Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Arvid

Medlem
Då missar då något. Vin som var bra från gamla eran innan 61 är otroligt mycket mer lagringståligt än dagens vin.
Tror du skulle bli förvånad. Förövrigt så har jag väl öppnat iaf fler än 1000 buteljer på 80 års ålder alla med original kork.
Samtliga viner som varit identiskt men omkorkat har generellt varit sämre.

Håller med. Klart att om vi börjar tala 1800-tals Bordeaux är det lite svårare att väga omkorkat eller ej, men generellt är hållningen hos drickare av denna typern av viner vara originalkork är att föredra. Jag gör ibland undantag när det gäller sena releases som lagrats hos producent och omkorkats under moderna förhållanden.

Och ja, Latour 1961 är klart ett av århundradets stora viner! Aldrig "vaskat" en flaska. Lite dyrt dock (135k är nog världsrekord). Sålts flera gånger i år för ungefär hälften.
 

Sarco

Medlem
Det blev en del portvin ikväll. Inget lastgammalt och inga superfynd men klart godkända priser tycker jag. Såg att väldigt mycket gick för acceptpris eller inte alls. Jag fick två poster för acceptpris och en låda för utgångspris (och där hade jag nog lite otur).
 

Magikern

Medlem
Kul att äntligen kunna hitta en flaska till bra pris. Jag har alltid blivit överbjuden på Bukowskis tidigare. Troplong Mondot 2000 gick rätt högt i pris och det samma gäller flera andra viner som rene rostaing la landonne 03 som jag också var sugen på. Jag antar att andra också gjort köp denna månaden?
 

JonasBo

Medlem
Jag vann Bukowskis auktion på en magnum
2010 Beaune 1er Cru Boucherottes från Louis Jadot för under utgångspris (1250 inkl avgifter). Kanske lite i överkant men kul med äldre Beaune 1er Cru.

Väntar nog inte för länge att öppna.

Någon som har ngt att säga om vinet?

12864784_fullsize.jpg
 

Wintermute

Medlem
Och sammanfattning av oktoberauktionen, D046.
1237 vinposter
119 återrop
541 poster som gick under utrop
70 poster som gick på utrop
507 poster som gick över utrop
12 poster som gick över dubbla utropspriset

Totalt utrop: 7 291 600 kr
Totalt klubbat; 6 176 207 kr

1​
1959 Château Palmer.
3,13​
2​
2014 Sheridan Vineyard L'Orage (Magnum).
2,70​
3​
1948 Château d'Yquem.
2,63​
4​
1959 Château Palmer.
2,63​
5​
1949 Château Latour.
2,60​
6​
1995 Henriot Brut Millésime.
2,33​
7​
2008 Belle Epoque.
2,20​
8​
2008 El Nido, Bodegas El Nido.
2,10​
9​
2004 Bâtard-Montrachet, Domaine Leflaive.
2,08​
10​
1995 & 2001 Château Musar.
2,06​
11​
2011 Primofiore, Quintarelli.
2,00​
12​
1998 Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre, Raveneau.
2,00​


Sammanfattning av Bukowskis septemberauktion, D045.
1280 vinposter.
121 återrop
456 poster som gick under utropspris
83 poster som gick på utropspris
26 poster som gick för mer än det dubbla utropspriset
4 poster som gick för mer än det trefaldiga utropspriset

Topplistan för poster som överskred utropspriset:
5,50​
1961 Château Palmer.
3,35​
2015 Joseph Phelps Napa Valley Cabernet Sauvignon.
3,17​
1962 Barbaresco, G. Bertolino & Figlio.
3,10​
1918 Quinta do Cónego Vinho Licoroso Português (Half Bottle).
2,96​
2012 Cuvée Spéciale Les Chétillons, Pierre Peters.
2,84​
1975 Château Lascombes.
2,58​
2005 Selosse Millésime Extra Brut.
2,58​
1961 Château Latour.
2,50​
1978 Taittinger Collection Vasarely.
2,48​
2008 Cuvée Spéciale Les Chétillons, Pierre Peters.
2,48​
2008 Cuvée Spéciale Les Chétillons, Pierre Peters.
2,42​
2015 Nuits-Saint-Georges, Arnoux-Lachaux.
2,27​
1965 & 1968 Barolo Riserva, Terre del Barolo.
2,25​
2009 Valbuena 5.
2,24​
2016 Bourgogne Rouge Pinot Fin, Arnoux-Lachaux.
2,07​
2012 Latricières-Chambertin, Arnoux-Lachaux.
2,07​
1976 Château Mouton Rothschild.
2,05​
2015 Échézeaux, Domaine Bizot.
2,05​
1975 Château d'Yquem.
2,05​
Jacques Selosse Brut Blanc de Blancs.
2,05​
1975 Château d'Yquem.
2,05​
Jacques Selosse Brut Blanc de Blancs.
2,03​
2016 Bourgogne Rouge Pinot Fin, Arnoux-Lachaux.
2,00​
2010 Barolo Marcenasco, Renato Ratti.
2,00​
1978 & 1979 Château Prieuré-Lichine.
2,00​
2016 Dominio del Aguila Reserva.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag vann Bukowskis auktion på en magnum
2010 Beaune 1er Cru Boucherottes från Louis Jadot för under utgångspris (1250 inkl avgifter). Kanske lite i överkant men kul med äldre Beaune 1er Cru.

Väntar nog inte för länge att öppna.

Någon som har ngt att säga om vinet?

Visa bifogad bild 27229
Inte provat det specifika vinet (Jadot producerar ett helt koppel av olika Beaune 1er cru där Clos des Ursules är den som står ut med kraftigare stil) men Jadot gör nästan aldrig något dåligt. Generellt har deras rödviner rätt tydliga fatinslag och halvkraftig stil med ”bred appeal”. 2010 är en långlivad toppårgång. Kan funka nu men ingen brådska att dricka upp.
 

JonasBo

Medlem
Inte provat det specifika vinet (Jadot producerar ett helt koppel av olika Beaune 1er cru där Clos des Ursules är den som står ut med kraftigare stil) men Jadot gör nästan aldrig något dåligt. Generellt har deras rödviner rätt tydliga fatinslag och halvkraftig stil med ”bred appeal”. 2010 är en långlivad toppårgång. Kan funka nu men ingen brådska att dricka upp.
Tack Tomas. Clos des Ursules är ett vin som står på önskelistan. Ska bara göra lite plats i källaren först
 
Någon som lyckats samla frakten efter auktion från catawiki? De är tydliga med att det inte går. Men när vinet kommer från samma säljare så känns det dumt att betala 36-45euro för varje flaska.
 

LeChat

Medlem
Någon som lyckats samla frakten efter auktion från catawiki? De är tydliga med att det inte går. Men när vinet kommer från samma säljare så känns det dumt att betala 36-45euro för varje flaska.
Några säljare gör så. Om du köper flera poster under samma auktion så betalar du bara den dyraste frakten. Har hänt mig några gånger tidigare när jag handlade varje vecka. Är inte så aktiv där längre så kanske att saker och ting har förändrats.
 

Magikern

Medlem
Någon som kollat Bukowskis idag? Visst är där lite intressant grejer. Pichon Lalande 85 för 1600 utropspris är ju inte så tokigt och inte heller Shafer Hillside Select 06 för 2 papp.
 
Någon som kollat Bukowskis idag? Visst är där lite intressant grejer. Pichon Lalande 85 för 1600 utropspris är ju inte så tokigt och inte heller Shafer Hillside Select 06 för 2 papp.
Jag tycker mig se en tendens att även enklare viner letar sig in i katalogen. Ex Ch. Cantemerle som kostar 300:- i nya årgångar ligger ute för 600:- st med årgång 2016. Det är ett vin som kommer varje år och alltid finns kvar en stund efter släpp. Svårt att se att man når upp till utgångspriset men 100% vinst på 4 år för basbordeaux är lite skruvat för min del.
 

Magikern

Medlem
Jag tycker mig se en tendens att även enklare viner letar sig in i katalogen. Ex Ch. Cantemerle som kostar 300:- i nya årgångar ligger ute för 600:- st med årgång 2016. Det är ett vin som kommer varje år och alltid finns kvar en stund efter släpp. Svårt att se att man når upp till utgångspriset men 100% vinst på 4 år för basbordeaux är lite skruvat för min del.

I förra släppet gick Clos Mogador 2016 och flera andra viner som var busenkla att hitta på monopolet för mycket lägre pris för mindre än 2 år sedan. Man är frestad att sälja sina Montrose 06 med rejäl vinst och hade jag bott i Stockholm hade jag kanske gjort det i praktiken. 750 spänn flaskan och det var lätt att hitta ,mängder så sent som 2015 eller när det nu var.
 
Toppen