Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Elvis

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Nej, det är rätt, Jos. Om ett vin ropas in för 10.000 kr, betalar köparen 12040 kr och säljaren får ut 8460 kr...
 

v_skogh

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Elvis skrev:
Nej, det är rätt, Jos. Om ett vin ropas in för 10.000 kr, betalar köparen 12040 kr och säljaren får ut 8460 kr...

Det där är riktigt jävla tråkigt...
Skulle aldrig själv sälja vin med de usla villkoren.
 

Jos

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Ja fan, det här måste ju vara något sorts rekord... Få in drygt 35% i avgifter på klubbade priser!?
 

Elvis

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Det är helt normala avgifter för auktioner i Sverige. Bukowskis tar exempelvis exakt samma provision, även för tavlor som går för flera miljoner.
 

v_skogh

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Elvis skrev:
Det är helt normala avgifter för auktioner i Sverige. Bukowskis tar exempelvis exakt samma provision, även för tavlor som går för flera miljoner.

Tvivlar inte en sekund på att det är normal taxa. Men det känns ändå väldigt snopet, tur är väl att man varken behöver köpa eller sälja viner hos Auktionsverket.
 

CH

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Det är sjukt mycket pengar som bara försvinner.

Jag tänker fortfarande vara med och buda men tänker undersöka hur priserna ligger hos de olika näthandlarna och använda det som tak.
Med lite tur så kanske man kan göra ett kap men jag betvivlar att jag kommer buda hem något i slutändan
 

Jos

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Åh fan.. Då får man väl skriva upp "Starta auktionsverk" på att-göra-listan.

Men när FV tar 10% så känns det onekligen ändå rätt högt.
 

Krisman

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

4022 - Krug 1988
Krug, Champagne
Stored in private cellar
12 bts (2x6oc)
Utrop: SEK 24 000-30 000 (EUR 2 500-3 150)


lite krug 88 vore trevligt
 

v_skogh

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Krisman skrev:
4022 - Krug 1988
Krug, Champagne
Stored in private cellar
12 bts (2x6oc)
Utrop: SEK 24 000-30 000 (EUR 2 500-3 150)


lite krug 88 vore trevligt

Rimligt och tro att den lådan slutar någonstans i närheten av 30 papp (2500 per flaska)
På det tillkommer 20% i inropningsavgift plus 40 spänn. Helt plötsligt kostar dina flaskor 3000 spänn/styck :(
Men visst vore det trevligt :D
 

CH

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Det märktes inte att det var finanskris under tiden jag medverkade på dagens auktion. Vissa priser trissades upp helt sanslöst.
2st Krug 1990 magnum landade på 16000sek totalt, sedan tillkommer ju underbara 20% på den summan.

Var det någon som ropade hem något? Jag fick tyvärr gå därifrån utan att gjort det.
 

Jos

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Krug -88 gick runt 2500 spänn styck(inkl. allt) har jag för mig. Vet att ett 12pack gick för 25 000 plus avgift men har för mig att ett 6pack stannade på 12K.
Ska kila förbi igen och kolla om man inte kan plocka hem något rött :)
 

Krug88

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

CH skrev:
Det märktes inte att det var finanskris under tiden jag medverkade på dagens auktion. Vissa priser trissades upp helt sanslöst.
2st Krug 1990 magnum landade på 16000sek totalt, sedan tillkommer ju underbara 20% på den summan.

Var det någon som ropade hem något? Jag fick tyvärr gå därifrån utan att gjort det.
Nej, men det var mina flaskor som såldes ;D
Även 6packet vanliga var mina...
 

Krug88

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Fick även sjukt bra betalt för mina Salon 90 mag, 14 000kr för båda ;D
 

CH

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Jos skrev:
Krug -88 gick runt 2500 spänn styck(inkl. allt) har jag för mig. Vet att ett 12pack gick för 25 000 plus avgift men har för mig att ett 6pack stannade på 12K.

Jag kom försent och missade alla Krug -88 :mad:

Jag hade 27000 som tak på dem. Hade man kommit över ett parti om man varit i tid då?
 

Krug88

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

CH skrev:
Jag kom försent och missade alla Krug -88 :mad:

Jag hade 27000 som tak på dem. Hade man kommit över ett parti om man varit i tid då?
Kanske, de första 2 lotterna gick för 26 styck...
 

CH

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Krug88 skrev:
Nej, men det var mina flaskor som såldes ;D
Även 6packet vanliga var mina...

Då får man gratulera. 6 packet gick väldigt högt med.
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Krug88 skrev:
Nej, men det var mina flaskor som såldes ;D
haha, var det dina flarror jag köpte? :D
Klippte in Krug 88 och 89. Var köpte du dom från början? Hoppas du lagrat dom bra, annars kommer jag och knackar på dörren ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Skumpatorsk skrev:
haha, var det dina flarror jag köpte? :D
Klippte in Krug 88 och 89. Var köpte du dom från början? Hoppas du lagrat dom bra, annars kommer jag och knackar på dörren ;D
Om det var 89 på magnum du köpte så var de nydegorgerade och har legat på Grappe sedan dess.
90 på magnum köptes direkt på huset för runt 4 år sedan, legat perfekt på Grappe efter det.
 

Krug88

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Jahapp, sålde för 175 000 idag. Varav 124 000 var bubbel.
Fick bättre betalt än jag räknade med också ;D

Det går oavkortat till min lägenhetsrenovering... :'(
 
Toppen