Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Magikern

Medlem
Är det någon som följer Bukowskis auktion. 1000 kronor och självklart återrop på Latour 59 och 23000 papp för La mission från samma årgång. Märkligt kan tyckas. Själv har jag inte gett något bud än så länge men jag lär garanterat göra det under dagens lopp. :)
 
Är det någon som följer Bukowskis auktion. 1000 kronor och självklart återrop på Latour 59 och 23000 papp för La mission från samma årgång. Märkligt kan tyckas. Själv har jag inte gett något bud än så länge men jag lär garanterat göra det under dagens lopp. :)
Följer alltid😊 lite svajiga auktioner för tillfället. Jag har en del som ligger på kö här hemma för försäljning men avvaktar då slutbud varierar kraftigt mellan auktionerna.
 
Jag följer lite lågintensivt. Har ett ledande bud som jag nästan hoppas bli överbjuden på, kan fan inte sluta bjuda när jag börjat, och har hoppat av ett objekt. Fattar nästan ingenting av priserna eller vad som är rimligt utan bjuder lite lakoniskt på sånt som verkar kul

Det här är dock lite kul. https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D056/lots/1530330-2013-gattinara-vigna-molsino-nervi-conterno

Jag är rimligt säker på att ovan är samma vin som detta: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/nervi-7825801/ då jag själv köpt 10 flaskor av det. Man fular in "Conterno" i namnet på Bukowski trots att Conterno 2013 bara samarbetade med Nervi och rider på att Giacomo Conterno nu säljer sin Molsino -19 för 1500 spänn på bolaget.
 
Last edited:

Klas.

Medlem
Jag följer lite lågintensivt. Har ett ledande bud som jag nästan hoppas bli överbjuden på, kan fan inte sluta bjuda när jag börjat, och har hoppat av ett objekt. Fattar nästan ingenting av priserna eller vad som är rimligt utan bjuder lite lakoniskt på sånt som verkar kul

Det här är dock lite kul. https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D056/lots/1530330-2013-gattinara-vigna-molsino-nervi-conterno

Jag är rimligt säker på att ovan är samma vin som detta: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/nervi-7825801/ då jag själv köpt 10 flaskor av det. Man fular in "Conterno" i namnet på Bukowski trots att Conterno 2013 bara samarbetade med Nervi och rider på att Giacomo Conterno nu säljer sin Molsino -19 för 1500 spänn på bolaget.
Jag tror, men är inte helt säker på, att ångerrätten på något sätt faktiskt gäller i Bukowskis vin-auktioner. Har vid flera tillfällen blivit överbjuden (över acceptpris), för att sedan få en notis om att samma flaska finns uppe igen under nästkommande auktion.

Hur vet jag att det är samma flaska? Helt enkelt för att jag lagt till flaskan som ”favorit” och att den fortsätter vara markerad som favorit under kommande auktioner (om den inte sålts).

Är det någon som mer exakt hur det fungerar? Känns som att det skapar oerhört hög risk för bulvaner som budar upp flaskor åt andra, om det inte är bindande…
 
Jag tror, men är inte helt säker på, att ångerrätten på något sätt faktiskt gäller i Bukowskis vin-auktioner. Har vid flera tillfällen blivit överbjuden (över acceptpris), för att sedan få en notis om att samma flaska finns uppe igen under nästkommande auktion.

Hur vet jag att det är samma flaska? Helt enkelt för att jag lagt till flaskan som ”favorit” och att den fortsätter vara markerad som favorit under kommande auktioner (om den inte sålts).

Är det någon som mer exakt hur det fungerar? Känns som att det skapar oerhört hög risk för bulvaner som budar upp flaskor åt andra, om det inte är bindande…
Ja, du har rätt. Tror inte undantagen i distans- och hemförsäljningslagen gör sig gällande här - och visst går det inte att delta live på ngt sätt?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag tror, men är inte helt säker på, att ångerrätten på något sätt faktiskt gäller i Bukowskis vin-auktioner. Har vid flera tillfällen blivit överbjuden (över acceptpris), för att sedan få en notis om att samma flaska finns uppe igen under nästkommande auktion.

Hur vet jag att det är samma flaska? Helt enkelt för att jag lagt till flaskan som ”favorit” och att den fortsätter vara markerad som favorit under kommande auktioner (om den inte sålts).

Är det någon som mer exakt hur det fungerar? Känns som att det skapar oerhört hög risk för bulvaner som budar upp flaskor åt andra, om det inte är bindande…
Du har all rätt att avbryta ditt köp inom 14 dagar från klubbat datum. Enligt Johan på Bukowskis så är det dock väldigt få utrop som inte hämtas ut (trots galna priser ibland).
 

FredrikC

Medlem
Är det någon som följer Bukowskis auktion. 1000 kronor och självklart återrop på Latour 59 och 23000 papp för La mission från samma årgång. Märkligt kan tyckas. Själv har jag inte gett något bud än så länge men jag lär garanterat göra det under dagens lopp. :)
Jajamen men jag följer alltid bara champagnen. Blev 2 krug och 1 pol Roger :D
 

ZQT

Medlem
Jag följer lite lågintensivt. Har ett ledande bud som jag nästan hoppas bli överbjuden på, kan fan inte sluta bjuda när jag börjat, och har hoppat av ett objekt. Fattar nästan ingenting av priserna eller vad som är rimligt utan bjuder lite lakoniskt på sånt som verkar kul

Det här är dock lite kul. https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D056/lots/1530330-2013-gattinara-vigna-molsino-nervi-conterno

Jag är rimligt säker på att ovan är samma vin som detta: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/nervi-7825801/ då jag själv köpt 10 flaskor av det. Man fular in "Conterno" i namnet på Bukowski trots att Conterno 2013 bara samarbetade med Nervi och rider på att Giacomo Conterno nu säljer sin Molsino -19 för 1500 spänn på bolaget.
Yes - det är korrekt att det är samma vin. Köptes 2018 av Conterno.
 
Jag följer lite lågintensivt. Har ett ledande bud som jag nästan hoppas bli överbjuden på, kan fan inte sluta bjuda när jag börjat, och har hoppat av ett objekt. Fattar nästan ingenting av priserna eller vad som är rimligt utan bjuder lite lakoniskt på sånt som verkar kul

Det här är dock lite kul. https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D056/lots/1530330-2013-gattinara-vigna-molsino-nervi-conterno

Jag är rimligt säker på att ovan är samma vin som detta: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/nervi-7825801/ då jag själv köpt 10 flaskor av det. Man fular in "Conterno" i namnet på Bukowski trots att Conterno 2013 bara samarbetade med Nervi och rider på att Giacomo Conterno nu säljer sin Molsino -19 för 1500 spänn på bolaget.
Gud hör bön, jag blev till slut överbjuden vilket vi ser som en seger den här gången. Att utnyttja ångerrätt hade känts lite fegt så vid vinst hade vinfacket helt enkelt fått berikats med tre magnumflaskor Barbera
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ja, du har rätt. Tror inte undantagen i distans- och hemförsäljningslagen gör sig gällande här - och visst går det inte att delta live på ngt sätt?
Ångerrätt gäller vid nätauktioner. Undantag från ångerrätt gäller om det även går att bjuda på plats.

Distansavtalslagen 2 kap 11 §

Ångerrätten gäller inte för avtal som:

p 10 ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distanskommunikation,
p 7 är rätt rolig med - avser alkoholhaltig dryck till ett bestämt pris, när leverans inte kan ske inom 30 dagar och värdet på drycken vid leveransen beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka,
 
Ångerrätt gäller vid nätauktioner. Undantag från ångerrätt gäller om det även går att bjuda på plats.

Distansavtalslagen 2 kap 11 §

Ångerrätten gäller inte för avtal som:

p 10 ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distanskommunikation,
p 7 är rätt rolig med - avser alkoholhaltig dryck till ett bestämt pris, när leverans inte kan ske inom 30 dagar och värdet på drycken vid leveransen beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka,
Haha, ja jag läste det där. Jag vet att andra auktionshus försökt klämma sig in på p10 gnm att erbjuda budgivning live även på onlineauktioner och tänkte om Bukowski försökt ngt liknande. Känns ju som att ångerrätten kan missbrukas (även om man stängs av isf och inte heller får bjuda om på objektet) som sagts innan. Det vore klart lockande om man har en budgivare på acceptpris att låta en bulvan slänga in ett bud för att kolla om det finns automatiska höjningar. Risken bulvanen tar blir då begränsad till avstängning av kontot och det kan det kanske vara värt. Oh well!

P7 är kul och vid sidan av de 30 dagarna skulle väl marknadsvariationerna på vin ändå kunna motivera tillämpning av den bestämmelsen.
 

Magikern

Medlem
Fegade ut på Dalla Valla Maya 02 och Tortochot Chambertin 05 på Bukowskis. Vet inte varför jag inte bjöd över helt ärligt. Kanske begränsad budget som man säger.

Någon som fyndat?
 

mackan92

Medlem
Jag som skrev i en annan tråd att det var färdighandlat för året och kasta ut lite små bud och ett i sista sekund så lyckades jag ändå bli 7 flaskor Bourgogne rikare över en natt.

- 4 flaskor Fontaine Gagnard - Chassagne Montrachet La Romnee 2013 (4000kr)
- 2 flaskor Domaine de l'Arlot Nuits Saint Georges 1er Cru Clos des forets 2013. (2300kr)
- 1 flaska Jean Marc Millot Echézeaux Grand Cru 2017 (1480kr)

Nu får det väl ändå vara färdighandlat för 2023.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

Om du har vägarna förbi Japan finns denna oemotståndliga auktion att kanske bjuda på och vinna?​


IMG_3253.jpeg




IMG_3254.jpeg



IMG_3255.jpeg




Några lösa kommentarer:​

Korken har ramlat ned i soppan :eek:
Startutrop är satt till 600 kr 🤣
Köp-loss-pris är satt till motsv 2600 pix :vägg:
Men, etiketten är iaf färgglad och det står ju tydligt uppmärkt att det är ett kvalitetsvin :kyss:

Om du behöver en agent i Japan för att bjuda hem detta makabra fyndvin står jag till ditt förfogande.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.

Om du har vägarna förbi Japan finns denna oemotståndliga auktion att kanske bjuda på och vinna?​


Visa bifogad bild 30856



Visa bifogad bild 30857


Visa bifogad bild 30858



Några lösa kommentarer:​

Korken har ramlat ned i soppan :eek:
Startutrop är satt till 600 kr 🤣
Köp-loss-pris är satt till motsv 2600 pix :vägg:
Men, etiketten är iaf färgglad och det står ju tydligt uppmärkt att det är ett kvalitetsvin :kyss:

Om du behöver en agent i Japan för att bjuda hem detta makabra fyndvin står jag till ditt förfogande.
Årgången då? Hur var pinot i Rumänien 1997? Nån som vet på rak arm?
 
Toppen