Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2015 Bodegas y Viñedos Ponce P.F
Mja, först bara plonkvibbar. Ville verkligen testa 100% Bobal. Första intrycket kunde komma från vilken BiB som helst dag 1. Mkt bättre dag 2 efter tonnvis med luft. Påminner mycket om Gamay? Mycket tanniner initialt. Parfymerad doft och lite tunn eftersmak. Blir kanske bättre med lite ålder? Inte min cup of tea.
2013 K Vintners Syrah Motor City Kitty
Det här var något helt annat! Kött, plommon, oliver, peppar, finstämd tobak och lite finstämda tanniner. Ett vin helt i min smak. Kunde lika gärna vara en St Joseph el en Cote Rotie med lite ålder?
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Chadwick Sena 2008

Har varit funderat på detta vinet ett tag och hade räknat med att det skulle vara lite ungt och strävt men så var inte fallet. Doften är rätt diskret men folk med känsligt doftsinne hade nog gissat på ung Bordeauxblend från Toscana vilket smaken kanske även antyder i mindre grad. Vinet är fylligt och det känns som en udda Merlotblend. Merlotdominerat med lite cab men kanske även med lite sangiovese eller kanske snarare syrah. Tanninerna finns där men i detta fallet tycks de snarare vara ett plus i kanten. Det finns en liten bismak i vinet jag inter riktigt gillar men jag har märkt liknade nyanser hos supertuscans. Eftersmaken är bra med tanniner och lite jordiga toner.

En vild gissning är att detta inte är toppårgång och jag tror inte på mer lagring av vinet. 90-91 poäng
Enligt producentens hemsida.

2009
Composition:
54% Cabernet Sauvignon, 21% Carmenere
16% Merlot, 6% Petit Verdot, 3% Cabernet Franc

Winemaker’ s Notes
Deep violet-ruby-red in colour. Seña 2009 is complex and intense on the nose, with abundant fresh red fruit that recalls raspberries and cherries harmoniously mingled with notes of cinnamon and red tobacco, along with a light touch of incense and cedar. The palate confirms what the nose perceived and shows a predominance of red fruit nicely accompanied by sweet spices, a balsamic touch, and flavours that recall hazelnuts and walnuts. Vibrantly textured with fine-grained tannins lend liveliness and structure to the blend in a wine that is long and very elegant. With refreshing acidity, all signs point to a wine with tremendous longevity in the bottle.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.png


2015 Domaine du Pelican Poulsard Arbois
Vin från Jura brukar kunna vara roliga och gårdagens poulsard från Arbois är väl egentligen inget undantag bortsett från det fullständigt orimliga priset. Slankt på gränsen till anemiskt. Frun spekulerade kring någon hyfsad rosé blint (som inte är laxfärgad vill säga). Syrliga jordgubbar och tranbär dominerar med lite gräsiga inslag. Lite funk som drar åt smutsigt kakaosmör och en viss nötighet i baksätet. Fånigt lättdrucket med nästintill noll tanniner. Bra syra, men den kunde gärna bitit ifrån mer. Mer vuxensaft än vin, men jag klagar inte på vinstilen i sig. Det är kvaliteten som brister med relativt vattnig munkänsla och tam intensitet. Mer nyanser och komplexitet hade inte skadat heller. 300 pix skapar ändå lite förväntningar. Max 150 pistoler hade varit mer i paritet med upplevelsen. (85p)

2015 Au Bon Climat Pinot Noir Santa Barbara County
Ett helt annat vin givetvis. Mer frukt och intensitet men även betydligt mer komplexitet och balans. Ca 50 % billigare dessutom. Det känns som en lite varmare årgång än vad jag minns från tidigare möten. Hamnade snabbt i USA och pinot noir blint och därifrån var det lätt att även hitta rätt producent och vin. Fruar kan ju vara lättlästa och jag hade ju själv plockat upp en flaska för att testa vid något bra tillfälle.

Mörkröd frukt med snygg kryddighet samt en del schysst undervegetation med svamp, krut och jord. Blodapelsin, rotfrukt och rabarber i bakgrunden. En utmärkt pinot av mellanklass som inte borde göra någon särskilt besviken. Generös med finess. (88p)
 

Magikern

Medlem
Enligt producentens hemsida.

2009
Composition:
54% Cabernet Sauvignon, 21% Carmenere
16% Merlot, 6% Petit Verdot, 3% Cabernet Franc

Winemaker’ s Notes
Deep violet-ruby-red in colour. Seña 2009 is complex and intense on the nose, with abundant fresh red fruit that recalls raspberries and cherries harmoniously mingled with notes of cinnamon and red tobacco, along with a light touch of incense and cedar. The palate confirms what the nose perceived and shows a predominance of red fruit nicely accompanied by sweet spices, a balsamic touch, and flavours that recall hazelnuts and walnuts. Vibrantly textured with fine-grained tannins lend liveliness and structure to the blend in a wine that is long and very elegant. With refreshing acidity, all signs point to a wine with tremendous longevity in the bottle.

Cabtonerna märktes tydligare efter några timmars dekantering och vinet utvecklades helhetsmässigt lite mer än jag först trodde när jag skrev tasting notes. Att kalla det för ikonvin är en överdrift dock men det är möjligt att årgångsvariationen är stor.

Någon som provat?
 
M

Mouton

Doften är så komplex att man baxnar, minner om tider då man var liten grabb och sprang i tidig vår skog med röda ett Öres smällare. I smaken utmognad, torr och kommer inte ha en chans mot kvällens grillade. Därför får denna drottning avnjutas helt på egen hand, precis som alla drottningar bör vårdas.
image.jpeg
 

Skrutt

Medlem
Visa bifogad bild 10022

2015 Au Bon Climat Pinot Noir Santa Barbara County
Ett helt annat vin givetvis. Mer frukt och intensitet men även betydligt mer komplexitet och balans. Ca 50 % billigare dessutom. Det känns som en lite varmare årgång än vad jag minns från tidigare möten. Hamnade snabbt i USA och pinot noir blint och därifrån var det lätt att även hitta rätt producent och vin. Fruar kan ju vara lättlästa och jag hade ju själv plockat upp en flaska för att testa vid något bra tillfälle.

Mörkröd frukt med snygg kryddighet samt en del schysst undervegetation med svamp, krut och jord. Blodapelsin, rotfrukt och rabarber i bakgrunden. En utmärkt pinot av mellanklass som inte borde göra någon särskilt besviken. Generös med finess. (88p)
Kan bara skriva under och tacka för att du sätter ord på den. Fin intensitet, tycker jag. Kommer iofs lite att tänka på en -x^2-kurva där vinet är lite stabbigt i början, lekfullt och karismatiskt efter någon timme, och lite tunt dag 2.
 

LeChat

Medlem
IMG_7423.JPG

2009 Domaine du Pégaü CdP Cuvée Réservée
2011 Domaine Léon Barral Faugères Jadis

Wow! Vilka viner! Och som de matchar varandra! Har i och för sig gjort jämförelser tidigare mellan Jadis och Pegau Res. men inte haft dem i parallella glas. Provar dem källarkalla vid ca 12 grader. Enormt trevliga båda två. Pegaun är lite elegantare och Jadisen lite grövre med mer frukt och sötma. CdP -09 kan ju vara rätt påtagligt skadade och alkoholstinna av den varma sommaren men idag väl kyld är denna Pegau fantastisk och visar tydligt varför jag ska fortsätta köpa dem. 2011 Jadis gjorde en otroligt tjusig entre här hemma när den släpptes. Så rätt många flaskor har druckits men sista omgången som jag beställde har haft en del problem med efterjästa flaskor. Kvällens flaska har inga sådana problem utan levererar enbart njutning. Grillade lammsteksskivor till dessa viner kommer bli löjligt gott :)
 

jrick

Medlem
2013 K Vintners Syrah Motor City Kitty
Det här var något helt annat! Kött, plommon, oliver, peppar, finstämd tobak och lite finstämda tanniner. Ett vin helt i min smak. Kunde lika gärna vara en St Joseph el en Cote Rotie med lite ålder?
Härligt! Köpte en på webbsläppet på vinst och förlust efter att ha läst mig till att det trots namn, etikett och ursprung ändå skulle vara lite mer åt gamla världen-Syrah. Ska bli kul att dricka detta.
 

KimHartman

Medlem
Bild.JPG


2015 Felton Road Chardonnay Bannockburn
, 2015 Felton Road Chardonnay Block 2, 2015 Felton Road Chardonnay Block 6, alla kanonviner! Jag gillar syran och stenigheten i Block 2, sambon föredrar Bannockburns lite mer harmoniska framtoning. Block 6 också mycket bra, kanske bäst framtidsutsikter här?
 

Daniel A

Administratör
Cabernet franc har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta. Det betyder att jag de senaste fem åren, ungefär, har spanat efter flaskor från enhörningsovanliga kultproducenten Clos Rougeard. Jag har sett flaskor på enstaka vinlistor (öppna som hemliga) under årens alla restaurang- och vinbarsbesök. Chansen att testa har aldrig riktigt dykt upp (pga skyhöga priser, oftast). Så, när Bar’Vin i Köpenhamn har producenten på listan till väldigt rimligt pris var det bara att slå till. En etikett med skyhöga förväntningar!

2011 Clos Rougeard, Les Poyeux
Exploderar ur glaset: grön paprika, tomat, tomatkvistar, grus/damm, lite röda bär, svartpeppar, jord, skobutik. Komplext och intensivt som satan! Det går att köra näsan i det här glaset i en evighet. På tungan är det lite mer återhållsamt. Framför allt så är det betydligt “tunnare” än väntat - tankarna går lite åt högkvalitativ Beaujolais Cru. Syran är hög, tanninerna spelar verkligen i bakgrunden. Trots ringa ålder känns det väldigt tillgängligt strukturmässigt, men intensiteten som finns i nosen saknas på tungan. Den öppnar dock upp sig efter hand, så om några år har det säkert hänt bra grejer. Det är såklart helt fantastiskt ändå, bästa unga CF jag druckit, och det cementerar cabernet francs plats på toppen i min rödvinsvärldsbild. Med lite försök till objektivitet får jag ge det 92p.

När vi skulle lämna stället hände något härligt oväntat. Vi blev ombedda att ta med våra rödvinsglas till baren där vi skulle få smaka något innan vi gick. Alltid trevligt när sådant händer. Bar’Vins generositet ligger i absolut världsklass, för vi får:

DSC_1871.JPG


2010 Clos Rougeard
Det här är alltså det icke-vingårdsbetecknade rödvinet (de andra är Les Poyeux ovan och Le Bourg. De gör även ett vitt också).
Återigen en explosion av dofter i glaset. Inte fullt lika expressivt, och det är allmänt lite “tyngre” och mer utvecklade noter. På tungan är det aningens mer utvecklat också, men framför allt så är det öppet och tillgängligt på ett sätt som Les Poyeux inte var. På sikt är nog Les Poyeux det större vinet, men idag är det här bättre. 92-93p.

Från 0 till 2 Rougeards på en kväll! Vinnördshjärtat slår hårt!
 
Toppen