Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Andreas L skrev:
Jag har läst att den passar bra till aperitif eller fisk ???

Eller Pizza. Brukade alltid gå ner på Grappe och klippa en Krug GC med en Chevre, Scampi och ruccola pizza från vedugnen på riddargatan.

Velly good!

Anars rekommenderar vi alltid Pangasiusfilé till allt!
 

anders

Medlem
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Andreas L skrev:
Jag har läst att den passar bra till aperitif eller fisk ???

Krug skrev:
Anars rekommenderar vi alltid Pangasiusfilé till allt!

Vi beskrev ett perfekt recept på fisk du kan använda. Du borde utan vidare kunna byta ut Salon 96 mot Krug.
 

Andreas L

Medlem
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Drack 97:an till lunch, fast sushi förstår man sig inte på i Bordeaux (där jag fortfarande är)...
 

anders

Medlem
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Andreas L skrev:
Drack 97:an till lunch, fast sushi förstår man sig inte på i Bordeaux (där jag fortfarande är)...

Jag upprepar: stackars, stackar du! :D
 

anders

Medlem
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Andreas L skrev:
Och comtes 98... ;D

Med den alkoholmängden så torde lite halvdassig sushi ha passerat utan större problem...

Själv sitter jag här med tolv baljor champagne som får stå kvar på kontoret över helgen. Jag bär hem österrikarna. Jag får tröstdricka en halva Roederer ikväll som jag införskaffat för att just kunna släta över problem av den här karaktären.
 
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Jag vill bara nämna det självutnämnt "exceptionella" vinet Codorníu (nr 7735 på Systemet). Det jag vill minnas var att jag blivit itutad av min familj att vin över c.a. 60-70 kr var slöseri med pengar och att man inte känner skillnad, och fått tipset av bolaget att spansk cava gjordes på samma sätt som champagne, så oerfaren av vin som jag var så skulle jag prova det... Den platta, beska blaskan har jag aldrig köpt igen, och när jag några dagar senare bestämde mig för att prova riktig champagne trots allt och tog Moet (jag var, som sagt, oerfaren då) så var Moeten avsevärt godare. Ja, jag vet att Moet är skräp, men att det ändå är vida överlägset Codorníu är jag fullständigt övertygad om att jag fortfarande skulle anse. Dock så har spanjorerna uppenbarligen fått för sig att cava är sisådär hundra gånger bättre än det är, för på baksidan av flaskan (en annan flaska, på Systemet, för jag hade självfallet slängt den jag köpt) upptäckte jag att det stod "An exceptional wine from Spain".

Den andra poängen skall gå till min vänsteristpolare som anser att det inte finns något egentligt samband mellan pris och kvalitet (efter att jag retoriskt gjort en jämförelse av smaken mellan krusbärscider och tusenkronorschampagne). Ett tag senare (jag kommer inte ihåg hur länge), så beklagade han sig över orättvisan i att visa har råd att köpa de dyrare vinerna. Exakt vad som är orättvist med att vissa kan komma över viner som, enligt honom, inte är ett dugg bättre har aldrig framgått. Som en sidnot, han har för övrigt uppvisat en förkärlek för libanesiskt vin, Chateau Ksara och Chateau Musar. Jag fick prova en liten skvätt av det sistnämnda på nyårsafton och trodde att det kostat under 100 kr, då han sagt att 100 kr är dyrt för vin och det för mina smaklökar var ett fullständigt värdelöst vin som jag inte ens skulle ha gett en 50-lapp för. Han hade dock gladeligen gett över 200 för det, trots att han i normala fall tycker 100 kr är dyrt. Som tur var hade jag Salon 1996 att återgå till. Det mest lustiga med det hela kanske är att han, trots allt, inte tycker det är väsensskillt sämre än t.ex. årgångs-Krug, som jag bjudit på mina fester. "Det är olika saker", är hans argument. Ja, det kan man verkligen säga att det är, men den astronimiska kvalitetsskillnad försvinner inte bara därför.

Sist, min mor hade läst (förmodligen i Aftonbladet) att i varmare, soliga länder görs godare viner än i Frankrike med mer frukt, och trodde på fullaste allvar på att länder som Chile och Sydafrika var bättre. Det är måhända sant för bag-in-box och övriga skräpprisklassen (jag har aldrig förnimmat några kvalitativa fördelar med Chilenskt eller Sydafrikanskt boxvin framför franskt ditto men har å andra sidan inte provat mycket av någotdera), men. Dock så räcker knappast box-blask för att peta Frankrike från tronen som världens främsta vinnation (när det gäller riktigt vin). Amarone från Italien kan vara ok (men inte lika bra som Bordeaux eller Borgogne) och ett väl valt portvin eller Madeira som är 30+ år gammalt från Portugal är i mina smaklökar mycket bra, men ändå, Frankrike är överlägset totalt sett. Iden om att Chile och Sydafrika kan konkurrera med Frankrike är bara fjantig.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Kanske inte på vinsätt, men likförbannat Darwinism i praktiken, upplevde jag igår då jag tog min lekamen ut från lägenheten och bort till den riktigt habila indiska restaurangen "Nirvana" i Stolta Solna. Jag beställde en Kyckling Vindaloo och ett vitlöksnaan samt en Cobra och satte mig att njuta detta på uteserveringen.

Till saken hör att ärkenötterna på klassiskt muppvis har beslutat sig för att det bästa sättet att hålla småfåglarna borta från gästernas bord (och mat) är att ge de små otygen eget käk precis utanför uteserveringen, någonting som leder till att det är väldigt mycket hungriga fåglar i omlopp som naturligtvis försöker plocka gästernas mat... Catch 22.

Då mitt gottis kom in så satt det 20 stycken sparvar och tittade hungrigt på min mat, jag lade upp min tallrik, flinade förnöjt, och sköt den överblivna Vindaloo såsen åt sidan, närmare de små monstren. De tittade på mig och hoppade försiktigt fram mot maten och började äta.

Nu, för de av er som inte har koll på det indiska köket så kan jag meddela att Vindaloo är starkt på riktigt. Jag visste detta och hade förberett mig med solglajor så att mina tårar inte skulle synas. Fåglarna visste det inte.

På någrra ögonblick var det helt tomt på mitt bord, förutom en liten rackare som verkade gilla det! Han åt, gnuggade näbben mot staketet, åt lite till, tills han praktiskt taget föll ner på marken och till det vattentråg som stod där. någon minut senare så satt han på en stol mitt emot mig och blängde väldigt irriterat med öppen näbb. Han satt och vädrade näbben i säkert en minut innan han lämnade mig själv.

Intressant upplevelse. Vindaloo kan avskräcka de mest irriterande fåglar. Det måste få en att undra vad det egentligen är man trycker i sig.
 

Keen

slan
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Krug skrev:
Kanske inte på vinsätt, men likförbannat Darwinism i praktiken, upplevde jag igår då jag tog min lekamen ut från lägenheten och bort till den riktigt habila indiska restaurangen "Nirvana" i Stolta Solna. Jag beställde en Kyckling Vindaloo och ett vitlöksnaan samt en Cobra och satte mig att njuta detta på uteserveringen.

Till saken hör att ärkenötterna på klassiskt muppvis har beslutat sig för att det bästa sättet att hålla småfåglarna borta från gästernas bord (och mat) är att ge de små otygen eget käk precis utanför uteserveringen, någonting som leder till att det är väldigt mycket hungriga fåglar i omlopp som naturligtvis försöker plocka gästernas mat... Catch 22.

Då mitt gottis kom in så satt det 20 stycken sparvar och tittade hungrigt på min mat, jag lade upp min tallrik, flinade förnöjt, och sköt den överblivna Vindaloo såsen åt sidan, närmare de små monstren. De tittade på mig och hoppade försiktigt fram mot maten och började äta.

Nu, för de av er som inte har koll på det indiska köket så kan jag meddela att Vindaloo är starkt på riktigt. Jag visste detta och hade förberett mig med solglajor så att mina tårar inte skulle synas. Fåglarna visste det inte.

På någrra ögonblick var det helt tomt på mitt bord, förutom en liten rackare som verkade gilla det! Han åt, gnuggade näbben mot staketet, åt lite till, tills han praktiskt taget föll ner på marken och till det vattentråg som stod där. någon minut senare så satt han på en stol mitt emot mig och blängde väldigt irriterat med öppen näbb. Han satt och vädrade näbben i säkert en minut innan han lämnade mig själv.

Intressant upplevelse. Vindaloo kan avskräcka de mest irriterande fåglar. Det måste få en att undra vad det egentligen är man trycker i sig.


hahaha, grymt ;D Kanske borde köpa en balja vindaloo och ta med ut till kannibalmåsarna på fjäderholmarna. ;D
 

anders

Medlem
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Så du vill prova de bibliska stekta sparvarna? Fast du försökte grilla dessa inifrån och ut. ;D
Det där hade varit något att filma och skicka in som tittarbidrag till Ett med naturen (eller vad det nu heter). Det borde få ett antal medlemmar i PK-maffian att spränga en artär i skallen. :D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

anders skrev:
Så du vill prova de bibliska stekta sparvarna? Fast du försökte grilla dessa inifrån och ut. ;D
Det där hade varit något att filma och skicka in som tittarbidrag till Ett med naturen (eller vad det nu heter). Det borde få ett antal medlemmar i PK-maffian att spränga en artär i skallen. :D

Hehe! Ja, det vore någonting att ha på bild. Precis näsr jag skulle knäppa en med kameran på den gapande sparven så flög fanstyget!

Undrar vad de små naturvännerna skulle göra med mig... Speciellt om de visste att jag under den värsta galna ko sjukan försökte skapa en epedimi av galna duv sjukan genom att mata östemalmsduvorna med ankleverterrine från hallen...
 

ae

Medlem
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Andreas L skrev:
Idoter part 1...

Man har ju stött på många idioter under åren och ni vet hur chauvinistiska Fransmän och Italienare kan vara, då jag var chefssomelier på Bon Lloc för ett antal år hade jag en Italienare som naturligtvis jag ytterligare en gäst som naturligtvis var snabb med att poängtera att han kom från Toscana - vinets vagga. Han visste minsann det mesta om vin vilket han med bravur ville bevisa. Då han läst igenom vinlistans italienska del och sållat igenom sida efter sida med namn som Ornellaia, Sassicaia, Masseto, Messorio, Paleo med flera så kläcker han förtroligt ur sig ”vet du vad, du borde säga till din chef att det finns nåt som heter super-tuscans som jag tror ni kanske skulle ta och köpa in”! Jag tackar för tipset! Nästa dag satt han säkert hemma i Toscana och drack vinäger ur bastflaska igen!

Jag har naturligtvis samlat på mig fler oskyldiga exempel under åren och en klassiker är ett medelålders par som kommer in på krogen och frågar mig om jag är sommelier – ”javisst” säger jag, och med en stirrande blick, öppna munnar och en frenetisk intensitet utbrister de in en delad glädje ”Vi känner en Italienare”!! Därefter så fick jag mitt livs längsta lektion i vinkunskap kantad av lögner, floskler och ren jävla nonsens, vad trodde de stackars människorna egentligen? Om jag jobbar som Sommelier på en av Sveriges bästa restauranger så behöver det inte nödvändigtvis betyda att jag är bäst i världen, men jag vet väl i hela fridens namn att ”tjianti” inte är en druvsort!
Vad Italienaren i fråga gjorde vet jag inte, dock så är jag är säker på att hans kunskaper inom vin inskränkte sig till att dricka någon oxiderad smörja från hans hemby vilket han naturligtvis blivit itutad att det är världens bästa vin.

Nu ska jag inte bara kasta skit på omdömeslösa personer med bakgrund i länder där man gör vin, nej även Svenskar med sommarstugor här och var i världen kan drabbas av en märklig slags hybris.

Jag tror att flera av mina sommelierkollegor har drabbats av ”sommarstugeimportörerna” – dessa sommarstugeimportörer har förmodligen uppstått då de lätt överförfriskade på något halvtaskigt tjut i någon obskyr vinregion kläcker ur sig den strålande idén – ska vi inte ta och börja importera vin, det är ju så kul!

Många av dessa har lärt mig att i den lilla byn där dom bor så produceras faktiskt några av världens bästa viner som dessutom är så billiga, och grannen Cyril intygar att det faktiskt är så.
Om världens bästa vin sedan är en dammig Alicante Reserva med fint nät på flaskan, en karaktärsfull Ugni Blanc från ett kooperativ i södra Frankrike eller oxiderad Lambrusco från den strålande årgången 92 spelar mindre roll.
Tro mig - folk har sommarstugor överallt!

Jag vill inte heller på något sätt vara mästrande men det kanske ibland skulle hjälpa med en grundkurs i att kalkylera att det fantastiska vinet som på plats kostar 9 kr inte är så gott när det väl kommer hem till Svedala där det ska betalas frakt, skatt och omkostnader. Dessutom så ska ju eländet säljas!
I grundkursen vill jag dessutom inkludera lite spetskompetens som ”rosévin inte är så gott då det är 4 år gammalt”. På köpet får ni extrakursen ”tro inte på allt som producenten säger” eller ”verkligheten är fulare än du tror”.

Wow, bitter, moi? Jag återkommer med flera anekdoter... :mad:


Sommarstugeimportörernas småsyskon tycker jag man träffar på ganska ofta - personer som tror att bara för att en person är italienare, fransman eller spanjor så innebär det med automatik att denne kan extremt mycket om vin. Om ex valfri fransman sagt att all champagne ska drickas omående så är det så. Det är ju en fransman som sagt det.
 

anders

Medlem
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Andreas L skrev:
Det roliga är att Krug har skickat en Grande Cuvée men då temat för denna provning är Vintage så har jag ingen plats för denna och ämnar faktiskt dricka upp den... :D
Andreas L skrev:
Drack 97:an till lunch, fast sushi förstår man sig inte på i Bordeaux (där jag fortfarande är)...

Igår samtalade jag med ett par damer här i stan (jag är hemma i Svedala den här veckan). De här nyblivna pensionärerna hade varit på resa till Bordeaux i somras. Gissa vem som hade dykt upp och bjudit damerna på champagne. Just det, Don Juan Larsson. Naturligtvis kunde jag ju som gentleman inte förhöra mig om det vidare förloppet men leendena sa en hel del... ;D
Vi har ju någon tråd där vi ställer oss frågan om vi skulle låta våra döttrar gå ut med den här mannen. Vi får nog starta upp en ny där vi frågar oss om vi skulle låta våra mödrar gå ut med den här mannan. Betänk att slutresultatet kan bli att du får Larsson som styvfar...

Världen är bra liten Larsson. :D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

anders skrev:
Igår samtalade jag med ett par damer här i stan (jag är hemma i Svedala den här veckan). De här nyblivna pensionärerna hade varit på resa till Bordeaux i somras. Gissa vem som hade dykt upp och bjudit damerna på champagne. Just det, Don Juan Larsson. Naturligtvis kunde jag ju som gentleman inte förhöra mig om det vidare förloppet men leendena sa en hel del... ;D
Vi har ju någon tråd där vi ställer oss frågan om vi skulle låta våra döttrar gå ut med den här mannen. Vi får nog starta upp en ny där vi frågar oss om vi skulle låta våra mödrar gå ut med den här mannan. Betänk att slutresultatet kan bli att du får Larsson som styvfar...

Världen är bra liten Larsson. :D

Jasså Larsson har blivit tantgodis?

Då får jag nog hålla min 75-åriga morsa borta från restaurangerna då han är i stan. :D
 

Andreas L

Medlem
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

För att avslöja lite yrkeshemligheter så var jag vid detta tillfälle i Bordeaux och utförde en stor champagneprovning till en kommande guide, det blev ju ett antal slattar över så att säga så jag gjorde en deal med en polare som äger butiken Bordeaux Magnum, han hade vid detta tillfälle en vinbar ute på place tourny där det var mat & vinfestival. Ett par extra slattar champagne skulle ju inte skada att sälja för hans del (och min kraftigt reducerade rabatt hos honom skulle jag ha en god anledning att pressa ännu mer!! :D). Efter att ha fått ett antal (vad ska man kalla det, beundrarbrev???) Från denna grupp med munskänkar som bodde på samma hotell, så tyckte jag att det vore en kul gest att lbjuda på ett glas så jag ämnade ett meddelande i receptionen att "jag bjuder på ett glas champagne i vinbaren här bredvid".
Ni vet ju hur folk kan imponeras av småsaker och detta var säkert en av dom - man minns ju själv hur koolt det var när man var en ung och blåögd sommelier som blev bjuden på ett glas vin av en förebild som t ex Johan Edström eller att det var ballt att se Bengt Frithiofsson då man gick på vinnordic 1995...
 

Arvid

Medlem
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Jag kan bara hoppas att jag någon gång får träffa den mytiska "vinexpertvännen" och göra upp. Det hade varit ett värdigt bidrag till Wine Darwin Awards.

Ni vet vem jag menar. Även ni, som kanske till och med arbetar i vinvärlden och gjort det med bravur i många år och förtjänar en viss repsekt, har säkert fått höra talas om denna man (det är alltid en äldre herre) som minsann kan sniffa på ett glas vin blint och berätta om producenten och växtplatsen ner till om det är "nordsluttning eller sydsluttning" (att den frasen alltid dyker upp också...). Och eftersom historien alltid dyker upp i situationer där man måste vara hövlig; hos släktingar, med gäster eller vänners vänner så kan man ju aldrig säga som det är - "skitsnack".

Sist jag hörde berättelsen om den mytiska vinexperten så hade han minsann prickat inte bara druvsort och årgång utan även att druvorna växt i nordsluttning... i en cognac.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Dom Perignon Awards - Darwinism på vinsätt!

Det måste väl ha varit minst lika imponerande att han plockat årgången på en cognac. ;D
 
Toppen