Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jos

Medlem
67 Pall Mall webinar med Jasper Morris - 2012 Chambertin Clos de Beze

Visa bifogad bild 21288

Några generella punkter jag skrev ner av det Jasper sade på webinariet:
Chambertin and Chambertin Clos de Beze are the two biggest in the Chambertin family. Clos de Beze can call itself Chambertin if it wants, but nowadays nobody would do that. There are holdings with just a tiny bit of Clos de Beze and a bit of Chambertin and they may blend them together.

Although Clos de Beze appears to be a sidekick to Chambertin it is the older vineyard, 630 is the first mention of the vineyard. Chambertin is not mentioned until 13th century. There is not that much difference btw the two vineyards. They are similar in size, similar aspect, both predominantely/completely east facing, both on a midsteep slope. It is not that obvious when you pass on Route des Grand Crus that there is a difference btw the two. There are some cool air coming down to parts of Chambertin that are not coming down to Clos de Beze affecting the wines in some vintages.

Total vineyard area is 15,4 hectares.

There should be something sensual about Clos de Beze wines. But what I don’t like is the tedious description of Chambertin being the king of the wines and the thing about maskulinity vs femininity. I don’t think Chambertin is a particularly masculine wine. I say if it is, it is in touch with its feminine side. It is more graceful in modern winemaking times than it was during the 20th century where it was made in a slightly more heavy weight.

Typically Clos de Beze is described as the queen consort of Chambertin. Implying it is slightly more feminine. But if we move away from that we can say that it is slightly less structured and has slightly more gracefulness of fruit. It often comes around a little bit earlier than Chambertin.

… in fact the Chambertin family should not be black fruit. They may have had that reputation for two reasons 1: Gevrey Chambertin is associated with being a very powerful appellation. 2: The school in the late 80’s, and 90’s in Gevrey Chambertin was people picking later, using more new oak, extracting more. This is not the case anymore.

2012 Vintage
(4/5 Decanter)
“The repeated hailstorms afflicted most damage on the Côte de Beaune, with villages such as Volnay, Pommard, Savigny, Beaune, and Aloxe-Corton badly affected. That does not mean that the wines from this area are necessarily poor or tainted, as the best domaines would have sorted rigorously. But the risk of encountering disappointing wines is inevitably greater than it would be in the Côte de Nuits, which largely escaped the hailstorms. Nonetheless there were losses in the Côte de Nuits too because of sunburn damage and the tricky flowering; some growers in Gevrey-Chambertin had lost half their crop by the end of June. What remained, though, was often of excellent quality. The reds from throughout the Côte d’Or are tannic and structured, so the best of them are well worth cellaring.”

Provningen

Sex av de sju största producenterna i Clos de Beze var med i flighten, alla från 2012. Alla viner är fortfarande väldigt unga, men oj vilken kvalitet. Alla ligger på 93-94+ med Armand Rosseau som vinnare i flighten med säkert 96+. Fantastiska viner. Vilken power, koncentration och samtidigt elegans som finns där inunder ungdomligheten. Det är egentligen lite synd att prova dem bredvid varandra, jag tror man skulle få (ännu) mer wow-upplevelser om man provade dem en och en. Nu finns det alltid någon som är lika bra eller bättre i glaset bredvid. Samtidigt intressant att jämföra dem mot varandra naturligtvis.

2012 Domaine Pierre Gelin Chambertin-Clos de Bèze
I doften lite mörkare elegant röd frukt, kryddigt, lavendel, rostade toner
I munnen inte supergenerös frukt som vissa andra i flighten. Strukturerat men ändå lite silkiga tanniner som gör att det är “not stupidly unready to drink” som Jasper uttryckte det. Lång finish. Hamnade lite på efterkälken i denna fligh. Lite synd på så rara ärtor.

2012 Domaine Bruno Clair Chambertin-Clos de Bèze
I doften mer uttrycksfull än ettan, mer sensuell. Hallon, jordgubbar, kryddor och lite florala toner.
I munnen mycket mer power än ettan. Strukturerad. Lång finish. Behöver tid.

2012 Faiveley Chambertin-Clos de Bèze
Återhållen doft med röda bär, kryddor, rostade toner och en jordighet.
Mycket mer ogenomtränglig tanninstruktur, släpper inte riktigt till. Men allt finns ju där under o vibrerar. Lite beskt avslut som var hyfsat långt. Behöver mycket tid.

2012 Domaine Drouhin-Laroze Chambertin-Clos de Bèze
I doften väldigt elegant röd frukt och mindre kryddighet än de andra.
I munnen högre syra än de andra vinerna. Blir slankare och lite mer austere. Strukturerad, rejält sträva tanniner som tar över lite.

2012 Pierre Damoy Chambertin-Clos de Bèze
Den här var en av mina favoriter. Fantastiskt schysst vin.
“He likes to pick 2-3 weeks later than everybody else. 2018 Pierre had cuvees that had 15,5%, it works because of the way he runs his vineyard. Becauce his intention in the first place is to pick late, he runs his vineyards according to that. As a result he has got high alcohol. But there is a different balance, they don’t taste unbalanced. Whereas somebody who tries to make wine at 13% and let something slip and end up with 15% because his vineyard for some reason got away from him, then it is gonna be ugly.” (värt att notera tycker jag så jag klämde in det här)

Färgen var mycket djupare röd än övriga viner.
Stor doft av lite mörkare röd varm frukt med kryddor, lavendel, blodapelsin, läder. Lite jordiga toner.
I munnen saftigare frukt. Mycket tanniner, men man känner att de är mer silkiga och mogna. Stor koncentration. Lång härlig finish.

2012 Domaine Armand Rousseau Père et Fils Chambertin-Clos de Bèze
Oj vilket vin det här kommer att bli. Så roligt att prova. Man borde nästan försöka få tag på en låda o följa det över tid. Bäst i flighten.

Stor doft av mörkröda bär, sammetsgardin ( :confused: ), exklusiva skoblock, jordiga toner, kryddor, lavendel, lite rökighet
I munnen en sagolik koncentration, härlig textur, väl strukturerad med sammetslika tunga men eleganta tanniner. Lång finish.

Otroligt kul att prova dessa viner hemma i lugn och ro :)
Tack för fina noter! Tycker absolut du ska slå till på en låda Rousseau, kanske vi kan få följa dina noter över tid också? Klassisk 12-låda då för en kvarts miljon kanske? ;)
 
Trådskapare
A
BE7A3A8D-2548-412C-BC96-022446E6F44A.jpeg

Bra med vänner som haft COVID. De har nu antikroppar vilket gör att man kan köra provning utan att bryta allt för mycket mot Tegnell & Co rekommendationer :)

Spenderade söndagen med prova igenom lite viner som kom från inköp i England samt nån flaska från källaren. Alla utom Diebolt levererade. Mest så Pierre-Yves ....... 2014, fantastiskt vin från en fantastisk producent. Svårt som privatperson att få tag i (här i Sverige). Krug inte riktigt på samma nivå, dock kanske bästa 2006an där ute men absolut inte den bästa Krug. Inget som gjorde ont att dricka dock och är glad att jag har ett antal kvar i källaren

Deutz är rätt så finstämd, lite Vazuelle Terme över den så kräver eftertanke och är inte så insmickrande. Låter de som är kvar ligga ett par år. Winston är bra men 09 inget stort år men jag har haft fel tidigare om Winston så den kanske kommer med tiden och växer till något intressant.

FdP drar åt kålsoppa, Inget roligt, varannan flaska bra, varannan "funkig". Bristande kvalitetskontroll eller? Alla jag provat på sistone kommer från samma inköp. Kan konstatera att korken var den absolut kortaste av de fyra champagnerna och att den släppte väldigt lätt.
 
Last edited:

Kostjan

Mot bättre vetande
dock kanske bästa 2006an där ute men absolut inte den bästa Krug. Inget som gjorde ont att dricka dock och är glad att jag har ett antal kvar i källaren
Ja, mycket trevlig nu! Jag tyckte den har ganska mycket likheter med 2000 vid samma ålder.
Kanske inte blir den mest långlivade men sånt har vi lite för gott om ändå!
FdP drar åt kålsoppa, Inget roligt, varannan flaska bra, varannan "funkig". Bristande kvalitetskontroll eller?
Ja, det där har vi avhandlat förut! Alldeles för stor flaskvariation för att vara sunt! Kålsoppa var exakt så mina två sista 2004 har varit.
Med det sagt så drack jag precis 2002 förra helgen, sjukt ung, nästan outvecklad.
Blir inte klok på vinet men har personligen "nästan" slutat köpa det....köpte några 2010 som vi provade på plats.
 

buteljen

Medlem
Tack för fina noter! Tycker absolut du ska slå till på en låda Rousseau, kanske vi kan få följa dina noter över tid också? Klassisk 12-låda då för en kvarts miljon kanske? ;)
Ja vem vet? Det är ju snart jul och man måste ju unna sig något :rolleyes:. Fast det är inte så lätt att hitta vinerna ...
 
Trådskapare
A
Ja, mycket trevlig nu! Jag tyckte den har ganska mycket likheter med 2000 vid samma ålder.
Kanske inte blir den mest långlivade men sånt har vi lite för gott om ändå!

Men framförallt 89an. Riktigt varmt år som jag tycker slår igenom.
Och håller med, bra med lite prestigechampagne som man kan dricka med gott samvete (och inte lagra 10 år )
 

buteljen

Medlem
Var på PM & Vänner igen för några veckor sedan, över två dagar, och drack fantastiska viner :). Det är verkligen en guldgruva med otroligt bra priser, även om det börjar gapa rätt tomt i källaren för äldre årgångar på vissa viner. Tog hjälp av @Crist(al)ian 77 för lite input på urval av champagner. Det blev Krug 1995 och Selosse 1998. Tusen tack för guidning!

1995 Krug Champagne Vintage Brut
Har druckit väldigt lite Krug i mina dagar så det var fantastiskt roligt att dricka denna 95a. Mycket fin doft med nötiga toner kombinerat med apelsin, toast, ingefära och lite annan kryddighet. Bra balans, fint djup och lång finish. Moussen försvann dock direkt och det fanns en känsla av att den var liiite trött och saknade lite energi och kraft. Jag fick ingen riktig kick av den, även om den var bra.

37083C47-0139-442F-8649-E2C013D6C65E.jpeg


Dagen efter tog vi in 1998 Jacques Selosse Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Millésimé (Deg feb 07)
Stor skillnad i umpff mot Krugen. Wow vilken energi och förvånande lite ålderstecken. Komplex doft av hyacint, nötter, choklad, honung, inte alls så mycket av oxiderade toner som jag trodde. Kändes väldigt fräsch och levande. Elektrisk syra som balanserar upp allt på ett fantastiskt sätt. Strukturerad och koncentrerad. Fin mousse. Lång, lång finish. Fantastisk champagne. Tyvärr sista flaskan på PM

3866C774-7E59-4FE8-A5DD-B0A37C5534BF.jpeg
 
Last edited:

Kostjan

Mot bättre vetande
Var på PM & Vänner igen för några veckor sedan, över två dagar, och drack fantastiska viner :). Det är verkligen en guldgruva med otroligt bra priser, även om det börjar gapa rätt tomt i källaren för äldre årgångar på vissa viner. Tog hjälp av @Crist(al)ian 77 för lite input på urval av champagner. Det blev Krug 1995 och Selosse 1998. Tusen tack för guidning!

1995 Krug Champagne Vintage Brut
Har druckit väldigt lite Krug i mina dagar så det var fantastiskt roligt att dricka denna 95a. Mycket fin doft med nötiga toner kombinerat med apelsin, toast, ingefära och lite annan kryddighet. Bra balans, fint djup och lång finish. Moussen försvann dock direkt och det fanns en känsla av att den var liiite trött och saknade lite energi och kraft. Jag fick ingen riktig kick av den, även om den var bra.

Visa bifogad bild 21471

Dagen efter tog vi in 1998 Jacques Selosse Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Millésimé (Deg feb 07)
Stor skillnad i umpff mot Krugen. Wow vilken energi och förvånande lite ålderstecken. Komplex doft av hyacint, nötter, choklad, honung, inte alls så mycket av oxiderade toner som jag trodde. Kändes väldigt fräsch och levande. Elektrisk syra som balanserar upp allt på ett fantastiskt sätt. Strukturerad och koncentrerad. Fin mousse. Lång, lång finish. Fantastisk champagne. Tyvärr sista flaskan på PM

Visa bifogad bild 21472
Arghh Bra kväll!
Selosse 98 är bästa skumpan årgången har att erbjuda! (med Comtes strax efter)
Lika bländande varje gång! Men nu är det nog 2 år sen senaste flaska, dax att rycka en snart.
 
Trådskapare
A
Var på PM & Vänner igen för några veckor sedan, över två dagar, och drack fantastiska viner :). Det är verkligen en guldgruva med otroligt bra priser, även om det börjar gapa rätt tomt i källaren för äldre årgångar på vissa viner. Tog hjälp av @Crist(al)ian 77 för lite input på urval av champagner. Det blev Krug 1995 och Selosse 1998. Tusen tack för guidning!

1995 Krug Champagne Vintage Brut
Har druckit väldigt lite Krug i mina dagar så det var fantastiskt roligt att dricka denna 95a. Mycket fin doft med nötiga toner kombinerat med apelsin, toast, ingefära och lite annan kryddighet. Bra balans, fint djup och lång finish. Moussen försvann dock direkt och det fanns en känsla av att den var liiite trött och saknade lite energi och kraft. Jag fick ingen riktig kick av den, även om den var bra.

Visa bifogad bild 21471

Dagen efter tog vi in 1998 Jacques Selosse Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Millésimé (Deg feb 07)
Stor skillnad i umpff mot Krugen. Wow vilken energi och förvånande lite ålderstecken. Komplex doft av hyacint, nötter, choklad, honung, inte alls så mycket av oxiderade toner som jag trodde. Kändes väldigt fräsch och levande. Elektrisk syra som balanserar upp allt på ett fantastiskt sätt. Strukturerad och koncentrerad. Fin mousse. Lång, lång finish. Fantastisk champagne. Tyvärr sista flaskan på PM

Visa bifogad bild 21472

Fantastiskt bra vin Selosse 1998. Tog också en flaska av detta vin då jag var på PM och vänner och kan bara hålla med. Kul och grattis,.

Hur var maten?

PS Tråkigt med Krug 95an, hållt den högre än 96an de senaste gångerna jag provat men sist var 2-3 år sedan.

Arghh Bra kväll!
Selosse 98 är bästa skumpan årgången har att erbjuda! (med Comtes strax efter)
Lika bländande varje gång! Men nu är det nog 2 år sen senaste flaska, dax att rycka en snart.

Glöm inte Krug 98 och VVF som jag både tycker är riktigt bra. Gillar 98orna (och 88orna samt 08orna) Blev tre bra 10-tal på rad där :)
 

Jos

Medlem
Var på PM & Vänner igen för några veckor sedan, över två dagar, och drack fantastiska viner :). Det är verkligen en guldgruva med otroligt bra priser, även om det börjar gapa rätt tomt i källaren för äldre årgångar på vissa viner. Tog hjälp av @Crist(al)ian 77 för lite input på urval av champagner. Det blev Krug 1995 och Selosse 1998. Tusen tack för guidning!

1995 Krug Champagne Vintage Brut
Har druckit väldigt lite Krug i mina dagar så det var fantastiskt roligt att dricka denna 95a. Mycket fin doft med nötiga toner kombinerat med apelsin, toast, ingefära och lite annan kryddighet. Bra balans, fint djup och lång finish. Moussen försvann dock direkt och det fanns en känsla av att den var liiite trött och saknade lite energi och kraft. Jag fick ingen riktig kick av den, även om den var bra.

Visa bifogad bild 21471

Dagen efter tog vi in 1998 Jacques Selosse Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Millésimé (Deg feb 07)
Stor skillnad i umpff mot Krugen. Wow vilken energi och förvånande lite ålderstecken. Komplex doft av hyacint, nötter, choklad, honung, inte alls så mycket av oxiderade toner som jag trodde. Kändes väldigt fräsch och levande. Elektrisk syra som balanserar upp allt på ett fantastiskt sätt. Strukturerad och koncentrerad. Fin mousse. Lång, lång finish. Fantastisk champagne. Tyvärr sista flaskan på PM

Visa bifogad bild 21472
Drack Krug -95 några månader sen blint och var heller inte imponerad, den var inte alls som den varit förut. Vi var flera och alla tyckte den var lite intetsägande och inte alls "krugig". Bred flaskvariation eller har den blivit trött?
 

buteljen

Medlem
Fantastiskt bra vin Selosse 1998. Tog också en flaska av detta vin då jag var på PM och vänner och kan bara hålla med. Kul och grattis,.
Hur var maten?
PS Tråkigt med Krug 95an, hållt den högre än 96an de senaste gångerna jag provat men sist var 2-3 år sedan.
Ja Selossen var en riktig fullträff. Vi har varit där två gånger i höst och maten i matsalen har definitivt höjts en nivå från tidigare tillfällen vi varit där. Men man åker ju dit framförallt för vinerna. Jag tycker även bistron håller hög klass. Vi åt lunch båda dagarna och en av middagarna i bistron och tycker man kan nörda in på vinerna mer då i egen takt :).
 
Toppen