Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dörr till vinkällare

Ludvig

Medlem
Jag står i startgroparna och ska bygga min första vinkällare/vinlagringsrum. Rummet ligger helt under jord i suteräng och är cirka 2x1,5. Utrymmet är helt nybyggt och välisolerat. Jag har tänkt mig att sätta en KoolR ovanför dörren, och här kommer min fundering; vilka krav ställs på dörren? Jag kommer inte att lagra några rariteter utan jag är mer för att lagra redan goda viner för att se om de blir bättre med tiden. Funkar det med en massiv innerdörr? Dörrhålet står färdig och sväljer en dörr med modulmått 7x20.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tjenare och välkommen till forumet!

Kul att du bygger vinkällare, en fråga bara, behöver du verkligen ett kylaggregat om källaren är helt under mark?
Ska du inte lagra några extrema rariteter kan det vara en idé att lägga pengarna på vin istället för ett kylaggregat då man med en kort och medellång lagringshorisont oftast klarar sig utan kylning och aggregat drar ström, låter och värmer upp utrymmet intill som attan.

Men, för att svara på din fråga; Jag hade nog satt in en vanlig innerdörr och isolerat den med frigolit. (Förutsatt att du inte behöver inbrottsskydd)
Frigolit och speciellt lim för detta som man kör i fogsprutan finns på Byggmax och man gör det enkelt själv.
Sedan hade jag satt en silikonlist i karmen för att få den tät.
Tycker du det blir fult med frigolit kan du ju limma en MDF eller tunn plyfa utanpå och måla. Eller klä dörren med fronter från vinlådor vartefter samlingen ökar :)

PS -Varning, en vinkällare på 3m2 fyller du snabbt om du fortsätter att besöka detta forum :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Går det inte lika bra med en ljuddämpad innerdörr? De har förutom en bra isolering i själva dörren även en bra isolering mot karm. Monterade ett gäng sådana (40dB) när jag byggde musikstudios.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Eller en lite mer luftig variant om du vill plocka fram svetsen:
20131101_145752.jpg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
@Emanuel Hur säkert ligger flaskorna i nätburen längst bak? Är det ett hembygge eller färdigköpt?
Hur säkert som helst, men det är inget hembygge utan vinstället "Modul" från www.Prowine.se
-Var inne på att svetsa dem själv av armeringsmatta men latmasken tog överhanden men jag är väldigt nöjd med modulställen eftersom man kan ha dem både på längden och höjden och enkelt kapa till dem om man ska in under en trapp eller så.

-Kanske ska tillägga att bilden är typ tre år gammal, källaren ser lite annorlunda ut numera :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Mer öppnade lådor lite varstans på lediga ytor? En smal stig där man precis kan klämma sig in mellan staplarna?
-Hehe, ja, något sånt, har knökat in 7 modulställ till sedan dess och har ytterligare två till på väg som jag ska bända in med skohorn men sedan är det fullt. Köpstopp... En in en ut... Etcetera.
 

lukastollig

Pudelfantast
-Hehe, ja, något sånt, har knökat in 7 modulställ till sedan dess och har ytterligare två till på väg som jag ska bända in med skohorn men sedan är det fullt. Köpstopp... En in en ut... Etcetera.

En in, en ut. Känns som om jag hört den förr... Dags att expandera till ett andra rum?
 
Trådskapare
Ludvig

Ludvig

Medlem
Tack för alla svar!
Jag ska börja med att förtydliga att vi ska försöka ha några hyllor till saftning och syltning (fruns krav) och därför blir en konstant låg temperatur viktig. Även om rummet ligger under jord så har det en vägg mot ett badrum och en vägg mot tvättstuga så det är varmt runtomkring, och om sanningen ska fram så gillar jag tanken på ett aggregat. Vem vet, rätt vad det är så åker syltburkarna ut och rariteterna in. När det gäller inbrottsskydd så har vi fullgott skydd, det jag dock funderar kring är ett kodlås för att inte barnen ska känna någon press när de har kompisar hemma på fest.

När det gäller innerdörrar, tror ni glas isolerar bättre än trä? Jag har massiva enspegeldörrar och hustrun vill helst ha en liknande till vinkällaren, se länk http://www.swedoor.se/produkter/innerdoerrar/doerrar/produkt-se/?productId=5203.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tack för alla svar!
Jag ska börja med att förtydliga att vi ska försöka ha några hyllor till saftning och syltning (fruns krav) och därför blir en konstant låg temperatur viktig. Även om rummet ligger under jord så har det en vägg mot ett badrum och en vägg mot tvättstuga så det är varmt runtomkring, och om sanningen ska fram så gillar jag tanken på ett aggregat. Vem vet, rätt vad det är så åker syltburkarna ut och rariteterna in. När det gäller inbrottsskydd så har vi fullgott skydd, det jag dock funderar kring är ett kodlås för att inte barnen ska känna någon press när de har kompisar hemma på fest.

När det gäller innerdörrar, tror ni glas isolerar bättre än trä? Jag har massiva enspegeldörrar och hustrun vill helst ha en liknande till vinkällaren, se länk http://www.swedoor.se/produkter/innerdoerrar/doerrar/produkt-se/?productId=5203.
-Massivt trä isolerar helt säkert bättre än glas om det inte är flerglas då vill säga.
 

lukastollig

Pudelfantast
Tack för alla svar!
Jag ska börja med att förtydliga att vi ska försöka ha några hyllor till saftning och syltning (fruns krav) och därför blir en konstant låg temperatur viktig. Även om rummet ligger under jord så har det en vägg mot ett badrum och en vägg mot tvättstuga så det är varmt runtomkring, och om sanningen ska fram så gillar jag tanken på ett aggregat. Vem vet, rätt vad det är så åker syltburkarna ut och rariteterna in. När det gäller inbrottsskydd så har vi fullgott skydd, det jag dock funderar kring är ett kodlås för att inte barnen ska känna någon press när de har kompisar hemma på fest.

När det gäller innerdörrar, tror ni glas isolerar bättre än trä? Jag har massiva enspegeldörrar och hustrun vill helst ha en liknande till vinkällaren, se länk http://www.swedoor.se/produkter/innerdoerrar/doerrar/produkt-se/?productId=5203.

Det blir svårt att få samma u-värde på en glasdörr som en isolerad dörr. Producenten bör för övrigt kunna uppge u-värde. För en ytterdörr vill man ha 1,0 eller lägre (lågt värde = bra isolerförmåga). Ett riktigt bra isolerglas ligger kanske på 0,9, en vanlig enkelglas fönsterruta på 5 och en välisolerade vägg på 0,1-0,2.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Om jag inte minns fel har väl trä ett λ-Värde på omkring 0,14 och en massivdörr för inomhusbruk är vara kring 45mm tjock så U-värdet borde väl bli omkring 3,1 (0,14/0,045)

EDIT: Rättade en felskrivining
 
Last edited:

Ekdahl

Medlem
När det gäller inbrottsskydd så har vi fullgott skydd, det jag dock funderar kring är ett kodlås för att inte barnen ska känna någon press när de har kompisar hemma på fest.
Men det är ändå enkelt fixat, själv har jag ett simpelt hänglås med kod. Svårt för vilken tonåring som helst att förklara att det är uppbrutet även om det är enkelt gjort. Sen kan jag ändå undra varför du skulle tillåta att de har fest hemma med tanke på hur de tonårsfester jag var på såg ut på min tid... men det är en annan fråga
 

anders

Medlem
Går det inte lika bra med en ljuddämpad innerdörr? De har förutom en bra isolering i själva dörren även en bra isolering mot karm. Monterade ett gäng sådana (40dB) när jag byggde musikstudios.
Det beror på hur isoleringen är gjord.
Dörren kan slå sig om isoleringen inte är gjord för att det finns temperaturskillnader mellan sidorna.
 

anders

Medlem
Men det är ändå enkelt fixat, själv har jag ett simpelt hänglås med kod. Svårt för vilken tonåring som helst att förklara att det är uppbrutet även om det är enkelt gjort.

Om du vill fortsätta att sova lugnt så ska du nog inte titta på den här filmen... ;)
Som du kan se finns instruktionsfilmer för andra typer av lås också...

Sen kan jag ändå undra varför du skulle tillåta att de har fest hemma med tanke på hur de tonårsfester jag var på såg ut på min tid... men det är en annan fråga

Om festerna ser ut som på vår tid så har de inte frågat om lov först. :D
 

anders

Medlem
Tack för alla svar!
Jag ska börja med att förtydliga att vi ska försöka ha några hyllor till saftning och syltning (fruns krav) och därför blir en konstant låg temperatur viktig. Även om rummet ligger under jord så har det en vägg mot ett badrum och en vägg mot tvättstuga så det är varmt runtomkring, och om sanningen ska fram så gillar jag tanken på ett aggregat. Vem vet, rätt vad det är så åker syltburkarna ut och rariteterna in. När det gäller inbrottsskydd så har vi fullgott skydd, det jag dock funderar kring är ett kodlås för att inte barnen ska känna någon press när de har kompisar hemma på fest.

När det gäller innerdörrar, tror ni glas isolerar bättre än trä? Jag har massiva enspegeldörrar och hustrun vill helst ha en liknande till vinkällaren, se länk http://www.swedoor.se/produkter/innerdoerrar/doerrar/produkt-se/?productId=5203.

Du bör isolera mot de varma rummen och det låter som att du behöver isolera taket också.
Tänk på ventilationen, det räcker inte med bara ett inflöde för att få ventilation.
 
Toppen