Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

BallyJ

Medlem
Man tycks få betala bra för att låta någon annan lagra vinet i två år. Årgång 2018 finns på bolaget nu för under 300.
Jag blev lika förvånad över att 2016 Tignanello tog slut direkt nu vid webblansering med ett pris som låg 60-70% högre än när den såldes senast på SB.
 

MarkusJ

Medlem
Jag blev lika förvånad över att 2016 Tignanello tog slut direkt nu vid webblansering med ett pris som låg 60-70% högre än när den såldes senast på SB.
Antar att det var ca 4 år sedan 2016 släpptes först, med allt vad det innebär? Om än maffig ökning... Mer spännande är väl att utropspris på Bukowskis nu är ca 1950kr per flaska (inkl avgift) för samma vin.
 

Sarco

Medlem
Så... några överraskningar eller fynd än så länge? Själv är jag nu nöjd med mina köp, två poster till reservationspris. Inga rariterer, men mogna viner till helt rimliga priser vilket är knepigt om man ska köpa utan import. Vilket i sig är helt ok men nu har mina två senaste beställningar krossats respektive slarvats bort vilket gör mig lite besviken och frustrerad. (TNT/Fedex, inga ekonomiska skador för mig, ska sägas, men merarbete.)

Jämför jag med winesearcher så tycker jag nog att utropspriserna ligger lite högt om man räknar in köparprovisionen, framför allt på mindre kända viner. Det blir en hel del återrop. Jag köper gärna portvin men för mig var t.ex https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D054/lots/1500307-1991-barros-vintage-port väl högt prissatt. Eller så är jag bara snål :) Ligger jag snett i min bedöming?

Lite intressant med rariteter som t.ex. https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D054/lots/1503488-1808-madeira-ss-braheem-kassab. Någon ville verkligen ha den. Grön Chartreuse verkar också vara attraktiv: https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D054/lots/1504840-chartreuse-verte. Inget emot Chartreuse, men ett par personer har verkligen ett stort intresse!
 

Magikern

Medlem
Någon som fyndade på Bukowskis?

Det blev en del återrop.

Själv funderade jag på att sälja men jag hade inte vägarna förbi Stockholm och Johan Blanches värdering var lite märklig. Han satte utrop 2000 för Chanzy Bonnes Mares 2010 men bara 1400 för Boisset Clos de la Roche 2015. 3000 för La mission Haut-brion 2018 och 2000 för Jadot Grands-Echezeux 2019 kändes för lågt också.

Det är mycket som inte lönt att sälja i Sverige förstår man. I Hong Kong borde man kunnat tjäna en hacka på att sälja dessa viner men det är nog för tidigt för det gissar jag.
 

Magikern

Medlem
Köpte Bollinger R.D 2002 låda med tre flaskor ink avgift 7,5.
Inget fynd men är nog inte helt fel i pris heller hoppas jag. Eller vad säger ni andra?

Var det lägsta acceptpris är det ok. Jag tror på filosofin att inte köpa på Bukowskis om det inte är lägsta acceptpris.;)
 

matage

Medlem
Vad har hänt med andrahandsmarknaden på Belle Epoque helt plötsligt?
08'orna har utrop på 3000 kr, samma som Sir Winston, Cristal och Dompa...
 
Toppen