Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

MartinE

Medlem
Ja, det fanns många flaskor som såldes till smågalna priser även på den här auktionen! Men allra konstigast var väl ändå idioten som betalade 27 000 kr (+ 20 % kommission!) för fyra flaskor 1976 Bollinger RD! Samtidigt, i posterna precis före, såldes det två poster med två flaskor vardera (likadana flaskor från samma säljare - Villa Pauli) för 6 700 resp 8 800 kr!

https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D001/lots/885446-1976-bollinger-rd

Att prisnivån avvek så pass mycket mellan de båda sistnämnda posterna är konstigt i sig. Men tomten som betalade > 32 400 kr för fyra flaskor hade med största sannolikhet sparat mycket pengar om han/hon bjudit på de båda andra posterna istället! Det kan visserligen vara så att det är samma köpare till alla tre posterna - men då är det ju de som bjudit mot honom/henne som betett sig som idioter!
 

Daniel A

Administratör
Har kammat hem min första auktionsvinst. Hade nästan hoppats att någon skulle bjuda över så att jag istället kunde köpa någon flaska SQN på torsdag, men tji fick jag. :D

Definitivt BYOB-material, så kniper om vad det faktiskt är!

Edit: Nej, det är inte madeiran från 1790... så långt ner i kaninhålet har jag inte kommit för att kunna rättfärdiga 20 000 kr för en flaska.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Edit: Nej, det är inte madeiran från 1790... så långt ner i kaninhålet har jag inte kommit för att kunna rättfärdiga 20 000 kr för en flaska.
Personligen gillar jag texten under "My Bukowskis"
Du är godkänd för budgivning på Bukowskis onlineauktioner.
Du får lägga slagauktionsbud upp till 3 000 000 kr / 300 000 €. Kontakta kundservice om du behöver kunna lägga högre bud.
Hittills har jag inte behövt kontakta kundservice...
 

MartinE

Medlem
Har kammat hem min första auktionsvinst. Hade nästan hoppats att någon skulle bjuda över så att jag istället kunde köpa någon flaska SQN på torsdag, men tji fick jag. :D

Definitivt BYOB-material, så kniper om vad det faktiskt är!
Jag var också oväntat lyckosam på dagens auktion! Väljer också att hålla tyst om mina "fynd"... :p

Edit: Nej, det är inte madeiran från 1790... så långt ner i kaninhålet har jag inte kommit för att kunna rättfärdiga 20 000 kr för en flaska.
Nu blev jag besviken! ;)
 

matage

Medlem
Hade planerat att buda på magnumen Belle Epoque Rose -79 men auktionen tog slut 2,5h efter jag landat och jetlaggad som jag var glömde jag helt bort det. Nån som vet vad den slutade på?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hade planerat att buda på magnumen Belle Epoque Rose -79 men auktionen tog slut 2,5h efter jag landat och jetlaggad som jag var glömde jag helt bort det. Nån som vet vad den slutade på?
Det verkar inte gå att söka på avslutade poster medan auktionen fortfarande pågår! Jag har i alla fall inte lyckats (så när som på att jag kan se slagpriserna på de poster jag själv bjudit på via "My Bukowskis"). Avslutade auktioner går att hitta på via https://www.bukowskis.com/sv/auctions/past så du får förmodligen ge dig till tåls en dag till...
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag hade också lyckan i dagens auktion. Måste tom vara ett fynd:rolleyes::)
Men jag måste sticka ut hakan och fråga detta forum om varför man betalar dyra pengar på uppenbart nekrofila flaskor? Flaskor som ex enl CT hade passerat sin topp för >10 år sedan kan ju knappast vara drickbara idag? Köper man dem för att det är kul att ha och aldrig öppna....eller? Sannolikheten att vissa flaskor ens med en optimal lagring i alla år ens är drickbara måste ju vara närmare 0? Nu menar jag inte de ex BDX som kan leva hur länge som helst utan de mer "ordinära" flaskorna...
Jag är nyfiken!
 

MartinE

Medlem
Men jag måste sticka ut hakan och fråga detta forum om varför man betalar dyra pengar på uppenbart nekrofila flaskor?
Jag är ganska säker på att en icke obetydlig andel av köparna på dessa auktioner inte alltid har koll på vad de köper - och ännu mindre vad de betalar för flaskorna.

Med det sagt kan det säkert finnas många anledningar till att köpa en uppenbart "för gammal" flaska!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu är slutpriserna för Bukowskis ute. Vad gäller Champagne tycker jag att de här stack ut lite:
Krug 2002: 3800+avgifter = 4705 kr
6 x Ruinart 2009: 3200+avgifter = 3970 kr
Generellt brukar ju champagne gå högt på den svenska auktionerna. Det som förvånade mig denna gång var dock den relativt höga andelen återrop (= osålt). Detta tyder endera på för få köpare, eller för höga reservationspriser (brukar ligga på 80% av utropspriset om säljaren inte specifikt begär något annat). Märkligt nog är det inte bara udda saker till höga priser/värderingar som är osålda (de där magnum-1975 som alltid valsar runt på auktionerna efter att Juhlin höjt dem till skyarna), utan även väletablerade saker från bra årgångar som t.ex. Dom Pérignon 1995 och 2002, Henriot Enchanteleurs 1989.
Här är länken till katalogen.
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D003/lots
 
Toppen