metall. Klart häftigt vin men har svårt att bestämma om jag gillar det. Frugan hatade det och öppnade en flaska Rings Spätburgunder.

Redan när jag köpte det här vinet så var jag orolig, ni som har sett på BYOB vet att jag och @gece inte alltid haft samma smak och tycke om vinerna. Hur som helst, ett vin som etsat sig fast hårt på en av våra medlemmar, oavsett vem, är ett vin värt att testa i mina ögon - om inte annat bara för att stilla nyfikenheten.

Jag tycker @Vingubben smaknot är spot on. Det jag skrev var; Simhall, svavel, vita krusbär och grusväg i regnet. Inte helt likt, men roligt med just svavel och utedass, det är verkligen något märkligt över doften i det här vinet. Jag tror inte att mitt doftsinne är tillräckligt skarpt för att göra vinet till rättvisa. Det är en konstig doft!
I munnen är det rent, ganska snällt, torrt utan att vara krispigt. Saknar frukt. Eftersmaken har en viss syra men blir ändå något mesig för min smak. Saknar frukten i avslutet också. Blir lite fundersam på det här vinet.

Poängmässigt är det ett bra och välgjort vin, men det är ingenting som jag själv tycker om - men trots allt detta så är det tillräckligt intressant för att drickas över två dagar. Köp det här vinet om ni vill ha en udda upplevelse, men skippa det om ni vill ha ett gott vin!

Jag lät min sambo dofta i glaset, och jag citerar:
-Uhhhh kräkvin.
-Tycker du det där va gott? Jag skulle aldrig stoppa det i min mun.
-Det går inte att känna efter någon doft, det bara sticker i hela huvudet.
 

Skaggs

Medlem
2016 Suertes del Marqués Valle de la Orotava Trenzado

Visa bifogad bild 13256





Redan när jag köpte det här vinet så var jag orolig, ni som har sett på BYOB vet att jag och @gece inte alltid haft samma smak och tycke om vinerna. Hur som helst, ett vin som etsat sig fast hårt på en av våra medlemmar, oavsett vem, är ett vin värt att testa i mina ögon - om inte annat bara för att stilla nyfikenheten.

Jag tycker @Vingubben smaknot är spot on. Det jag skrev var; Simhall, svavel, vita krusbär och grusväg i regnet. Inte helt likt, men roligt med just svavel och utedass, det är verkligen något märkligt över doften i det här vinet. Jag tror inte att mitt doftsinne är tillräckligt skarpt för att göra vinet till rättvisa. Det är en konstig doft!
I munnen är det rent, ganska snällt, torrt utan att vara krispigt. Saknar frukt. Eftersmaken har en viss syra men blir ändå något mesig för min smak. Saknar frukten i avslutet också. Blir lite fundersam på det här vinet.

Poängmässigt är det ett bra och välgjort vin, men det är ingenting som jag själv tycker om - men trots allt detta så är det tillräckligt intressant för att drickas över två dagar. Köp det här vinet om ni vill ha en udda upplevelse, men skippa det om ni vill ha ett gott vin!

Jag lät min sambo dofta i glaset, och jag citerar:
-Uhhhh kräkvin.
-Tycker du det där va gott? Jag skulle aldrig stoppa det i min mun.
-Det går inte att känna efter någon doft, det bara sticker i hela huvudet.

Kul! Hade också en del intressanta noter på det här vinet med rök, asfalt och pissoar och det ska bli kul att höra vad @Daniel A har att säga som jag vet sitter och läppjar på detsamma just nu...
 
Toppen