Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Gårdagens rödtjut.

image.jpeg

2011 Ridge Cabernet Sauvignon Estate

Tycker mig ana ganska mycket mognadstoner trots den ringa åldern. Kanske är det åren i garderoben som påverkat och snabbat på utvecklingen?

Solkysst, söt arom med europeisk struktur. Mörka körsbär och plommon på en bädd av piptobak, soltorkad tomat, vaniljstång, eneträ, blyerts och grus. Tuffa tanniner och bra syra med en relativt späd kropp. Ett uns Piemonte, möter södra Rhône, Bordeaux och Toskana. Associationerna vandrar runt med varje ny sipp. Mer kraft hade varit trevligt och passat stilen bra, men det här är inte dumt alls. Jag tror att det peakar nu faktiskt. (90p)
 

LeChat

Medlem
IMG_7428.JPG

2007 Château Bouscassé Vieilles Vignes

Lite fruktig och en aning grov i stilen. Drag av jord och stall. Bra munkänsla, franskt. Gör inte ont att dricka utan mat men visst är det ett typiskt matvin. Drack en från 2006 i februari som kanske var något bättre och något mer komplex. Men 2007 är riktigt god den med. Lite Tannat mellan varven är inte fel.
 

gece

Man vänjer sig.
Trots att jag inte riktigt gillar rosé brukar jag tvinga i mig några flaskor om året i villfarelsen/förhoppningen om att jag denna gång kanske det blir sådär läskande och livsbejakande läckert som folk i allmänhet verkar tycka när solen ligger på. Sen slutar det nästan ofelbart med att jag önskar att jag tagit en Beaujolais eller något vettigt vitpang istället.

2013 Pícaro del Aguila Clarete lät ju helt lysande på pappret: Begränsad produktion från Ribera del Duero. Vinmakare som jobbat på DRC och Vega Sicilia.Tempranillo, Albillo, Bobal och Garnacha som fottrampats, samjästs och bott tjugo månader på ekfat.

Som upplagt för besvikelse när jag korkade upp flaskan igår, alltså. Men det här var ju faktiskt riktigt bra. Frukten är friskt och lättsamt rödbärig (klassisk rosé, typ), men med ekfatstoner som ger en aning rondör och en oxidativ ton som ger djup.

Helt klart den bästa rosé jag druckit, vilket kanske säger mer om motståndet i ärlighetens namn, men icke desto mindre är detta ett bra vin, ett riktigt vin som inte får mig att tänka att jag borde druckit något annat istället.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Domaine Raymond Usseglio Ch9pd -09

IMG_8152.JPG


Lite ch9dp till grillade burgare på högrev.
Tog inte så mycket noter utan drack mest och njöt. Fick vila i en karaff ca 4 timmar men var ändå ganska knuten och stram i början. Bra bett i både tanniner och syra.
Satt som en krocketklubba på smalbenet till burgarna!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Domaine Raymond Usseglio Ch9pd -09

Visa bifogad bild 10055

Lite ch9dp till grillade burgare på högrev.
Tog inte så mycket noter utan drack mest och njöt. Fick vila i en karaff ca 4 timmar men var ändå ganska knuten och stram i början. Bra bett i både tanniner och syra.
Satt som en krocketklubba på smalbenet till burgarna!

Det låter inte positivt att få en krocketklubba på smalbenet. :D
 

Gomseglet

Medlem
Med tanke på att någon kanske stöter på den så lägger jag till 2015 Dr. Hermann Erdener Treppchen Kabinett här. Den finns på det finska monopolet för det sansade priset 15 euro, om någon tar en kryssning eller så.
Snyggt balanserat mellan honungsaktig sötma och syra som nätt och jämnt rensar gommen mot slutet av klunkarna. Den som förväntar sig frisk och fräsch Kabinettsyra har inget att hämta här (ännu). Inget med det här vinet motsäger den generella tesen att 2015 i Mosel handlar om stora smaker och bredd i munnen. Jag tyckte inte att sötman var obalanserad, men det var nära.
I övrigt var doften riktigt rolig, med riktigt mycket rökighet. Många koldioxidbubblor, men inget spår av bajamaja. Kan vinna på längre luftning än vad jag gav den. Den får ligga till sig med hopp om mer syra vad det lider.

På beställning från Tyskland kom 1992 Peter Lauer Sekt Reserve. Här användes naturmetod och lagring på jästfällning i 25 år. Doften gick, i takt med att vinet mörknade, från avlopp i sommarstuga till svettig ylletröja till något svagt fruktigt. Smaken var väldigt krittorr och inte särskilt nyansrik. Många tyckte att det smakade mjöd, jäst alltså. Inte egentligen värt pengarna, runt 30 euro - aromerna kan nog skrämma bort många. Intressant, men tillsats av sötare vin hade nog varit bra.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Trots att jag inte riktigt gillar rosé brukar jag tvinga i mig några flaskor om året i villfarelsen/förhoppningen om att jag denna gång kanske det blir sådär läskande och livsbejakande läckert som folk i allmänhet verkar tycka när solen ligger på. Sen slutar det nästan ofelbart med att jag önskar att jag tagit en Beaujolais eller något vettigt vitpang istället.
Tror inte du är ensam om detta! Vem av oss försöker inte kopiera känslan av en kall rosé i ett krus på en uteservering i Provence? Vilket husplonk som helst smakar gudomligt i den miljön och vetskapen om att vingårdarna i Bandol ligger bara ett par mil bort gör ju inte känslan sämre? Detta är vad vi försöker kopiera på altanen eller på balkongen när vår och sommarstolen lyser som värst. Problemet här hemma är att vi behöver kvalitet i glasen för att närma oss samma känsla vilket också jag har svårt med då det gäller rosé? Vill så gärna men når sällan fram. Lite av detta fann jag i Palette (se tidigare i denna tråd) som såldes kraftigt rabbatterad i höstas. Ditt vin låter intressant! Var hittade du det?
@Keen Har du testat någon av dina 12 flaskor Palette ännu?
 
Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_7433.JPG

2013 Cascina Disa Dolcetto d'Alba

Dolcetto! Så lätt det klingar. Lagar till lite favoritkäk, en urgod Carbonara som matchar Dolcetton på ett ypperligt sätt. Det lilla som jag provat tidigare av Dolcetto har inte gett nån vidare mersmak vilket gjort att jag ständigt bara köper Nebbiolo. Men jag gillar egentligen även lättare viner och dessutom är ju 12,5% väldigt härligt för både kropp och knopp. Cascina Disas Dolcetto plockar man fram när man tror att en Barolo blir för maffig. För det smakar Piemonte i alla fall. God, lätt och med struktur. Undrar hur mycket årgången 2013 spelar in?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tydligen är det den stora dolcetto-dagen!

image.jpeg

2015 Luigi Pira Dolcetto d'Alba

Pizza som partner, men antingen har jag missförstått druvan och vinstilens karaktäristik eller så är just detta vin lite annorlunda? Lätt kropp, men med mycket struktur och relativt snål mörk frukt som döljs bakom ganska maffiga fat. Laktos, tjära, viol och sura björnbär med en stor dos tannin och syra. Ganska långt ifrån "dolcetto" (den lilla söta), men gott för sitt pris är det utan tvekan samt helt ok till pizzan. (87p)
 

gece

Man vänjer sig.
Tror inte du är ensam om detta! Vem av oss försöker inte kopiera känslan av en kall rosé i ett krus på en uteservering i Provence? Vilket husplonk som helst smakar gudomligt i den miljön och vetskapen om att vingårdarna i Bandol ligger bara ett par mil bort gör ju inte känslan sämre? Detta är vad vi försöker kopiera på altanen eller på balkongen när vår och sommarstolen lyser som värst. Problemet här hemma är att vi behöver kvalitet i glasen för att närma oss samma känsla vilket också jag har svårt med då det gäller rosé? Vill så gärna men når sällan fram. Lite av detta fann jag i Palette (se tidigare i denna tråd) som såldes kraftigt rabbatterad i höstas. Ditt vin låter intressant! Var hittade du det?
Decántalo, årgång 2013 är dock slut och det är 2015 som gäller nu. På pappret en bättre årgång, men jag har ingen aning om hur detta avspeglar sig i rosén och, tja, två år gör ju skillnad :)
 

Larseman

Medlem
100% Tempranillo och två år på amerikanska ekfat. Borde bli arketypisk Rioja av det eller...
WP_20170509_20_52_04_Pro.jpg


2011 Bodegas Alejandro Fernández Dehesa la Granja
Så långt från typisk Rioja man kan komma, men så är det Castilla y Leon som är ursprunget (om det nu spelar någon roll)
Djupt blåröd, märkligt både med tanke på druva och ålder o_O Mogen, lite stallig, komplex doft med svarta vinbär, mynta, rök, lakrits och sandelträ. I munnen är det väldigt stramt (Tempranillo?) med torra, snygga tanniner, mörka bär och mycket bra längd. 14,5% alkohol, men ändå en slank och sval känsla. Otroligt mycket vin för 119kr, 91p
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Tydligen är det den stora dolcetto-dagen!

Visa bifogad bild 10059
2015 Luigi Pira Dolcetto d'Alba

Pizza som partner, men antingen har jag missförstått druvan och vinstilens karaktäristik eller så är just detta vin lite annorlunda? Lätt kropp, men med mycket struktur och relativt snål mörk frukt som döljs bakom ganska maffiga fat. Laktos, tjära, viol och sura björnbär med en stor dos tannin och syra. Ganska långt ifrån "dolcetto" (den lilla söta), men gott för sitt pris är det utan tvekan samt helt ok till pizzan. (87p)
Detta med Dolcetto blev ju nästan komiskt. Frugan ville ha lite vin till bakad aubergine med köttfärsröra så mitt vardagsval föll också på 2015 Luigi Pira Dolcetto d'Alba! Lila, ungt, extremt tanninrikt så tungan rullar upp i gommen. Dessa unga cement el stållagrade viner är ganska njutbara men lämnar inte ett bestående minne efter sig...
 

Bastardo

Medlem
100% Tempranillo och två år på amerikanska ekfat. Borde bli arketypisk Rioja av det eller...
Visa bifogad bild 10060

2011 Bodegas Alejandro Fernández Dehesa la Granja
Så långt från typisk Rioja man kan komma, men så är det Castilla y Leon som är ursprunget (om det nu spelar någon roll)
Djupt blåröd, märkligt både med tanke på druva och ålder o_O Mogen, lite stallig, komplex doft med svarta vinbär, mynta, rök, lakrits och sandelträ. I munnen är det väldigt stramt (Tempranillo?) med torra, snygga tanniner, mörka bär och mycket bra längd. 14,5% alkohol, men ändå en slank och sval känsla. Otroligt mycket vin för 119kr, 91p
Synd, att den är slut nästan överallt. :(
 

Bastardo

Medlem
Detta var första gången jag på allvar testat, så har inga rutiner än. Gick till sydamerikanen i Hötorgshallen och bad om majsmjöl till polenta, kan fota när jag kommer hem ikväll.
Har en vän som kommer från ett land där man äter Polenta nästan varje dag. Han rekommenderade att köpa grovmalen Favero majsmjöl (hos City Gross). Billigt och bra! :)
Det blir inte lika gott med finmalen Polenta, utan att veta vilken recept ni använder … Skönt att få se att det sprider lite matnyttigt även till Potatisländerna i Fennoskandia. ;)
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Besökte mycket trevliga vinbaren/restaurangen The Remedy i London igår. Åt lite charkuterier och tog in ett spännande spanskt vin:
IMG_9221.JPG

Det är tydligen en blandning av Garnacha, Carinena and Sumoli Tinto. Trots att jag normalt har väldigt svårt för Grenache tyckte jag verkligen om det här vinet. Läder, bläck på näsan, kryddigt, mörka bär, lång eftersmak. Hade varit intressant att ha med på en blindprovning.
 

Keen

slan
Tror inte du är ensam om detta! Vem av oss försöker inte kopiera känslan av en kall rosé i ett krus på en uteservering i Provence? Vilket husplonk som helst smakar gudomligt i den miljön och vetskapen om att vingårdarna i Bandol ligger bara ett par mil bort gör ju inte känslan sämre? Detta är vad vi försöker kopiera på altanen eller på balkongen när vår och sommarstolen lyser som värst. Problemet här hemma är att vi behöver kvalitet i glasen för att närma oss samma känsla vilket också jag har svårt med då det gäller rosé? Vill så gärna men når sällan fram. Lite av detta fann jag i Palette (se tidigare i denna tråd) som såldes kraftigt rabbatterad i höstas. Ditt vin låter intressant! Var hittade du det?
@Keen Har du testat någon av dina 12 flaskor Palette ännu?

Inte ännu, de ligger tryggt i lådförvaringen hos Grappe. Vädret har inte riktigt inbjudit till att begära ut dom...
 
  • Like
Reactions: Jos

LeChat

Medlem
IMG_7434.JPG

2009 Bosquet des Papes À la gloire de mon Grand-Père
Denna är i en bra drickfas nu. Får faktiskt lite Pegauvibbar! Lite rå, animalisk och med en mycket smaskig frukt. Härligt med ytterligare ett exempel på en 2009a som levererar. Supergod precis som 2009 Pegau Res. var i lördags. Temperaturen är runt 15 grader. CdP gynnas i princip alltid av en låg serveringstemperatur.
Pendeln har slagit tillbaka. Från inställningen att dricka upp sina CdP för att ge plats åt andra viner så blir jag mer och mer säker på att här finns några producenter som man bara inte kan sluta köpa. En oändlig vinkällare hade varit praktiskt!
 
Toppen