Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
På förslag av anders kommer här finewines.ses egen Darwin Awards där vi nominera och ger pris till den person som på det mest innovativa sättet misshandlat sig själv, sin omgivning eller ett eller flera viner under årets lopp. Pluspoäng ges naturligtvis för dödsfall relaterade till händelsen, dock endast om den avlidne är idioten själv och inga andra kom tillskada under händelsens lopp.

Mitt bidrag måste bli människan som på vinnordic ville prova ett vin med följande smakegenskaper:

"Det ska smaka som ett mustigt vin som det ligger en falukorv i, sen tappar man flaskan i golvet. Så ska vinet smaka!"

Dödsfallen i det här fallet var mitt tålamod och mannens hjärnceller.
 

Keen

slan
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Jag nominerar en namnlös fjortis, som på en utefest i Sticklinge för en herrans massa år sedan (när jag själv var en liten fjortis), drack upp en kompis flaska vitt vin och ersatte vinet med havsvatten. I tron om att det inte skulle märkas gissar jag :-\
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Jag nominerar Johan Edström.
Han skulle sabrera utanför vinbaren på Gondolen på fyllan för några år sedan, en Dompa 90 på magnum.
Packad som han var slår han sabeln mitt på flaskan så den spricker, han tappar hela flaskan i backen och skär upp handen!
Classy...

Krug88s nominering.

Blodvite är alltid ett plus!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Min kontakt på FB som hällde ut Climensflaskan och tjattrade om att örnar på flaskan skulle tyda på nazistsympatier ligger väl ganska bra till för detta pris.

Döda: En fullt frisk Climensflaska samt hjärncellerna även hos denne figur.
 

anders

Medlem
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Den här snor jag rakt av och helt fräckt från Hans Artbergs hemsida http://www.artbergomvin.nu/.

Påminner starkt om Krugs erfarenhet med falukorv.

Från Vinordic.

...en del jag definitivt inte skulle klassa som fackfolk (första dagarna sägs ju vara för sådana). Stod t ex vid Red & White Wines och provade chianti när en dam trängde fram och frågade:
- Är det sött?
- Vill du ha sött rött kan du pröva Port, sa säljaren.
- Påt?
Ridå.
 

Håkan

Medlem
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Vill nominera en känd Svensk vinskribent, ni kan ju gissa vem.
Blindprovning, i glaset Clos St Hune 90. Enkel endimensionell vardagsriesling från Alsace, artificiell frukt.
5 min efter flaskvisning, ca 10 min efter ovanstående kommentar och 2 timmar efter dekantering: Nu känner man verkligen storheten i vinet, fantastiskt vad vinet blommat ut i glaset, ett av de bästa vita vinerna som produceras....
Har aldrig tagit denna vinskribent på allvar sedan dess.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Håkan skrev:
Vill nominera en känd Svensk vinskribent, ni kan ju gissa vem.
Blindprovning, i glaset Clos St Hune 90. Enkel endimensionell vardagsriesling från Alsace, artificiell frukt.
5 min efter flaskvisning, ca 10 min efter ovanstående kommentar och 2 timmar efter dekantering: Nu känner man verkligen storheten i vinet, fantastiskt vad vinet blommat ut i glaset, ett av de bästa vita vinerna som produceras....
Har aldrig tagit denna vinskribent på allvar sedan dess.

Uuuuuuuusch! *ryser*

VM i krabbgång!
 

Keen

slan
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Får ta ett exempel från min studietid i USA. Jänkarna är som bekant varken bra på geografi, samt att de har tummat lite på Fine California Champagne o dyl.
Nåväl, slutprojektet i klassen som hette Advertising gick ut på att skapa en fiktiv produkt och sen spela in en reklamfilm för den. En grupp fick den fina idéen att skapa en ny champagne, i sig inte särskilt fyndigt. På nåt sätt tyckte de visst att det var trist att bara champagne gjorde champagne, så de tänkte välja ett annat distrikt i Frankrike ??? Varför inte bara ett fiktivt champagnehus måntro? Ingen aning. Tyvärr så slutade det hela inte med nåt så dumt som Bordeaux Champagne, utan de tog det hela till en helt ny nivå...

Slutprodukten blev således Fine Andorran Champagne, där då Andorra skulle representera ett distrikt i Frankrike...

Jag försökte ta det där genom att säga att Andorra skulle nog inte uppskatta att kallas ett distrikt i Frankrike, men nån i gruppen hade minsann tittat på en karta och det låg ju inom Frankrike ::) Ungefär där gav jag upp, men skrattade länge och väl åt det inombords.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Keen skrev:
Får ta ett exempel från min studietid i USA. Jänkarna är som bekant varken bra på geografi, samt att de har tummat lite på Fine California Champagne o dyl.
Nåväl, slutprojektet i klassen som hette Advertising gick ut på att skapa en fiktiv produkt och sen spela in en reklamfilm för den. En grupp fick den fina idéen att skapa en ny champagne, i sig inte särskilt fyndigt. På nåt sätt tyckte de visst att det var trist att bara champagne gjorde champagne, så de tänkte välja ett annat distrikt i Frankrike ??? Varför inte bara ett fiktivt champagnehus måntro? Ingen aning. Tyvärr så slutade det hela inte med nåt så dumt som Bordeaux Champagne, utan de tog det hela till en helt ny nivå...

Slutprodukten blev således Fine Andorran Champagne, där då Andorra skulle representera ett distrikt i Frankrike...

Jag försökte ta det där genom att säga att Andorra skulle nog inte uppskatta att kallas ett distrikt i Frankrike, men nån i gruppen hade minsann tittat på en karta och det låg ju inom Frankrike ::) Ungefär där gav jag upp, men skrattade länge och väl åt det inombords.

Näää!? Det är ju brilliant!
 

anders

Medlem
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Det intressanta är att skadeståndet för detta tilltag antagligen hade blivit astronomiskt. Som vi alla vet är amrisarna väldigt benägna att hålla på sina egna rättigheter och lika duktiga på att pissa på andras. Champagne är alltså inte helt namnskyddat i USA (relaterat till den just pågående frågan i Vinquizz). Men eftersom det här rör ett "nytt" champagneområde så finns det stopp för det i lagtexten från och med 10 mars 1996 (kan man säga). Vet inte om dina sluga studiekamrater var ute i tillräckligt god tid...

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Champagne_(wine)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

anders skrev:
Det intressanta är att skadeståndet för detta tilltag antagligen hade blivit astronomiskt. Som vi alla vet är amrisarna väldigt benägna att hålla på sina egna rättigheter och lika duktiga på att pissa på andras. Champagne är alltså inte helt namnskyddat i USA (relaterat till den just pågående frågan i Vinquizz). Men eftersom det här rör ett "nytt" champagneområde så finns det stopp för det i lagtexten från och med 10 mars 1996 (kan man säga). Vet inte om dina sluga studiekamrater var ute i tillräckligt god tid...

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Champagne_(wine)

JAg skulle vilja nästan dra det ett steg längre än så, Det var ju (tidigare i alla fall, kan vara ändrat nu) lag på att mousserande vin producerat i Kali för inhemsk konsumtion var tvungen att kallas "champagne". Någonting som lett till så idiotiska grejer som Merlot Champagne (rött mousserande)...
 

Keen

slan
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

anders skrev:
Det intressanta är att skadeståndet för detta tilltag antagligen hade blivit astronomiskt. Som vi alla vet är amrisarna väldigt benägna att hålla på sina egna rättigheter och lika duktiga på att pissa på andras. Champagne är alltså inte helt namnskyddat i USA (relaterat till den just pågående frågan i Vinquizz). Men eftersom det här rör ett "nytt" champagneområde så finns det stopp för det i lagtexten från och med 10 mars 1996 (kan man säga). Vet inte om dina sluga studiekamrater var ute i tillräckligt god tid...

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Champagne_(wine)

Det här var 1999 eller 2000, så det var de inte. ;D
 

anders

Medlem
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Att dra på sin klient och arbetsgivare en smällfet skadeståndskostnad borde ge ett F...
 

Andreas L

Medlem
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Idoter part 1...

Man har ju stött på många idioter under åren och ni vet hur chauvinistiska Fransmän och Italienare kan vara, då jag var chefssomelier på Bon Lloc för ett antal år hade jag en Italienare som naturligtvis jag ytterligare en gäst som naturligtvis var snabb med att poängtera att han kom från Toscana - vinets vagga. Han visste minsann det mesta om vin vilket han med bravur ville bevisa. Då han läst igenom vinlistans italienska del och sållat igenom sida efter sida med namn som Ornellaia, Sassicaia, Masseto, Messorio, Paleo med flera så kläcker han förtroligt ur sig ”vet du vad, du borde säga till din chef att det finns nåt som heter super-tuscans som jag tror ni kanske skulle ta och köpa in”! Jag tackar för tipset! Nästa dag satt han säkert hemma i Toscana och drack vinäger ur bastflaska igen!

Jag har naturligtvis samlat på mig fler oskyldiga exempel under åren och en klassiker är ett medelålders par som kommer in på krogen och frågar mig om jag är sommelier – ”javisst” säger jag, och med en stirrande blick, öppna munnar och en frenetisk intensitet utbrister de in en delad glädje ”Vi känner en Italienare”!! Därefter så fick jag mitt livs längsta lektion i vinkunskap kantad av lögner, floskler och ren jävla nonsens, vad trodde de stackars människorna egentligen? Om jag jobbar som Sommelier på en av Sveriges bästa restauranger så behöver det inte nödvändigtvis betyda att jag är bäst i världen, men jag vet väl i hela fridens namn att ”tjianti” inte är en druvsort!
Vad Italienaren i fråga gjorde vet jag inte, dock så är jag är säker på att hans kunskaper inom vin inskränkte sig till att dricka någon oxiderad smörja från hans hemby vilket han naturligtvis blivit itutad att det är världens bästa vin.

Nu ska jag inte bara kasta skit på omdömeslösa personer med bakgrund i länder där man gör vin, nej även Svenskar med sommarstugor här och var i världen kan drabbas av en märklig slags hybris.

Jag tror att flera av mina sommelierkollegor har drabbats av ”sommarstugeimportörerna” – dessa sommarstugeimportörer har förmodligen uppstått då de lätt överförfriskade på något halvtaskigt tjut i någon obskyr vinregion kläcker ur sig den strålande idén – ska vi inte ta och börja importera vin, det är ju så kul!

Många av dessa har lärt mig att i den lilla byn där dom bor så produceras faktiskt några av världens bästa viner som dessutom är så billiga, och grannen Cyril intygar att det faktiskt är så.
Om världens bästa vin sedan är en dammig Alicante Reserva med fint nät på flaskan, en karaktärsfull Ugni Blanc från ett kooperativ i södra Frankrike eller oxiderad Lambrusco från den strålande årgången 92 spelar mindre roll.
Tro mig - folk har sommarstugor överallt!

Jag vill inte heller på något sätt vara mästrande men det kanske ibland skulle hjälpa med en grundkurs i att kalkylera att det fantastiska vinet som på plats kostar 9 kr inte är så gott när det väl kommer hem till Svedala där det ska betalas frakt, skatt och omkostnader. Dessutom så ska ju eländet säljas!
I grundkursen vill jag dessutom inkludera lite spetskompetens som ”rosévin inte är så gott då det är 4 år gammalt”. På köpet får ni extrakursen ”tro inte på allt som producenten säger” eller ”verkligheten är fulare än du tror”.

Wow, bitter, moi? Jag återkommer med flera anekdoter... :mad:
 

anders

Medlem
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Verkar som du har material till en krönika eller två där... :D
 

Krug88

Medlem
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Hahahaha, ja jävlar vad bitter du var idag...
Ta ett glas Krug och muntra upp dig mannen ;D
 

Andreas L

Medlem
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Ja, behövde en paus, provar 157 champagner idag, det du din gamla skumpatorsk...
 

anders

Medlem
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Andreas L skrev:
Ja, behövde en paus, provar 157 champagner idag, det du din gamla skumpatorsk...

Ja, är det 157 versioner av M&C, Veuve och Mumm et al så förstår vi att behovet av att skriva av sig dyker upp... ;D
 

Andreas L

Medlem
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Krug88 skrev:
Hahahaha, ja jävlar vad bitter du var idag...
Ta ett glas Krug och muntra upp dig mannen ;D
'

Det roliga är att Krug har skickat en Grande Cuvée men då temat för denna provning är Vintage så har jag ingen plats för denna och ämnar faktiskt dricka upp den... :D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Andreas L skrev:
'

Det roliga är att Krug har skickat en Grande Cuvée men då temat för denna provning är Vintage så har jag ingen plats för denna och ämnar faktiskt dricka upp den... :D

Stackars, stackars du!
 
Toppen