Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dricka till maten - Stora kombinationstråden [sammanslagna trådar - Krug]

EuphoniC

Medlem
Tänkte ha en middagsbjudning om ett par helger och funderar lite över drickat till huvudrätten - som inte är spikad än men som det ser ut nu så lutar det åt parmainlindade oxfilémedaljonger, ugnsgratinerad pressad potatis samt svampsallad till huvudrätt.

Det finns förstås mycket rött och gott, kraftigt att dricka som passar som handen i hansken men någonstans innerst inne skulle jag vilja köra en 3:a Champagne, rakt igenom, för-, huvud- och efterrätt.

Finns det överhuvudtaget en chans att komma undan med Champagne till oxfilén?

Begränsar mig till NV av "ekonomiska skäl".
 
SV: Utmaning - Dricka till Oxfilé, vad?

Har aldrig provat oxfile och champagne men en pinot rik variant borde fungera. Vad tänkte du för sås. Inte rödvinssås hoppas jag :)

En Jacquart, Brut Mosaïque Millésimé 2002 kanske. 50% Pinot.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7588&Butik=0&SokStrangar=MOUSSERANDE+VINER%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3abland+annat%3a-%3aS%u00f6tma%3aFyllighet%3aFruktsyra%3a

Eller varför inte en 100% Pinot från beställningssortimentet om du har tid

André Clouet Silver Brut Nature (nr 83533)
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=83533&Butik=0&SokStrangar=


Kul och höra om du provade.

Enligt Richard Juhlin ska det ju fungera men då pratar vi andra prisklasser
 

CH

Medlem
SV: Utmaning - Dricka till Oxfilé, vad?

Andre Clouet fungerar väldigt bra men om inte det faller i smaken så tycker jag att dessa 2 gör jobbet utmärkt.

Gosset Grand Rosè
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=

Mailly Grand Cru Blanc de Noirs
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=

Båda är aningen söta men matchar förhållandevis bra ändå.
Jag har grillat oxe alla gånger jag provat med champagne till och föredrar den rare utan sås till. Enkelt och mycket gott.

Låt höra vad du tyckte om matchningen champagne och oxfile.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Utmaning - Dricka till Oxfilé, vad?

Tack för era förslag!

Gosset är ju ett säkert kort och plus att den finns på på Ske-å begränsade bolagshyllor.

Sås tror jag inte behövs, köttet har i princip all den saft tillsammans med svampsalladen så less är nog more även här. Lite köttsaft från köttet kan man ju sprinkla över tallriken bara för syns skull.

När ni ändå är i gasen och har koll på detta, har ni tips på någon enkel men elegant för- och efterrätt och Champagneförslag även till dessa.

Jag va inne på att öppna med en Pol Roger Brut Réserve Magnum och låta den leva genom välkomstdrink och hela vägen till förrätten, så något som passar lämpligt till denna vore fint. Jag var inne på någon slags räksoppa men inget är som sagt var spikat ännu.

Efterrätt är jag otroligt dålig på varför det också bli efterrätt väldigt sällan, men till detta behövs det så även där kan jag behöva lite fina tips :)
 

CH

Medlem
SV: Utmaning - Dricka till Oxfilé, vad?

Jag är svag för skagen toast med kalix löjrom men skippa citronen, den gör sig inte bra tillsammans med champagne.

Till efterrätt borde väll en ostbricka göra sig fint. Finns ju bra förslag i middagstråden om 3 rätters med champagne till allt.
 
SV: Utmaning - Dricka till Oxfilé, vad?

Starka ostar är perfekt till Champagne. Moussen gör underverk med styrkan. Brukar köra Västerbotten och Parmesan som hårdostar. Kan du få tag i ostar från Champagne som Langres eller Chaource så passar dessa naturligtvis väldigt bra.

Se till att du väljer en torr Champagne

Annars funkar ju choklad i olika varianter till Champagne.

För förrätter kan du ju alltid kolla SB receptlista. De har en del att välja mellan. Gå in på en Champagnesort och sök efter lämpliga maträtter
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Utmaning - Dricka till Oxfilé, vad?

Förrätten börjar ta form, det får bli en kräftsoppa, till den borde Champagnen passa fint.

Ostar tycker vi mycket om men går tyvärr inte riktigt ihop med sällskapet så det får bli en "privat" tillställning istället. Har aldrig köpt hårda ostar, hur äter man egentligen dem - bara hacka upp i tärningar och köra på med tandpetare eller något lite mer elegant verktyg?
 
SV: Utmaning - Dricka till Oxfilé, vad?

Jag kör den europeiska metoden. Ställ fram osten och en ostkniv (skippa hyveln) och man skär de bitar man vill ha. Precis som annan ost.

Jag är väldigt lat när det gäller efterätt. Köp en tårta, gärna en chokladmousse eller någon annan. Inte för söt. Lägg upp lite "exotiska" frukter och bär brevid. Exempelvis hallon, jordgubbar, kiwi (lite sötare, finns en desservariant), björnbär, frukten som ser ut som en insekt :D (röd med massa hår) etc etc. Ta inte för syliga bara.
Sparar tid och går fort att ta fram samt servera. Då kan man koppla av under måltiden.
 

Andreas L

Medlem
SV: Utmaning - Dricka till Oxfilé, vad?

Krug88 skrev:
Nån som har nåt bra förslag till Expressens middagstips?

http://www.alltommat.se/recept?recipeid=6659

Vad är det för människor som äter sånt här på helgerna?

;D ;D ;D Gastronomiskt förfall - kanske en Pinotage med doft av brända bananer, aceton, pikanta inslag av tacokryddor, syltig frukt och tom mitt, skönt bittergröna tanniner samt en anal eftersmak... ::)
 

Pomerol

Medlem
SV: Utmaning - Dricka till Oxfilé, vad?

CH skrev:
Jag är svag för skagen toast med kalix löjrom men skippa citronen, den gör sig inte bra tillsammans med champagne.

Personligen tycker jag att citronen är mycket viktig. Oftast ligger Champagnens syra för högt för att harmonisera fullt ut med förrätten och då kan lite citronstänkt avrunda Champagnens syra perfekt. Syra i maten gör ju att dryckens syra inte uppfattas som lika tydlig.
 

Elvis

Medlem
Vin till kalvfärsbiffar med jordärtskockspuré och äppelsås

Min fästmö ska nästa helg laga rätten i rubriken till en släktmiddag, och min roll är att hitta ett bra vin till. Jag har argumenterat för champagne, men hon vill ha rödvin till... ???

Kära forum, vad rekommenderar ni?
 

CH

Medlem
SV: Vin till kalvfärsbiffar med jordärtskockspuré och äppelsås

Finns det något du inte vill ha champagne till? ;)
 

The Pint

Medlem
SV: Utmaning - Dricka till Oxfilé, vad?

Krug88 skrev:
Nån som har nåt bra förslag till Expressens middagstips?

http://www.alltommat.se/recept?recipeid=6659

Vad är det för människor som äter sånt här på helgerna?

Det bästa är att de kallar det för texmex, men skulle du servera det där i Texas eller Mexico skulle du få en kaktus uppkörd i röven.

Och med en kaktus i röven kanske Herr Larssons anal-Pinotage smakar som allra bäst.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Vätska till planka??

En god vän har lovat att bjuda på plankstek till helgen, förutsatt att undertecknad ordnar med drickat till.
Som jag förstått det blir det ett klassiskt upplägg med mos, bea, skinklindade bönor och the whole tjobäääng.... så att säga.

Planka känns på nåt sätt så jävla 80-tal, så vad ska vi hitta på att dricka till tycker ni?
Nåt som inte bara passar smakmässigt, utan även kitchmässigt liksom??
Har ni några förslag??
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vätska till planka??

Det GULA vinet MONGOOOOOOOOOOL!

http://www.youtube.com/watch?v=bYUhR1GDTJ0

Annars borde det väl fungera strålande med en drickvänlig CdR eller något liknande enkelt, det är så mycket smaker och kladd på en planka att det känns som överkurs att dra till med någonting riktigt överjävligt. Sen beror det ju också på hur intresserad polaren är.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vätska till planka??

Mongoooool, jaaaa, fan vad bra!!! Haha...

Övriga sällskapet är lagom intresserade kan jag tillägga.
En CdR, visst, men hur kitchigt är det liksom? Nja, bättre kan du!
 
Toppen