Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dricka till maten - Stora kombinationstråden [sammanslagna trådar - Krug]

anders

Medlem
SV: Vätska till planka??

Va fan, har du genomgått en könstransplantation?!? Det där är ju krav som är totala motsatser, värdig vilken kvinna som helst (vem känner inte till frasen "jag vill ha en man som är seriös och rolig). ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vätska till planka??

Vill man ha retro finns ju en del ganska hyfsade Rioja, som brukade vara standard till den anrättningen.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vätska till planka??

anders skrev:
Va fan, har du genomgått en könstransplantation?!? Det där är ju krav som är totala motsatser, värdig vilken kvinna som helst (vem känner inte till frasen "jag vill ha en man som är seriös och rolig). ;D
Ja, nåt fel med det eller? Såg du inte att jag hade BH på Grappe?
;D
 

Sjödin

Joråsåatt...
Dricka till Entrecote med roquefortröra?

Nån här som kan ge ett SNABBT svar på denna?
Entrecôte med gegg innehållandes roquefort och nötter!!

Vin till köttet, jupp!
Vin till osten, jupp!
Vin som funkar till bägge, eh...???
 

Keen

slan
SV: Dricka till Entrecote med roquefortröra?

Sjödin skrev:
Nån här som kan ge ett SNABBT svar på denna?
Entrecôte med gegg innehållandes roquefort och nötter!!

Vin till köttet, jupp!
Vin till osten, jupp!
Vin som funkar till bägge, eh...???


Blanda vinerna :-*
 

Pomerol

Medlem
SV: Dricka till Entrecote med roquefortröra?

Japp, håller med Jos. En cdp skulle kunna fungera. Du behöver ju sötma som möter sältan i osten och då du inte vill dricka något riktigt sött till köttet väljer du något rejält fruktigt. Möjligtvis en cdp men kanske hellre en shiraz från Australien eller en rejält fruktig amerikanare. Vi pratar här rejäla fruktbomber. Samtidigt behöver vinet vara mycket friskt eftersom ostens sälta får vinets syra att framstå som mycket låg. Jag antar att entrecôten blir ordentligt röd så det behövs även relativt hög strävhet i vinet.

Du nämnde inte vad det var för nötter men jag antar att vi hittar sötma i dem och då möter ju vår syltiga fruktbomb den. Tillbehör? Potatis? Sås?

Alltså: Rejält fruktigt, nästan syltigt med riktigt hög syra och hög strävhet. Jag har inte provat Bishop Shiraz 2006 men den kanske fungerar.
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=

Jag brukar först och främst välja vinet som jag vill dricka och sedan anpassa maten efter det. Lättar och godare.

Och självklart är vatten ibland en utmärkt måltidsdryck.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Dricka till Entrecote med roquefortröra?

Men vad fasiken Pomerol, du svarar fyra dagar försent! :'(

Men för att grotta ner oss ytterligare, tills nästa gång nån kommer på att äta något liknande, så kan jag väl reda ut det lite ytterligare.

Välja vin först, jo det är väl en tanke. Men, nu är det low carb som gäller och till slut tryter fantasin och man ger sig på alla varianter bara för att få lite variation.
Nötterna var valnötter och enda tillbehöret var sallad. Jag mixade ruccola och bladpersilja med olivolja, valnötter och lite parmesan, sen vände jag ner smulad roquefort. Köttet stektes blodigt och klegget serverades bredvid. Gott som fan!
Men men, jag fick lite vinpanik och drack vatten.
Mina tankar gick väl ungefär som ni beskriver, fruktigt och sött för att möta upp sältan, men inte för sött för att sabba köttet. Osten är ju dock så in i bängens salt, så därav bangade jag vinet helt, jag blev för osäker på om nåt skulle funka helt enkelt...
 

Pomerol

Medlem
SV: Dricka till Entrecote med roquefortröra?

Du förstår väl att jag tar för givet att du själv hängmörar kötet fyra dagar. Alltså kom mitt tips perfekt lägligt om du nu inte slarvat med hängmörningen. Slarver!

Men som sagt, vatten är gott. Ibland har man jobbat hårt med maten, vet att inget vin eller öl kommer passa och då är ju vatten det självklara valet.
 

Martin

Medlem
SV: Dricka till Entrecote med roquefortröra?

Allas vår älskade ;D amarone skulle kunna sitta som en smäck? Eller en Quintarelli - utan amarone på etiketten..
 

goka

Medlem
Vin till kalvfilé Oscar

Vad tror ni - vad dricker man till en kalvfilé Oscar?

Rätten komponerades till kungens (Oscar II) ära under världsutställningen i Stockholm 1897 och är en kalvfilé med (tomatiserad) bearnaisesås toppad med hummerklor och sparris. Egentligen ska man ha tryffel också, men den hoppar vi över...Däremot serverar vi pommes duchesse (potatismos i klickar som bakas i ugn) till.

Så vad tror ni? Jag har inte ätit det själv, så jag är inte säker, men det är väl inte någon lättviktare direkt?

Budget är 100-150 kr flaskan.

Ett tips jag fått (på vinklubben.se - ledsen för korspostningen) var den fatlagrade Chardonnayen Bourgogne Les Sétilles (nr 5657). Fler idéer?

Vad drack man förresten till maten år 1897?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vin till kalvfilé Oscar

Välkommen hit!

Bra fråga... Vad i hela hoppande helvete dricker man till en Kalvfilé Oscar?

Mig veterligen är det väl en skvätt tryffel med någonstans i orginalanrättningen, vilket skulle göra att jag vill ha en skön, klassisk, Margaux. Observera att det inte behöver vara en Château Margaux 1983, eller för den delen ens ett klassificerat slott, men en Bx med hög merlotdominans tillsammans med kalv och tryffel...

Daddy says mums!

Om man vill ha någonting lite mer inställsamt än en Bx så skulle jag även fortsatt kolla på en Merlotdominerad blend, gärna från ett svalare område. Nu är det ju lite ont om just dessa om man ser på nya världen, men Kalifornien har ett par bra alternaitv...

Vilken prisklass vill du lägga dig i?

Kärlek (ja, jag är lite lurig).

//Krug

EDIT: Såg just att vi hoppade tryffeln (jag tycker inte om att läsa inlägg ordentlig första gången, det hämmar spontaniteten!), men det spelar mindre roll i det stora hela! Tomatiserad bearnaise heter Choronsås för den som bryr sig, och det är ett klassiskt sätt att göra en Bearnaise mer "köttvänlig". Inget av ovan nämnda gör min rekommendation av en Margaux eller liknande blend mindre lämpad, dock kan jag inte hjälpa dig när det gäller budgeten... För bara en hundring till och en hygglig SS butik så blir allt så mycket bättre!
 

goka

Medlem
SV: Vin till kalvfilé Oscar

Jag tror att smärtgränsen hos de 8 som ska äta upp Oscar ligger på 150 kr - om ens där. Så bortsett från att jag inte verkar hitta någon Margaux i Kronobergs län, så skulle det ändå inte finnas utrymme för det.

Skulle man dra till med ett finare vin skulle jag vilja vara lite mer nogrann med vinglas och sånt, vilket just nu är utanför min kontroll. Det kan bli vilka tavernaglas som helst är jag rädd... Men skit in och skit ut - ett billigt vin smakar inte bättre än ett Margaux bara för att glasen inte kommer från Riedel.
 

Andreas L

Medlem
SV: Vin till kalvfilé Oscar

För mig är detta tveklöst en pinot-rätt, dock så är det svårt att hitta en hygglig pinot under 150 kr, bourgogne blir rätt surt på denna prisnivå, jag är rätt dåligt uppdaterad på bolagets sortiment, kanske någon nya zeeländare?
Annars kan jag ju instämma med Krug, en merlotdominerad bordeaux, Ch des Annereaux är en god Côtes de Bourg för omkring 150 spänn...
 

Pomerol

Medlem
SV: Vin till kalvfilé Oscar

Couvent des Jacobins är en Bourgogne som är helt ok för sitt pris 109 kr.

Les Sétilles är ok, ännu bättre kan Meursault fungera även om den är lite väl ung och även spräcker din budget men du kan ju alltid skippa hummerklon och lägga de pengarna på ett goare vin...
 

weezer

Medlem
SV: Vin till kalvfilé Oscar

eller bara köpa några burkräftor och ta stjärten från dem, billigare och nästan lika bra...:)
 
Toppen