Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Sista Bukowski-auktionen för året är igång sedan en vecka (https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D008/lots) och imorgon faller de första hammarslagen. Jag har för mig att den sista auktionen före jul alltid brukar ha större aktivitet, men den här auktionskatalogen kändes definitivt längre än vanligt när jag bläddrade igenom den. I och för sig skriver de också "säsongens fjärde och sista auktion ser även ut att bli årets största".
Det finns 1500 poster denna gång, enligt onlinekatalogen. (Novemberauktionen: 1073 poster enligt katalogen, men märkligt nog "över 1200 utrop" enligt beskrivningen; oktoberauktionen: 766 poster enligt katalogen, "över 800 utrop" enligt beskrivningen, septemberauktionen: 625 poster enligt katalogen, juni: 651 enligt katalogen, maj: 600 enligt katalogen, april: 687 enligt katalogen, årets och Bukowskis första i mars: 753 poster enligt katalogen)
Vi får väl se om köpintresset verkligen hänger med i det antalet poster. Har själv lämnat in fler poster till denna auktion än till någon tidigare (11 st - men inga riktigt vulgodyra) p.g.a. behov av källarstädning, men noterar att i nuläget ligger buden under reservationspriset på flera av mina poster som har slutpris imorgon.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hur fungerar det på bukowskis?

Om ett vin ligger uppe för utropspris 1200kr.
Så har någon lagt ett bud på 300kr.

Vad händer då när tiden löper ut? Får säljaren välja om hen vill acceptera det priset då?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hur fungerar det på bukowskis?

Om ett vin ligger uppe för utropspris 1200kr.
Så har någon lagt ett bud på 300kr.

Vad händer då när tiden löper ut? Får säljaren välja om hen vill acceptera det priset då?
Nej, högsta bud under reservationspriset (default är 80% avrundat till lämpligt belopp) innebär att objektet förblir osålt. Själva poängen med reservationspriset är att det är det lägsta pris som säljaren riskerar att råka ut för. Baksidan av myntet är förstås att säljaren då inte blir av med objektet.
Lägger man som köpare ett bud som är det högsta, men under reservationspriset, får man reda på detta när man lägger budet. Det beskedet innebär att budet inte kommer att leda till köp.
Upplägget är exakt det samma som på Auktionsverket, Systembolagets förra partner.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nej, högsta bud under reservationspriset (default är 80% avrundat till lämpligt belopp) innebär att objektet förblir osålt. Själva poängen med reservationspriset är att det är det lägsta pris som säljaren riskerar att råka ut för. Baksidan av myntet är förstås att säljaren då inte blir av med objektet.
Lägger man som köpare ett bud som är det högsta, men under reservationspriset, får man reda på detta när man lägger budet. Det beskedet innebär att budet inte kommer att leda till köp.
Upplägget är exakt det samma som på Auktionsverket, Systembolagets förra partner.

Tack för snabbt svar!
 

Vingubben

Medlem
På Systembolagets senaste dryckesauktion såldes 3-pack Bollinger RD 2002 för 6000 kr. Till detta tillkommer 1350 kr (22,5%) i provision samt 50 kr i administrationsavgift. Totalt 7400 kr vilket ger ett pris per flaska på 2467 kr. Beroende på var man bor tillkommer eventuell transportavgift. Samma skumpa går att köpa på systemet för 1799 kr och då kan du få den levererad kostnadsfritt till valfritt bolag. Vad är det jag har missat?
 

En&annan

Medlem
På Systembolagets senaste dryckesauktion såldes 3-pack Bollinger RD 2002 för 6000 kr. Till detta tillkommer 1350 kr (22,5%) i provision samt 50 kr i administrationsavgift. Totalt 7400 kr vilket ger ett pris per flaska på 2467 kr. Beroende på var man bor tillkommer eventuell transportavgift. Samma skumpa går att köpa på systemet för 1799 kr och då kan du få den levererad kostnadsfritt till valfritt bolag. Vad är det jag har missat?

Syftar du på November? Ingen RD 2002 såldes för 6000kr då.
 

Trydebull

Medlem
Aha, sorry. Trodde han menade "förra", som i den innan den senaste.
Jaja, oavsett så såldes ju inte den posten för 6000kr. Det var utropspriset. Bara för att en säljare tror på glädjebud måste köparna ju inte nödvändigtvis matcha det.

Du har rätt. Det finns ett gäng RD-2002-poster - Jag lyckades naturligtvis kopiera en av dem som gick under värderingen. Fast faktum är att även 4800:- plus avgifter landar över vad de säljs för på SB i ordinarie sortiment.

Det finns tre poster RD 2002 som gick för 6000:- plus avgifter. Bl a den här:

https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D008/lots/985971-2002-bollinger-rd
 

Vingubben

Medlem
Aha, sorry. Trodde han menade "förra", som i den innan den senaste.
Jaja, oavsett så såldes ju inte den posten för 6000kr. Det var utropspriset. Bara för att en säljare tror på glädjebud måste köparna ju inte nödvändigtvis matcha det.

Tre kartonger (svarta lagrade hos Magnussons) gick för 6000, medan två kartonge (vita lagrade i ospecificerad restaurangkällare) gick för 4800. Inget deg datum var utskrivet. För mig är det ofattbart att någon betalar drygt 600 kr extra per flaska mot att köpa på systemet om det inte är någon skillnad.
 

En&annan

Medlem
Du har rätt. Det finns ett gäng RD-2002-poster - Jag lyckades naturligtvis kopiera en av dem som gick under värderingen. Fast faktum är att även 4800:- plus avgifter landar över vad de säljs för på SB i ordinarie sortiment.

Det finns tre poster RD 2002 som gick för 6000:- plus avgifter. Bl a den här:

https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D008/lots/985971-2002-bollinger-rd

Tre kartonger (svarta lagrade hos Magnussons) gick för 6000, medan två kartonge (vita lagrade i ospecificerad restaurangkällare) gick för 4800. Inget deg datum var utskrivet. För mig är det ofattbart att någon betalar drygt 600 kr extra per flaska mot att köpa på systemet om det inte är någon skillnad.

Ajaj, kollade slarvigt jag med. Den som är länkad gick ju som "källarlagrad + presentbox". Kanske det var EXAKT vad köparen ville ha?
Försöker alltså inte försvara, utan förstå. Det kan ju iofs vara en utländsk köpare som inte har koll på systemets sortiment.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ajaj, kollade slarvigt jag med. Den som är länkad gick ju som "källarlagrad + presentbox". Kanske det var EXAKT vad köparen ville ha?
Försöker alltså inte försvara, utan förstå. Det kan ju iofs vara en utländsk köpare som inte har koll på systemets sortiment.
Det är en mycket enkel uppgift att hitta Bollinger 2002 RD i Europa under SB pris;)
 
Toppen