Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

DRC 2010 BYO

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu har DRC 2010-släppet på Systembolaget och Vinunics eget släpp genomförts, även om väl ingen sett de faktiska flaskorna än... Förra året genomförde importören Vinunic provningar av DRC 2009:eek:rna, i så väl Stockholm som Göteborg och Malmö, i samma veva som släppen av 2009 (läs t.ex. här: http://vintomas.wordpress.com/2012/08/2 ... onti-2009/), vilket definitivt gav mersmak på provning av ung DRC för min del. Ska man prova stor Bourgogne före den är mogen vid minst 10-15 års ålder, ska man göra det direkt efter släpp, innan den hittar ner i en eventuell tunnel. Inga motsvarande provningar har planerats in i år vad jag har sett - kanske för att 2009 var en volymmässigt rätt stor årgång medan 2010 däremot är en liten årgång i volym. Däremot är ju även 2010 en absolut toppårgång kvalitetsmässigt.

Jag skulle därför vilja undersöka möjligheten att dra ihop en motsvarande provning med DRC 2010:eek:rna i Stockholm, byggd på BYO av en flaska per deltagare.

Det är väl realistiskt att i likhet med förra årets evenemang sikta på att samla ihop vinerna upp till La Tâche, vilket för årgång 2010 innebär sex stycken, eftersom ingen Vosne-Romanée 1er cru Cuvée Duvault-Blochet gjordes detta år. De sex vinerna är följande, varav de markerade med (*) i år enbart har sålts via Vinunic och inte via Systembolagets webblansering:
- DRC Corton 2010 (*)
- DRC Echezeaux 2010
- DRC Grands Echezeaux 2010 (*)
- DRC Richebourg 2010 (*)
- DRC Romanée-Saint-Vivant 2010
- DRC La Tâche 2010

Jag vill alltså dra ihop sex personer (varav jag själv är en) som är beredda att vardera offra en av flaskorna ovan, för att få möjlighet att få prova alla sex. Självfallet jämnar vi ut ekonomin mellan deltagarna baserat på inköpspris, för en offrad Corton går ju inte riktigt jämnt upp mot en offrad La Tâche. Insisterar någon absolut på att erbjuda en Montrachet eller Romanée-Conti får väl även det tas under övervägande... :))

Om du vill vara en av dessa sex personer, skicka PM eller epost till mig, och tala om vilken eller vilka flaskor du kan tänka dig att ställa upp med. Snabbt svar får förstås prioritet, men jag behöver också lägga pussel för att få ihop alla viner, så ju fler olika du kan ställa upp med, desto större är chansen att dina flaskor passar in i pusslet. Jag hoppas att alla som vill bidra inser att om man bara kan erbjuda dublett(er) till sådant som redan är erbjudet, så hamnar man tyvärr på en väntelista.

När alla flaskor är levererade och uthämtade om några veckor har vi nog redan börjat komma in i semestertider, så det är nog mer realistiskt att sikta på att genomföra provningen någon gång i augusti. När jag har fått ihop sex stycken BYO-deltagare, eller så många vi nu blir (jag är beredd att köra med lite färre viner också), ser vi till att hitta ett gemensamt datum för provningen.

När vi väl har en uppsättning BYO-deltagare tar vi också gemensamt ställning till om vi är beredda att släppa in ytterligare deltagare, och i så fall hur många. Jag hade då inte tänkt folk som skulle betala sig in, utan enbart sådana som kan bidra med ytterligare flaskor som vi är överens om att vi vill prova mot dessa viner. Jag tycker själv att två typer av bidrag kan passa in:
- Andra svåråtkomliga ikon-Bourgogner av årgång 2010. För att vara mer konkret tänkte jag t.ex. någon Musigny eller toppvinerna från Armand Rousseau.
- DRC-viner från tidigare årgångar (med viss reservation för att vi ska tro på att de är i drickbar fas just nu).
Det går för all del att anmäla intresse för sådant deltagande redan nu, om man tror sig ha något att bidra med, men besked om bidraget är välkommet kommer således att dröja tills de egentliga DRC 2010 BYO-deltagarna är klara.

Jag hoppas verkligen att det går att dra ihop en sådan här provning, för den skulle verkligen bli något extra - för alla som är med - oavsett hur mycket DRC man provat tidigare!
 

Old Sparky

Medlem
SV: DRC 2010 BYO

Bra initiativ!

Jag bor längst söderut i landet 8) men skulle eventuellt tänka mig att komma till Stockholm för detta.

1 av följande kan jag eventuellt ta med:
- DRC Romanée-Saint-Vivant 2010
- DRC Grands Echezeaux 2010
- DRC Echezeaux 2010

Jag tycker absolut fler personer kan vara med om man kan uppbringa något av samma paritet, behöver inte bara vara bourgogne tycker jag.
 

Keen

slan
SV: DRC 2010 BYO

Jag kan tänka mig också. Har en Echezeaux och en Armand Rousseau Chambertin 2010.
 

Old Sparky

Medlem
SV: DRC 2010 BYO

vintomas skrev:
Jag vill alltså dra ihop sex personer (varav jag själv är en) som är beredda att vardera offra en av flaskorna ovan, för att få möjlighet att få prova alla sex. Självfallet jämnar vi ut ekonomin mellan deltagarna baserat på inköpspris , för en offrad Corton går ju inte riktigt jämnt upp mot en offrad La Tâche. Insisterar någon absolut på att erbjuda en Montrachet eller Romanée-Conti får väl även det tas under övervägande... :))

Tror det kan bli svårt att få med La Tache om vi baserar det på inköpspris eftersom andrahandsmarknaden ser ut så här: http://www.wine-searcher.com/find/drc+la+tache/2010

Hur blir det om man räknar på värde istället? Ekonomiskt ohållbart för dem som tar med de billigare flaskorna? Mer intressant att ta med en La Tache eller Montrachet då iaf.
 

MD

Medlem
SV: DRC 2010 BYO

Inköpspris måste räcka, med tanke på att La Tache 2010 säljs på krogen för under 11000kr så är det inte så mycket att bråka om eller? Ska man börja köra wine-searcher så kommer det här aldrig att bli av...
 

Old Sparky

Medlem
SV: DRC 2010 BYO

MD skrev:
Inköpspris måste räcka, med tanke på att La Tache 2010 säljs på krogen för under 11000kr så är det inte så mycket att bråka om eller? Ska man börja köra wine-searcher så kommer det här aldrig att bli av...

Helt ok för min del och om någon vill ta med en La Tache är det ju fantastiskt
 

perpro

Medlem
SV: DRC 2010 BYO

Får jag komma? Jag har en video som visar att jag försökte klicka...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: DRC 2010 BYO

vinder skrev:
Tror det kan bli svårt att få med La Tache om vi baserar det på inköpspris eftersom andrahandsmarknaden ser ut så här: http://www.wine-searcher.com/find/drc+la+tache/2010

Hur blir det om man räknar på värde istället?

Vill man ha ut marknadspris för sina DRC:er så rekommenderar jag att sälja dem på auktion. Fast då får du knappast prova dem själv. Jag räknar inte att det går att dra ihop mogna ikonviner till inköpspris, men jag vill prova med att göra så med senaste årgången.
 

Jos

Medlem
SV: DRC 2010 BYO

Vintomas, vilken flaska kör du?

Jag är gärna med och kan bidra med DRC men från annan årgång.
 

Dovberg

Medlem
SV: DRC 2010 BYO

Jag kan eventuellt bidra med Echezeaux från -09 och -10. Beror på vilket datum provningen blir och plats. Stockholm eller?
 

Ramberg

Medlem
SV: DRC 2010 BYO

En mycket god idé!

Jag kan ev. bidra med 2010 R.S.V?

2010 är en helt makalöst bra årgång i Bourgogne, och det vore onekligen sjukt intressant att prova igenom DRC's line- up från 2010!
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: DRC 2010 BYO

Efter de första två dagarnas anmälningar, ser det nu ut att vara ganska säkert att provningen faktiskt blir av, med åtminstone fem av de sex vinerna! Åtta personer har anmält intresse att bidra med DRC 2010:eek:r (och ibland även annat), och ytterligare några erbjuder att bidra med annat. Således finns det redan en del dubletterbjudanden.

Ett bidrag av en La Tâche 2010 kan fortfarande garantera en plats. Övriga som anmäler sig fr.o.m. nu får därför nöja sig med en vänteplats (ifall någon hoppar av - vi har inte diskuterat datum än), trots att de kan bidra med någon DRC 2010. Livet är hårt!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: DRC 2010 BYO

vintomas skrev:
Nu har jag skrivit ett inlägg om provningen, som blev av för 1,5 vecka sedan.

http://vintomas.wordpress.com/2013/09/1 ... an-sa-har/
Som alltid mycket bra skrivet !
Extra kul läsning med sådan inlevelse ;)
"
Till sist blev det en av deltagarna som med lätt darrig hand fick öppna alla sex flaskorna under övervakning av två av oss andra, medan de övriga fortsatte med uppvärmningen på balkongen för att slippa nervanspänningen
"


Edit: fixade formateringen åt Johan1279 :)
 

Silenos

Medlem
SV: DRC 2010 BYO

Tack för trevlig och intressant läsning, på god prosa.

Jag är lite förvånad över att stjälkigheten endast lös igenom på La Tâche, firman kör väl alltid med 100% oavstjälkat (dubbelnegation i ett ord, sug på den!) på alla viner om jag minns rätt? Min DRC erfarenhet är noll, men det borde ju vara tvärtom om kan tyckas, att vinet med mest "tryck" också är det som maskerar stjälkarna bäst. Lite på samma sätt som många producenter ökar ny ek-procenten ju högre klassificering det handlar om.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: DRC 2010 BYO

Silenos skrev:
Jag är lite förvånad över att stjälkigheten endast lös igenom på La Tâche, firman kör väl alltid med 100% oavstjälkat (dubbelnegation i ett ord, sug på den!) på alla viner om jag minns rätt?

Jag hittade ingen information om avstjälkning för 2010:eek:rna när jag kollade deras årgångsinformation. I årgång 2009 var Corton avstjälkad, de andra inte. Jag tror att varken 100% stjälkar eller 100% ny ek är en fast policy hos DRC, även om båda är vanliga. Jag hittade stjälktoner i fler viner 2009.
 
Toppen